Permalänk
Medlem
Citat:

Dessutom har ju aluminium bra värmeledningsförmåga, vilket kan hjälpa till att leda värme från datorn ut i rummet.

Om du fäster dina varma komponenter direkt mot alu-chassit så är detta kanske en liten faktor, men annars är skillnaden nog knappast mätbar... Men du har säkert rätt i att det är enklare att forma osv.. Och alu är snyggt

Citat:

Tror inte det blir nämnvärt mer oljud med två fläktar, då de är så stora så behöver de ju inte snurra speciellt fort för att flytta mycket luft!

Möjligt, men å andra sidan tror jag inte en extrafläkt tillför speciellt mycket kylning heller...

Citat:

Skit i allt vad vindtunnel heter. Knappt märkbara skillnader. Satsa på övertryck i lådan bara, så slipper du mycket damm.

Fast med en (väl tillsluten) vindtunnel med fläkt bara i bakkant så finns det bara ett ställe luften kan komma in iallafall.. (och där sätter man förstås ett filter om man vill) Och jag tror det generellt är enklare att få bättre flöde med undertryck, plus att det ju blir tystare med fläkten längre bort.
Men jag käper även på sätt och vis Lunait:s idé med fläkt i vardera ände om bara för symmetrins skull

En tanke om "bottensektionen" förresten: man skulle kunna flytta nätagget till ena sidan istället för att ha det i mitten. Då kan du ha utblåsfläkten för hårddiskarna i bak bredvid agget istället, och slipper ha ett fläkthål längs sidan på lådan.. Mer stilrent och sannolikt tystare IMHO.

Undrar om den där 250mm fläkten du länkade till verkligen är 250mm Lunait... Verkar vara vanligt med konstiga överdrivna värden, och att de egentligen är ca 230mm.. Sen undrar jag om du inte åker på att göra lådan lite bredare om du vill kunna kränga in ett långt grafikkort. (eller tex kunna få in SATAkontakter ifall de är vinklade på moderkortet)

Kul snyggt koncept iallafall, helt klart
Hoppas det blir en riktig låda

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
En tanke om "bottensektionen" förresten: man skulle kunna flytta nätagget till ena sidan istället för att ha det i mitten. Då kan du ha utblåsfläkten för hårddiskarna i bak bredvid agget istället, och slipper ha ett fläkthål längs sidan på lådan.. Mer stilrent och sannolikt tystare IMHO.

Undrar om den där 250mm fläkten du länkade till verkligen är 250mm Lunait... Verkar vara vanligt med konstiga överdrivna värden, och att de egentligen är ca 230mm.. Sen undrar jag om du inte åker på att göra lådan lite bredare om du vill kunna kränga in ett långt grafikkort. (eller tex kunna få in SATAkontakter ifall de är vinklade på moderkortet)

Kul snyggt koncept iallafall, helt klart
Hoppas det blir en riktig låda

Smart idé om bottensektionen. Angående fläktarna så tänkte jag höra med tillverkaren och fråga om 250 mm är diametern på själva fläkten, eller typ från längst ut på det ena fästet till längst ut på det andra, eller nåt. Och om lådan blir 250 mm bred så kommer den sidan av moderkortet som innehåller alla utgångar att sitta så nära sidan som möjligt, och då blir det ju mer utrymme på andra sidan där SATA-kontakterna sitter.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Nu gäller det bara att skaffa två stycken 250mm-fläktar. Hittills har jag hittat de här sidorna som har dem:
FrozenCPU.com
Xoxide
Performance-PCs

Har nån köpt saker från några av de här ställena och kan berätta om de är pålitliga?

Jag har mailat Performance-PCs och frågat om mer detaljerade mått på deras fläkt.

EDIT: Xoxide verkar bara kunna leverera saker till USA och Kanada.
FrozenCPU verkar vara pålitliga efter vad jag läst mig till. Performance-PCs har jag inte läst något om alls.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Och om lådan blir 250 mm bred så kommer den sidan av moderkortet som innehåller alla utgångar att sitta så nära sidan som möjligt, och då blir det ju mer utrymme på andra sidan där SATA-kontakterna sitter.

Jo, 5-6 millimeter, och backplaten går kant i kant med lådan... (moderkort är väl 244mm tror jag) Lite väl tajt ens för en vinklad SATA väl?
Och så var det som sagt det där med stora grafikkort då..

Om fläktstorlek igen så är jag rätt säker på att det är diagonalen från allra längst ut på fästpunkterna som är 250... (dvs diametern på den där svarta plastskivan i praktiken.

...

Hur hade du placerat hårddiskarna i botten förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, 5-6 millimeter, och backplaten går kant i kant med lådan... (moderkort är väl 244mm tror jag) Lite väl tajt ens för en vinklad SATA väl?
Och så var det som sagt det där med stora grafikkort då..

Om fläktstorlek igen så är jag rätt säker på att det är diagonalen från allra längst ut på fästpunkterna som är 250... (dvs diametern på den där svarta plastskivan i praktiken.

...

Hur hade du placerat hårddiskarna i botten förresten?

Hårddiskarna sitter såhär. Tanken är att hårddiskhållaren skruvas fast i bottenplåten innan moderkortsplåten sätts dit.

Jag får väl köra lite jetmotor-stuk på datorn och göra den bredare på mitten än vid fläktarna. Annars kan jag ju köra tvärtom, köpa stora 360mm-fläktar och göra den smalare på mitten. Undrar om Venturi-effekten hjälper till att kyla datorn då?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Hårddiskarna sitter såhär. Tanken är att hårddiskhållaren skruvas fast i bottenplåten innan moderkortsplåten sätts dit.

Ah, är inte hårddisken ca 10cm och en 5.25enhet 15cm bred? Blir alltså tajt om du har 25cm att spela på även där Blir kanske så att du behöver några mm prutmån där, och kanske får öka bredden en liten smula?

Dum fråga, men är inte lådan lite onödigt lång? Visst, ca 20cm för nätagget (med tanke på kablar och annat), plus ca 20cm för 5.25 plats lär man väl behöva, men lite ser det ut som man kan krympa på längden..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Jag får väl köra lite jetmotor-stuk på datorn och göra den bredare på mitten än vid fläktarna. Annars kan jag ju köra tvärtom, köpa stora 360mm-fläktar och göra den smalare på mitten. Undrar om Venturi-effekten hjälper till att kyla datorn då?

Jetmotorstuk kan funka (bökigt att forma?)
Men skulle du ge dig på 360 mm fläktar föreslår jag nog du placerar fläkten mot långsidan av moderkortet istället, och blåser "parallellt" med kortplatserna om du förstår vad jag menar.
Då kan man ju placera nätagg och hårddiskar på "baksidan" av moderkortet och få med dem i flödet de med.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Ah, är inte hårddisken ca 10cm och en 5.25enhet 15cm bred? Blir alltså tajt om du har 25cm att spela på även där Blir kanske så att du behöver några mm prutmån där, och kanske får öka bredden en liten smula?

Inte om man kör 2,5"-diskar som jag hade tänkt - de är ju bara 7 cm breda.

Citat:

Dum fråga, men är inte lådan lite onödigt lång? Visst, ca 20cm för nätagget (med tanke på kablar och annat), plus ca 20cm för 5.25 plats lär man väl behöva, men lite ser det ut som man kan krympa på längden..

Lite kanske man kan krympa den (den är 50 cm på längden nu).

Citat:

Jetmotorstuk kan funka (bökigt att forma?)
Men skulle du ge dig på 360 mm fläktar föreslår jag nog du placerar fläkten mot långsidan av moderkortet istället, och blåser "parallellt" med kortplatserna om du förstår vad jag menar.
Då kan man ju placera nätagg och hårddiskar på "baksidan" av moderkortet och få med dem i flödet de med.

Jag funderade också på det där att köpa 360mm-fläktar och sätta moderkortet på andra hållet. Problemet då blir I/O-portarna - de kommer isåfall att hamna mot någon av fläktarna, vilket kan bli problematiskt. Så om jag ska ha 360mm-fläktar kommer det bli en del utrymme på sidorna om moderkortet. Dock kan en fördel med 360mm-designen vara att inga 80mm-fläktar behövs för att kyla den nedre delen av chassit, som du säger. Jag jobbar på en design i Solidworks nu, så får vi se hur det kan tänkas bli. Frågan är om 360mm-fläktarna verkligen är 360mm, eller om de t.ex. är 290mm som i Aplus Diablo-chassit... 290 skulle ju faktiskt passa bättre än 360 i det här fallet.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Inte om man kör 2,5"-diskar som jag hade tänkt - de är ju bara 7 cm breda.

Ah, då var ju det inte ett problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Jag funderade också på det där att köpa 360mm-fläktar och sätta moderkortet på andra hållet. Problemet då blir I/O-portarna - de kommer isåfall att hamna mot någon av fläktarna, vilket kan bli problematiskt.

Jo... Antingen kör man bara en fläkt i andra änden, eller så får man lämna en glipa på typ 5-10cm bakom moderkortet innan fläkten, så man har plats att dra om kablarna... Inte det smidigaste kanske, men går att lösa... Kan ju tänkas man kan fästa fläkten i nån gänga så den går att vika undan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Jag jobbar på en design i Solidworks nu, så får vi se hur det kan tänkas bli.

Ska bli riktigt kul att se 3dmodellering har jag aldrig fattat mig på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Frågan är om 360mm-fläktarna verkligen är 360mm, eller om de t.ex. är 290mm som i Aplus Diablo-chassit... 290 skulle ju faktiskt passa bättre än 360 i det här fallet.

Jepp, högst sannolikt! ... och ~30cm är ju precis lagom

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Såhär ser den ut med 300mm-fläktar:

Frågan är bara om det går att böja en ~1 cm tjock aluminiumbalk så att den går i halvcirklar runt fläktarna. Eller ja, går gör det säkert, bara man har rätt verktyg. Nu har jag färgat sidorna svarta på den här modellen, men det kanske skulle vara snyggare att lämna dem omålade?

EDIT: Hmm, borstad aluminium blev rätt snyggt också:

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Beror på vilken typ av aluminium det är, vissa typer är hårdare och spricker direkt, medans andra är mer mjuka och tillåter väldigt stora förändringar i formen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Beror på vilken typ av aluminium det är, vissa typer är hårdare och spricker direkt, medans andra är mer mjuka och tillåter väldigt stora förändringar i formen.

Hmm, ok. Nåt förslag på hur man kan göra annars, om jag bara hittar den hårda typen menar jag? Det vore ju bra att ha något att fästa fläktarna i i överkant också, och "fönstret" vill jag ju gärna kunna ta bort utan att fläktarna följer med, så det funkar inte så bra att sätta fast fläktarna i fönstret.

EDIT: Jag skulle ju kunna strunta i den böjda delen av aluminiumbalken och istället ha ett par bitar i polykarbonat (samma som locket) som jag sätter fast över fläktarna.

Börjar bli dags att lägga upp en bygglogg för den här saken snart känns det som...

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Performance-PCs svarade att det är 9.375" mellan skruvhålen, vilket blir ca 23,8 cm. Alltså borde själva den runda delen av fläkten vara 220-230 mm eller nåt, vilket är för litet. "360 mm" får det bli.

EDIT: Annars hade det varit skoj att göra nåt sånt här:
http://i29.tinypic.com/2hhds3t.jpg
Den är dock antagligen svårare att göra i verkligheten än min förra design.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Performance-PCs svarade att det är 9.375" mellan skruvhålen, vilket blir ca 23,8 cm. Alltså borde själva den runda delen av fläkten vara 220-230 mm eller nåt, vilket är för litet. "360 mm" får det bli.

EDIT: Annars hade det varit skoj att göra nåt sånt här:
http://i29.tinypic.com/2hhds3t.jpg
Den är dock antagligen svårare att göra i verkligheten än min förra design.

Påminner om en bomb enligt mig

Visa signatur

Gaming-riggen: AMD Phenom II x4 940 @ 3.7ghz | M4A78-E | XFX Ati Radeon HD 4890 | 4 Gig Corsair | Corsair HX750W
Reserv-riggen: P4 @ 3gHz | 2Gig ram | 8600gt 512mb | 350 watts No-name agg
We are the Knights who say: Ekki Ekki Ekki Ptang Zurooboin!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om nåt sånt här annars:

Nu kanske jag frångår designen med vindtunneln lite, men det blir ju på sätt och vis en "tunnel" nu också, bara det att utblåset är ovanpå lådan istället för baktill. Frågan är om det räcker med de två fläktarna för utblås (plus CPU-kylaren då, som blåser ut genom öppningen på baksidan).

(Sorry om det här blir en "Lunait slänger ur sig idéer"-tråd...)

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Det ända som ja "stör" mig lite på om vi ska gå tillbaka till den första vindtunnels designen är att du inte använder utrymmet i chassit optimalt. Du skulle kunna göra den mindre eller rättare sagt lägre om du hade planerat innehållet mer. När jag spånar fram chassin har jag alltid som huvudmål att hålla ner storleken men det vill man kanske inte alltid! =P

Sen undrar jag varför du har en fläkt på cpu kylaren? Om du t.ex. har en hög passiv cpu kylare så kommer den sitta mitt i genomblåset och om jag fick bestämma med de andra komponenterna så allt kyls av de två stora fläktarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke W
Sen undrar jag varför du har en fläkt på cpu kylaren? Om du t.ex. har en hög passiv cpu kylare så kommer den sitta mitt i genomblåset och om jag fick bestämma med de andra komponenterna så allt kyls av de två stora fläktarna.

Stora fläktar har inte lika högt statiskt tryck på luften de flyttar, och högt tryck är bra för att flytta luft genom trånga utrymmen mellan "skivorna" i kylflänsen. Därför tänker jag mig att ett par mindre fläktar med högt statiskt tryck kan vara bra på CPU-kylflänsen.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Vafan bygg chassiet
Det kommer bli riktigt häftigt

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Vafan bygg chassiet
Det kommer bli riktigt häftigt

Det är tanken Tänkte börja om någon vecka eller två då jag har beställt alla delar. Isåfall blir det nog den här varianten, eftersom den verkar enklast att bygga (och snyggast, IMO). Vad tros om luftflödet i det chassit? Är det tillräckligt, eller bör något ändras?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Tycker du ska bygga http://i30.tinypic.com/34obn9x.jpg.
Hur du än gör så blir det bra Lägg upp en bygglogg sen.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Tycker du ska bygga http://i30.tinypic.com/34obn9x.jpg.

Problemet med det chassit är att fläktarna är ganska dyra eftersom de måste importeras från USA, och att det är svårt att böja en tjock aluminiumbalk så att den går i bågar runt fläktarna.

Citat:

Hur du än gör så blir det bra Lägg upp en bygglogg sen.

Absolut! Ska undersöka hur gallerisystemet funkar först bara. Och sen måste ju datorn ha ett namn

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Vad sägs om nåt sånt här annars:
http://i29.tinypic.com/2sale9z.jpg
Nu kanske jag frångår designen med vindtunneln lite, men det blir ju på sätt och vis en "tunnel" nu också, bara det att utblåset är ovanpå lådan istället för baktill. Frågan är om det räcker med de två fläktarna för utblås (plus CPU-kylaren då, som blåser ut genom öppningen på baksidan).

(Sorry om det här blir en "Lunait slänger ur sig idéer"-tråd...)

Kul annorlunda, men rätt långt från det kanske ännu roligare grundkonceptet... Plus att det är svårt att se hur du tänkt dig innehållet... Var sitter 5.25 platserna och hårddiskarna?
Min åsikt om kylningen: sitter du två 250mm fläktar (eller vad de nu är) i fronten, så kan du högst sannolikt skippa resten av utblåsfläktarna.. Luften lär hitta ut ändå (men visst kan du behålla platsen för bakre utblåsfläkten)
Sen skulle jag skippa takfläktarna och perforera vildare i aktern istället. Ger troligen bättre ljudnivå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kul annorlunda, men rätt långt från det kanske ännu roligare grundkonceptet... Plus att det är svårt att se hur du tänkt dig innehållet... Var sitter 5.25 platserna och hårddiskarna?
Min åsikt om kylningen: sitter du två 250mm fläktar (eller vad de nu är) i fronten, så kan du högst sannolikt skippa resten av utblåsfläktarna.. Luften lär hitta ut ändå (men visst kan du behålla platsen för bakre utblåsfläkten)
Sen skulle jag skippa takfläktarna och perforera vildare i aktern istället. Ger troligen bättre ljudnivå

Hårddisken sitter upphängd på insidan av ett av sidostyckena, DVD:n skippar jag eftersom jag ändå aldrig använder den (ansluter den externt om den behövs, typ vid OS-installation), och 5.25"-fläktkontrollern är utbytt mot två såna här för att styra CPU-kylarfläktarna (de andra fläktarna är nog tillräckligt tysta ändå).

Frontfläktarna är två stycken Antec Mega Flow (200 mm), med blå LED får det bli.

Jag är bara orolig att luften blir "stående" därinne pga otillräcklig cirkulation.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Avstängd

Riktigt kreativt. Såg en tunnelformad dator på youtube eller var det nu var med en vanlig bordsfläkt som blåste igenom...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Byggloggen är nu påbörjad, och finns här. Det dröjer som sagt en vecka eller två innan jag börjar bygga på riktigt.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Kommer följa detta

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Fast om man överklockar tror jag dock att det kan vara bra med lite extra luftflöde. Om jag bygger det här chassit har jag nog kvar båda fläktarna. Sen ser det ju som du säger snyggare ut med två stycken, särskilt med blå eller röda dioder kan jag tänka mig. Eller man kanske skulle ha en blå för insug (kalluft) och en röd för utblås (varmluft)? Blir det nån slags tonad övergång mellan rött och blått i mitten då? Det skulle ju vara symboliskt iaf.

Och om jag beställer från den där amerikanska sidan jag länkade till är de ganska tysta (19 dBA), så två stycken såna gör nog inte så mycket väsen av sig.

EDIT: En något uppdaterad version ser ut så här:
http://i29.tinypic.com/2mgs3mo.jpg
Hörnen på plexiglasfönstret är rundade, och det har fått fyra fötter. Tanken är att endast moderkortet med tillhörande komponenter (grafikkort, CPU-kylare, etc.) sitter i själva vindtunneln, medan nätagg, hårddiskar, DVD och fläktstyrning sitter längst ner i botten, skilt från tunneln med en skiva och med separat kylning av ett par 80mm-fläktar (en insug och en utblås), som sitter bakom de perforerade ytorna som syns längst ner på sidan och framtill).

Riktigt bra design, tycker absolut att du ska bygga den där.
Om inte du vill ha den sen kan jag köpa den av dig..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D