Permalänk
Medlem

Jag väntar på operativet där man inte kan installera saker, dvs allt körs direkt från en fil, eller flera. Då slipper man i princip att datorn blir cp efter några veckor när man tryckt in tonvis med skräp. Eller jag vill iaf tro att det skulle funka så.

Jag tycker min dator som kör XP iaf blir mycket seg och konstig efter jag installerat massa program, just nu håller jag mig till bara de nödvändigaste. Wow, vlc, winrar, utorrent och firefox. Så jävla smidigt det skulle vara installera program osv om man bara flyttade dem till vald plats och sen gjorde en genväg så vad det klart. Inga konstiga filer som ska ligga överallt och bara en instans som vill ha internet åtkomst och man kan lätt se i aktivitethanteraren vilken process som är vilken.

Ett operativ där hur man använder datorn aldrig påverkar systemes stabilitet, OSet behåller sitt ursprungliga tillstånd oavsätt och vill man få datorn clean räcker det att deletea allt utom operativsystem så är man på ruta noll igen.

Klaga inte sönder mig plz

Simplicity is the future!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azvareth
Var finns alla fina spel jag kommer ihåg? DReign (första) Annihilation (första) osv...

Kanske alla dessa saker finns där ? jag är absolut INGEN expert på Linux. däremot så har jag ett stort problem med Linux...

Såsom det ser ut i dagsläget så är linux inte till för spelande. För att det ska komma ut spel till linux krävs antagligen två saker:

1) Speltillverkare börjar använda open-gl istället för directX för att på det sättet enkelt kunna släppa spelen till fler plattformar än innan och inte behöva skriva om koden helt och hållet.

2) Att nedanstående problem löses. En speltillverkare vill inte ha 20 versioner av samma spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azvareth
Det finns alldeles för MÅNGA distro av den och alla verkar ha ett eget system för att installera program till dem.

det kan jag fullständigt hålla med om, men jag skulle tro att det kommer att bli så att vi får ett par tre stycken riktigt stora och att de mindre kommer att rätta in sig i leden och bli allt mer lika dessa. Man kan ju hoppas i alla fall.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Microsoft borde släppa källkoden öppet för directX då skulle linux vara ett alternativ att köra 100%, men för tillfället måste man ha windows om man vill spela.

Jo jag gillar inte windows alls längre det är så ologiskt och krångligt och blir segt redan efter några veckor efter installation.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Mycket intressant tråd som definitivt borde hållas vid liv.

Jag är så kallad casual user och vet i princip ingenting om Linux, utom de myter man får höra såklart, så all input om varför just jag borde byta är helt klart välkommen. Tyvärr har jag kommit till slutsatsen att Linux inte ens är i närheten för mig eftersom jag till största del använder datorn till spel.

Men som sagt, intressant diskussion. Fortsätt gärna utbilda oss okunniga windowsanvändare

(Det sista var såklart en sarkasm och inget påhopp)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilPuppy
Mycket intressant tråd som definitivt borde hållas vid liv.

Jag är så kallad casual user och vet i princip ingenting om Linux, utom de myter man får höra såklart, så all input om varför just jag borde byta är helt klart välkommen. Tyvärr har jag kommit till slutsatsen att Linux inte ens är i närheten för mig eftersom jag till största del använder datorn till spel.

Men som sagt, intressant diskussion. Fortsätt gärna utbilda oss okunniga windowsanvändare

(Det sista var såklart en sarkasm och inget påhopp)

Jo helt korrekt, mycket är enklare och mer logiskt i Ubuntu det mesta av tiden, vissa saker kan dock vara mycket krångligare än i windows, vilket är en miss men det blir bättre och bättre i en rasande takt. Ubuntu har utvecklats fortare på ett år ungefär än vad windows har på minst 5 år i användarvänlighet.

Jo det här med spel är inte så bra, eftersom dom flesta nya spel är gjorda för DirectX, vilket microsoft har ensamrätt om källkoden på. Om mer spel hade varit gjort för OpenGl så hade det varit annat.

Wine i linux har försökt göra en egen version av DirectX, men eftersom dom inte har tillgång till källkod får dom gissa sig fram ungefär hur det ska fungera och det är verkligen inte lätt. För tillfället är det få nya spel som funkar med wine, men dock en hel del gamla spel.

För tillfället rekomenderar jag inte att byta om man spelar mycket spel, men om man orkar kan man köra 2 stycken operativ system samtidigt som jag gör. Det är kul att pröva på nått nytt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Egentligen orkar jag inte, men det är bara mesproppar som ger upp.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus Ladulås
Orka skriva kod för att installera program.

i ubuntu så behöver du inte skriva en rad kod så länge programmet finns att tillgå i ubuntus programdatabser.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Re: Hur orkar ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag vill bara veta hur ni orkar, ja, helt enkelt står ut med att köra Windows???

Just nu sitter jag och måste installera om Windows på en burk som av någon anledning (antagligen ett virus för Anti-Virusprogrammet säger att det inte behagar fungera just nu) är slöare är en död hamster på lugnande.

Är det bara så att ni inte vet om att det finns andra operativsystem som till skillad från Windows inte är dåliga? Typ Linux, Valfri BSD, Mac OS X.

Jag la på Windows på min dator (jag skulle på ett LAN) som jag vanligtvis kör linux på en gång. Efter att ha kört Linux i typ ett halvår, så märkte jag hur ofantligt ointuitivt Windows är. Efter cirka 1 timme så orkade jag inte med skiten längre.

Varför kör ni fortfarande Windows? Hur orkar ni med det?

Jag är en f.d. Mac-användare.
Jag har ägt en MacMini samt MacBook.
(Nu har jag dualboot på OS X samt XP på min laptop)

OS X - Windows XP, Same shit different name!
Visst, OS X har födelar som windows inte har och vise versa. Sammtidigt som båda OS:en har nackdelar.

Men efter att ha använt OS X 2.5 år nu, så har jag bytt tillbaka till just Windows XP!

Jag känner mig "trängd" under OS X miljö. Känner att jag inte får plats med allt (Även under Leopard och Spacers)
Sen när man ska byta fönster, väldigt coolt med Exposé men fan så jobbigt, när fönstren flyter hit och dit hela tiden.

Jag fick Kernel Panic´s både under Tiger och Leopard. Vilket ALDRIG skulle förekomma under OS X, enligt vissa Mac-Zealot´s för det är sååå stabilt och bra och jag kommer ALDRIG mer se åt Windows.
FEL! Jag gav OS X 2.5 långa år! Nu säger jag aldrig mer OS X!

Leopard fick Kernel Panic efter 2 (!) minuter in på första booten.
Apple konstaterade att det inte var något fel på min MacBook och jag fick tillbaka den och Kernel Panic:en en bara haglade.
Detta gällde både Mini:n och MacBooken!

Sen, varför ska jag betala astronomiska summor för en datorn vars hårdvara bara är värt hälften så mycket?
Visst, är du en snorunge vars farsa betalar allt du pekar på, så go on.
Men vi som jobbar och vet hur mycket pengar är värt vet också att det är onödigt för Mac som är dubbelt så dyrsom en likvärdig PC.
(Missförstå mig inte, jag är inte fattig, jag har ett bra betalande jobb, men påpekar fortfarande att Apples varor är onödigt dyra).

Sen, vad hade du för någon mysko dator? För mig tar det inte längre tid att installera XP än OS X. Tvärtom! Det tog längre tid för OS X att installeras på MacBooken (Som var snabbare än min nuvarande Laptop)

Sen, att Micro$oft har knyckt alla idéer från OS X till sitt Vista är en anna femma. Det gillar jag inte alls. Vista är en flopp vilken Pyttemjuk också inser.
Men jag kan inte se just de stora fördelarna med att köra OS X framför Windows. Windows med SP2 + någon av de gratis Antivirus-programmen + Sunf förnuft är lika säkert som OS X.

Har du några födelar du kan nämna med OS X framför Windows?

Har du använt Windows så länge som jag? elelr du bara provade det i 10 min eftersom du var tvungen och gick vilse med detsamma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus Ladulås
Jag vill verkligen gilla Linux, men varje gång jag prövar blir jag besviken.

Orka skriva kod för att installera program. Orka ha ett operativsystem som det inte går att spela på. XP är allt annat än bra, mer minst sämst för min del.

I ubuntu är det enklare att installera program än i windows, du har t.e.x lägg till/ta bort program menyn där du kan välja mellan 25000 program som Ubuntu har på sin server, som man bara kryssar i och sen trycker på typ installera. Sen att installera vanliga deb filer är enklare än de flesta windows installer program, bara dubbeklicka och trycka på installera. Det går att spela på Ubuntu men det finns inte så många spel gjorda för linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
I ubuntu är det enklare att installera program än i windows, du har t.e.x lägg till/ta bort program menyn där du kan välja mellan 25000 program som Ubuntu har på sin server, som man bara kryssar i och sen trycker på typ installera. Sen att installera vanliga deb filer är enklare än de flesta windows installer program, bara dubbeklicka och trycka på installera. Det går att spela på Ubuntu men det finns inte så många spel gjorda för linux.

Wine fungerar ganska bra för mig iallafall, går ju att spela massor av roliga spel dock med lite prestanda förluster men allt kan ju inte vara perfekt.

Permalänk

Varför bara ha en dator när man kan ha flera och på så sätt olika oprativ till olika ändamål.

:´)

Permalänk
Medlem

När någonting går fel med OSX, då är det användarens fel (Detta säger även Apple).

När någonting går fel med Windows, då är det MS fel.

Tycker jag är lite lustigt...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos

Jag kan dessutom säga att anledningen till att den här tråden skapades är att jag just nu (fortfarande) sitter och fixar en windowsburk som spontant slutade fungera normalt.

Är lagom glad på windows just nu.

Vad är det som inte fungerar som du inte kan åtgärda?

En anledning till att så många miljoner användare använder Windows är att det bara fungerar och att de program man behöver finns i både betal och gratis versioner i någon form.

Systemet sköter sig för det mesta själv och det man bör tänka på är att brandväggen är aktiv, antivirus är aktiv och att man kör en regelbunden defragmentering och genomsökning av fel på hårdisken någon gång per månad.

Sen är det användaren bakom skärmen som bestämmer hur operativsystemet ska uppföra sig.

xpna

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHA lagom glad snubbe DrRotmos...
Undra vad han kör idag Undra om han har en xbox/xbox 360 eller ägt nån av dom, verkar lagom glad på MS...

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk

Jag har kört en del ubuntu på min laptop just för att den va förinstallerad och sprängfylld med massa skit jag inte använder...Segt gick det också!

Jag har använt windows sedan win 95 och tycker inte det är några problem med det. Som många tidigare har sagt så handlar det ju bara om sunt förnuft. Brandväggar, virusprogram osv. Kanske att man inte klickar på alla mail som börjar med " you are a winner " osv. kör vista ultimate just nu och visst, det tog ett tag att få det stridsdugligt. Det kan man väl tacka windows update för eftersom det är 10x långsamare än uppdateringarna i tex ubuntu.

Hur som helst.

När jag började använda linux förstod jag inte ett skit. Vet inte hur många timmar jag lade ner på diverse forum för att lära mig hur man installerade och lade till och tog bort program osv.
Nu när jag kan det hjälpligt så tycker jag inte att det är något för vem som helst. Jag menar att även om man kör den lättaste disten ( ubuntu? ) så är det ändå en jävla massa jobb med det hela.

Får man det att funka som det ska så är det ett jättebra operativsystem OM man nu inte ska spela spel eller använda sig av tex photoshop osv.

Än så länge så finns det inget alternativ till windows som är lika mångsidigt. Linux blir bättre och bättre, men det är fortfarande inte riktigt där.

Så som jag ser på det hela

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeah_dude
Varför bara ha en dator när man kan ha flera och på så sätt olika oprativ till olika ändamål.

:´)

Men VARFÖR väcka en 1 år gammal tråd till liv igen?

Du är väl medveten om att trådstarten är över 5 (fem) år gammal.

Kan inte någon moderator låta denna tråd DÖ!!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag använder windows av den enkla anledning att spel fungerar bäst på den. Det jag huvudsakligen gör på datorn är att kolla på film och spela spel. Då passar windows mig perfekt.
Hade jag varit utvecklare eller sys adm hade jag nog kört linux, hade jag varit designer hade jag kört mac. Olika os för olika ändamål.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak till er som lyckas förstöra er dator så att ni måste blåsa om den.

Felkod 40

Oavsett OS.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Vet du vad som är ännu jobbigare än folk som predikar för Linux? Folk som predikar för Windows.

thrawn, det behöver du inte göra om du inte vill. Uppenbarligen så har du ju gjort ditt val.

Dina argument får mig att stanna kvar på Windows

Mission failed

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För att jag inte har behov av nåt annat än windows,

grejjen är att det finns alltid mac-nissar som ska komma å dissa windows och hävda hur mycke bättre mac är och linux mfl, men jag hävdar att windows kan vara jävligt bra just eftersom det jävlas då och då, man lär sig att hantera problem och lösa dom

du ser ju, fan direkt det blir nå galet så fattar ni macfolk ingenting och dömmer datorn efter windows..

jag har inte nåt emot mac förutom att de är dyra och inte lika roliga som en "vanlig" dator, har fått för mig att de inte stödjer alla spel och så,, det är nog fortfarande så men de kanske har jobbat på det...

jag kör Skoda som numer är en ganska bra bil, jag kör inte mercedes eller Bmw för jag anser att man får precis lika mycket bil för hälften av pengarna med min skoda..

ska du ha en mac med liknande prestanda som min stationära dator så kommer det nog att kosta bra mycke mer... samt att man måset lära om ett nytt os, och det är inte heller nödvändigt, och då tappar man kunskap om Windows, och sen.....

Tack för mig..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Fattar inte varför man ska köra mac, kan nästan inte spela några spel, dyrt som fan, inte mycket programvara finns som jag vill köra. Program som tillverkas till macar är det till en stor del M$ som gör. Så man kan väl nästan säga att M$ leder? Linux däremot är ett förjävla bra OS, man kan justera det precis som man vill ha det. Men, inte så mycket programvara som till Windows. Och om man håller på med mycket gaming, så kan man inte använda linux. Själv tycker jag linux lämpar sig till programmering och liknande.
Själv använder jag Windows XP fortfarande, för att Vista skiter sig och dessutom så har en stor mängd program hängt sig i Vista när jag testade det en gång. Windows XP är idag drygt 8 år gammalt, såpass bra var det när det lanerades, och det används fortfarande. Kan tänka mig att snart köpa Windows 7, men dessa nya OS har så mycket krävande effekter och visulationer som tar en massa onödig kraft av datorn. Sen, inget OS är perfekt, Windows kan jävlas med en hela jävla tiden, och det kan vara riktigt riktigt störande ibland. Men man lär sig faktiskt på detta. Så Windows kommer jag använda tills dess att det kommer ett OS som verkligen fungerar och är riktigt supportat och är helt kompatibelt, då kommer jag byta.

Permalänk
Musikälskare

cbmpet3032 har du bara provat Vista en gång? Lite snabbt att dra slutsatser isf

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hjälpsam

Den här tråden är värre än Jason, varje gång man trott att den äntligen dött, dyker den upp igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Den här tråden är värre än Jason, varje gång man trott att den äntligen dött, dyker den upp igen.

ja det är ju inte den första och absolut inte den sista tråden om ämnet hehe

jag kan tycka att de som använder annat än Windows, gör det bara för att vara speciella,,

det kanske inte är det ultimataste OS i ALLT men vafan, tänk, vilket OS är mest använt och varför tror/vet ni att det är så ?

med antivirusprogram och annat är det skildnad, då kan man i många fall tycka att de sk uppstickarna (lite mindre) är grymt bra, tex nod32 som jag använder,, jag går då aldrig tillbaks till norton eller Mcafee, men jag kan inte säga att de stora företagens program är dåliga..

men saken ÄR den att Windows är klart mer komplett och allsidigaste OS som finns,, alla kan det och 99% av alla skolor och arbetsplatser kör Win, så

ser fortfarande ingen vits med att försöka få det till att Linux är bättre val,,

Men framtiden får utvisa.. om 20 år så kanske de ligger som världsledande och har över 50% ,,,

tror inte det händer dock,,

Google däremot, kan ha en chans,, ja tyker webläsaren chrome är bra,, men jag kör IE8 nu för att den duger minst lika bra..

Ha det alla

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
Fattar inte varför man ska köra mac, kan nästan inte spela några spel, dyrt som fan, inte mycket programvara finns som jag vill köra. Program som tillverkas till macar är det till en stor del M$ som gör. Så man kan väl nästan säga att M$ leder? Linux däremot är ett förjävla bra OS, man kan justera det precis som man vill ha det. Men, inte så mycket programvara som till Windows. Och om man håller på med mycket gaming, så kan man inte använda linux. Själv tycker jag linux lämpar sig till programmering och liknande.
Själv använder jag Windows XP fortfarande, för att Vista skiter sig och dessutom så har en stor mängd program hängt sig i Vista när jag testade det en gång. Windows XP är idag drygt 8 år gammalt, såpass bra var det när det lanerades, och det används fortfarande. Kan tänka mig att snart köpa Windows 7, men dessa nya OS har så mycket krävande effekter och visulationer som tar en massa onödig kraft av datorn. Sen, inget OS är perfekt, Windows kan jävlas med en hela jävla tiden, och det kan vara riktigt riktigt störande ibland. Men man lär sig faktiskt på detta. Så Windows kommer jag använda tills dess att det kommer ett OS som verkligen fungerar och är riktigt supportat och är helt kompatibelt, då kommer jag byta.

Har du någonsin ägt en mac? Det enda program jag har på min mac som ms har tillverkat är office paketet, har nog med apple mjukvara på mina windows system än ms mjukvara på mina mac system. Sedan så finns det massvis av program till mac, finns ju hur mycket som helst och många jättebra program, några program till mac som jag använder dagligen: Path Finder, Postbox, Adium, Skype, Firefox, iCal, iTunes, Spotify, Adobe Photoshop, Coda, CSSEdit, Navicat, Quicksilver,etc inget av dessa program är gjorda av ms så vad du säger är ju en ren lögn. Sen tycker jag att du trycker ner överdrivet mycket på Vista, även om där finns mycket problem med Vista så funkar det jävligt bra med senaste uppdateringarna och jag gillar skarpt att ms har förbättrat säkerheten så pass mycket, sökfunktionen är också äntligen användbar (vilket den inte är i xp om du inte har en vecka på dig) och effekterna du snackar om är inte så jävla krävande med tanke på att datorerna är mer avancerade och klarar bättre effekter, jag har iaf inte en 8 år gammala datorer. Du snackar om resurskrävande men Vista kom 2006, 5 år efter XP. Tror fan inte att du installerade XP på en dator från 96 möjligtvis windows 98 eller 2000(me sög så fett så det räknas inte) om det var en riktigt highend dator för sin tid. Det är en naturlig utveckling, samtidigt som datorer blir snabbare så blir program osv snyggare och mer krävande, sen om du vill ha en über monster dator som ligger och använder 1% av systemresurserna 90% av tiden så är det din ensak men jag vill hellre ha ha ett snyggt och användarvänligt system än något som inte använder några resurser, annars hade jag ju köpt en skit dator. Och sen att man inte kan spela så många spel på en mac eller linux gör inte det ett värdelöst system, det finns väldigt många som aldrig eller nästan aldrig spelar på sina datorer utan använder dem till annat som t.ex. i arbetet, personligen så spelar jag ytterst sällan spel och de gånger jag gör det så är det något WC3 game med vännerna vilket funkar alldeles utmärkt på en mac.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Säg alla vad som är fel på Windows. Att det krashar? Det är ju erat eget fel. Jag är trött på att alla ska behöva klaga på Windows och alla ska säga att det BARA är skit. Jag gillar både Win och Linux men att säga att windows bara är dåligt är helt jävla fel. Hur många använder inte det t.ex?

Nu kommer det bara rulla in massa svar om vem som har rätt.

Permalänk

Eller så är det så att många som kört Windows inte vågat sig på att testa flera olika operativ, kanske för att de inte vill, kanske för att de inte orkar, men det gäller att ge det ett försök. Jag har kört mängder med olika operativ och har på så vis bildat mig en bra uppfattning om vilka operativ som är bra, mindre bra och dåliga. Windows är inte alls dåligt men ack så omsprunget av Mac OS X - operativen. När jag gick över till Leopard så var det som att komma till himlen. Finns nog inget operativ som är så lätt att förstå sig på och som flyter på likt rinnande vatten. Utseendet är som norska fjordar, blomstrande ängar och jordgubbar med iskall mjölk, lika njutbart. Man ska inte klaga på Windows som klarar av att puttra på i 2 dygn innan det känns lämpligt för en omstart till skillnad från Mac OS X operativen som klarar några månader...

Jag anser att man ska köra det operativsystem man trivs med, och hur kommer man fram till vilket operativsystem man trivs med? Jo, genom att prova sig fram

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
...
det kanske inte är det ultimataste OS i ALLT men vafan, tänk, vilket OS är mest använt och varför tror/vet ni att det är så ?
...

Det beror delvis på att MS använder sin marknadsdominans för att försvåra för konkurrenter, ex:
- MS har lyckats få windows levererat till de flesta bärbara genom sin dominans
- Genom påtryckande av IE i windows har folk blivit inlåsta där många inte klarar sig helt utan IE, även om detta ändras mer och mer som tur är.
- DirectX, vilket inte är öppen källkod så det är tämligen svårt att göra ett annat OS helt spelkompatibelt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Re: Hur orkar ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag vill bara veta hur ni orkar, ja, helt enkelt står ut med att köra Windows???

Varför kör ni fortfarande Windows? Hur orkar ni med det?

Varför bryr du dig, hur orkar du klaga?

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit