Logitech Z-2300 - bra val?

Permalänk
Medlem

Alltid roligt när nötter som inte har en anning om vad bra ljud är, och ändå kommer och frågar om vad som är bra och dåligt. Vill du ha skithögtalare köp dina små logitech sateliter som producerar otroligt dåligt ljud som kompleteras av en bas som inte vet var avstängningsknappen ligger. Logitech system passar perfekt till 14 åringar som gillar att skryta med basen för sina kompisar och inte fattar vad bra ljud är. Men om du vill ha riktigt bra ljud som funkar att lyssna till så bör du direkt kasta dina logitech i väggen och sedan lägga pengar på ett bra paket ! Over and Out !

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Jag har föregående Z-2100 och dessa låter väldigt bra för sitt pris. Nya Z-2300 har ju andra satteliter, och kanske har försämrats i övrigt också. Sub-basen har alltid vart bra i Z-2100 kitet iaf. Kör optisk kabel till recivern och sedan signalen från den. Skillnaden mellan en analog och digital signal från datorn gör en enorm skillnad. Tiden med att lägga ner enorma pengar på ett ljudkort är över.

Man bör också använda sig av rätt EQ kurva för att få bra ljud till det man ska lyssna på, eller för att få ett bra ljud på det man lyssnar på i den miljö högtalarna står i. Allt varierar, avstånd, väggmaterial, storleken på rummet och den musik man lyssnar på. Den som lyssnar på mycket musik med lågfrekvens bas får oftast ett mycket konstigt ljud och ett basljud som kan uppfattas som brötande och något efterslående. En anläggning som är perfekt inställd för att spela techno kan många gånger därför låta dåligt i det lågfrekventa området, sålänge det inte är jättedyra högtalare som spelar alla register väldigt väl. Oavsett så kan man råda bort mycket av en negativ sida hos en högtalare med hjälp av en EQ, och gärna en avancerad sådan. Vissa resonansljud t.ex eller om högtalaren spelar missnöjt (i värsta fall får man trycka in ett får i suben). Brusljud på interna delar som slutsteg/förstärkare i/till en subbas däremot går ju inte att göra så mycket åt tyvärr mer än att byta ut eller köpa andra grejer, men den brukar vara acceptabel.

Störst problem har jag haft för att få det att låta riktigt bra i bilen, men som också är en mycket konstig och svår miljö. Medans det låter bra fram, låter det inte likadant bak då basens placering är fast. Givetvis har det blivit mycket bättre ju mer tid man lägger på att justera filter och EQ, och separata nivåer. Alpine's nya hemlighet med IMPRINT t.ex är en datorbaserad finjustering av sig självt och blir ibland en enorm skillnad i ljudet. Systemet "lyssnar" med hjälp av en mic på olika punkter och ställer in en extremt känslig och flerbands EQ. Jag är själv intreserad, och funderar på att testa.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Är du kräsen, dvs. du vill ha riktigt ljud. Köp dem inte.
Vill du ha okej ljud med mycket bas och är inte ljudkännare. Köp dem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinJi
Är du kräsen, dvs. du vill ha riktigt ljud. Köp dem inte.
Vill du ha okej ljud med mycket bas och är inte ljudkännare. Köp dem.

Ligger mycket sanning i det men man ska också akta öronen då jag har för mig z2300 lätt som knivar mer eller mindre (på hög volym)

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Har hört bra saker om högtalarna du rekommenderar, men det verkar som om man betalar en del för designen (som jag ogillar, men det är irrelevant). Jag ska inte beställa på någon dag iallafall så det får ligga och gro ett tag. Är främst osäker eftersom jag inte lyssnat på dem spela, men kanske kan göra det i morgon.

Ja, men Z-2300 är bättre på alla sätt och ligger inom min budget.

Stirra dig inte blind på designen. De skulle kunna begära det dubbla i pris och ändå kicka ass när det gäller ljudet. Extremt prisvärda högtalare som levererar. Läs tester, recensioner. Min rekomendation kommer från hjärtat och öronen. Jag har ägt några Logitech redan och är extremt trött på deras bullriga ljud och avsaknad av mellanregister. Kör på SoundSticksen, du hittar inte bättre för pengarna.

Permalänk

Jag har två ljudsystem kopplade till datorn:

* Logitech Z-2300
* Dynavoice M-65 + H/K 970

Det går ju såklart inte att jämföra ljudkvaliteten. Dynavoice leder med hästlängder, men jag använder ändå logitech förvänansvärt mycket. De duger helt klart till lite musik till slösurfningen och till spelandet. Men när jag har gäster över eller helt enkelt känner för att lyssna på musik "på riktigt" så slår jag över till Dynavoice.

En annan rolig detalj är att Z-2300 spelar högre än Dynavoice. Ljudet på de höga nivåerna blir inte jättebra men det kan väl vara kul att reta grannarna ibland.

Permalänk
Avstängd

kan intyga att Soundstick II låter förvånansvärt bra ! Är också rätt konservativ när det gäller designen på grejer så jag förväntade mig tunn, burkig ljud men icke. Fin mellanregister, lite ljusa diskanter bara. Basen är rapp och beroende på rummet kan det kännas liite klen men sammanlagt mycket bättre högtalare än Z-2300 i mitt tycke.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss

* Logitech Z-2300

Det går ju såklart inte att jämföra ljudkvaliteten. Dynavoice leder med hästlängder, men jag använder ändå logitech förvänansvärt mycket. De duger helt klart till lite musik till slösurfningen och till spelandet. Men när jag har gäster över eller helt enkelt känner för att lyssna på musik "på riktigt" så slår jag över till Dynavoice.

En annan rolig detalj är att Z-2300 spelar högre än Dynavoice. Ljudet på de höga nivåerna blir inte jättebra men det kan väl vara kul att reta grannarna ibland.

Spelar z-2300 högre? det stämmer inte

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss

* Logitech Z-2300

SKaffa ett bra slutsteg så spelar m65 bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Logitech's högtalare är skit, kollar man på deras värden för t.ex. Z-5500 så ligger THD (Total Harmonic Distortion) på 10%, som jämförelse så är 1% för högt, 0.05% är bra.

Har man en låg budget tycker jag att man ska satsa på Klipsch datorhögtalare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har ett par (Logitech systemet alltså) som jag lånade av brorsan då jag var trött på mina Audio pro högtalare som stod på bordet...vilket misstag säger jag bara även om min stärkare är sent 80/tidigt 90tal så levererar den mycket bättre ljud.

Permalänk
Medlem

inget datorpaket i världen kan få lika fint ljud som en bra förstärkare från 70-talet. Datorhögtalare är inte gjorda för hifi.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
inget datorpaket i världen kan få lika fint ljud som en bra förstärkare från 70-talet. Datorhögtalare är inte gjorda för hifi.

Du har rätt delvis men en del tillverkare är på väg att förändra detta. Ett bra exempel är Audioengine A5.

Mer om den
http://www.audioengineusa.com/a5_home.php

Tester
http://www.audioengineusa.com/news_reviews.htm#a5_reviews

Sen har vi Decco medn deras hybrid förstärkare och Era design högtalare.

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=1&artpage=...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Du har rätt delvis men en del tillverkare är på väg att förändra detta. Ett bra exempel är Audioengine A5.

Mer om den
http://www.audioengineusa.com/a5_home.php

Tester
http://www.audioengineusa.com/news_reviews.htm#a5_reviews

Sen har vi Decco medn deras hybrid förstärkare och Era design högtalare.

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=1&artpage=...

Jag skulle säga att de där lutar mer åt studio-monitorhållet, men det är ju en definitionsfråga.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Avstängd

inte riktigt finns nog inte många ljudtekniker som skulle välja dessa till studion.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det är okej
Jag har ett par Logitech x-230, är det värt att uppgradera till ett par Soundsticks II t.ex.?
Jag lyssnar på Metal som Lamb Of God, Cannibal Corpse, Meshuggah osv och vill kunna spela på lite högre volym, det låter skit med mina x-230...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enorus
Jag har ett par Logitech x-230, är det värt att uppgradera till ett par Soundsticks II t.ex.?
Jag lyssnar på Metal som Lamb Of God, Cannibal Corpse, Meshuggah osv och vill kunna spela på lite högre volym, det låter skit med mina x-230...

Skillnaden är enorm..Gå för Soundsticks II du lär inte bli besviken.

EDIT: Kan också rekomendera varmt dessa
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80093

dyrare men ljudkvaliteten är fantastiskt för pengarna.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enorus

Har själv haft Logitech x-230 och jag förstår vad du menar. Även om Soundsticks II skulle kostat så mycket som 3000 kr så hade det varit värt det. Men nu är det så att de kostar bara runt 1400 kr inkl frakt. Slå till! Det är rena rean på den ljudkvaliteten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
inte riktigt finns nog inte många ljudtekniker som skulle välja dessa till studion.

Nej, de är ju inte referensmonitorer, men de duger nog gott till t.ex en liten hemstudio. Vad jag syftade på är att definitionen "datorhögtalare" brukar vara synonym med små plasthögtalare med dåligt ljud.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
Alltid roligt när nötter som inte har en anning om vad bra ljud är, och ändå kommer och frågar om vad som är bra och dåligt. Vill du ha skithögtalare köp dina små logitech sateliter som producerar otroligt dåligt ljud som kompleteras av en bas som inte vet var avstängningsknappen ligger. Logitech system passar perfekt till 14 åringar som gillar att skryta med basen för sina kompisar och inte fattar vad bra ljud är. Men om du vill ha riktigt bra ljud som funkar att lyssna till så bör du direkt kasta dina logitech i väggen och sedan lägga pengar på ett bra paket ! Over and Out !

Om någon inte vet vad bra ljud är, är det inte väldigt naturligt att man frågar? Varför skulle någon som redan vet vad bra ljud är fråga?
Det finns inget universiellt bra ljud. Vad som uppfattas som "bra ljud" är subjektivt. Använd termer som "realistiskt" istället om det är det du menar.

Vad gäller basen är det åter igen subjektivt vad som är bra. Jag som gamer tycker bas är viktigt eftersom en explosion i spelet som får hela rummet att skaka av den brutala basen förstärker känslan. Jag är varken 14 år eller gillar att skryta med basen, du borde lära dig att alla har olika behov istället för att klanka ner på oliktänkande. Dessutom ser jag inte någon rekommendation från din sida!

Har dock redan köpt ett par högtalare, valde ett par Creative Gigaworks T20 Series II som bara kostade 890 kr, är nöjd med dem. Dum idé av mig att fråga om budgethögtalare i ett entusiastforum när det är högst subjektivt vad som är bäst - och självklart kan ingen ljudkännare rekommendera något som inte låter bra enligt dem (har dock fått flera bra svar - både i tråden och PM - och har tagit till mig av dessa i mitt val). Jag tackar för alla svar, kanske uppgraderar inom en snar framtid igen till riktiga HiFi-högtalare

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Tack för alla svar!

Om någon inte vet vad bra ljud är, är det inte väldigt naturligt att man frågar? Varför skulle någon som redan vet vad bra ljud är fråga?
Det finns inget universiellt bra ljud. Vad som uppfattas som "bra ljud" är subjektivt. Använd termer som "realistiskt" istället om det är det du menar.

Vad gäller basen är det åter igen subjektivt vad som är bra. Jag som gamer tycker bas är viktigt eftersom en explosion i spelet som får hela rummet att skaka av den brutala basen förstärker känslan. Jag är varken 14 år eller gillar att skryta med basen, du borde lära dig att alla har olika behov istället för att klanka ner på oliktänkande. Dessutom ser jag inte någon rekommendation från din sida!

Har dock redan köpt ett par högtalare, valde ett par Creative Gigaworks T20 Series II som bara kostade 890 kr, är nöjd med dem. Dum idé av mig att fråga om budgethögtalare i ett entusiastforum när det är högst subjektivt vad som är bäst - och självklart kan ingen ljudkännare rekommendera något som inte låter bra enligt dem (har dock fått flera bra svar - både i tråden och PM - och har tagit till mig av dessa i mitt val). Jag tackar för alla svar, kanske uppgraderar inom en snar framtid igen till riktiga HiFi-högtalare

Bra ljud är inte riktigt subjektivt, jag skulle snarare kalla det relativt. I alla fall upp till en viss nivå. Det är subjektivt först när man vet vad man vill ha.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för alla svar!

Jag blir inte arg på folk som frågar. jag blir arg på folk som lurar på andra skithögtalare. Har själv både haft creatives 7.1 logitech 5.1 och diverse andra små 2.1 system. och ingen av dom kan mäta sig med ett par bra högtalare. M65 som jag har för tillfället har bättre bas än datorhögtalare och den låter inte burkig.

Om du skriver här och vill ha råd kritisera då inte folk som ger dig råd att hålla dig borta från skit. Du verkar redan ha bestämt att du vill ha skithögtalare, förstår då inte vitsen med att du frågar här. Du har fått många bra råd om andra paket med blandannat datorhögtalare 2.1 fyndas olika paket med både 2.0 2.1 samt 5.1 ta vara på dom och gör något bra av dom och undvik en baslåda som egentligen hör hemma på 1800 talet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

...en baslåda som egentligen hör hemma på 1800 talet.

Vad.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Nej, de är ju inte referensmonitorer, men de duger nog gott till t.ex en liten hemstudio. Vad jag syftade på är att definitionen "datorhögtalare" brukar vara synonym med små plasthögtalare med dåligt ljud.

nu är jag med

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag blir inte arg på folk som frågar. jag blir arg på folk som lurar på andra skithögtalare. Har själv både haft creatives 7.1 logitech 5.1 och diverse andra små 2.1 system. och ingen av dom kan mäta sig med ett par bra högtalare. M65 som jag har för tillfället har bättre bas än datorhögtalare och den låter inte burkig.

Om du skriver här och vill ha råd kritisera då inte folk som ger dig råd att hålla dig borta från skit. Du verkar redan ha bestämt att du vill ha skithögtalare, förstår då inte vitsen med att du frågar här. Du har fått många bra råd om andra paket med blandannat datorhögtalare 2.1 fyndas olika paket med både 2.0 2.1 samt 5.1 ta vara på dom och gör något bra av dom och undvik en baslåda som egentligen hör hemma på 1800 talet.

Bestämt mig för att ha skithögtalare?
Snarare är det så att jag tagit till mig att baslådor inte behövs och skapar ett obalanserat ljud framförallt i lägre prisklasser (något som jag själv märkt med andra 2.1-system där detaljer som vissa gitarrer i musik och fotsteg i spel blev ohörbara), därför köper jag ett par billigare 2.0-högtalare nu till spel (vilket fungerar utmärkt) och uppgraderar med kanske M65 när jag får råd till musik.
Läs igenom ditt inlägg igen, det är skillnad på råd och bashning.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX