Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
använda det kanske? ? ?

Till vadå?

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte ens installera/avinstallera program enkelt i linux
Tills dom har fixat det tänker jag inte röra Linux

Och nej jag menar inte program som finns med i synoptic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Till vadå?

surfning, ordbehandling, lyssna på musik, titta på film,........

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Man kan ju inte ens installera/avinstallera program enkelt i linux
Tills dom har fixat det tänker jag inte röra Linux

Och nej jag menar inte program som finns med i synoptic

Håller med. Finns inte programmet där så måste man skriva flera rader text.

Citat:

surfning, ordbehandling, lyssna på musik, titta på film,........

Det gör jag lika bra i Windows. Hade det bara varit dom sakerna jag skulle använda skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra bara ubuntu.
MEN jag spelar en del, och orkar inte hålla på i Wine.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på i linux är att det inte finns något bra sätt att hantera image-filer (.img, .bin, .nrg osv), samt att iTunes inte finns
Annars är det ju underbart.

Sitter med Win för att jag är lat, övergår nog snart till osx

Permalänk
Medlem
Citat:

MEN jag spelar en del, och orkar inte hålla på i Wine.

vi påstår inte, åtminstonde inte avsiktligt, att det är bra att spela i linux. Ska man spela så får man tyvärr hålla sig till windows.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ska man spela så får man tyvärr hålla sig till windows.

Jo. Och därför har jag ingen aning om varför jag ska ha linux
Visst är dualboot ett alternativ, men då måste man ju byta så fort man vill göra nåt annat som man gör i det andra OS:et...

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med. Finns inte programmet där så måste man skriva flera rader text.

Eller så ser man till att man bygger paket av det man kompilerar, problem löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

sånt som inte behövs i windows:)

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

av samma anledning som man inte pissar i motvind.

seriöst, nej, varför skulle jag. är bara massor av hårdvarukrångel och kompabilitetsproblem med alla andra.

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Och det gör man hur...?

Permalänk
Medlem
Citat:

ja för att det är ju lika enkelt som att köra igång setup.exe i windows eller gå in i lägg till/ ta bort

Permalänk

För att endast personer som håller på med massa skit de inte förstår sig på får problem med windows.

Kört xp/vista sen 2001 eller nåt. Inte haft ett enda problem som varit en direkt anknytning till operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Tror du dom flesta betalat för sina windows Operativsystem?

Jag kör Dualboot mellan Windows XP och Ubuntu men sitter mest på Windows eftersom jag vill kunna köra spel utan att behöva lägga till en massa .dll och spela de med hjälp utan wine.
Och ur säkerhets perspektivet?
Visst sitter man hellre och traffic sniffar och testar nya saker med shell i linux, men vanligt datorbruk med windows.. kräver de så mycket säkerhet egentligen?

Inte så att något operativsystem någonsin blir säkert och windows är säkert verkligen inte rätt att skryta med, men som sagt, hur ofta råkar man ut för trojaner, spyware bla bla bla dessa dagar?

Och om du är arg på windows efter att antagligen suttit på en linux burk ett par år kan jag förstå, samma sak med när jag började använda olika linux dist, det är väl bara en vanesak egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det gör man hur...?

Installera programmet checkinstall, tror det ska finnas i ubuntus förråd. Annars finns det att hämta på deras sida.

Sen kompilerar man precis som man har alltid gjort men du hoppar över steget make install och istället kör checkinstall

alltså:

./configure make sudo checkinstall

Så genereras det ett litet .deb paket, går även att göra RPM paket med checkinstall.

Observera att skapa paket med checkinstall är inte speciellt snyggt, det är en snabblösning. Men det är så mycket lättare än att göra tex .deb paket på det "riktiga" sättet.

ja för att det är ju lika enkelt som att köra igång setup.exe i windows eller gå in i lägg till/ ta bort

Även i windows måste du implementera en installer exempelvis installshield när du kompilerar egna "setup.exe" filer. Annars registreras det inte på lägg till / ta bort och man får inte även med en såndär tjusig install wizard heller.

En setup.exe med en installer inbäddad är som ett .deb, .rpm etc i linux världen.

Att installera färdiga binärer som .exe är inte att kompilera, om du trodde det.

Permalänk
Citat:

Observera att skapa paket med checkinstall är inte speciellt snyggt, det är en snabblösning. Men det är så mycket lättare än att göra tex .deb paket på det "riktiga" sättet.

ingenting sånt här behöver man verhuvud taget kunna i windows..sånt man måste lära sig...hade varit enklare att bara kunna trcka på en knapp..eller du tycker det är enklare att sitta o mecka med sånt?..lite nördigt enl. mig..

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_89_
ingenting sånt här behöver man verhuvud taget kunna i windows..sånt man måste lära sig...hade varit enklare att bara kunna trcka på en knapp..eller du tycker det är enklare att sitta o mecka med sånt?..lite nördigt enl. mig..

Ptja, kompilerar du egna program i windows så måste du även då implementera en installer, typ installshield. Man behöver alltid mecka lite om man ska kompilera själv vare sig på windows eller *nix. Ingen skillnad där.

Det är inte en nödvändighet att kunna sånt, idag finns det så mycket färdig kompilerade binärer så man behöver inte kompilera själv om man tex kör ubuntu, eller annan dist där det finns generösa förråd. Då är det lika lätt som windows, bara trycka på en knapp. Till och med enklare då man slipper ladda hem .exe filerna manuellt.

Om du tycker *nix operativsystem är för avancerat för dig så kör windows. Svårare än så är det inte, sen får du helt enkelt acceptera att det finns som du kallar det nördar som arbetare med sånt här, som tex jag.

Permalänk

hehe lungt:p lägger ner den här tråden nu...bara dryg:p vet nt om det är för avancerat...allt går ju att lära sig:p men orken finns inte i dagsläget dock:p

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ptja, kompilerar du egna program i windows

Det var ju inte direkt det det handlade om

Permalänk
Medlem

Jag personligen har väldigt dåliga kunskaper när det kommer till kompilering, men känner aldrig att jag riktigt behövt det...
Linux går utmärkt att använda utan det. (oftast så finns programmen i .deb också, och det är ju löjligt enkelt att installera)

Permalänk
Medlem

Windows fungerar utmärkt för mig. Mitt OS X fungerar också utmärkt. Har troligen för lite aspergers för att orka bråka med Linux.

Visa signatur
Permalänk

Har alltid (nästan) haft XP och har inte haft något problem jag inte kunnat lösa. Ser ingen anledning till varför jag skulle byta.

Permalänk
Medlem

Svaret är enkelt... jag spelar för mycket så jag skulle aldrig kunna ha t.ex. linux som desktop maskin 24/7.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Avstängd

mitt svar är väldigt enkelt; för att mitt Win XP är stabilt och säkert, och för att jag spelar mycket:)

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikposse
Har alltid (nästan) haft XP och har inte haft något problem jag inte kunnat lösa. Ser ingen anledning till varför jag skulle byta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Svaret är enkelt... jag spelar för mycket så jag skulle aldrig kunna ha t.ex. linux som desktop maskin 24/7.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8800GTS 512
mitt svar är väldigt enkelt; för att mitt Win XP är stabilt och säkert, och för att jag spelar mycket:)

same the same..

spelar en hel del och xp är stabilt, aldrig ballat ur för mig på mina datorer sofar.. helt enkelt jäkla bra OS

Permalänk
Medlem

Hur orkar NI, som kör Linux är ju den stora frågan.

Installerade nyss en mod till apache i debian som skulle lägga till quotas till servern. apache sa FAIL som error, inget mer. tog bort ALLT som jag ändrade... Apache säger fortfarande fail...

Nu så funderar jag jävligt starkt på att skita totalt i att köra linux och köra windowsserver istället, så att saker och ting fungerar, som dom ska.

Permalänk
Medlem

Tycker Linux är lite komplicerat men det kanske bara är för att jag inte har pysslat med det så mycket. Nästa dator blir garanterat en MAC, ska bli kul o se hur lång tid det tar att sätta sig in i OS X. Annars så tycker jag att XP fungerar rätt hyfsat, har dock ingen förståelse för varför Vista ska behöva vara så stort och krävande därför kör jag det inte.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

jag tycker att xp är bra mkt bättre än alterntiven..
jag är uppväxt med mac,och att då och då få se hela arbeten förstörde pga det inte fanns någon alt+cntrl+del funktion var ingen höjdare.. vet inte hur det är nuförtiden dock..
men att börja använda windows DÅ,för mig,var en aha-upplevelse.

jag tycker att..varför använda linux när man kan använda xp?
det finns oändligt med program till windows.
det finns knappt några spel till linux.
användarvänligheten och hur komplett det är är bra mkt större hos xp än hos valfri linux,iallafall i dagsläget.
ORKA sitta och knattra kod enbart för att kunna lägga in ett enkelt program.
sånt kan die-hard-kids syssla med som vill känna sig speciella.

tills den dagen linux kan erbjuda samma alternativ i sitt operativ system osv osv osv osv så kommer iallafall jag använda xp.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

För att summera det hela lite kanske:

Den som söker efter skit finner skit, oavsett var han letar.

Skiter personligen i vad folk använder för operativsystem till sitt tankande, porrsurfande och mailande. Spela roll gummiboll!
Det som stör mig är att man som Windowsanvändare alltid får stå ut med skit från andra som hela tiden säger "BYT DITT PUCKO". Lägg ner!

Ska vi som använder Windows också starta rekryteringskampanjer och korståg för balansens skull eller vad är syftet?
Jag körde XP sedan releasen, bytte till Vista strax efter releasen och HAR ALDRIG haft problem med ett ENDA virus, säkerhetshål eller programkompabilitet. Hur gör man för att få så jäkla mycket problem?! Problemmyten med windows är lika utbredd som myten om att bildbehandling är så jäkla mycket bättre på Mac enligt mig.

Ge mig ett operativ som täcker alla mina behov så överväger jag det, till nu håller jag mig till det enda som finns, vilket är just (akta er nu) Windows.

Möjliga alternativ är trevliga, möjliga kompromisser är det inte. Dualboot tillhör kompromisser enligt mig.

/MVH

Permalänk
Medlem

Wow äntligen en tråd jag känner igen...

faaassst... på min tid var det minsan fråga om vilken maskin av Atari och Amiga som var "superior" och som en gammal Amiga användare var det givetvis Amiga.... Efter Atari gled givetvis denna "världsbild" över att omfamna även Windows95 (Win 3.whatever var inte ens värt att jämföra), Amigan var givetvis även då "superior" över MS hopkok med "lånade" ideér från Mac / Amiga och andra system. Fasen vilket OS kom med ett helt grafiskt användargränssnitt (som dafacto kunde starta på en 880KB diskett?), hmmmm jag satt tydligen flera år med min Amiga som var den "bästa" maskinen som "ever" period. Hade tillverkats... men som de flesta andra gick över till ett annat system.

I mitt fall var det Windows 95 sedan 98 (ME hoppade jag över) W2K och XP, med varje ny version av Windows jag har använt tycker jag att Windows ur användarens synpunkt har blivit bättre och bättre, Nej! jag har alltid starkt emotsatt mig nya Windows versioner och typ skaffat de när de är "gamla" 95 var bättre än 98 (not), 98 bättre än 2K (not), 2k bättre än XP (not).

Men en sak jag alltid har provat är olika distro av Linux, Red Hat (kunde inte göra något direkt utom att titta på ikonerna), GoBo (kunde inte göra något direkt utom att titta på ikonerna och surfa webben), de i särklass bästa distro av Linux jag har provat är Mandrake och vinnaren UBuntu i Mandrake kunde jag skriva, räkna, titta på ikoner och surfa webben och sånt där.

I UBuntu kan man i stort sett ARBETA med samma saker man gör med i Windows, du har openoffice, du har webläsare, fina fönster och ikoner att titta på, du kan lyssna på musik och titta på film, men...

Var finns Delphi? (visst Kylix fanns/finns?) Visualbasic? Visual RAD whatever utvecklingspaket? var finns möjligheten att ansluta skapa instanser av / till "dynamiska" objekt såsom AktivX?

Var finns alla fina spel jag kommer ihåg? DReign (första) Annihilation (första) osv...

Kanske alla dessa saker finns där ? jag är absolut INGEN expert på Linux. däremot så har jag ett stort problem med Linux...

Det finns alldeles för MÅNGA distro av den och alla verkar ha ett eget system för att installera program till dem. Red Hat tror jag kör med "rpm" vad nu det är, GoBo med sk "recept" Fedora, Knoppix och DSL kanske i sin tur använder andra sätt... alltså inget standardiserat sätt att få in den skit man vill ha i sitt OS... vidare fungerar ett "recepie" att köra in i Red Hat t.ex eller blir det tvärstopp?

Nej! mina sista ord (utifrån gammal erfarenhet) är dessa:
Ett OS är ett verktyg (underliggande system) för att kunna köra program som utför det du vill ha utfört och till viss del skyddar det som ditt program har producerat (må vara word/OO dokument eller sparfiler från spel). Vill man ha ytterligare skydd så ser man till att skaffa detta. Vill man ha "utseendet" så fixar man det med teman eller någon extern "skal/shell" modifierare. Så... så länge OS gör det som OS ska göra och man kan köra de program (kategorier) man har bestämt sig för att OS'et ska klara bör man vara nöjd. Vem bryr sig om DU sitter i ditt lilla rum och använder Linux / Windows / MacOS / Amiga / Atari eller för den delen C64 ? bara DU kan göra det DU VILL göra, OSet är inget mål i sig självt OSet är värdelöst rent ut sagt.

//Vänligen Azvareth

[Cynisk Kommentar:
Vet det är en gammal tråd, men varför låta den dö ut, det är ju trots allt en viktig filosofisk fråga som... OM den löses säkert kan ge fred på jorden och mat åt alla svältande, bostäder åt de hemlösa och arbete åt de arbetslösa...
]