Permalänk

Motor till Ryds 460

Tjena! Har inte lust att regga mig på massa marinsidor så tänkte försöka få ett svar här.

Fick en motorbåt av en på pappas jobb. Båten är en Ryds 460. Storleken är 455x170cm om jag inte minns fel. I båten sitter en typskylt som säger att båten klarar max en 15hk motor. Men jag skulle vilja sätta i en större. Hur mycket större tror ni skulle gå? Jag kan förstärka akterspegeln om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Förstärk så mycket du kan och stoppa i det fetaste som finns!

Jag hade nog satt i en Merlin V12

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Kräng den och köp en styrpulpet med typ en 70hk otor, klart skönare att åka med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
Kräng den och köp en styrpulpet med typ en 70hk otor, klart skönare att åka med.

Ska bygga en styrpulpet och göra iordning den så att den går att kränga för mer. Sen ska jag köpa mig en smuggler

Permalänk

Farsan hade en Ryds 495 med styrpulpet och det satt en Mariner 60 hk på den.

Att det bara får sitta max en 15 hk motor på en båt, som är 35 cm kortare, så måste ju den vara klent byggd.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Morfar hade en niositsig plasteka (kan typ INGET om båtar... ) stor som satan var den iaf.

Det rekommenderades max 20hk på den, fast tidigare ägaren hade krängt på en 100hk på den. Fast innan han gjorde det så förstärkte han hela akterdelen med glasfiber, plastic padding osv osv. Då gick det bra.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det handlar väl inte bara om attt själva aktern ska klara av motorn utan att gå sönder heller
Utan det handlar mycket om att båtens skrov inte är gjor för höga hastigheter, den planar inte på rätt sätt mm

jag vet att en kompis till mig hade en Vator plasteka, ungefär samma längd som din. han hade då 30-35 hästars motor på den och den krängde och hade sig och var allmänt bråkig i sjögången. drog en väldans massa bensin oxå

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Tack för svaren. Ska köpa en 30-40hk motor har jag bestämt efter råden jag fått. Båten är stabilt byggt och samma form som snabbare styrpulpeter.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att jag satt mig i den där med 40 hp hängandes baktill.

Har en Crescent 465 med 40 hp Yamaha på (max 30). Även om det "bara" skiljer 5 cm på längden så är det inte samma sak.

Se bilderna nedan hur olika båtarna är i storlek och uppbyggnad.

Edit: De har en vikt på 170kg resp 250 kg. Mer än bara de 5 extra centimeterna som skiljer.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen