Permalänk
Medlem

Luftkylda grafikkort upplever jag som outhärdligt högljudda - så av den anledningen använder jag vattenkylning. I det läget är det billigare att även CPUn kyls med vatten.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Kollade nyss vatten kylning för bara cpu hos ChilledPC, ca: £134 för 2x120 radiator (xspc) , pump (ddc 10w) + reservoir, Supreme LT block och barbs, dvs strax över 1500:- (+ frakt £15)

Lite dyrare än high end luft visst, men kan knappast jämföras med luft heller.

Blir dock dyrare om man ska ha även vga, chipset, m.m.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Coolit kylaren måste man ju kunna byta fläkt på?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

Tänkte samma sak, varför kunde man inte testa med en noctua-fläkt på den också?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Tänkte samma sak, varför kunde man inte testa med en noctua-fläkt på den också?

Kylaren och fläkten levereras som en enda enhet och är tänkta att sitta ihop. Det tyddliggörs genom att fläkten sitter stadigt skruvad och anslutningskabeln går igenom och ansluts till själva enheten, inte till moderkortet. Enhetens olika prestandalägen är dessutom anpassade för just den medföljande fläktmodellen.

Med lite våld, vilja och verktyg hade vi kanske lyckats byta fläkten, det var dock inget vi gav oss på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Coolermaster V8 slog Ultra-120 i flera tester. Tror nog att min Zalman 9900 är där uppe o krigar oxå med top end luftkylare. 21grader idle vid 2,8ghz klock och aldrig över 31 vid spelande

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Kylaren och fläkten levereras som en enda enhet och är tänkta att sitta ihop. Det tyddliggörs genom att fläkten sitter stadigt skruvad och anslutningskabeln går igenom och ansluts till själva enheten, inte till moderkortet. Enhetens olika prestandalägen är dessutom anpassade för just den medföljande fläktmodellen.

Med lite våld, vilja och verktyg hade vi kanske lyckats byta fläkten, det var dock inget vi gav oss på.

Ok tack för svaret Lezziter!

Även fast Coolit inte är mycket bättre än dagens high-end kylare på luft så tycker jag en sak är värd att notera, och det är att den tar väldigt lite plats runt CPU-sockeln.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Inte mycket till vattenkylning de där inte. Men okej, jag antar nog att de är lite väl häftigt med produkter i klassen 3000-4000:-

Ska de vara tyst och snyggt så kostar de!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Funderar på ny kylare vilken ska jag välja ? eller nån annan ?

Thermalright Ultra-120 Extreme 486 kr (inet)

Thermalright True Black 467kr (inet)

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Hur har du tänkt nu? Du gillar att radiatorn suger varmluft från chassit och med den luften kyla processorn?

Det bästa är att sval luft och köra det genom radiatorn och sedan suga ut det med en vanlig fläkt. Det räcker att luften i princip rör på sig bara för att det ska vara nog kylning för mosfets och minnen om man inte överklockar väldigt mycket. Och isf räcker det med en riktad fläkt eller liknande.

Aah, Jag har alltid undrat hur vattenkylningsnissarna tänker när de så ofta låter all varm luft från radiatorerna sugas in i burken, men nu vet jag

Personligen tycker jag konceptet att blåsa in all varm luft som radiatorerna producerar in i burken igen känns väldigt kontraproduktivt och riskerar att värma de komponenter man inte vattenkyler till riskgränsen...
Och att det kanske istället är värt att suga upp den relativt lilla värme som moderkort och hårddiskar producerar och dra den genom radiatorerna och få säkrare moderkortstemps på bekostnad av ett sannolikt minimalt prestandatapp... Men då har jag förvisso aldrig pillat med vattenkylning själv och ser nog det hela mer ur ett luftkylningsperspektiv kanske.

Sorry för ett semi-OT sidospår

Det verkar iallafall tydligt att om man ska gå på vattenkylning och faktiskt få nån signifikant fördel av det (utan mordiska ljudnivåer) så får man vara beredd att slänga in bra mycket mer pengar än till Dominon...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att markeringarna på toppen av tornen ser ut som ikonen för Autobots?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Hur har du tänkt nu? Du gillar att radiatorn suger varmluft från chassit och med den luften kyla processorn?

Det bästa är att sval luft och köra det genom radiatorn och sedan suga ut det med en vanlig fläkt. Det räcker att luften i princip rör på sig bara för att det ska vara nog kylning för mosfets och minnen om man inte överklockar väldigt mycket. Och isf räcker det med en riktad fläkt eller liknande.

Err... nä... Jag gillar tanken på att luften innuti chassiet inte kommer bli så varm eftersom både processorkylaren och grafikkorten blåser ut luft. Då återstår lite hårddiskar, minnen och nb som producerar värme. (rent tekniskt kanske hela moderkortet och eventuella nätverkskort också producerar värme, men inte i närheten av grafikkort och processor) Med andra ord borde ju luften som kyler både processorn och grafikkorten vara svalare än om varm luft får härja fritt i burken... men det är bara vad jag tycker verkar logiskt, så jag kan ju ha fel

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Err... nä... Jag gillar tanken på att luften innuti chassiet inte kommer bli så varm eftersom både processorkylaren och grafikkorten blåser ut luft. Då återstår lite hårddiskar, minnen och nb som producerar värme. (rent tekniskt kanske hela moderkortet och eventuella nätverkskort också producerar värme, men inte i närheten av grafikkort och processor) Med andra ord borde ju luften som kyler både processorn och grafikkorten vara svalare än om varm luft får härja fritt i burken... men det är bara vad jag tycker verkar logiskt, så jag kan ju ha fel

Det är lite annorlunda med vatten. Du får släppa hur en luftkylare fungerar. En Luftkylare vill ha så mycket yta som möjligt som kan avleda värme. Alltså, en stor kopparklump kyler sämre än vad en kylare med flänsar då flänsarna ger en större area.

Du säger mot dig själv. "Med andra ord borde ju luften som kyler både processorn och grafikkorten vara svalare" Det är precis det man vill. Därför suger man SVAL luft från utsidan av chassit genom radiatorn som KYLER vattnet som KYLER processorn. Luften trycks igenom chassit och ut på baksidan. Och luften som går igenom radiatorn värms inte upp så farligt mycket att det inte räcker att kyla mosfets eller nord/syd brygga. Man kan ju även kyla de i samma loop som processorn om man verkligen tänkt överklocka.

Ett vattenkylningsblock har inga flänsar i luften. Ie luften kring processorn spelar minimal roll. Du kyler cpun med vatten och inte med luft. Utan desto svalare luft som kyler vattnet ju lägre temperatur når vattnet.

Ytan som vidrör luften är väldigt begränsad jämfört med en luftkylare. Avledningen av värme sker med små "fenor" inne i blocket.

Luftkylare = stor yta som möjligt för att avge så mycket värme som det går.

Och den största temperaturskillnaden med vattenkylning blir i load. Vad ligger era i7 på i load med luft? Om ni har normala fläktar (inte typ delta eller kaze)

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Citat:

Lång text...

I stand corrected

Permalänk
Medlem

"Detta görs genom att man avlägsnar låsbrickorna, något som vi fick erfara att inte är helt enkelt. För att lyckas behövs en bra tång och gott om tålamod. En enklare lösning hade varit att föredra."

Jag förstår inte, är det något speciellt med just Coolit´s användning av låsbrickor som försvårar demontering/montering eller har skribenten aldrig stött på låsbrickor förr?

Jag kan i så fall tipsa om att en plan skruvmejsel brukar fungera helt okej.

Permalänk
Medlem

hmm... inget jag tänker lägga pengarna på :/

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
I stand corrected

Haha!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Hm det är ju transformers kylare...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Kollade nyss vatten kylning för bara cpu hos ChilledPC, ca: £134 för 2x120 radiator (xspc) , pump (ddc 10w) + reservoir, Supreme LT block och barbs, dvs strax över 1500:- (+ frakt £15)

Lite dyrare än high end luft visst, men kan knappast jämföras med luft heller.

Blir dock dyrare om man ska ha även vga, chipset, m.m.

Lite dyrare visst, men efter det behöver du bara köpa nytt vattenblock på sin höjd när du köper ny dator, eventuellt bara ny fästanordning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nukethenick
Hm det är ju transformers kylare...

Har alltid tänkt likadant och funderar på att köpa den bara därför ;P

Permalänk
Medlem

Vattenkylning kostar, försöker man snåla in på det och köper en sån där skitkylare så får man ju precis vad man betalar för, rent skräp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
I ett test med Nexus Real Silent, 120mm så va Megahelms två grader bättre än Thermalright Ultra-120 Extreme och fyra grader bättre än Thermalright TRUE.

Undrar när man får se ett vettigt test av Thermalright TRUE Copper edition.

Är den så mycke bättre än Thermalright TRUE så att den är värd sina 400:- extra?

öh va? Du vet att Thermalright Ultra 120 Extreme förkortas TRUE va?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för att vara sån, men... det heter väl "..enkel OCH effektiv.." inte "..enkel MEN effektiv.."

Permalänk
Medlem

Njae, det behöver det inte heta. Enkel men effektiv fungerar det med. Om konstruktionen är enkel kan man ju annars tro att det innebär lägre verkningsgrad, då är det fint att påpeka att så inte är fallet.

Permalänk

Kör själv en Domino nu, kan definitivt inte klaga på tempsen även fast den håller samma klass som en top-of-the-line luftkylare.

Har en Q6600 G0 med tempsen:
Stock @ 25 idle / 35 load - Mellan hastigheten
3,0ghz @ 26 idle / 42 load - Mellan hastigheten

Kylaren i sig låter ingenting i princip. Vilket åtminstånde jag tycker är mycket bra överlag även fast exempelvis True'n är egentligen överlag bättre men dominon är nog den bästa inkörsporten för vattenkylning som finns idag då det är minimalt pill för att få det att fungera och mycket liten chans för läckor.

Går säkerligen att få bättre prestanda med någon fin gettho mod ala annan fläkt/limma på fler fläktar men är den vanilla är den helt klart godkänd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB SATA SDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
öh va? Du vet att Thermalright Ultra 120 Extreme förkortas TRUE va?

Varför va de då skillnad på dom i testet?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjanterifjant
Kylaren i sig låter ingenting i princip. Vilket åtminstånde jag tycker är mycket bra överlag även fast exempelvis True'n är egentligen överlag bättre men dominon är nog den bästa inkörsporten för vattenkylning som finns idag då det är minimalt pill för att få det att fungera och mycket liten chans för läckor.

Går säkerligen att få bättre prestanda med någon fin gettho mod ala annan fläkt/limma på fler fläktar men är den vanilla är den helt klart godkänd.

Skulle säga att ett Swiftec kitt, med pumpen integrerad i CPU blocket är ett vettigare alternativ som starter kitt, därifrån går det att återanvända radiatorn och framförallt pumpen (en Lain DDC 3.1) om man vill uppgradera.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Skulle säga att ett Swiftec kitt, med pumpen integrerad i CPU blocket är ett vettigare alternativ som starter kitt, därifrån går det att återanvända radiatorn och framförallt pumpen (en Lain DDC 3.1) om man vill uppgradera.

Ja, det är också ett alternativ, helt klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB SATA SDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Citat:

Ok tack för svaret Lezziter!

Även fast Coolit inte är mycket bättre än dagens high-end kylare på luft så tycker jag en sak är värd att notera, och det är att den tar väldigt lite plats runt CPU-sockeln.

Jag skulle vilja säga att Dominon inte är bättre än en bra luftkylning över huvud taget. Om du slänger på en fläkt som maxar i 2300rpm, så kommer både Megahalem och TRUE ligga på samma temperaturer eller bättre än Dominon. De presterar ju några få grader sämre, med en fläkt som maxar på 1300rpm (som ju är rätt nära vad Dominon's fläkt kör med på minvarv).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Varför va de då skillnad på dom i testet?

Du har inte en länk till testet? Är förmodligen första revisionen och sen någon av dom nyare. Kollade på Thermalrights hemsida och dom skriver TRUE på kylarna följt av "black" tex för svarta versionen. Men alla är likadana i princip med exakt samma mått och vikt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG