Permalänk

Bygga nätaggregat av nätaggregat

Kanske lite dumt trådnamn om man inte förstår vad jag menar

Det är så att jag är fordonselektriker och sysslar mycket på fritiden med att bygga kretsar och olika system. Men jag har inget nätagg/station som jag kan plocka ström från och det är inte speciellt behändigt med ett stort bilbatteri på bordet varje gång nåt ska prövas.

Så jag tänkte använda gamla nätagg jag har liggandes både i lådor och datorer för att bygga en "kraftig" station. Man kan ju plocka ut både 12V och 5V vilket är det jag vill göra. Eftersom vissa saker kan vara ganska strömkrävande så behöver jag mer än ett nätagg, har funderat på 2-4 stycken iaf.

Nu har jag bara tänkt lite snabbt och är inte direkt insatt i hur nätaggen är uppbyggda (kan grunderna). Är det så enkelt att man kan parallelkoppla utgångarna för att dela upp belastningen mellan nätaggen eller går det åt helvete då?

Ska liksom bygga en låda med uttag för 12V, 5V, jord och 1 Ampere meter på varje lina för att kolla belastning.

En fråga till, kollade lite snabbt på ett slaktat nätagg och hittade -12V och -5V på kretsen. Vad är dessa till för?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd

Är aggen lika så är det inga problem med parallellkoppling av dessa, men inte så himla bra om en är klenare än den andra

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Du kan inte dela upp komponenterna då?
Så du ansluter några kompnenter till ena agget och några till andra och sen fixar så att de startar samtidigt

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Är aggen lika så är det inga problem med parallellkoppling av dessa, men inte så himla bra om en är klenare än den andra

De flesta är isärplockade och jag vet inte specifikationerna på dessa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffer_Overrun
Du kan inte dela upp komponenterna då?
Så du ansluter några kompnenter till ena agget och några till andra och sen fixar så att de startar samtidigt

Det är ju en möjlighet men det vore bättre och enklare om man kunde göra såhär så man slapp räkna ut strömförbrukning av komponenter innan man kopplade in dom

Visa signatur

Intel Core i5 3570K | Corsair Vengeance 2x8GB | Asus GeForce GTX 560Ti DCUII 1GB "OC" | SSD Intel 335 180GB | HDD Seagate Barracuda 0.5+1.0+4.0TB | Asus Xonar D2X | Fractal Design Newton R2 650W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd

Borde ju finka men då lär man nog sitta med identiska agg så att inte det ena överbelastas och smäller och då i turens ordning så smäller det andra oxå.. alltså är ju 2xganska starka agg att föredra!

MVH

Permalänk
Medlem

varje nätag har ju sin egna reglering för spännigen för varje rail så kopplar du dom samman så kommer dom bråka med varan i försök att reglera spännigen till rätt nivå. Därför man inte ska koppla samman rails på samma nätag tex agg med ferla 12V rails. Nu går det OFTA men det beror på att budget agg med många rails är ETT rail igentligen med EN spännigsregulator sedan är dom syntetiska railen bara separerade med varsin OCP. Men eftersom du nu använder 2 eller flera lika dana agg så har ju vardera agg egna regulatorer för spännigen så det kommer nästan garanterat bli problem och kan resultera i en fin härdsmälta.

Permalänk
Medlem

Hmm jag vet faktiskt inte, nu har jag något att testa. Tips på något som drar kanske 200W på 12 V?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Går det inte använda dioder?

Visa signatur

De du

Permalänk

Snälla zrra, om du inte har en aning om vad du skriver om - låt bli! Dioder fungerar som "backventiler" dvs släpper bara igenom ström åt ena hållet. De har alltså inte en möjlighet att ändra spänningen, men är bra att t ex bygga en likriktare med genom att bryggkoppla dem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedishPhoenix:

Kanske lite dumt trådnamn om man inte förstår vad jag menar

Det är så att jag är fordonselektriker och sysslar mycket på fritiden med att bygga kretsar och olika system. Men jag har inget nätagg/station som jag kan plocka ström från och det är inte speciellt behändigt med ett stort bilbatteri på bordet varje gång nåt ska prövas.

Så jag tänkte använda gamla nätagg jag har liggandes både i lådor och datorer för att bygga en "kraftig" station. Man kan ju plocka ut både 12V och 5V vilket är det jag vill göra. Eftersom vissa saker kan vara ganska strömkrävande så behöver jag mer än ett nätagg, har funderat på 2-4 stycken iaf.

Nu har jag bara tänkt lite snabbt och är inte direkt insatt i hur nätaggen är uppbyggda (kan grunderna). Är det så enkelt att man kan parallelkoppla utgångarna för att dela upp belastningen mellan nätaggen eller går det åt helvete då?

http://i42.tinypic.com/123s7wg.png

Ska liksom bygga en låda med uttag för 12V, 5V, jord och 1 Ampere meter på varje lina för att kolla belastning.

En fråga till, kollade lite snabbt på ett slaktat nätagg och hittade -12V och -5V på kretsen. Vad är dessa till för?

-12 V har du för att kunna få ut 24 V från nätagget. Det är en av kablarna på den stora 24-pinskontakten så någonstans på moderkortet eller processorn behövs 24 V. Dock brukar den inte klara mycket belastning så den är inte användbar för annat. -5 V används inte alls längre. Den användes tydligen bara för ISA-bussen och den finns ju inte kvar längre så då tog de bort -5 V och den pinnen används inte för tillfället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Det är möjligt att parallell och seriekoppla nätaggregat, men det är en del att tänka på och som tidigare nämnts så kommer detta med risker. I vissa fall till och med innebära en brandfara.

ATX-nätaggregat är, vad jag skulle säga, olämpliga att parallell-koppla, då det finns "viss intelligens" i dessa moderna nätaggregat som kan motarbeta varandra och orsaka att backströmmar överbelastar dem båda, även utan belastning (Dem agerar belastning åt varandra istället)

Här är lite mer information jag hittade på nätet om att serie och parallellkoppla nätaggregat av enklare/generell design:
http://www.premium.es/english/iguia5b.html#ancgui54
Dioder och/eller resistorer används i dem här fallen.

Mitt råd: Hitta ett lämpligare nätaggregat för ditt projekt, än att experimentera med detta och i värsta fall orsaka allvarliga olyckor/bränder.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av muppens:

Hmm jag vet faktiskt inte, nu har jag något att testa. Tips på något som drar kanske 200W på 12 V?

2st 100W Bil halogenlampor

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows