Permalänk
Medlem

(dålig?) idé: "vindtunnel"

Jag fick en idé när jag satt och lekte lite med Solidworks i datorn. Om man tog och satte ihop två fläktar med ett rör av samma diameter som fläktarna, så att man skapar en "vindtunnel" av nåt slag, och sen placerar den som på bilden här (fläktarna riktade inåt i chassit)...

...så är tanken att fläktarna (inringade i rött) hjälper till att kyla ner CPU:n ytterligare genom att tillföra mer kalluft utifrån till CPU-kylaren, som annars bara får luft från andra fläktar i chassit, och luften från dem har ofta passerat andra komponenter i datorn och blivit varm på vägen till CPU-kylaren.

Frågan är bara om det skulle fungera i verkligheten. Vad tror ni, är det värt att prova? Det enda man behöver är ju två fläktar och ett plaströr, så det blir inte så fasligt dyrt.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Nja.. tror inte det tillför något om ens 1-2C tillför nog mer oljud även om fläktarna är tysta.

Känns som bra kylning men tror inte du behöver takfläkten i hörnet och hårddisken kan du flytta ner till fläkten i fronten så bör du ha optimalast kylning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kommer inte högra top fläkten ta lite av kall luften och blåsa ut den?

Visa signatur

Fishstick
www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem

Om den skall göra nytta bör vindunneln gå igenom hela cahssit och skapa en värmezon.
Som i det gamla silverstone tj06 chassit jag ägde för något år sedan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
[...] Känns som bra kylning men tror inte du behöver takfläkten i hörnet [...]

Räcker det med två utblås då?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Räcker det med två utblås då?

Jag skulle tro att det räcker.. testa plugga ur och se om tempen stiger nämnvärt och om evt oljud minskas. känns ju som att de två närliggande fläktarna suger ut den värmen som finns där så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag skulle tro att det räcker.. testa plugga ur och se om tempen stiger nämnvärt och om evt oljud minskas. känns ju som att de två närliggande fläktarna suger ut den värmen som finns där så.

Grejen är att jag inte har datorn än, utan tänker köpa den om en månad eller så.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Om den skall göra nytta bör vindunneln gå igenom hela cahssit och skapa en värmezon.
Som i det gamla silverstone tj06 chassit jag ägde för något år sedan.

http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/1534-silv...

Ja, det är nog en bra idé. Frågan är om det går att konstruera nåt liknande i ett Cooler Master 690.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag skulle åtminstone testa. Gjorde en liknande sak (något mer ghetto dock) och märkte faktiskt en skillnad på några grader.. Som du säger; kommer ju inte direkt kosta skjortan Dock kan det som första posten säger orsaka lite mer oljud, men med sådär många fläktar i datorn kommer du nog ha en del oljud ändå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Jag skulle åtminstone testa. Gjorde en liknande sak (något mer ghetto dock) och märkte faktiskt en skillnad på några grader.. Som du säger; kommer ju inte direkt kosta skjortan Dock kan det som första posten säger orsaka lite mer oljud, men med sådär många fläktar i datorn kommer du nog ha en del oljud ändå..

Japp, (o)ljudet är jag fullt medveten om. Dock tänkte jag ha rätt så tysta fläktar på de flesta ställen, så det blir nog inget jetplan iaf.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

En möjlighet är ju att strunta i den andra fläkten i vindtunneln (den inre) och förlänga röret ända till första fläkten på CPU-kylaren. Skulle det funka bättre, tror ni? Eventuellt kan man ju då skaffa ett fulltower-chassi istället (typ Cooler Master HAF 932) för att skapa mer utrymme mellan röret och fläktarna i chassitaket.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

en klassiker...(jag tror denna bilden är den jag länkat till flest ggr någonsin)

kall luft till cpu - varm luft ut ur lådan

skulle jag ha behov av detta idag skulle jag göra en tunnel av tunn plast (liknande den i jobbiga förpackningar som måste klippas upp)

...och forma denna med värmepistol eller ugn och dra den runt ett länpligt objekt

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
En möjlighet är ju att strunta i den andra fläkten i vindtunneln (den inre) och förlänga röret ända till första fläkten på CPU-kylaren. Skulle det funka bättre, tror ni?

Nackdelen med att dra hela vägen fram till processorfläkten är att du inte ger något flöde över RAM:et tex.
Mitt alternativ är att strunta i första fläkten i vindtunneln. (den yttre)
Den inre borde själv kunna suga luft från fronten utan att tappa alls mycket i effektivitet, och du slipper ha en fläkt som gör oväsen direkt i fronten av lådan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nackdelen med att dra hela vägen fram till processorfläkten är att du inte ger något flöde över RAM:et tex.
Mitt alternativ är att strunta i första fläkten i vindtunneln. (den yttre)
Den inre borde själv kunna suga luft från fronten utan att tappa alls mycket i effektivitet, och du slipper ha en fläkt som gör oväsen direkt i fronten av lådan.

Ja, det låter ganska bra. Ska sätta mig och skissa lite på det när jag kommer hem. Skulle jag luftflödes- och kylningsmässigt tjäna på att ha ett fulltower-chassi (typ CM HAF 932) pga det större utrymmet mellan CPU:n och fläktarna i chassitaket?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Såhär tänker jag mig isåfall att det kan se ut i ett CM HAF 932-chassi:

Ett fulltower-chassi tycker jag känns bättre luftflödesmässigt eftersom det inte blir lika trångt kring CPU:n. På den här bilden är den yttre fläkten i vindtunneln borta. Kan nog bli ganska snyggt om man får till insuget som på den högra bilden Frågan är om det kan bli bättre kylning om man förlänger röret så att fläkten hamnar närmare CPU-kylaren?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett snyggt rör kan du använda rör till basreflex på högtalare

ex:

http://www.ljudia.com/tillbehor-s82136/basreflexror-s82138/ae...

(kolla din diameter)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Vill du ha ett snyggt rör kan du använda rör till basreflex på högtalare

ex:

http://www.ljudia.com/tillbehor-s82136/basreflexror-s82138/ae...

(kolla din diameter)

Ja, de var rätt snygga. Fast det fanns dock inget med 120 mm diameter, men 110 är ju ganska nära.

Annars skulle man ju kunna göra hela datorn till en enda stor vindtunnel genom att bygga ett eget chassi, typ såhär. Nån som vet vart man kan köpa 250mm-fläktar?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Ja, de var rätt snygga. Fast det fanns dock inget med 120 mm diameter, men 110 är ju ganska nära.

Annars skulle man ju kunna göra hela datorn till en enda stor vindtunnel genom att bygga ett eget chassi, typ såhär. Nån som vet vart man kan köpa 250mm-fläktar?

Fan, cool idé:D Vet dock inte var man köper 250mm fläktar:( Vet dock att Aquatuning.de har 225mm... kanske kan vara nått?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Fan, cool idé:D Vet dock inte var man köper 250mm fläktar:( Vet dock att Aquatuning.de har 225mm... kanske kan vara nått?

225mm funkar inte på vissa moderkort, typ det här som är 23,3 cm brett. Och man vill ju gärna ha någon centimeter eller två som marginal mellan moderkortet och chassiväggarna. Så 250mm-fläktar är nog det minsta man kan använda till vanliga ATX-moderkort iaf. Jag hittade 250mm-fläktar här (de har till och med 360mm!), men det blir lite smådyrt att importera fläktar från USA.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är en snygg assembly, måste ha tagit en stund att pussla ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Jag tycker det är en snygg assembly, måste ha tagit en stund att pussla ihop

Tack Egentligen är den nog ganska lätt att göra i verkligheten. Det handlar ju mest om ett gäng plastskivor i olika former (de flesta fyrkantiga) och en böjd plexiglasbit till det genomskinliga locket. Jag måste dock säga att jag tycker den liknar en brödburk lite grann. Men vad gör man inte för bra (?) kylning...

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Annars skulle man ju kunna göra hela datorn till en enda stor vindtunnel genom att bygga ett eget chassi, typ såhär. Nån som vet vart man kan köpa 250mm-fläktar?

Påminner lite om en idé en kompis grunnat på i ett par år

Jag skulle personligen troligen skippat stora frontfläkten helt. Rätt säker på att du får alldeles fullgott flöde med bara en akterfläkt som blåser ut bak ur lådan, och det lär ju bli tystare! Visst, blir kanske lite trist att man inte ser en fet fläkt (kanske med diod?) i fronten som förtydligar konceptet med lådan, men det kanske man kan ta för att få ner ljudvolymen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jag skulle personligen troligen skippat stora frontfläkten helt. Rätt säker på att du får alldeles fullgott flöde med bara en akterfläkt som blåser ut bak ur lådan, och det lär ju bli tystare! Visst, blir kanske lite trist att man inte ser en fet fläkt (kanske med diod?) i fronten som förtydligar konceptet med lådan, men det kanske man kan ta för att få ner ljudvolymen?

Fast om man överklockar tror jag dock att det kan vara bra med lite extra luftflöde. Om jag bygger det här chassit har jag nog kvar båda fläktarna. Sen ser det ju som du säger snyggare ut med två stycken, särskilt med blå eller röda dioder kan jag tänka mig. Eller man kanske skulle ha en blå för insug (kalluft) och en röd för utblås (varmluft)? Blir det nån slags tonad övergång mellan rött och blått i mitten då? Det skulle ju vara symboliskt iaf.

Och om jag beställer från den där amerikanska sidan jag länkade till är de ganska tysta (19 dBA), så två stycken såna gör nog inte så mycket väsen av sig.

EDIT: En något uppdaterad version ser ut så här:

Hörnen på plexiglasfönstret är rundade, och det har fått fyra fötter. Tanken är att endast moderkortet med tillhörande komponenter (grafikkort, CPU-kylare, etc.) sitter i själva vindtunneln, medan nätagg, hårddiskar, DVD och fläktstyrning sitter längst ner i botten, skilt från tunneln med en skiva och med separat kylning av ett par 80mm-fläktar (en insug och en utblås), som sitter bakom de perforerade ytorna som syns längst ner på sidan och framtill).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Ett altenativ är väl att kolla om kylningen är bra i chassit du ska köpa som stock ? Sen om du tycker att det blir för varmt så får du antingen byta chassi fläktar eller sätta en där uppe vid 5.25 platserna

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Ett altenativ är väl att kolla om kylningen är bra i chassit du ska köpa som stock ? Sen om du tycker att det blir för varmt så får du antingen byta chassi fläktar eller sätta en där uppe vid 5.25 platserna

Ja, det blir väl så jag tänker göra. Fast nu blev jag väldigt sugen på att bygga ett eget chassi.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Skit i allt vad vindtunnel heter. Knappt märkbara skillnader. Satsa på övertryck i lådan bara, så slipper du mycket damm.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-8B CPU: i7-3930K @ 4.55 + Corsair H80 Mobo: Asus P9X79 PRO Minne: 32gb G.Skill Ripjaws 1600 GPU: Gigabyte Radeon 6970 OC HDD: Intel X25-M G2 80GB PSU: Corsair AX 850W + 2x G2420HDBE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
EDIT: En något uppdaterad version ser ut så här:
http://i29.tinypic.com/2mgs3mo.jpg

Jag tillför inget ontopic, men jag ville bara säga, Lunait, bygg den!
Ser sjukt bra ut.(snyggt alltså, hur kylförmågan är vet jag inte...)

Permalänk
Medlem

Bygg det!!
Tror inte det blir nämnvärt mer oljud med två fläktar, då de är så stora så behöver de ju inte snurra speciellt fort för att flytta mycket luft!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Jag tillför inget ontopic, men jag ville bara säga, Lunait, bygg den!
Ser sjukt bra ut.(snyggt alltså, hur kylförmågan är vet jag inte...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Bygg det!!
Tror inte det blir nämnvärt mer oljud med två fläktar, då de är så stora så behöver de ju inte snurra speciellt fort för att flytta mycket luft!

Tanken är att chassit isåfall byggs i början av augusti, lite beroende på hur lång tid det kan ta att bygga. Fast jag måste ju beställa fläktarna, moderkortet och hårddisken (som förresten är en 2,5" eftersom 3,5" inte får plats bredvid DVD:n) innan jag börjar bygga, för att kunna passa in dem i chassit.

Och om specifikationerna på hemsidan stämmer verkar 250mm-fläktarna flytta rätt bra med luft (105 cfm) och vara ganska tysta (19 dBA).

EDIT: Hmm, jag fick just en idé... Med nuvarande konfiguration finns det plats i chassits nedre del precis under processorn, vilket skulle göra det möjligt att sätta en fläkt där för att kyla moderkortets undersida, som i Cooler Master 690. Hur mycket hjälper det egentligen?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Vad tros förresten om att bygga chassit i aluminium istället (förutom fönstret då förstås)? Det kan nog bli snyggt tror jag, och mer praktiskt (lättare att böja till). Dessutom har ju aluminium bra värmeledningsförmåga, vilket kan hjälpa till att leda värme från datorn ut i rummet.

Visa signatur

Mvh Johan