Wow äntligen en tråd jag känner igen...
faaassst... på min tid var det minsan fråga om vilken maskin av Atari och Amiga som var "superior" och som en gammal Amiga användare var det givetvis Amiga.... Efter Atari gled givetvis denna "världsbild" över att omfamna även Windows95 (Win 3.whatever var inte ens värt att jämföra), Amigan var givetvis även då "superior" över MS hopkok med "lånade" ideér från Mac / Amiga och andra system. Fasen vilket OS kom med ett helt grafiskt användargränssnitt (som dafacto kunde starta på en 880KB diskett?), hmmmm jag satt tydligen flera år med min Amiga som var den "bästa" maskinen som "ever" period. Hade tillverkats... men som de flesta andra gick över till ett annat system.
I mitt fall var det Windows 95 sedan 98 (ME hoppade jag över) W2K och XP, med varje ny version av Windows jag har använt tycker jag att Windows ur användarens synpunkt har blivit bättre och bättre, Nej! jag har alltid starkt emotsatt mig nya Windows versioner och typ skaffat de när de är "gamla" 95 var bättre än 98 (not), 98 bättre än 2K (not), 2k bättre än XP (not).
Men en sak jag alltid har provat är olika distro av Linux, Red Hat (kunde inte göra något direkt utom att titta på ikonerna), GoBo (kunde inte göra något direkt utom att titta på ikonerna och surfa webben), de i särklass bästa distro av Linux jag har provat är Mandrake och vinnaren UBuntu i Mandrake kunde jag skriva, räkna, titta på ikoner och surfa webben och sånt där.
I UBuntu kan man i stort sett ARBETA med samma saker man gör med i Windows, du har openoffice, du har webläsare, fina fönster och ikoner att titta på, du kan lyssna på musik och titta på film, men...
Var finns Delphi? (visst Kylix fanns/finns?) Visualbasic? Visual RAD whatever utvecklingspaket? var finns möjligheten att ansluta skapa instanser av / till "dynamiska" objekt såsom AktivX?
Var finns alla fina spel jag kommer ihåg? DReign (första) Annihilation (första) osv...
Kanske alla dessa saker finns där ? jag är absolut INGEN expert på Linux. däremot så har jag ett stort problem med Linux...
Det finns alldeles för MÅNGA distro av den och alla verkar ha ett eget system för att installera program till dem. Red Hat tror jag kör med "rpm" vad nu det är, GoBo med sk "recept" Fedora, Knoppix och DSL kanske i sin tur använder andra sätt... alltså inget standardiserat sätt att få in den skit man vill ha i sitt OS... vidare fungerar ett "recepie" att köra in i Red Hat t.ex eller blir det tvärstopp?
Nej! mina sista ord (utifrån gammal erfarenhet) är dessa:
Ett OS är ett verktyg (underliggande system) för att kunna köra program som utför det du vill ha utfört och till viss del skyddar det som ditt program har producerat (må vara word/OO dokument eller sparfiler från spel). Vill man ha ytterligare skydd så ser man till att skaffa detta. Vill man ha "utseendet" så fixar man det med teman eller någon extern "skal/shell" modifierare. Så... så länge OS gör det som OS ska göra och man kan köra de program (kategorier) man har bestämt sig för att OS'et ska klara bör man vara nöjd. Vem bryr sig om DU sitter i ditt lilla rum och använder Linux / Windows / MacOS / Amiga / Atari eller för den delen C64 ? bara DU kan göra det DU VILL göra, OSet är inget mål i sig självt OSet är värdelöst rent ut sagt.
//Vänligen Azvareth
[Cynisk Kommentar:
Vet det är en gammal tråd, men varför låta den dö ut, det är ju trots allt en viktig filosofisk fråga som... OM den löses säkert kan ge fred på jorden och mat åt alla svältande, bostäder åt de hemlösa och arbete åt de arbetslösa...
]