Permalänk

3-4Kkr för senare uppgradering.

Hej,

Jag behöver en dator nu, som jag ev. vill uppgradera till vintern. Är detta en bra kombination om jag till vintern vill uppgradera med bra grafikkort, snabbare AM3-processor och SSD?

Kraven just nu är att kunna spela upp fullHD, vanlig desktopanvändning samt kunna spela div. äldre spel.

Vad gäller chassie så kan jag tänka mig att gå upp ett par hundra i pris om det skulle göra stor skillnad på ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Köp inte Ace chassi eller nätagg!! det är ren skit som bara går sönder ochdet ger inte i närheten den ström som det utlovar -.-

Permalänk

Om du nu ska uppgradera senare kan du ju ta ett mobo med stöd för CF, kostar 200 kr mer än det du valt

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk
Medlem

Vill du komma billigare undan idag och uppgradera senare bör du lägga lite mer pengar på de delar som är jobbiga att byta (dvs chassi, nätagg och moderkort) men mindre pengar på de som är lätta att byta (dvs minnen, cpu och grafikkort).

Nätagg är iof inte så svårt att byta men det är lika bra att köpa ett bra från början då det inte kostar så mycket mer än ett billigt. Dessutom är inte utvecklingen på nätagg lika snabb som tex grafikkort.

Kan sätta ihop ett litet paket åt dig om du vill

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

Ändrade mobo till ett med 790gx, samt chassi och nätagg, men det drar ju iväg litegrann...

Andra förslag är varmt välkomna.

Permalänk
Medlem

8GB minne är overkill, ta 4GB istället. Sen ska du ha ddr3 minnen om du köper just det moderkortet. Processorn är också inte kompatibel med moderkortet

För övrigt är det samma moderkort som jag sitter på. Jag rekommenderar det däremot inte. Kanske hade otur och fick ett grovt misslyckat exemplar av cpun eller moderkortet... Men det är iaf totalt omöjligt att överklocka med det (till skillnad från alla reviews jag läst där både phenom II 720 och m4a78t-e får toppbetyg...) Mycket roligt eftersom jag köpte lite svagare cpu och dyrare moderkort av just den anledningen, att jag tycker det är kul att klocka... :/

Men iaf, detta kanske? Tycker du det blir dyrt så kan du köpa lite billigare moderkort tex det du valde från början. Det går även att spara lite på hårddisk, chassi och nätagg. Du kan få ganska bra grejer för lite drygt 4000.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

8Gb var ett misstag.

Här är en ny version som känns som en bra kompromiss. Några uppenbara fel?

Permalänk
Medlem

Hittar inte så mycket tester av moderkortet såhär efter lite snabb googling. Men här är en tråd om den. Har bara läst lite random inlägg här och där och den ser ut att vara ok.
http://forums.tweaktown.com/f69/anyone-have-ga-ma780g-ud3h-mo...

En titt i cpu-support listan för moderkortet avslöjade dock att 5050e inte finns med där i dagsläget. Så jag hade bytt cpu till 7750.

Observera också att den kör pci-e i x16/x4 läge vid crossfire vilket gör det mer eller mindre meningslöst att köra crossfire (den andra pci-e porten kommer flaska ett snabbt grafikkort). Så vill du ha crossfire support bör du ta ett annat.

För övrigt rekommenderar också den här hårddisken:
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-wester...
Har den själv och är mycket nöjd. Den du valt är annars vad jag vet ok, drar lite mindre ström men är också lite långsammare, Ecogreen

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Ja 7750 är ju ett självklart val framför 5050. Oavsett om 5050 stått med i listan eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovsta
Ja 7750 är ju ett självklart val framför 5050. Oavsett om 5050 stått med i listan eller ej.

Den drar mindre ström och finns i lager, det gör inte 7750. Men det är klart 7750 kostar lika mycket och presterar bättre så det är väl det bättre valet för det mesta.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.