Varför kan jag inte installera program? (xp pro)

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte installera program? (xp pro)

Har nyligen installerat om en burk här hemma (en gammal HP) med XP pro Sp3. Nu har det dock dykt upp ett väldigt skumt problem, jag kan inte installera ett enda program.

Provar man t.ex. med iTunes så säger den nåt i stil med "ej behörig att skapa katalog c:\program\itunes, var vänlig logga in som administratör".

Saken är den att det endast finns en användare på datorn, som är systemadmin. Jag kan även manuellt gå in i mappen och skapa katalogen, men det gillar inte installeraren heller.

Andra program som också skiter sig är Java, AVG, AD-Aware. Alla vill väl skapa mappar i c\program. Provat att installera om Windows Installer och registrerat DLL-filer, men ingen skillnad. Kollar man behörghet i utforskaren så är har alla användare fullständig behörighet till hela disken.

Vad göra?

Permalänk
Medlem

Ingen idé alls?

Antar att enda lösningen kanske är att installera om windows, men vad talar för att inte samma sak händer igen?

Permalänk
Medlem

Den måste missupfatta att det är du som är admin. Vet dock inte hur man åtgärdar detta.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Logga in som admin och installera programmet.
Kan dessutom vara bra att lägga upp din egen användare med behörighet som "lokal administratör"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoWin
Logga in som admin och installera programmet.
Kan dessutom vara bra att lägga upp din egen användare med behörighet som "lokal administratör"

Du har tydligen missuppfattat mitt problem...

Permalänk
Avstängd

har du provat instalera om windows o se om felet kvar står

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Och om det sedan alltid varit så där så är det din XP skivan som är konstig.
Vill du vara extra noggrann snabb formaterar du samtidigt du installerar om.

Kanske skapa ett nytt konto med admin rättigheter och testa igen.
Men jag tvivlar på att det löser ditt fall.

Permalänk
Medlem

Det har inte alltid varit så, kunde installera program i början. Sen började det krånga efter ett tag, första programmet var Java. Provar att avinstallera installerade program nu och se om problemet kvarstår.

provade även att göra ett annat adminkonto, men det hjälpte inte det heller. Blir kanske en ominstallation av windows ändå, men undrar vad som orsakade problemet.

Permalänk
Medlem

Det vanliga antagligen.

Något skit via internet eller något du installerat.
Säkerhets programmen tar bara bort virus, adaware etc.
De laggar EJ skadorna som de orsakade.

Dator lär kännas snabbare efter en om installering och formaterar du samtidigt så kan du vara mer säker på att den är ren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Det vanliga antagligen.

Något skit via internet eller något du installerat.
Säkerhets programmen tar bara bort virus, adaware etc.
De laggar EJ skadorna som de orsakade.

Dator lär kännas snabbare efter en om installering och formaterar du samtidigt så kan du vara mer säker på att den är ren.

Nu var det ju så att jag installerat om Windows och formaterat disken ganska nyligen.

Aja, nu verkar det ha löst sig. Pysslade runt lite med prioriteringar och registrret och annat, och nu verkar det funka igen. Ad-aware hittade något skit som nu ska vara borttaget. Återkommer kanske om det strular igen.