Permalänk

id softwares RAGE!

Jag fann ingen tråd om id softwares nya spel "RAGE" så jag tänkte skapa en och samla lite stuff om det för er som inte har sett det men även för er som är helt hakade på det!

Lite kort så bygger spelet på Id's nya grafikmotor "Id tech 5" som är grymt revoltionerande med tanke på att Rage inte ens utnyttjar i närheten av dess kraft. Doom 4 som kommer efter Rage skall vara hela 3 gånger så snyggt enligt John Carmack. Grafikmotorn är gjord så att det knappt behövs något tweakande alls för att det skall fungera på alla plattformar, alltså är spelet crossplatform med helt sjuka verktyg i motorn. Det finns till och med stöd för att hur många som helst kan arbeta i samma scen, på så sätt kan utvecklingstiden hållas tillbaka samt budgeten. Motorn kommer ha massor av annat, jag rekommenderar att du googlar på det helt enkelt.

Rage är ett ickelinjärt spel som utspelar sig i post-apokalyptisk tid nästan lite á la Mad max. Ett fps som har racing element och vidöppna miljöer vilket jag finner helt underbart. Spelet skall även ha stöd för Co-op och
gigantiska texturer med massor av ögongodis.

Här är lite bilder på spelet. Notera dock att dessa bilder är 2 år gamla men är alla in-game bilder.
http://www.gamereactor.se/bild/?textid=11226&id=128282

Här är en trailer, OBS den är filmad på en skärm vilket inte ger spelet någon rättvisa:
http://www.youtube.com/watch?v=o4KmyJixwdk

Lite nyare stuff, enjoy:
http://pc.ign.com/dor/objects/926419/id-tech-5-project/videos... Enjoy!

Vad tror ni, id softwares väg till att återta kronan igen?

Permalänk
Medlem

Nej, megatextures var inget vidare i Enemy Territory Quake Wars så ser helst inte ännu ett spel med det.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Jag vet att det krånglade i ETQW men det var inte id software som stod för utvecklingen av spelet samt att denna megatextur tekniken är helt ny. Carmack sa det själv att han utvecklat den tekniken så långt ifrån vad som användes till ETQW men även att den tekniken nu för utvecklad till id tech 5 som skall hantera allt väldigt mycket bättre. Dessutom mycket mindre krävande och sinnessjukt mycket snyggare.

Permalänk
Medlem

Är det shooter eller racing?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppes
Är det shooter eller racing?

Det verkar vara lite hybrid, mad mad-futuristiskt fps med racing-element som har fps-element

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Det verkar vara lite hybrid, mad mad-futuristiskt fps med racing-element som har fps-element

Interstate '76!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

looks pretty good..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Lär höra mer om spelet på årets QuakeCon.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer snart, tycker det varit helt för tyst om ID länge nu.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Lär höra mer om spelet på årets QuakeCon.

Jajemän, det lär bli intressant minst sagt! Väntar med spänning...
Jag var inne på sidan för QuakeCon och det kommer vara mellan den 13 - 16 augusti vilket betyder att vi snart får se lite(eller mycket)nytt från Rage :D. Jag läste läste även att Gameinformers nästa nummer kommer avtäcka mycket om Rage(förmodligen kommer de vara på QC) samt att deras nästa tidnigsomslag(för augusti)är utsmyckat med en konceptbild från Rage...

Permalänk

För er som missat "nyheten" så har de lanserat en hemsida för Rage som tyvärr inte innehåller så mycket än, men väl värd en visit. Sidan uppdateras varje vecka då man kan interagera med sidan lite grann och följa en viss karaktärs resa i stora wastelands.

http://www.aftertheimpact.com/

Permalänk
Medlem

Snygg stil och grafik! Me like it!

Permalänk
Medlem

Fallout möter Interstate 76! Hoppas det blir lika bra som ID lovar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Nej, megatextures var inget vidare i Enemy Territory Quake Wars så ser helst inte ännu ett spel med det.

Bara för att en första version som inte ens användes av ID inte fungerade så bra innebär inte att man måste dumpa konceptet som i sig är långt överlägset det som de flesta spel idag kör.

EDIT: Och jag är rätt såld på konceptet, hoppas det levererar bara.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Megatextures har både för och nackdelar, det id software måste lyckas med är att visa att fördelarna är så stora att det utan tvekan är värt. Ska verkligen bli intressant att se mer av Rage.

Att kunna se unik terräng över hela landskapet är verkligen en enormt fördel. Så länge upplösningen är tillräckligt hög och deras streaming är effektiv så kan det bli riktigt smutt.

Enligt wikipedia finns det stora planer för Megatexture bortom id tech 5, så har inte sett det sista av det ännu.

Permalänk
Medlem

ID:s spel har alltid 2 meter plastlager på allt och 56 meter klarlack, ser inte verkligt ut för 434 öre

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Verkar intressant då det använder MegaTextures samt deras nya Id tech 5 motor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
ID:s spel har alltid 2 meter plastlager på allt och 56 meter klarlack, ser inte verkligt ut för 434 öre

Jag håller verkligen med x-per. Så blankt, så reflekterande, så... orealistiskt och plastigt. Usch säger jag bara :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
ID:s spel har alltid 2 meter plastlager på allt och 56 meter klarlack, ser inte verkligt ut för 434 öre

Man ska inte ha förutfattade meningar baserade på deras gamla spel.

Rage filmen i HD:
http://www.youtube.com/watch?v=jpUvuCMiR3k&fmt=22

Den visar att allting är riktigt matt, rostigt, dammigt och skitigt som det ska vara. En del kroppar glänser precis lagom som det bör sig i en varm, svettig men dammig miljö. Jag tycker det ser riktigt bra ut. Visst det är en skriptad trailer, men den är ändå gjord med spelmotorn.

Det här spelet ger mig Fallout vibbar, vilket är lite ironiskt eftersom id software köptes upp av Zenimax som äger Bethesda som gjort Fallout 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Man ska inte ha förutfattade meningar baserade på deras gamla spel.

Rage filmen i HD:
http://www.youtube.com/watch?v=jpUvuCMiR3k&fmt=22

Den visar att allting är riktigt matt, rostigt, dammigt och skitigt som det ska vara. En del kroppar glänser precis lagom som det bör sig i en varm, svettig men dammig miljö. Jag tycker det ser riktigt bra ut. Visst det är en skriptad trailer, men den är ändå gjord med spelmotorn.

Det är ändå lite samma plastkänsla som i Quake 4/ETQW. Det fungerar rätt bra på metallarkitektur och modeller, men trä, betong och landskap ser fortfarande plastigt och blankt ut. Det ser definitivt inte ut som sand.

Jag undrar om skuggorna fortfarande är så skarpa som i tidigare spel. Det verkar som om de ser lite mjukare ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
ID:s spel har alltid 2 meter plastlager på allt och 56 meter klarlack, ser inte verkligt ut för 434 öre

Inte alltid.
Är inte direkt menat att vara 100% verkligt heller utan effektivt och flyta på nästan allt likaså. De har en lite annorlunda approach till saker dock. Tycker i sig det inte är något större fel med det. Smaksak kanske dock?

Alla motorer har ju sin egen 'signatur'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
Det är ändå lite samma plastkänsla som i Quake 4/ETQW. Det fungerar rätt bra på metallarkitektur och modeller, men trä, betong och landskap ser fortfarande plastigt och blankt ut. Det ser definitivt inte ut som sand.

Håller inte alls med.

Permalänk

Jag måste säga att de som tycker det ser plastigt ut kanske borde ta sig en till titt Jag håller med Buio till fullo! Kolla in de techdemos som finns ute så får man se lite mer av grafiken. Men med tanke på att motorn är sjukt kraftig så utnyttjar som sagt Rage inte kraften i den men det är precis det Doom 4 ska göra. Ändå tycker jag Rage får Crysis att se gammalt ut(my opinion). Motorn skalar sjukt bra då texturerna inte är upprepade någonstans, detta öppnar OÄNDLIGA möjligheter med tanke på att allt blir unikt. Motorn skalar alltså sjukt bra med tanke på att du kan göra spel i veilken stil som helst med hur mkt texturdata som helst utan att detta påverkar prestandan. Som Carmack sa, "The world is your canvas.." Man kan göra varenda pixel unik vilket jag tycker krossar alla andra motorer ute i dagens läge. Det enda hindret är egentligen grafikernas förmåga och fantasi. Men sedan om man föredrar själva spelet Rage eller ej är en annan sak. I love the game!! Can't wait!

Permalänk
Medlem

Jo, Id tech verkar nice

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

Spelet ser ju underbart ut, längtar som fan !

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Jag satt och sökte lite grann på game informer och fann faktiskt att någon på ett gamespot forum fått tag i augusti upplagan av tidningen som täcker väldigt mycket om Rage. Allt från screens till information om gameplay/story. Han hade även tagit bilder på Rage inslaget, fast kvalitén ger inte bilderna/informationen någon rättvisa. Anyhow här kommer bilderna Enjoy!

http://img268.imageshack.us/img268/3797/img00891.jpg
http://img268.imageshack.us/img268/872/img00901d.jpg
http://img43.imageshack.us/img43/8995/img00911y.jpg
http://img262.imageshack.us/img262/9987/img00921.jpg
http://img171.imageshack.us/img171/1074/img00931.jpg

Permalänk
Medlem

Jag har såg någon video som dom visa i början när smyginfo kom. ID Software säger juh själva att det är motorn det handlar om. Så det är alltså inte helt säkert att Rage kommer bli någon revolution däremot kommer motorn om den är som dom påstår vara en riktig killer.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
Det är ändå lite samma plastkänsla som i Quake 4/ETQW. Det fungerar rätt bra på metallarkitektur och modeller, men trä, betong och landskap ser fortfarande plastigt och blankt ut. Det ser definitivt inte ut som sand.

Jag undrar om skuggorna fortfarande är så skarpa som i tidigare spel. Det verkar som om de ser lite mjukare ut.

Jag håller med där. Konstigt onionlayer på karaktärerna i början också. Kablarna i början av filmen (direkt efter han har använt kikaren) har skum antialiasing.

Måste ändå säga att det är snyggare än mycket annat jag har sett även om det inte är 100% verklighet, vilket jag inte förväntar mig... än!.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vapen och vissa monster påminner mycket om DoomIII. Känns som detta spel blir DoomIII med öppna ytor och fordon i annan miljö bara. Blir säkert kul att testa men man ska inte förvänta sig riktigt bra spel direkt utan mer ett teknikdemo med story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag håller med där. Konstigt onionlayer på karaktärerna i början också. Kablarna i början av filmen (direkt efter han har använt kikaren) har skum antialiasing.

Måste ändå säga att det är snyggare än mycket annat jag har sett även om det inte är 100% verklighet, vilket jag inte förväntar mig... än!.

Jag måste säga att jag inte håller med riktigt, jag tycker karaktärerna känns väldigt levande och har väldigt levande färger. Kablarna kan jag kanske hålla med om lite men det är bara petitesser Och det är indeed grymt mycket snyggare än vad man sett tidigare.

Men som du sa, så kanske man inte ska förvänta sig realism då detta inte är ett försök att efterlikna verkligheten helt och hållet. Men du kanske kan förvänta dig det med Doom 4? Who knows?