Intel Core i5 i prestandatest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Vad är det för nån liten minnesport som ser ut som om den är hälften så liten?
Nyfiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swekorven
På moderkortet ser det ut att sitta en mini-ram-plats bredvid de vanliga platserna för minnet. Vad är det?

SO-DIMM? För minnen gjorda för bärbara datorer?
http://sv.wikipedia.org/wiki/SO-DIMM

Har en stark känsla av att det där moderkortet inte direkt är menat för marknaden.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Inaktiv

Kanske nån port för anslutning av en 1.8" vrålsnabb SSD?

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara för liten för ett SO-DIMM tycker jag...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Ser spännande ut men tror plattformen får det kämpigt mot Phenom II. en 955BE är i princip lika bra som en i7 920 fast billigare, ska i5 vara lika bra som Phenom II måste den även vara lika bra som storebror i7 vilket ju blir lite lustigt. Får hoppas den konkurrerar på pris och strömförbrukning istället, för att inte tala om att den lär vara snäppet vassare än Phenom II när det gäller komprimering och sådant.

Only time will tell

Hmm, jag tror man inte kan placera PII på samma prestandanivå som i7 920, den ligger rätt jämnt till med q9550. I5 blir nog således lite bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Ser ut att vara för liten för ett SO-DIMM tycker jag...

Men den har flärpar för att hålla fast "saken", som på en minnesslot. Det mest troliga imho är att det är en slot för VGA-minne eftersom en version av Core i5 kommer att ha ett inbyggt grafikkort i processorn.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swekorven
På moderkortet ser det ut att sitta en mini-ram-plats bredvid de vanliga platserna för minnet. Vad är det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Vad är det för nån liten minnesport som ser ut som om den är hälften så liten?
Nyfiken

Går man ut på xfastest och tittar lite närmare på kortet så står där

NVRAM vid den kontakten.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Hedersmedlem

Själv har jag inga problem med att betala 3000kr för en processorm men inte för ett moderkort för ett antal trasiga moderkort efter garantitiden gått ut har man råkat ut för men inga processorer än så länge så hoppas nu att priserna på de lite bättre korten hamnar runt 1000-1500kr. Jag använder mest min dator för spel och då kanske AMD kommer ge mer för pengarna när man väl skall välja plattform så det skall bli spännande att sätta ihop en ny speldator till hösten. Andra saker som SSD, grafikkort eller Windows 7 kanske blir viktigare än processorval för min del dock så vi får se.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ser mycket positivt på denna plattform.. Hoppas att den släpps enligt tidsschema. Är verkligen sugen på att upgradera...

Fråga.. Är det denna plattform (mer strömsnål variant) som kommer komma till den mobila marknaden?

Permalänk
Medlem

Otroligt att ingen har spekulerat i hur bra den klockar ännu (i denna tråd), detta är ju trots allt Sweclockers.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Kommer i5 använda ddr3?

Funderar på att köpa 4gb ddr2 dominators så.

Permalänk
Medlem

får ju som jämförelse 25699 poäng i Queen med min Q6600 @ 3.6ghz och 16607 i Photoworxx

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Ser spännande ut men tror plattformen får det kämpigt mot Phenom II. en 955BE är i princip lika bra som en i7 920 fast billigare, ska i5 vara lika bra som Phenom II måste den även vara lika bra som storebror i7 vilket ju blir lite lustigt. Får hoppas den konkurrerar på pris och strömförbrukning istället, för att inte tala om att den lär vara snäppet vassare än Phenom II när det gäller komprimering och sådant.

Only time will tell

Ja i vilken alternativ verklighet skulle 955BE ens komma i närheten av en 17 920 prestandamässigt ! Fantasier utan förankring i verkligheten, och inte mitt påstående eller mening utan tekniskt bevisat !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Otroligt att ingen har spekulerat i hur bra den klockar ännu (i denna tråd), detta är ju trots allt Sweclockers.

Just vad jag satt o tänkte på nån som vet om den blir i 32nm??

Permalänk
Medlem

Finns ju inget som slår en I7 920. Alla tom nybörjare som läser sweclockers guide kan få uå sinna 720 till 3.2ghz. och I5 lär aldrig klocka så bra som i7 vad ajg tror.

Tycker dessa i7 system är prisvärda om man ser till vad man får för pengarna. Framtidssäkra flera år framåt med deras ny moderkort etc

Med i5 måste du byta up dig i moderkort om du ska byta cpu och ramminnen.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Avstängd

Är väl bara nybörjare som orkar bry sig om överklockning alls?

Permalänk
Medlem

i7 920 - 3000kr
Rampage gene - 2500kr
6gb "3x2gb" 1600mhz - 1500kr

Tycker inte det är så mycket dyrare än ett bra core 2 system för ett år sedan. Eller så har man blivit mer paranoid idag.

Permalänk
Medlem

Ska nog köpa en sådan när de kommer med mATX kort med inbyggd HDMI, ladda den med w7 och klocka ner den till häften och ersätta min gamla HTPC med den.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faust22
Förstår inte meningen med i5

i7 håller på att sänkas som bara den i5 lär ju inte ligga speciellt mycket lägre! onödigt i mina ögon i alla fall...

i5 kommer ta över Core2 marknaden och Core2 kommer fasas ut.
i7 plattformen kommer vara för high-end och entusiaster.
i5 kommer alltså bli mainstream plattform medans i7 kommer bli entusiast och high-end plattform.

Permalänk
Medlem

KAN FOLK SLUTA KALLA PHENOM 2 FÖR "P2"?
P2 är ju Intel Pentium 2!

*huh* man blir ju frustrerad..

EDIT:

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Vad är egentligen skillnad på i7 och i5? Klockfrekvenser? Cache minne?

Minnestekniken, vad jag läst så kommer Core i5 inte ha lika hög multiplier på QPI-länkarna men arbeta i högre frekvens på länkarna 250MHz istället för 133Mhz på Core i7 samt en enklare minneskontroller. Core i7 har tre minneskanaler medans Core i5 kommer ha två som på dagens Core Duo och Quad.

Sen kommer moderkorten garanterat innehålla ett mer sparsmakat chipset än X58, förmodligen inte standard med SLI t.ex. P55 kommer det väl heta om Intel följer sitt namnschema. (X38->P35/X48->P45).

Det är de stora skillnaderna, sen kommer Core i5 komma i liknande klockfrekvenser som Core i7. Mina fem öre är att Core i5 kommer bli riktigt prisvärt, till skillnad från Core i7 som är en enorm summa pengar i havet. Om man inte bygger en serverpark vill säga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vi som sitter på C2Q's t.ex Q6600 och uppåt kan nog skippa i5 helt och kanske i7 också för all del och sikta på nästa generation vad det nu blir.

Det är ganska så otroligt att q6600 håller sig bra nu snart efter 2 år, men det är klart att jag kör min i 3,6 ghz och vatten annars kan i5 vara ett bra alternativ trots allt för Er som skall bygga nytt

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Jag kommer sitta kvar på min Q6600 ett tag till jag också
Tycker verkligen inte det känns motiverat att byta än på ett tag.

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag inte har koll på vad fasen Intel håller på med, vad är det här?
Att långsammaste processorn i i5-serien ska vara 2.66GHz är galet. De har en underbar plattform som har potential att ge galet billiga moderkort. En plattform som kan ge Phenom II en ordentlig match när det kommer till pris, för att inte tala om prestanda. Med en så snabb men billig grundkonstruktion så är det ju uppenbart att man vill föra över budget på den så fort som möjligt. Men istället så tänker de ha tre parallella plattformar och behålla s775? Det känns som att det kommer bli klumpigt för oss konsumenter. Det kommer ta emot att köpa s775 plattform till budgetmaskinen när man vet att det är en dead end. Ungefär som Sempron för socket A.

Alternativt tänker Intel sätta en helt ny standard, om 2.66GHz i5 kommer vara bottenskrapet så kommer intel ha en oslagbar produktlinje nu, till alla konsumenters glädje, men kommer ha svårt att föra den framåt då de äter sin egen framtid lite grann.

i5 är helt enkelt för bra för att matcha Intels strategi måste jag säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Det här blir väl något av en nybörjar-fråga, but bare with me. Visst att det kan vara stor skillnad vid rena processor-tester, men hur stor kan skillnaden bli i spelprestanda? Är säkert för tidigt att säga, men vad tror ni? Hur mycket långsammare i spel kommer i5 vara jämfört med i7?

i7 har övertag på processortester på grund av bland annat HT och lite bandbredd. I spel så kan det bli annorlunda, beroende på om bandbredden kommer avgöra eller inte så kan i5 faktiskt visa sig lite snabbare i vissa fall då latenserna till grafikkortet kommer vara betydligt mindre med den inbyggda PCIe-kontrollern. Så i riktigt tunga spel som kräver fet bandbredd eller kan utnytta 5-8 kärnor (shit) så kommer i7 vinna, men annars finns det faktiskt vissa möjligheter att i5 kan få till det i höga upplösningar i normala spel. Självklart bara spekulationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax

Ph2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Minnestekniken, vad jag läst så kommer Core i5 inte ha lika hög multiplier på QPI-länkarna men arbeta i högre frekvens på länkarna 250MHz istället för 133Mhz på Core i7 samt en enklare minneskontroller. Core i7 har tre minneskanaler medans Core i5 kommer ha två som på dagens Core Duo och Quad.

Antagligen kommer det finnas ett billigt chipset som inte har stöd för SLI eller CF. Men mainstream chippet kommer nog ha det. Men det du säger om högre grundklock och lägre multipel känns som att det är ett sätt att begränsa överklockningsbarheten. Jag vet inte vad du tror men det är enda anöedningen jag kan hitta.

Och en stor skillnad mot Core 2 är att processorn faktiskt kommer kunna utnyttja dualchannel DDR3. Vilket inte alls gäller för Core 2. Det är ju där en hel del av prestandan kommer då Intel som vanligt har minneshungriga arkitekturer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax

EDIT:

Vad är för fel med P2 ? Ingen tänker på Pentium 2 längre så lika bra lämna förkortningen till Phenom 2, det var 10 år sen sista Pentium 2 kom från Intel.

Här har du en till P2 (Phantom2)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Vad är för fel med P2 ? Ingen tänker på Pentium 2 längre så lika bra lämna förkortningen till Phenom 2, det var 10 år sen sista Pentium 2 kom från Intel.

Håller med, pentium2 "is a thing of the past".

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

Min C2D E8400 kommer nog hålla nått år till, enda man gör är ju att porr surfa och spela lite spel, och till det så är vare sig I7 eller I5 mycket bättre

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaya
Min C2D E8400 kommer nog hålla nått år till, enda man gör är ju att porr surfa och spela lite spel, och till det så är vare sig I7 eller I5 mycket bättre

Tveksamt om du någonsin kommer att behöva uppgradera om du kan nöja dig med att bara göra det först nämnda..

Skämt åsido så börjar man ju nästan tvivla på om det planerade i7-bygget ska bli av eller inte tills man sett hur i5 presterar.. Fast å andra sidan lär ju i7 ge åtminstone 5-10cm längre e-penis.. Damn, det här blir en svår nöt att knäcka..

Permalänk
Medlem

beroende på priserna nästa vinter/vår kanske det blir i5 i ny burk för mig då:D

Permalänk
Medlem

Nu ser det ut som om det äntligen kommer bli dags för en uppgradering

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Antagligen kommer det finnas ett billigt chipset som inte har stöd för SLI eller CF. Men mainstream chippet kommer nog ha det. Men det du säger om högre grundklock och lägre multipel känns som att det är ett sätt att begränsa överklockningsbarheten. Jag vet inte vad du tror men det är enda anöedningen jag kan hitta.

Alldeles säkerligen kommer det komma billiga chipsets á la P53/P51 eller liknande med avskalade funktioner. Dock tror jag att CF kommer vara tillgängligt på alla, om det nu finns två PCI-e-portar på moderkortet vilket är mer tveksamt. SLI däremot är en dyr, dyr licensiering från nVidia (skjuta sig i foten någon?) vilket, jag tror, kommer leda till att endast de dyrare chipsetten kommer innehålla denna funktionen. Det är vad jag tror i alla fall.

Högre klock på QPI är för att kompensera att man har färre kanaler, Core i7 har fler som är lägre klockade. Seriellt kontra parallellt. Detta talar för att Core i7 har större potential att överklocka än Core i5.

[QUOTE]
Och en stor skillnad mot Core 2 är att processorn faktiskt kommer kunna utnyttja dualchannel DDR3. Vilket inte alls gäller för Core 2. Det är ju där en hel del av prestandan kommer då Intel som vanligt har minneshungriga arkitekturer.
[/QUOTE]

Precis. Egentligen handlar det om native quad Core 2, med en riktig minneshanterare, som AMD haft nu i ett antal år, som kan mata processorerna ordentligt. Men om det kommer bli någon större skillnad kontra Core 2 Quad i spel t.ex. är jag YTTERST tverksamt till. Dock känns det ju bättre med en processor som kan kommunicera internt och inte behöver skicka information via FSB:n till externt chipset. Säger sig självt att det är effektivare med det förstnämnda.

Dessutom så handlar minneskontrollen egentligen om att kunna hantera sex t.o.m. åtta kärnor.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt