Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Efter detta måste jag göra det jag känner är det mest knackiga i min lösning. Jag sätter 2(AB x AD) till nära noll. det gör att jag exkluderar det ur min beräkning för att i ett senare skede kunna faktorisera.

Att sätta den till 0 gör ju att man begränsar sig till rätblock som saknar höjd, djup eller bredd (till rektanglar alltså). Det kan knappast sluta lyckligt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Vi testar k^2 med alla faktorer och sätter f till den andra faktorn.

Nog för att du nu har färre tal att testa med, men denna metod är väl inte fundamentalt bättre än att, som vi föreslog ovan, testa direkt i den ursprungliga formeln?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Av detta hittar vi att om k^2 är 5 eller om k^2 är antingen 20 eller 50 så får vi två olika rätblock som stämmer in på uppgiftens begränsningar.

Man kan misstänka att man är ute på hal is när k, som ju är produkten av två heltal, blir irrationell (sqrt(2) eller 2*sqrt(5)). En besvärlig egenskap hos heltalsalgebra är också att bara för att man hittar en icke-heltalslösning behöver det inte finnas en heltalslösning i närheten (med avrundade variabelvärden eller liknande).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Okej boys jag har spånat lite till...

Rätblockets Begränsningsarea

"Finns det ett rätblock vars sidor kan mätas i hela längdenheter och vars begränsningsarea är 100 areaenheter? Finns det mer än ett? Försök hitta alla rätblock som uppfyller vilkoret och ge sedan en övertygande argumentering för att du hittat alla."

Jag har ett rätblock där bottens kanter kallas A, B, C respektive D. De paralella kanterna på ovansidan kallas A1, B1, C1 respektive D1

Vinkeln ABD=Q
Vinkeln ABD1=W
BD=k

Begränsningsarean kan skrivas:
S=2(AD x DD1) + 2(AB x DD1) + 2(AB x AD)=2(DD1 x (AB + AD)) + 2(AB x AD)

Efter detta måste jag göra det jag känner är det mest knackiga i min lösning. Jag sätter 2(AB x AD) till nära noll. det gör att jag exkluderar det ur min beräkning för att i ett senare skede kunna faktorisera.

I triangeln ABD finner vi AB=k x cosQ, AD=k x sinQ

AB är rätvinklig mot A1AD1D därför är AB rätvinklig mot AD

I triangeln D1AB finner vi Ad1=AB x tanW=k x cosQ x tanW

Pyth Sats av sidan ADD1:
(DD1)^2=(AD)^2 + (AD1)^2

följdaktligen är (DD1)^2 =k^2 x cos^2Q x tan^2W - k^2 x sin^2Q=k^2(cos^2Q x (sin^2W/cos^2W) - sin^2Q)=(k^2/cos^2W) x (cos^2Q x sin^2W - sin^2Q x cos^2W)

(bara för att förtydliga så t.ex cos^2Q betyder inte att tan är upphöjt till 2Q utan tan av Q är upphöjt till 2.)

Detta ger oss (DD1)^2=(k^2/cos^2W) x (cosQ x sinW - sinQ x cosW) x (cosQ x sinW + sinQ x cosW)=(k^2/cos^2W) x sin(W-Q) x sin(W+Q)

Roten ur ger:
DD1=(k/cosW) x sqrt(sin(W-Q) x sin(W+Q))
S=100 a.e=2(k/cosW) x sqrt(sin(W-Q) x sin(W+Q)) x (k x cosQ + k sinQ)=(2k^2(cosQ + sinQ))/cosW x sqrt(sin(W-Q) x sin(W+Q))

S=k^2 x f=100 a.e

f=(2(cosQ + sinQ))/cosW x sqrt(sin(W-Q) x sin(W+Q))

100 a.e kan faktoriseras till:
(100 x 1), (50 x 2), (25 x 4), (20 x 5), (10 x 10)

Det ger oss faktorerna 1, 2, 4, 5, 10, 20, 25, 50 och 100

Vi testar k^2 med alla faktorer och sätter f till den andra faktorn.

Av detta hittar vi att om k^2 är 5 eller om k^2 är antingen 20 eller 50 så får vi två olika rätblock som stämmer in på uppgiftens begränsningar.

Det jag vill göra är att hitta ett lättare sätt att visa varför jag ska använda mig av diagonalen för att lösa detta.

kan jag kanske säga att jag bortser från en variabel(2ab + 2ac + 2bc=100 a.e) för att hitta lösningen?

det kan ju inte vara så att jag måste visa allt det för att bara ersätta mesta delen med bokstaven f som är den andra faktorn.

Detta är ett rent talteoretiskt problem och du behöver inte blanda in någon geometri.

Du vill lösa xz+xy+yz=50 för heltal x,y och z.

Samtliga tal kan inte vara udda, ty då skulle vänstersidan bli udda.
Detsamma gäller om precis två av dem vore udda.
Säg att x och y är jämna, dvs x=2a och y=2b för ickenegativa heltal a och b.
Sätt in i din ekvation och du får :

2az+4ab+2bz = 50 dvs

az+2ab+bz = 25

z kan här inte vara jämn eftersom vänsterledet då blir jämnt, så z=2c+1 för något ickenegativt c. Sätt in detta.

Jag vill inte avslöja hela lösningen, men du är nästan klar här, fortsätt bara med samma princip tills du har en ekvation med bara ett par enstaka alternativ att testa. Gå sen tillbaka till din ursprungliga ekvation.

Jag fick fram att x=4, y=2 och z=7 är den enda lösningen upp till permutation av x,y och z, (dvs exempelvis är x=2, y=4 och z=7 självklart också en lösning).

(med reservation för slarvfel, jag kladdade ner lösningen rätt fort på ett grötigt papper..)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

en bra uppgift är att visa rent algebraiskt varför (x,z,y), (y,x,z), (y,z,x), (z,x,y), (z,y,x) alla är lösningar om (x,y,z) är en lösning (permutationerna som JesperT talar om).

utöver lösningen (2,4,7) så existerar också (1,2,16) men sedan finns inga fler.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Glömsk

Finns triviala lösningar (0, 2, 25) och (0, 5, 10) också. Fast jag kanske missat att x,y,z > 0?

Edit: Just ja, det ska vara ett rätblock Dessa gäller inte då.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ok, jag hade tydligen lite för bråttom när jag testade..
Tack för rättningen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det är väl kanske fysikintresserade som gillar vektorer mest, men här är det visst lite vinklar också...

Fyra vektorer (röd, grön och två blåa). De två blåa roterar ihop med den röda (men kan rotera oberoende av varandra; avståndet mellan röd och ena blå är inte nödvändigtvis alltid detsamma som avståndet mellan röd och den andra blå), den gröna gör det inte.

Givet att jag vet värden på samtliga vektorer:
1. Hur kan jag veta om den gröna vektorn är mellan röd och blå? (någon av blå). Vinkeln alltså, längden (storleken) på vektorerna är oviktig.
2. Om vi tänker bort de blåa: hur beräknar jag vilket håll den gröna vektorn måste rotera för att närma sig den röda? Alltså, som kräver minst rotation alltså (i fallet ovan så är det "clockwise", då det bara behövs 22,5 graders rotation qw, ccq (counter-clockwise) kräver 337,5 graders rotation)

Om den "vänstra" blåa vektorn har en vinkel som är lägre än den "högra" blåa så är det relativt lätt att kolla om den gröna vektorn är mellan de två genom att helt enkelt kolla om den gröna vektorns vinkel är lika stor eller större än den vänstra blåa vektorn och lika stor eller mindre än den högra blåa vektorn. Men i fallet ovan blir det betydligt krångligare.

Finns det några bra förslag på hur man kommer förbi "problemet" med att behöva göra extra beräkningar om vinklarna exempelvis är 350 grader och 10 grader?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Du kan vara finurlig och använda skalärprodukten här. Det undviker vinklar helt.

Den röda vektorn beskrivs av (rx,ry) och vi kan då skapa en stödvektor (-ry,rx) som då alltså är vinkelrät mot den röda, och pekar "åt vänster" om man ser till röds riktning.

Den gröna vektorn är (gx,gy) och vi kan då ta skalärprodukten av grön och den vinkelräta
z = (gx,gy).(-ry,rx) = -gx*ry + gy*rx

Om z > 0 så är grön på vänstra halvplanet av röd (d.v.s, grön skall roteras medurs för att närma sig röd)

Likaså kan du kolla om den är innanför kvadranten som de blå spänner upp genom att göra;
z1 = (gx,gy).(bx,by) = gx*bx + gy*by
z2 = (gx,gy).(-by,bx) = -gx*by + gy*bx
Om z1 > 0 och z2 > 0 så finns den innanför de blå vektorerna
(hmm.. här gjorde jag antagandet att det är 90 grader mellan de blå, det kanske inte stämmer? Oavsett kan du bruka samma sorts metod, men du blir tvungen att göra fler kontroller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Du kan vara finurlig och använda skalärprodukten här. Det undviker vinklar helt.

Den röda vektorn beskrivs av (rx,ry) och vi kan då skapa en stödvektor (-ry,rx) som då alltså är vinkelrät mot den röda, och pekar "åt vänster" om man ser till röds riktning.

Den gröna vektorn är (gx,gy) och vi kan då ta skalärprodukten av grön och den vinkelräta
z = (gx,gy).(-ry,rx) = -gx*ry + gy*rx

Om z > 0 så är grön på vänstra halvplanet av röd (d.v.s, grön skall roteras medurs för att närma sig röd)

Likaså kan du kolla om den är innanför kvadranten som de blå spänner upp genom att göra;
z1 = (gx,gy).(bx,by) = gx*bx + gy*by
z2 = (gx,gy).(-by,bx) = -gx*by + gy*bx
Om z1 > 0 och z2 > 0 så finns den innanför de blå vektorerna
(hmm.. här gjorde jag antagandet att det är 90 grader mellan de blå, det kanske inte stämmer? Oavsett kan du bruka samma sorts metod, men du blir tvungen att göra fler kontroller.

Ah, vilken oerhört bra metod! Tack. Nu förstår jag allting. Systemet vi använder för att mäta vinklar är ondskefullt!

Idén är att de två blåa vektorerna kan rotera fritt (och enskilt) samtidigt som de roterar med den röda vektorn.

(förresten, jag antar att du med "(gx,gy).(-ry,rx)" menar "(gx,gy)*(-ry,rx)" ? Eller är . någon egen notation (som jag inte är van vid)?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
(förresten, jag antar att du med "(gx,gy).(-ry,rx)" menar "(gx,gy)*(-ry,rx)" ? Eller är . någon egen notation (som jag inte är van vid)?).

Punkten betecknar skalärprodukt (dot-product).
I ett ortogonalt system har du (a,b).(c,d) = a*c + b*d (vilket blir ett tal, d.v.s. en skalär - därav namnet).
Det finns ett till sätt att multiplicera vektorer som ger en vektor som resultat.

Skalärprodukten definieras som A.B = |A|*|B|*cos(den minsta vinkeln mellan vektorerna).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ah, vilken oerhört bra metod! Tack. Nu förstår jag allting. Systemet vi använder för att mäta vinklar är ondskefullt!

Idén är att de två blåa vektorerna kan rotera fritt (och enskilt) samtidigt som de roterar med den röda vektorn.

(förresten, jag antar att du med "(gx,gy).(-ry,rx)" menar "(gx,gy)*(-ry,rx)" ? Eller är . någon egen notation (som jag inte är van vid)?).

Om det inte är 90 grader mellan de blå får vi testa bägge;
Kalla dem
(bx1,by1)
och
(bx2,by2)

(gx,gy).(-by1,bx1) > 0 ger att grön är till vänster om b1
(gx,gy).(-by2,bx2) > 0 ger att grön är till vänster om b2

där an du avgöra om den är till vänster eller höger om samtliga vektorer, så du får pussla ihop och ta ut vad du vill ha.
höger om b1 OCH vänster om b2 == innanför kvadranten i bilden

OBS! Detta funkar inte så simpelt om det är mer än 180 grader mellan de blå (hmm, borde vara att byta till ELLER), men om vinklarna börjar bli så stora börjar det bli odefinerat vad du egentligen vill ha.

Permalänk

I just det här fallet så skapar jag de blåa vektorerna från den röda, så egentligen är det bara att utgå från den röda och sedan rotera den för att få den blåa (ganska självklart).

z = gx * rx + gy * ry
gör att grön får rotera totalt 180 grader, 90 grader per håll från röd. Genom att rotera röd på olika sätt kan jag höja/minska hur mycket grön får rotera.
Så för att välja vinkeln 30 grader från röd på den vänstra blåa så är det bara att rotera den röda vektorn med 90-30 = 60 grader cw.

Då jag vet vilket håll den gröna roterar så behöver jag ju egentligen inte kolla båda blåa, bara den blå som jag riskerar att "rotera över". Sålänge de blå inte är mer än 180 grader (dvs. jag roterar inte röd mer än 90 grader åt något håll) så fungerar det utmärkt (jag behöver inte kunna rotera mer än 180 grader).

Inte särskilt matematiskt rigoröst, men det fungerar utmärkt i spelprogrammering, där tid (att skapa nya vektorer osv.) är prestanda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Punkten betecknar skalärprodukt (dot-product).
I ett ortogonalt system har du (a,b).(c,d) = a*c + b*d (vilket blir ett tal, d.v.s. en skalär - därav namnet).
Det finns ett till sätt att multiplicera vektorer som ger en vektor som resultat.

Skalärprodukten definieras som A.B = |A|*|B|*cos(den minsta vinkeln mellan vektorerna).

Aham, givetvis, glömde det. Tack.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Om man har en cos2x = cosx, är

{ x = n*2pi
{ x = n*(2pi)/3

Ett korrekt svar?

Sedan har jag också en fråga om en krånglig ekvation, vi har att

sin(2x + pi/6) = cos(pi/9) då 0 < x < pi

Jag börjar genast att flytta över cosinus, byter ut den mot sqrt(1-sin^2x) och löser rotekvationen. Får ett rätt svar, och ett fel. Kan skriva ned därifrån jag eventuellt gör fel?

sin(2x + pi/6) - sin(pi/9) = 1 <=>
2x + pi/6 - pi/9 = 1,57 rad + n2pi <=>

{ 2x = 1,57 - pi/18 + n2pi
{ 2x = pi-(1,57 - pi/18) + n2pi

{ x = 0,70 + npi
{ x = 1,75 + npi

Enligt facit är svaret 0,35 och 0,70 när man tagit hänsyn till intervallet. Jag får som synes 0,70 och 1,75 då n=0?

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att sin(x) = cos(x - pi/2)

Permalänk
Medlem

Har problem med trigonometri

Här är ett av problemen jag har svårt att lösa:

Triangeln ABC är rätvinklig med rät vinkel vid hörnet C och vinkel x vid hörnet B.
Beräkna b = |AC|, givet att c = |AB| = 6, och att tan x = 2/4

Tacksam för genomgång.

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

tan(x) = 1/2 innebär att b/a = 1/2, dvs a = 2b. Triangelns sidor är därför 6, b och 2b. Gå nu lös med Pythagoras sats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
tan(x) = 1/2 innebär att b/a = 1/2, dvs a = 2b. Triangelns sidor är därför 6, b och 2b. Gå nu lös med Pythagoras sats.

Tack för hjälpen, det löste sig

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk

Hur beräknar man inversen till funktionen f(x)=arctan(x)^2 + 2arctan ?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

om du sätter t.ex. s=atan(x)
kan du lösa s^2 + 2s = y ?
klarar du resten själv?

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
om du sätter t.ex. s=atan(x)
kan du lösa s^2 + 2s = y ?
klarar du resten själv?

Jag tror det, det borde väl bli -1 +-Sqrt(2)

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Vad gjorde du av y?
arctan(x) = s = -1 +- sqrt(1-y)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Vad gjorde du av y?
arctan(x) = s = -1 +- sqrt(1-y)

Tack,

Sen undrar jag också hur man beräknar detta gränsvärde mha Taylorutveckling.

ln(cos x)/sin x

(runt x = 0)
f(x) = ln(cos x)/sin x
f'(x) = sin x/cos x
f''(x) = (2cos x +2sin x)/cos^2(x)
f'''(x) = sin 2x/cos^2(x)

Men derivatorna innehåller ju i sin tur sin x och cos x ?
Hur löser man det?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Men derivatorna innehåller ju i sin tur sin x och cos x ?
Hur löser man det?

Skriv upp en lagom lång utveckling för varje funktion (sin, cos, ln) och sätt sedan ihop dem. Observera även att du skall sätta in x=0 i derivatorna om du utvecklar kring den punkten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skriv upp en lagom lång utveckling för varje funktion (sin, cos, ln) och sätt sedan ihop dem. Observera även att du skall sätta in x=0 i derivatorna om du utvecklar kring den punkten.

Hmm, menar du att man ska skriva upp en utveckling för varje funktion separat, eller att man ska se ln(cos x) som en sammansatt funktion och derivera den för att sedan sätta in taylor polynomen för sin x och cos x?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Hmm, menar du att man ska skriva upp en utveckling för varje funktion separat, eller att man ska se ln(cos x) som en sammansatt funktion och derivera den för att sedan sätta in taylor polynomen för sin x och cos x?

Om du tar en i taget slipper du derivera så förtvivlat; utvecklingar för enkla funktioner är kända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Tack,

Varför ändrade du till 2? Det är fel, kontrollera själv så ser du att det skall vara 1.

Permalänk
Medlem

Blir väl lättare om man först använder trignometriska ettan, sedan gör variabelbyte för att få bort cosinus, och sedan bara taylor-utvecklar logaritmen? Så slpper man att utveckla både sin och cos. Fast var en massa år sedan jag höll på med sånt så kan ha väldigt fel.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk

Sen undrar jag lite över en enkel differentialekvation

dx/dt = e^x * sin t

Eftersom den är separabel tänkte jag att man kunde skriva om den som: dx/e^x = sin t dt och sedan integrera vilket skulle ge x = -cos t

men det är fel. Varför?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

e^-x dx = sin(t) dt

-e^-x = -cos(t) + C

e^-x = cos(t) - C

x = - ln( cos(t) - C ) = - ln( cos(t) + D )

Så blir det väl?

Permalänk
Medlem

Får inte detta att gå ihop, räknar ut dom olika termerna försig o sen adderar, men det blir fel..

((3^4(3^2)^2)/(9^3))+(1/3)^-1 får jag till 10/3. Vilket e fel.

efter några steg ser det ut så här:

((3^4*3^4)/3^9) + 3, till slut (1/3)+ (9/3)= 10/3.

Hjälp mig se slarvet..

Visa signatur

okej

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Får inte detta att gå ihop, räknar ut dom olika termerna försig o sen adderar, men det blir fel..

((3^4(3^2)^2)/(9^3))+(1/3)^-1 får jag till 10/3. Vilket e fel.

efter några steg ser det ut så här:

((3^4*3^4)/3^9) + 3, till slut (1/3)+ (9/3)= 10/3.

Hjälp mig se slarvet..

Använd fler parenteser. Vad menar du till exempel med 3^4(3^2)^2?
3^(4*(3^2)^2) eller 3^4*(3^2)^2?