Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Japp - ge mig ett enda skäl till att inte använda VLC.

För att det låter sjukt dåligt i vissa situationer?

Permalänk
Medlem

Jag kör musikcube, gratis och open source. Känns lite stelt när man vill hitta en låt ibland men i övrigt är det bra. Började använda det för kanske 6 år sedan eller så, testade en massa program då och de flesta krashade när de skulle ladda in mitt bibliotek på då runt 200 gig (itunes krasha å, testade det fast jag hatar aple och deras instängda miljöer). Det har kommit en nytt program som ser ut mycket som musikcube men är något företag som är bakom, kommer inte ihåg vad det heter men såg bra ut, ser ut som de har rippat koden direkt och inte gjort många ändringar från musickube.

Det jag gillar extra med musikcube är deras dynamiska playlists fast det kanske är vanligt bland programmen nu för tiden. Man raitar sina låtar och sparar in ratingen i filerna om man känner för det eller har det bara i musikprogramets databas fil. Har 11dagar och 18h rankad musik just nu.. Synd att man inte har tiden att fortsätta hålla koll på alla band och ranka låtarna nu när man jobbar, var student när jag grejade det mesta där..

Och givetvis är Flac det ända rätta, synd att det är svårt att få tag på, rätt stört att det säljs kassa mp3 låtar men inte flac, vad jag vet. Rippa är lite drygt tycker jag.

Vore grymt om det fanns något hårdrocks nätverk som man kunde gå med i där alla bidrar med rippade skivor i Flac, det är ju trotts allt lagligt att kopiera musik mellan vänner.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Man ska ha ett directshow flac filter för att kunna spela i WMP.

Kollade runt lite efter directshow flac filter. Nu e det ju så att på sidan som man laddar ner den sista Unstable ifrån, där är allt så kortfattat. Det står att man måste manuellt avinstallera tidigare version av Xiph.Org\Ogg Codecs. Men hur är det med typ Vista Codecpac ? Ska det vara nödvändigt att ta bort dom codecsen också. Försökte att skriva till dom, men dom har semester till den 24/8.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Relik 📜

Jag kör med madFLAC, funkar kalasbra. Spelar upp i WMC på HTPC:n oftast.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jag kör med madFLAC, funkar kalasbra. Spelar upp i WMC på HTPC:n oftast.

Det är ju det jag menade!! Madflac ligger ju i Vista Codecpac. Den vill man ju inte avinstallera.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Personligen tycker jag det även är intressant att veta om framtiden kommer stödja det format jag väljer att komprimera min musik till. Mp3 är förvisso smörja men man kan ju spela det på vad som helst. Kommer FLAC och APE stödjas av framtida mediespelare?

Frågan är om ljudet verkligen kommer till sin rätta även om man har highend-lurar till spelaren.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Frågan är om ljudet verkligen kommer till sin rätta även om man har highend-lurar till spelaren.

Bra spelare presterar mer än tillräkligt väl för att lossless-format ska komma till sin rätt.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Bra spelare presterar mer än tillräkligt väl för att lossless-format ska komma till sin rätt.

Ok, jag har ingen aning om det, som sagt.
Vet du några på rak arm?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
foobar2000 bara o klicka på flac o lyssna
varför hålla på med codecs hit o dit ?

Jag har inte lyckats o ställa in EQ:n i foobar2000 för o få till ljudet lika bra som i Windows Media Player.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ok, jag har ingen aning om det, som sagt.
Vet du några på rak arm?

Cowon D2 är ju rak mästare i att låta neutralt, de flesta andra Cowon-grejor har mer vikt på ljudkvaliteten än motståndarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag har inte lyckats o ställa in EQ:n i foobar2000 för o få till ljudet lika bra som i Windows Media Player.

Definera 'bra'.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Mp3 är förvisso smörja men man kan ju spela det på vad som helst. Kommer FLAC och APE stödjas av framtida mediespelare?

MP3 är smörja? MP3 bara är dåligt när man kommer ner på låga bitrates. En MP3 med t.ex. -V2 eller -V0 är mycket bra ljudkvalite och små filer jämfört med FLAC. Att höra skillnad på kvalitets-encodad MP3 med hög bitrate och FLAC är enormt få förunnat, det är de människor som har guldöron som möjligen kan göra det.

Varför man väljer FLAC eller något annat lossless format är för arkivering eller PC med stora HDD. Eftersom du pratar om en mediespelare så föreslår jag att du tänker om.

De flesta mediaspelare har markant mindre utrymme än en musiksamling i FLAC tar upp. Då kodar man om all musik till ett lämpligt format, t.ex. MP3 -V2 eller -V0 eller AAC innan man för över dem till mediaspelaren. Självklart kodar man om till kopior, enbart för mediaspelaren. FLAC filerna behåller man på HDD:n. Då får man plats med enormt mycket mer, men har ändå en ljudkvalite som är extremt svår att skilja från orignal-CD eller FLAC.

De som kör FLAC på små mediaspelare har enligt mig prioriterat fel, men det är förstås deras val. Fast har man bara 30 CD eller så i sin samling är det en annan sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
...V2...
...mycket bra ljudkvalite...

Snälla du.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Snälla du.

Oberoende tester visar att de flesta personer inte kan köra skillnad mellan 256KB CBR MP3 och orginal CD. MP3 -V2 ger dynamisk bitrate, ofta långt över 256KBit/s vid intensiv musik.

Men du kanske tycker FLAC låter bättre på pappret.

Eller så har du guldöron vilket är få förunnat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Oberoende tester visar att de flesta personer inte kan köra skillnad mellan 256KB CBR MP3 och orginal CD. MP3 -V2 ger dynamisk bitrate, ofta långt över 256KBit/s vid intensiv musik.

Men du kanske tycker FLAC låter bättre på pappret.

Eller så har du guldöron vilket är få förunnat.

V2 brukar väl kunna jämföras med 192kbit CBR vad jag har läst. Eller så blandar jag med V3. Oberoende så finns det ingen ursäkt för att ta något under V0 nu för tiden.

Vad gäller "guldöron", så säger jag inte att jag alltid hör skillnad, men V0 mot FLAC och 16/44.1 mot 24/96 kan göra stor skillnad med välproducerad musik. Med V2 och 192 så märker jag nog oftast artifakter även om jag inte lyssnar efter dem.

Jag försöker hålla mig objektiv så mycket som möjligt, så jag ska inte säga så mycket utan nummror som stöder det. Jag kan gott ha fel.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Testerna säger inte så mycket om det egentligen. Det är väldigt stor skillnad på att höra saker och att kunna beskriva det, eller kunna definera det mentalt så att man kan minnas hur det lät mellan de olika ljuden. Vi hör mer än vi vet.

Permalänk
Medlem

Säg så här, V2 är inte så mycket mindre än V0 i storlek, och med V0 är man på säkra sidan över bitrate. Så kör med V0 för MP3.

Jag har rippat egna CD till FLAC, MP3 V2 och MP3 V0 och jämfört, hör ingen skillnad själv. Men självklart rippar jag allt till FLAC på min PC/HDD. Framtidssäkert och man kan göra kopior i lossy format för mindre filer.

Fördelen är helt enkelt att man kan lagra 3-4ggr mer på den bärbara spelaren med ett lossy format. Problemet minskar förstås i och med att bärbara får större utrymme. Det är vanligt med t.ex. 16GB Flash idag även om det finns massor av spelare med större utrymme.

Permalänk

Hur mycket man än vill det så går det aldrig att hålla sig sant opartisk vid öppna lyssningstest, det är bara så våra hjärnor fungerar. Vill man prova att göra blinda test så har foobar2000 en bra ABX-jämförare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Definera 'bra'.

Lite omöjligt när det gäller ljud som sagt vad. Vi har olika öron, uppfattningar om vad som är bra när det gäller ljud.

En som lyssnar på "hård metal" tycker väl oftast att "klassisk" musik låter skit... dåligt exempel men men. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Lite omöjligt när det gäller ljud som sagt vad. Vi har olika öron, uppfattningar om vad som är bra när det gäller ljud.

En som lyssnar på "hård metal" tycker väl oftast att "klassisk" musik låter skit... dåligt exempel men men. xD

Ljudkvalitetsförsämringen som uppstår vid bitreducering är så pass intersubjektiv att den nästan kan kallas objektiv, musiksmak är en HELT annan sak. Höga brusnivåer, instabil bas och kvantiseringsdistorsion finns det ingen som gillar (förutom som specialeffekter då såklart).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Lite omöjligt när det gäller ljud som sagt vad. Vi har olika öron, uppfattningar om vad som är bra när det gäller ljud.

En som lyssnar på "hård metal" tycker väl oftast att "klassisk" musik låter skit... dåligt exempel men men. xD

Likt Skunkfunk, så ser jag inte vad musiksmak har med saken att göra.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen omvandla Wav till FLAC?
Wav är ju inte lossless och då kan man väl inte omvandla flac filen till något som låter bättre än wav filen :(?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
Kan man verkligen omvandla Wav till FLAC?
Wav är ju inte lossless och då kan man väl inte omvandla flac filen till något som låter bättre än wav filen :(?

wav-filer innehåller normalt okomprimerad data och är därför lossless. du kanske tänker på wma?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion