Permalänk
Medlem

Internetproblem efter strömavbrott

Fick strömavbrott nyss, det varade i kanske 3-5 min max men efter det så har jag haft problem med mitt internet, får lagspikes varje minut typ som kanske varar i några sekunder, detta blir väldigt jobbigt speciellt då jag spelar Wow.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Specs;

Modem: Zyxel (Prestige) P660H-D1 Triple Play

Router: Belkin Wireless G Router (Använder ethernet kabel)

ISP: Telia

Uppkoppling: ADSL

Permalänk
Vila i frid

Det är glapp i modermodemets fasmodulator. Du lämnar två små ynka ledtrådar för andra att nysta i. Du kör Windows som operativsystem och spelet Wow, i övrigt är det bara DU som vet vilken utrustning du kör med.

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill veta? För övrigt kör jag med en Belkin Wireless G Router, använder inte det trådlösa dock utan en vanlig ethernet kabel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är glapp i modermodemets fasmodulator. Du lämnar två små ynka ledtrådar för andra att nysta i. Du kör Windows som operativsystem och spelet Wow, i övrigt är det bara DU som vet vilken utrustning du kör med.

Vi vill veta vad du kör för modem, router, ISP och typ av uppkoppling (ADSL, 56k, kabel, fiber osv).

Permalänk
Medlem

Modem: Zyxel (Prestige) P660H-D1 Triple Play

Router: Belkin Wireless G Router (Använder ethernet kabel)

ISP: Telia

Uppkoppling: ADSL

Jag testade dock med ett annat gammalt Zyxel modem som jag hade, problemet kvarstod även med det modemet.

Permalänk

...och för att kunna utala oss mer om vad just ditt fel är behöver vi som tidigare personer sagt ytterligare information. beskriv din uppkoppling och vad som går fel?

Du får gärna skicka ett PM med ditt telefonnummer/personnummer kan jag titta lite snabbt på din uppkoppling.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag ska kunna förklara bättre, internet stängs av i ca 2-5 sekunder varje minut. Detta kanske inte är så problematiskt om man bara surfar etc, men man märker verkligen av det när man spelar spel. Som sagt, detta problem uppkom efter ett lokalt strömavbrott.

Permalänk

Det är inget fel på din ADSL uppkoppling iaf, den synkar upp som den ska. Därimot är det något strul med din router/dator för den släpper din ipadress helt och håller flera gånger per minut och förnyar den hela tiden.

macadressen som får ip indikerar att det är en dator då den börjar på 00:0e:a6 som tillhör asus och inte en router men du kan iofs ha ändrat adressen i routern. Sen säger den att den heter Bxxxxx så jag gissar att det är din dator jag ser.

IP-adressen ska normalt bara förnyas var 10:e minut och inte släppas helt innan den förnyar den.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Det är inget fel på din ADSL uppkoppling iaf, den synkar upp som den ska. Därimot är det något strul med din router/dator för den släpper din ipadress helt och håller flera gånger per minut och förnyar den hela tiden.

macadressen som får ip indikerar att det är en dator då den börjar på 00:0e:a6 som tillhör asus och inte en router men du kan iofs ha ändrat adressen i routern. Sen säger den att den heter Bxxxxx så jag gissar att det är din dator jag ser.

IP-adressen ska normalt bara förnyas var 10:e minut och inte släppas helt innan den förnyar den.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Ok, tack.

Har du någon aning om hur man ska gå till väga för att fixa detta?

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
IP-adressen ska normalt bara förnyas var 10:e minut och inte släppas helt innan den förnyar den.

Går det att ändra på detta? Jag börjar bli lite trött på att se en massa DHCPAcks i min firewalls systemlog

Samtidigt undrar jag om du har någon tillgång till evnt. fiberkartor och information om man som fastighetsägare kan koppla sig in på erat fibernät till ett överkommligt pris. Har redan försökt kontakta Telia direkt angående detta, men so far utan vidare framgång.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Går det att ändra på detta? Jag börjar bli lite trött på att se en massa DHCPAcks i min firewalls systemlog

Kort svar: Nej.

Tekniskt svar: Rent tekniskt kan man han längre "lease" tider för DHCP, men man har gjort ett avvägande pga det blir det som kalals "mac lås" som är dubbla "lease" tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12

Samtidigt undrar jag om du har någon tillgång till evnt. fiberkartor och information om man som fastighetsägare kan koppla sig in på erat fibernät till ett överkommligt pris. Har redan försökt kontakta Telia direkt angående detta, men so far utan vidare framgång.

Varför vill du ha detta? Fiberparen är normalt märkta i vid switchen och det finns motsvarande utag i varje lägenhet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zynd
Har du någon aning om hur man ska gå till väga för att fixa detta?

Prova annan dator eller koppla in/ur routern.

Men då får du tänka på MAC låset som är 20 minuter innan internet fungerar igen.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Varför vill du ha detta? Fiberparen är normalt märkta i vid switchen och det finns motsvarande utag i varje lägenhet.

Sorry, var inte tydlig nog

Jag sitter för tiden endast med ADSL men vet att det finns fiber några hundra meter nede i vägen (200 ungefär) som jag gärna vill koppla mig till - har försökt kontakta Telia's "fiberavdelning" ang. detta ett antal gånger men har inte kommit speciellt långt så när jag då såg att ni (kundtjänst) håller till här också

Tanken är alltså att få fastigheten kopplad rätt på fibern i vägen - antingen genom att ni som nätägare äntligen byter ut de luftburna (fallfärdiga) kopparledningarna till fastigheten (i USA har jag fiber rakt till villan - vet inte om det ens är möjligt i Sverige annat än stora hyreshus/föreningar?) eller genom att jag själv fixar fram, gräver ned och ordnar med terminering av fiber'n på min sida som sedan ni får koppla in i exchange'n.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, har du testat med en annan router? har bara skumläst igenom tråden

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zelxi
Hade exakt samma problem, har du testat med en annan router? har bara skumläst igenom tråden

Nope, har bara en router tyvärr :/

Permalänk
Vila i frid

Då problemet kommer en gång i minuten skulle det misstänkas vara att du är ansluten trådlöst via Wireless Zero Configuration och inte sagt åt din WLAN-anslutning att INTE försöka ansluta till ett bättre nät.

Hur gick det med datorn ansluten rakt in i väggen utan router inkopplad?

Permalänk
Medlem

I mitt fall hände det att adapter började freaka. Gör som hasenfrasen säger, testa direkt in i väggen.

Visa signatur

RTS :D