Laptop som speldator - hur mycket måste jag betala?

Permalänk
Medlem

Laptop som speldator - hur mycket måste jag betala?

Skall köpa en laptop som skall användas till att surfa, se filmer och spela spel. Spelen är framförallt wow, men även andra som ex cod4 mm. Jag har inga jätte krav på kanonprestanda, men det skall flyta på utan problem när man spelar. Frågan är då hur mycket måste jag lägga? Kommer jag undan med 10 000 (vilket är min egentliga budget) eller måste jag upp mot 15 000?

Skärmen bör helst vara en 17 tum.

Även tacksam för ev tips om på någon laptop som ni kan rekomendera.

Visa signatur

Stol125

Permalänk
Medlem

Jag har inte bra koll på vilka laptopar som är bra för att spela på.

Men, jag ville bara fråga dig om det är så att det är så att du är fast bestämd att ha en laptop avsedd att spela på? Du kanske har stora behov av att kunna spela var du vill sådär. Har du inte det tycker jag att du kanske skulle fundera en gång till, och kanske satsa på en billig stationär speldator och en billig laptop istället.

Min bestämda uppfattning är man får så mycket mer för pengarna i en stationär burk. Lägger du 4500 på en billig laptop som är helt ok för office-arbete, se på film (kanske inte .mkv och annat högupplöst men dvd och div-x), surfa och sådär, för du ju över 5500 kr som du kan få hygglig prestanda i en spelburk för...

Jag har nämligen gjort ett stort misstag själv en gång när jag sålde min stationära burk och köpte en laptop för att spela på. Jag blev väldigt besviken, gick ner ordentligt i prestanda, och hade fått bättre spelprestanda i en stationär för långt under vad jag för laptopen (12000) Och det var inte att jag köpte laptopen dyrt, det var nog ett av de billigaste ställena.

Men som sagt, du kanske vill ha just en spellaptop, du kanske redan har en bra stationär speldator, men jag tror att man får betala många tusenlappar extra för att kunna bära sina spelmöjligheter med sig så att säga, för mig var det verkligen inte värt, men det kan ju mycket väl vara det för dig...

Nu köpte jag min laptop för drygt två år sedan, så mycket har ju säkerligen hänt på den bärbara fronten sedan dess. Men jag tror bestämt att det kostar dig nästan det dubbla för att få samma prestanda i en bärbar maskin mot i en stationär.

Sen behöver man ju ha en skärm till sin stationära speldator också, det följer ju med så att säga i laptopen, har man inte det får man ju lägga minst 1500 till om man vill ha en ny.

Lite tankar och försök till hjälp från mig, som sagt så vet du ju vad du vill ha och behöver bäst själv!

Hoppas du blir nöjd med dina val, mvh Petter

EDIT: kikade runt lite på prisjakt, ska du ha en laptop för dina spel kanske denna kunde vara bra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=323702. Tyvärr bara 15 tums skärm dock. Annars finns det en annan med samma grafikkort och 17 tum: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=390440.

Enligt test fick den försnämnda maskinen strax över 5000p i 3dmark 06, kan tänka mig att den andra hamnar ungefär på samma. bygger du en stationär för 5500 kr så kan nog få upp mot 13000p! Kanske värt att tänka på även om 3d mark inte säger allt om spelprestanda är det nån sorts indikator på hur datorn hanterar grafik.

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Avstängd

Köpte mig en Laptop för 16500 kr förra sommaren.Tänkte nu ska det spelas lite överallt..Tröttnade efter nån vecka eftersom det va inte alls samma känlsa som att sitta vid den stationära och spela.Så nu sitter man vid en stationär igen och har en svindyr DVD spelare ute vid tv (laptopen) hihi..Visst drog lite wow vid badstranden inte wow som wow vilken tjej utan wow som i ja ni vet..

men iallafall denna klarar dom spel du skrev

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-8930g-vista-...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Den här klarar dina krav utmärkt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484446

Finns även denna som är billigare fast då får du gå ner en del i prestanda: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428794

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk

Om man som jag, och flera andra, inte vill ha en stationär dator i hemmet pga tex platsen det tar, är det kanon med en laptop som klarar spel. För mig handlar det inte om att ta den med mig överallt och sitta och spela på tex bussen, fördelen är att jag enkelt stuvar undan den var jag vill och när jag vill spela sätter jag mig var jag vill i hemmet med den.
Så länge du är medveten om att du betalar mer för mindre. För stationär spelprestanda i en laptop måste du betala 15 000 kr och uppåt.

Med det sagt anser jag att du helt klart kan komma undan med 10 000 kr för en laptop som klarar även moderna spel bra. Du får förmodligen hålla dig ifrån maxade upplösningar, högsta grafik och hög AA men du behöver inte hasa runt med lägsta på allt.

Några förslag:

HP Pavilion DV6-1240
Acer Aspire 5739G
Acer Aspire 6930G
Sony Vaio FW41E

DV6-1240 och Vaion har DDR3 på grafikkortet, 5739G och 6930G har DDR2.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Vad det gäller alternativet att köra stationär, så har jag redan en, laptopen skall vara som ett komplement när denna är upptagen.

I den stationära har jag "AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5200+" 3gigabyte ram samt ett GeForce 8600 GT.

Tycker att spelen flyter hyfsat på den stationära så jag vill att laptopen skall åtminstone ligga på samma nivå. Någon som har tips på en Laptop som ligger i linje eller bättre prestanda än vad jag har på den stationära?

Mycket tacksam för svar!!

Visa signatur

Stol125