Hur ser er OS städning ut?

Permalänk
Medlem

Re: Hur ser er OS städning ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Tänkte bara höra vilka program ni kör!

Jag kör dessa:

1. AusLogics Disk Defrag

2. Glary Utilities (one-click städningen)

3. CCleaner

Vet dock inte om 2-3 tar ut varandra aja, jag är nöjd iaf

1 ggr/vecka
Tune Up 2009: One klick städningen är bra, men även resten av funktionerna i programmet. Glary Utilities är liknande program som Tune Up men jag tycker Tune Up är lite skarpare (Mer funktioner och bättre rensning). Dock endast för de som vill betala

Tune Up sköter defragmanteringen för mig. Ni som använder Glarys som saknar funktionen defrag måste istället köra JkDefrag eller liknande program.

1 ggr/månad
Spybot:

Min dator är rapp och fräsh hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
TuneUp Utilities 2009 innehåller det mesta som behövs för städning, dock inte allt.
Defragemterar sedan hårddisken.

Därefter skapade jag en ny partition på 20 gibibyte, först på hårddisken (I mitt fall landade den F:) och placerade Windows swapfil på den för att undvika fragmentering på C:
Passade också på att placera systemets temp-sökvägar till F:\temp.
I mitt fall blir F:\ dedikerad för swap och tempfiler för att undvika fragmentering och nerskräpning på andra partitioner.

Låter som en bra ide´..men hur omplacerar man swapfilen i win7 & flyttar systemets temp-sökvägar till en annan partition?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz / Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775 / Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 / Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5 / 2*Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 / Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE / Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS / Cooler Master Centurion 534 Svart.

Permalänk
Medlem

Har så mycket som möjligt på D: och installerar om C: vid behov. Nlite för att ta bort onödiga saker (vilket även gör ominstalleringen snabbare) och registertweaks, driverpackage och cmd-kommando för att installera allt viktigt automatiskt.

Bara att stoppa i skivan, klicka igång den och sedan komma tillbaka 30 minuter senare så är allt igång igen. (visserligen borde jag bara kunna göra en image, men vill att skivan ska fungera på flera datorer med olika hårdvara)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illya_
Har så mycket som möjligt på D: och installerar om C: vid behov. Nlite för att ta bort onödiga saker (vilket även gör ominstalleringen snabbare) och registertweaks, driverpackage och cmd-kommando för att installera allt viktigt automatiskt.

Bara att stoppa i skivan, klicka igång den och sedan komma tillbaka 30 minuter senare så är allt igång igen. (visserligen borde jag bara kunna göra en image, men vill att skivan ska fungera på flera datorer med olika hårdvara)

nLite är ju ett underbart program..

XP nedstrippat, mao tagit bort precis allt jag inte vill ha (dock lämnar nlite iaf kvar massa språkskit kvar menmen).

vad gäller integrering av drivrutiner funkar det inte för mig så bra så dem installeras manuellt efter installation av os.

Annars.. ccleaner och defraggler går rätt ofta på min dator
Ibland runda registry mechanic och tune up utilities. tror bestämt att revo uninstaller också är med på en hörna

Permalänk

1) Återställning av Windows XP med hjälp utav True Image-kopia.
2) Startar om datorn, uppdaterar antivirus, brandvägg o diverse program, avaktiverar EWF.
3) Startar om datorn.
4) Re-aktiverar EWF.
5) Startar om datorn.
6) Klart!

Gäller dock ännu bara i teorin då jag inte haft användning för en systemstädning sedan senaste HW-uppgraderingen i sep 08.

Permalänk
Medlem

Genomsökning med Nod 32
Genomsökning med Ad-Aware
Rensar och defragmenterar med Auslogics

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Det skrivs om defraggler och andra, hur är det med O&O Defrag då, är det inte bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splatsh
Det skrivs om defraggler och andra, hur är det med O&O Defrag då, är det inte bra?

Det kan ha med priset att göra, OO Defrag kostar $50, i jmfrelse med $30 för PerfectDisk, eller $0 för AusLogics och Defraggler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Det kan ha med priset att göra, OO Defrag kostar $50, i jmfrelse med $30 för PerfectDisk, eller $0 för AusLogics och Defraggler.

Ok, men om jag skiter i priset då, eftersom jag frågade efter bra, och inte pris

Ja du hajjar, är OO Defrag bättre på att defragmentera eller inte än det nämnda i tråden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Herre gud vad program folk kör bara för att hålla sitt smeggiga OS rent.
För MICROS~1 Windows gäller alltid ominstallation (alla program på annan disk). De som måste in i det vidriga ruttnande registret kan man installera om, såvida man inte kan hitta ett bättre program.
I Linux.. tja... där gör man inte mycket. Det bara tuffar på.

Finns det program som inte slutar fungera om man har de installerade på en annan hårddisk än C: och sedan formaterar och ominstallerar Windows? Jag har nog alltid haft för mig att massa filer hamnar i windowsmappen när ett program installeras. Har jag haft fel i alla år så har jag antagligen installerat om en massa program i onödan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

en del program kan behöva finnas i registret, anars så hamnar det mesta i sin egen map

jag gör register nyklar elr vad det nu kalas till alla mina apps o spel så sliper jag instalera om nåt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nej.. du kan återställa datorn till urpsrungsskick med återställningsskivan/orna.

Det är bara en skiva. Ditt svar ska väl vara ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
en del program kan behöva finnas i registret, anars så hamnar det mesta i sin egen map

jag gör register nyklar elr vad det nu kalas till alla mina apps o spel så sliper jag instalera om nåt

Å tusan. Är det krångligt att göra egna registernycklar? Eller vet du någon bra guide?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Det är bara en skiva. Ditt svar ska väl vara ja.

Hans fråga var: " Kan jag formatera med återställningsskivan ?"

Och svaret är just nej.. eller ja skivan "formaterar" men sen gör den en hel del annat också, såsom att återställa datorn till ursprungsskick

XP har en skiva och Vista har iaf två skivor, därav skivan/orna.

Permalänk
Medlem

1. manuell rensing
2. advanced system optimizer
3. o&o defrag (inte gratis, men bra)

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Hans fråga var: " Kan jag formatera med återställningsskivan ?"

Och svaret är just nej.. eller ja skivan "formaterar" men sen gör den en hel del annat också, såsom att återställa datorn till ursprungsskick

XP har en skiva och Vista har iaf två skivor, därav skivan/orna.

OEM är en skiva(om det inte vart ändrat inom 1.5 år)...
vet inte hur det är med retail

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Å tusan. Är det krångligt att göra egna registernycklar? Eller vet du någon bra guide?

man skriver regedit i kör o letar upp namnet på programet/spelet o högerklickar på export sen bara välja plats o spara på, sen när man ska ha in dom dubel klickar man bara på dom så lägs dom till i registret

men det finns några program som inte helt gilar att man gör så, men alla mina har fungerat

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo