Logitech Z-2300 - bra val?

Permalänk
Medlem

Logitech Z-2300 - bra val?

Hej!
Jag har tänkt köpa mig ett par högtalare för upp mot 1500 kr. De som verkar mest intressanta är dessa:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...
Jag letar efter ett 2.1-system eftersom jag vill ha tung (men inte överdriven och dålig) bas och klara ljud, men ett fylligt mellanregister är också viktigt. Är det här ett bra val eller finns bättre i prisklassen? Användningsområden är spel, musik och även film ibland.

Tack på förhand!
MVH Tobias

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk

Z-2300 är bland de sämsta valen på marknaden. Tyvärr så har Fynda slut på T-ampen, så det är knepigt att hitta vettiga system.

Det jag skulle rekommendera efter Dynavoice S-6 och T-ampen (1600kr), är Altec Lansing FX4021. De är inte lika kraftfulla som Logitechs alternativ, men vad gäller ljudkvalitén, så spelar de i en annan liga.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Har haft dem, var nöjd när jag lyssnade mest på Techno och trance. Men sen bytte jag till rock/metal och då blev basen jobbig och mellanregistret klent. Kanske ska satsa på något annat som Harman Kardons http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44556 . Men Z-2300 är väldigt bra men finns nog bättre. Körde med Z-2300 på en del fester och det dög de till (privatfester utomhus).

Diskant och bas tar över rätt bra i högvolym bör nämnas. Men som sagt till musik och Film är de brutala för det priset, vet inte hur Harman Kardons är men de ser och ska vara bra vad jag hört, bättre akustikskt ljud än Z-2300 men kan inte spelas lika högt, stänger av bakom basen som kan vara lite bökigt.

http://www.bildochljud.se/?cat=50611&testid=3457 [test av olika högtalare]

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att design, storlek och märke inte gör någon skillnad för min del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Z-2300 är bland de sämsta valen på marknaden. Tyvärr så har Fynda slut på T-ampen, så det är knepigt att hitta vettiga system.

Det jag skulle rekommendera efter Dynavoice S-6 och T-ampen (1600kr), är Altec Lansing FX4021. De är inte lika kraftfulla som Logitechs alternativ, men vad gäller ljudkvalitén, så spelar de i en annan liga.

Vad gör Z-2300 till ett av de sämsta valen på marknaden? En motivation är bra så jag kan jämföra med andra modeller.
Dynavoice S-6 ser bra ut, men verkar sakna en del bas? Jag läste nämligen att de bör kompletteras med en subwoofer vilket skulle gå över min budget. Sanningshalten i detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Har haft dem, var nöjd när jag lyssnade mest på Techno och trance. Men sen bytte jag till rock/metal och då blev basen jobbig och mellanregistret klent. Kanske ska satsa på något annat som Harman Kardons http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=44556 . Men Z-2300 är väldigt bra men finns nog bättre. Körde med Z-2300 på en del fester och det dög de till (privatfester utomhus).

Diskant och bas tar över rätt bra i högvolym bör nämnas. Men som sagt till musik och Film är de brutala för det priset, vet inte hur Harman Kardons är men de ser och ska vara bra vad jag hört, bättre akustikskt ljud än Z-2300 men kan inte spelas lika högt, stänger av bakom basen som kan vara lite bökigt.

http://www.bildochljud.se/?cat=50611&testid=3457 [test av olika högtalare]

Jag har tittat på dessa högtalare men designen skrämmer mig. Får känslan att det är en överdrivet prissatt Apple-produkt som mest vinner på designen. Det enda relevanta för mig är ljudkvaliteten relaterat till priset. Att de får högt betyg på ljudkvaliteten är dock interessant
Jag vill kunna spela högt, men högre än att jag kan sitta 1 meter från högtalarna och njuta av ljudet behövs inte.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk

Z-2300, och Logitech-högtalare i allmänhet har stora problem med ljudkvalitén. Basen är överdriven och mycket mullrig, bandpass-lådor gör att de kan avge en frekvens, men varken mer eller mindre, de använder billiga, okänsliga element som dels gör att de käkar löjliga mängder ström för ljudet. De små envägs-satelliterna kan varken avge lågt mellanregister eller hög diskant, något som liksom är vad man har satellithögtalare för. Dessutom kostar de en hel del om man ser på vad man får.

S-6:orna spelar nog mycket bra även utan subwoofer. Man kan nog få tillräkligt med bas ur dem så länge man inte spelar allt för högt. Om man sen vill ha dem för en storfest så kan det vara bra med en subbas för att avlasta dem, och köra dem bakom ett högpassfilter på 80-100Hz.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Z-2300, och Logitech-högtalare i allmänhet har stora problem med ljudkvalitén. Basen är överdriven och mycket mullrig, bandpass-lådor gör att de kan avge en frekvens, men varken mer eller mindre, de använder billiga, okänsliga element som dels gör att de käkar löjliga mängder ström för ljudet. De små envägs-satelliterna kan varken avge lågt mellanregister eller hög diskant, något som liksom är vad man har satellithögtalare för. Dessutom kostar de en hel del om man ser på vad man får.

S-6:orna spelar nog mycket bra även utan subwoofer. Man kan nog få tillräkligt med bas ur dem så länge man inte spelar allt för högt. Om man sen vill ha dem för en storfest så kan det vara bra med en subbas för att avlasta dem, och köra dem bakom ett högpassfilter på 80-100Hz.

Håller med delvis men ändå inte.

Är man inte audiofil utan en vanlig användare så är Z-2300 otroligt mycket högtalare för pengarna.

Har själv haft bland annat använt dem, Z-5500, Creative I-Trigue, Harman Kardon SoundSticks II, hemmabioförstärkare och 5.1-ljudsystem av bättre kvalité (övre 10000kr-klassen) inkopplat till datorn och kan säga att Z-2300 är väldigt mycket för pengarna.

Det är ett bra paket, även om basen är lite överdimensionerad och gillar att ta över men håller man sig på normala volymer eller skruvar ner den lite så har man mycket kraftfullt ljud för en rimlig slant.

Dem har också fått utmärkt betyg på bland annat Prisjakt och är 4:e populäraste produkt inom området datorhögtalare.

Du får även 2 års garanti från Logitech vilket kan vara trevligt att ha.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk

Z-2300 är väldigt bra för pengarna ja, speciellt till film och spel. Jämfört med 2 stora stapelhögtalare så har ju Logitech inte så bra mellanregister, men det är en smaksak.

Samma som Z-5500 som ja har nu. helt grymma till spel, musik och speciellt film är vad jag tycker medans andra ser ner på dom som hitler gjorde på judarna.

Du borde försöka provlyssna någonstans om du har möjlighet.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk

Z-2300 är skrot jämfört med t.ex FX4021 eller S-6/T-amp, som båda ligger i ungefär samma prisklass.

De kan spela högt, ja, men det är allt. De låter definitivt inte bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drömmaren
Z-2300 är väldigt bra för pengarna ja, speciellt till film och spel. Jämfört med 2 stora stapelhögtalare så har ju Logitech inte så bra mellanregister, men det är en smaksak.

Samma som Z-5500 som ja har nu. helt grymma till spel, musik och speciellt film är vad jag tycker medans andra ser ner på dom som hitler gjorde på judarna.

Jag har provlyssnat en hel del, vi har ett set Z-5500 i skolan, och jag gillar inte vad jag har hört. Mullrig bas som knappt täcker en tredjedels oktav över eller under 60Hz, inget lågt mellanregister och inte heller någon diskant över 16kHz.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
Håller med delvis men ändå inte.

Är man inte audiofil utan en vanlig användare så är Z-2300 otroligt mycket högtalare för pengarna.

Har själv haft bland annat använt dem, Z-5500, Creative I-Trigue, Harman Kardon SoundSticks II, hemmabioförstärkare och 5.1-ljudsystem av bättre kvalité (övre 10000kr-klassen) inkopplat till datorn och kan säga att Z-2300 är väldigt mycket för pengarna.

Det är ett bra paket, även om basen är lite överdimensionerad och gillar att ta över men håller man sig på normala volymer eller skruvar ner den lite så har man mycket kraftfullt ljud för en rimlig slant.

Dem har också fått utmärkt betyg på bland annat Prisjakt och är 4:e populäraste produkt inom området datorhögtalare.

Du får även 2 års garanti från Logitech vilket kan vara trevligt att ha.

Basen går ju alltid att sänka om man vill så
Jag tar nog Z-2300 då, har lyssnat på en kompis Z-2200 och de låter underbart i mina öron. Garanti är ju alltid mysigt också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drömmaren

Mellanregistret är inte så otroligt viktigt, men det är viktigt att det finns där. Mina nuvarande budgethögtalare (2.1) struntar fullständigt i mellanregistret och högsta diskanten vilket ger ett detaljlöst ljud. Men jag tycker dessa är helt okej ändå. Z-2300 kommer nog vara betydligt bättre och låta underbart i mina öron. Jag har ju provlyssnat på Z-2200 som jag tycker lät riktigt bra.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Re: Logitech Z-2300 - bra val?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Hej!
Jag har tänkt köpa mig ett par högtalare för upp mot 1500 kr. De som verkar mest intressanta är dessa:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...
Jag letar efter ett 2.1-system eftersom jag vill ha tung (men inte överdriven och dålig) bas och klara ljud, men ett fylligt mellanregister är också viktigt. Är det här ett bra val eller finns bättre i prisklassen? Användningsområden är spel, musik och även film ibland.

Tack på förhand!
MVH Tobias

Jag har z-5500 och har haft Harman Kardon SoundSticks II.

Enligt den kravspec du lagt, så spöar Harman Kardon SoundSticks II alla andra alternativ. Jag kommer att köpa Harman Kardon SoundSticks II igen när jag får råd, för jag saknar ljudkvalitetén helt i enlighet av den ljudbeskrivning du lagt. SoundSticks II klarar höga volumer dessutom vilket man inte kan tro, den har bra kräm i basen också tycker jag. För musik är den oslagbar.

Permalänk
Medlem

fuunderat på Z4??

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Jag har z-5500 och har haft Harman Kardon SoundSticks II.

Enligt den kravspec du lagt, så spöar Harman Kardon SoundSticks II alla andra alternativ. Jag kommer att köpa Harman Kardon SoundSticks II igen när jag får råd, för jag saknar ljudkvalitetén helt i enlighet av den ljudbeskrivning du lagt. SoundSticks II klarar höga volumer dessutom vilket man inte kan tro, den har bra kräm i basen också tycker jag. För musik är den oslagbar.

Har hört bra saker om högtalarna du rekommenderar, men det verkar som om man betalar en del för designen (som jag ogillar, men det är irrelevant). Jag ska inte beställa på någon dag iallafall så det får ligga och gro ett tag. Är främst osäker eftersom jag inte lyssnat på dem spela, men kanske kan göra det i morgon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Embu
fuunderat på Z4??

Ja, men Z-2300 är bättre på alla sätt och ligger inom min budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja har både Z4 o Z-2300 här hemma.. o ja tycker z4:an skönare o mjukar bas än z-2300..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Vet inte om de går att få tag på längre, men har bara hört bra saker om http://www.klipsch.com/na-en/products/promedia-gmx-a-2-1-over... Kostar ungefär som Z2300, cirka 1500kr.

Jag har också haft Z2300 innan jag bytte ut dem mot riktiga golvare. Precis som många säger är det bra ljud för pengarna, men det man ska ha klart för sig är att 1500kr för ljud är verkligen inga pengar alls. Det finns inte mycket övers till finlir i Z2300 utan basen är extrem och väljer man att stänga av subben märker man direkt vilken usel kvalité det är på elementerna i sateliterna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Achoth
Basen går ju alltid att sänka om man vill så
Jag tar nog Z-2300 då, har lyssnat på en kompis Z-2200 och de låter underbart i mina öron. Garanti är ju alltid mysigt också.

Nivån är inte allt. Även om det är lite bas, så är den obalanserad och mullrig, på grund av det billiga elementet och bandpass-lådan. Bom bom bom blir liksom till boumm boumm boumm, oberoende volym.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nivån är inte allt. Även om det är lite bas, så är den obalanserad och mullrig, på grund av det billiga elementet och bandpass-lådan. Bom bom bom blir liksom till boumm boumm boumm, oberoende volym.

Är väl snarare en vanlig portad låda snarare än en bandpass i någon ordning.

Men ja, subben är inte alltför välkonstruerad, men för priset ska man inte förvänta sig annat heller direkt i 2.1-klassen. Föreslår som de flesta andra en 2.0-lösning istället, men känner du dig ändå manad, gå och provlyssna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Är väl snarare en vanlig portad låda snarare än en bandpass i någon ordning.

Men ja, subben är inte alltför välkonstruerad, men för priset ska man inte förvänta sig annat heller direkt i 2.1-klassen. Föreslår som de flesta andra en 2.0-lösning istället, men känner du dig ändå manad, gå och provlyssna.

Enligt Logitech så är det en sjätte ordningens port, vilket är ganska lika med bandpass i en sån implementation.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt Logitech så är det en sjätte ordningens port, vilket är ganska lika med bandpass i en sån implementation.

Logitech är udda, det är på sin höjd en semi-sjätte ordningens bandpass, mer likt en vanlig portad låda eller något annat egentligen. Trodde faktiskt logitech var bättre på att skriva designspecar än så. :\

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bättre ljud ur 9år gamla Harman kardon 595 än vad det är med z5500.

http://www.eggnoodlesoup.com/harman/html/images/hoverview_pro...

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Avstängd

Igår bytte jag bort mitt högtalarpaket (http://www.fynda.se/index.php?prodid=3251) som jag var ordentligt missnöjd med till kompisens Z-5500. Passade på nu då han ville ha ett enkelt system till datorn och ett bättre till hemmabion.

Helnöjd. Hade ju haft ett Z-680 förra året och det här var precis lika bra som jag mindes det. Dessutom fick jag mer plats på skrivbordet här med nu.

Men som sagt så är ljudsystem inget vidare att skicka efter bara sådär utan att ha provlyssnat så man vet hur det låter. Och så är det väldigt subjektivt... något som vissa tycker låter riktigt bra är skit för vissa andra.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Igår bytte jag bort mitt högtalarpaket (http://www.fynda.se/index.php?prodid=3251) som jag var ordentligt missnöjd med till kompisens Z-5500. Passade på nu då han ville ha ett enkelt system till datorn och ett bättre till hemmabion.

Helnöjd. Hade ju haft ett Z-680 förra året och det här var precis lika bra som jag mindes det. Dessutom fick jag mer plats på skrivbordet här med nu.

Men som sagt så är ljudsystem inget vidare att skicka efter bara sådär utan att ha provlyssnat så man vet hur det låter. Och så är det väldigt subjektivt... något som vissa tycker låter riktigt bra är skit för vissa andra.

allt slår z5500, s-6 är direkt hifi klass och är maximalt ojämförbart med z5500. Skriver detta inte för att jag är arg för jag har liknande högtalare utan för att du kan indirekt påverka någon att köpa leksakshögtalarna z5500 istället för vanliga högtalare. Farsan köpte ett lg system för 4500 ett par månader sen med dvd. Klart bättre ljud än z5500 där en kompis som nöjd z5500 ägare hajade till. då ska vi inte snacka om s-6.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är ju att Freezer7Pro är en audiofil/fanatiker och bör tas med en nypa salt. Det han säger är sant men överdrivet.

En sak som jag finner rolig är att Freezer7Pro tycker att subwoofern som medföljer Z-2300 är dålig när till och med audiofiler säger att den är bra och köper Z-2300 för att sedan byta ut satelliterna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Värt att nämna är ju att Freezer7Pro är en audiofil/fanatiker och bör tas med en nypa salt. Det han säger är sant men överdrivet.

En sak som jag finner rolig är att Freezer7Pro tycker att subwoofern som medföljer Z-2300 är dålig när till och med audiofiler säger att den är bra och köper Z-2300 för att sedan byta ut satelliterna.

Har man tillräckligt många såna subbor kanske det blir gung i rummet

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag skriver inte från ett "audiofiliskt" perspektiv (Det ordet har verkeligen bytt mening de senaste åren), jag skriver från ett ljudtekniskt perspektiv. Jag har lyssnat på, testat och läst om Logitechs fasliga kinesljudverk tillräkligt för att ha en objektiv åsikt om dem. De är inte gjorda för att låta bra, de är gjorda för att ge Logitech pengar, och gott om den varan. Skulle det vara så att de faktiskt vore bra, så tycker man ju att Logitech skulle släppa specifikationerna för dem, annat än vad förstärkarchippen kan mata ut i fyrkantsvåg.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Eh, va ? Audiofiler som köper Z-2300 ?!!
Finns ingen sk "audiofil" som skulle låta sig ens hamna i samma rum som avstängda Z-2300. Det är helt enkelt skräphögtalare. Ledsen men det är fakta.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Satelliterna använder iaf Tang Band som verkar göra bra grejer till bra priser efter lite googlande?

"Overall, the subwoofer provided good performance, considering the price. The overall quality of the remote's volume controls could also be improved, but when considering the price, it's hard to argue.

The satellites offered more of a mixed bag. The single driver could not reproduce the entire range of frequencies sufficiently, creating somewhat rolled-off highs and a barely acceptable midrange."

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Satelliterna använder iaf Tang Band som verkar göra bra grejer till bra priser efter lite googlande?

Enbart kvaliteten på komponenter är inte viktigt i det här fallet pga av andra viktigare aspekter som tex delningsfilter samt subbens konstruktion. Basen from Z-2300 är booomig, oprecis, slö och på tok överdriven. Det är hur jag upplever högtalarna. Däremot lämpar dom sig bra för "yngre" grabbar som gillar bord som skakar och snea grannar men vill man lyssna på musik tittar man annanstans.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Enbart kvaliteten på komponenter är inte viktigt i det här fallet pga av andra viktigare aspekter som tex delningsfilter samt subbens konstruktion. Basen from Z-2300 är booomig, oprecis, slö och på tok överdriven. Det är hur jag upplever högtalarna. Däremot lämpar dom sig bra för "yngre" grabbar som gillar bord som skakar och snea grannar men vill man lyssna på musik tittar man annanstans.

Grannar hör inte subben då den är för klen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Grannar hör inte subben då den är för klen...

De hör den, tro mig. Men inte i någon positiv bemärkelse. Z-2300-kittet är ju inte helt värdelöst, men knappast är det välljud eller speciellt prisvärt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
De hör den, tro mig. Men inte i någon positiv bemärkelse. Z-2300-kittet är ju inte helt värdelöst, men knappast är det välljud eller speciellt prisvärt.

Precis. Logitech kan (oftast) spela högt, men det är allt man får för pengarna.

Visa signatur

Luxman!