Vilken linux dist är snabbast & stabilast?

Permalänk

Vilken linux dist är snabbast & stabilast?

Hej Jag undrar vilken Linux Dist som är snabbast, stabilast och passar på min sega dator?

Info om min dator

RAM: 512 mb
CPU: 2.66GHz (tror jag)
Video: 64 mb

Läs mer om min dator: http://alatest.se/produktdetaljer/stationara-datorer/fujitsu-...

Tack för hjälpen
Simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dessa fyra distributioner två avancerade och två enkla, eftersom jag inte vet hur mycket erfarenhet du har.

Avancerade:
1. Slackware
2. Gentoo

Enklare
1. Debian
2. Zenwalk

Xubuntu borde fungera det också, lite tyngre dock än Debian och Zenwalk.

Permalänk
Medlem

Snabbast... Tinycorelinux kanske? Annars är väl Gentoo och archlinux riktigt bra alternativ (skulle nog hellre ta arch, dock har jag inte provat något av dem själv). Debian stable är ju inte helt fel heller, netinstall med LXDE t ex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Debian är nog den stabilaste iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Archlinux om du kan linux sen tidigare.

Xubuntu eller ubuntu om du är nybörjare. Xubuntu bör fungera utmärkt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Xubuntu skulle jag säga är det bästa alternativet för dig om du är nybörjare och har en lågpresterande dator.

Permalänk
Medlem

Mandriva Dual är också ett alternativ, enormt snålt. Hade tidigare/har LXDE men håller på att gå över till Moblin. Jag vet inte om det redan är Moblin i Alpha 2 av Dual?

(använde det med framgång när jag behövde köra ett Linux-desktop i en virtuell maskin under Vista på en laptop med inte så grov hårdvara, det var blixtsnabbt)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
Xubuntu skulle jag säga är det bästa alternativet för dig om du är nybörjare och har en lågpresterande dator.

Om datorn står i nätverk med windows datorer så tänk på att sambastödet med xfce är urkasst.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Installera Ubuntu sedan när du är klar lxde, logga ut och byt session till LXDE

Om LXDE
http://www.lxde.org/

Enkelt o snabbt fixat.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Okej. Tack för alla SNABBA tips Jag har haft Ubuntu förut på en annan dator, och även provat det på denna. Men jag vill ha det ännu snabbare.

Jag har försökt att installera Debian men när jag väljer en "spegel" i installationen så får jag något "error" meddelande Någon som vet varför?

Jag vill att trådlöst nätverk ska fungera på den nya distron.

Mina erfarenheter är sådär. Jag kan inte terminal-kommandon utantill

Mer tips tack Mvh Simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Och föressten, hur gör jag mitt USB minne bootbart? jag funderar på att installera ett OS till den eftersom jag har slut på brännarskivor

Men när jag startar windows så är usb-minnet "avstängt" och lampan på det lyser inte förens windows har kommit till skrivbordet. Jag har Windows 2000

Har provat i Unetbootin, funkar ej.
Har även letat i BIOS menyn, hittar ej.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Om datorn står i nätverk med windows datorer så tänk på att sambastödet med xfce är urkasst.

Man kan mounta nätverksmapparna i fstab och sedan dyker de upp som vanliga mappar i thunar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Man kan mounta nätverksmapparna i fstab och sedan dyker de upp som vanliga mappar i thunar.

Ja men att direkt browsa på en windowsshare går ju helt enkelt inte, thunar har inte det stödet. Men är delade mappar beständiga så är det ju inget problem.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör nyaste Kubuntu på en dator som är ett par snäpp under din, funkar asbra med alla effekter, så länge man inte har sådär jättemånga program igång samtidigt

Annars skulle jag säga Arch, i första hand. Är det för svårt, prova typ Xubuntu. Fortfarande för tungt? Puppy, DSL.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera arch, även fast du inte verkar speciellt erfaren så finns det gott om dokumentation på archwiki.

Jag var helt frälst på gentoo ett tag, men det gick över när jag fick upp ögonen för arch.

Det du ska tänka på om du installerar arch och inte har någon erfarenhet är att det inte kommer med någon desktop environment så du måste installera allt sådant själv. Archwiki (http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page) förklarar dock allt väldigt utförligt och det går därmed snabbt att lära sig.

Permalänk

Har du inget emot att hoppa ner i det djupa direkt skulle jag rekommendera Arch linux, sålänge du kan de grundläggande kommandona för att flytta filer, kopiera filer, ändra i filer osv. borde du inte ha några direkta problem. Har du en extra dator kan du alltid använda den till att följa Wikin och söka på eventuella problem du stöter på.

Permalänk

Jag provar Arch Linux Eftersom det är många som rekommenderar det. Nästa inlägg skriver jag förmodligen i Arch.

Om jag får problem googlar jag... hehe

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

får du problem i installationen kan du alltid läsa guiden som ligger med i installationsskivan/usb

kolla in här: http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide#Documenta...

Permalänk

Jag ångrade mig Kan inte slutföra Arch installationen Har provat o läst guiden ovan, funkar ej.

Mer förslag? Ganska enkelt, som ubuntu, fast mindre prestanda krävande

mvh simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Ubuntu eller Debian med lxde skulle jag föreslå. Det rullade på snabbt och fint på min gamla P4:a.

Permalänk
Medlem

Debian med netinstall, dra in LXDE eller nåt. Finns instruktioner på hur du gör på LXDE's hemsida om jag inte minns fel. Skulle verkligen inte rekommendera någon ubuntu-dist före Debian när det gäller stabilitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simonwellander
Jag ångrade mig Kan inte slutföra Arch installationen Har provat o läst guiden ovan, funkar ej.

Mer förslag? Ganska enkelt, som ubuntu, fast mindre prestanda krävande

mvh simon

Arch är inget man bör ge sig på som nybörjare. Men med guiden i länken så bör de flesta klara det, vad strulade?

Men ta och prova xubuntu istället, ubuntu med en lättdriven fönsterhanterare.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Om datorn står i nätverk med windows datorer så tänk på att sambastödet med xfce är urkasst.

Håller med! Det är ett rent helvete! Försökte i timmar att få det fungera lika enkelt som i gnome men det gick inte.. så inte xfce med samba.

Permalänk

Nu har jag bestämt mig Jag provar Xubuntu!

När jag hade ubuntu förut, gillade jag det och det gick skapligt fort. Men jag brukar ha många program uppe så till slut gick det lite segt (inte jättesegt)

Xubuntu låter bara rätt för mig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Håller med! Det är ett rent helvete! Försökte i timmar att få det fungera lika enkelt som i gnome men det gick inte.. så inte xfce med samba.

Varför inte montera de som nätverksdiskar bara?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Eller varför inte byta ut just thunar mot nautilus?

Permalänk

Jag installerade Ubuntu, inte xubuntu eftersom jag inte hade någon brännar-cd kvar Jag hade ju en ubuntu cd innan och jag vet inte varför jag bytte till xp igen efter ubuntu.

Nu har jag ubuntu iallfall och undrar vart jag ändrar till LXDE instället för GNOME. Jag loggade ut, tryckte på "Alternativ" men hittade inte just LXDE valet?

sorry för det som stör mig på att jag ångrar mig hela tiden hehe

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du installerade rätt paket? "sudo aptitude install lxde-core" borde ge det rätta. Om det därefter inte finns i sessions-listan så är det något skumt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Är du säker på att du installerade rätt paket? "sudo aptitude install lxde-core" borde ge det rätta. Om det därefter inte finns i sessions-listan så är det något skumt.

Funkar att skriva in kommandot i terminalen... Men... När jag ska skriva in mitt lösenord händer inget? Jag trycker så hårt jag bara kan på tangenterna men det funkar inte XD vad är felet?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simonwellander
Funkar att skriva in kommandot i terminalen... Men... När jag ska skriva in mitt lösenord händer inget? Jag trycker så hårt jag bara kan på tangenterna men det funkar inte XD vad är felet?

Tecknen visas bara inte :), skriv in ditt lösenord och tryck enter.

Visa signatur