Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

CSN & fribelopp

Undrar hur det är med kontroll av inkomst av CSN. Granskar de alla som får studiemedel, eller rör det sig enbart om stickprov? Går det att tjäna över fribeloppet och "klara sig"?

Permalänk
Inaktiv

Re: CSN & fribelopp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Undrar hur det är med kontroll av inkomst av CSN. Granskar de alla som får studiemedel, eller rör det sig enbart om stickprov? Går det att tjäna över fribeloppet och "klara sig"?

Mycket bra fråga, jag chansar på att de bara drar ut register ur skatteverket varje år. Om du tjänat för mycket pengar utan att berätta det kan du också bli återbetalningsskyldig.

Permalänk
Medlem

Stickprover har jag för mig.

Vad beträffar andra delen på frågan så är det enklast att ta luren o snacka med någon där, jag vet at mitt ex tjänade för mycket en termin, men terminen efter tjänade hon inte mycket, vilket gjorde att hon totalt under året hamnade under den gräns som de två terminernas fribelopp resulterar i. Hon slapp betala tillbalka.
Å andra sidan berättar min bror om nitiska csn-arbetare i skåne som inte underlättar eller hjälper till på något sätt...

Kort: Tur,

Permalänk
Medlem

Chansen att komma undan är obefintlig, CSN samkör sitt register mot Skatteverket.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/csn-granskar-de-som-tjanar-f...

Man behöver inte rapportera hundraprocentigt vad man kommer tjäna redan från början utan kan justera det under terminen.

Tjänar man för mycket så åker man på en straffavgift, den är helt avdragsgill så det gör inte så mycket om man åker på en bot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Chansen att komma undan är obefintlig, CSN samkör sitt register mot Skatteverket.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/csn-granskar-de-som-tjanar-f...

Man behöver inte rapportera hundraprocentigt vad man kommer tjäna redan från början utan kan justera det under terminen.

Tjänar man för mycket så åker man på en straffavgift, den är helt avdragsgill så det gör inte så mycket om man åker på en bot.

Nej då, obefintligt är den inte, beror på var man jobbar. Jobba i Norge, skatta i Norge och sätt en nollinkomst hos CSN. hur ska man åka dit då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej då, obefintligt är den inte, beror på var man jobbar. Jobba i Norge, skatta i Norge och sätt en nollinkomst hos CSN. hur ska man åka dit då?

Jag syftade givetvis på de som jobbar vitt och skattar här i Sverige.
Då är chansen att komma undan CSN obefintlig.

Men det finns ju även lagliga tricks för att komma undan. Du kan t.ex dra igång ett eget AB och konsulta via ditt företag istället. Då kan du plocka ut exakt på kronan och låta resten ligga kvar i bolaget. När du sen slutar plugga så likviderar du bolaget och tar ut alla pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det finns ju även lagliga tricks för att komma undan. Du kan t.ex dra igång ett eget AB och konsulta via ditt företag istället. Då kan du plocka ut exakt på kronan och låta resten ligga kvar i bolaget. När du sen slutar plugga så likviderar du bolaget och tar ut alla pengar.

Vitt är det ju fortfarande då man betalat skatt på det Nej men jag förstod att det framför allt gällde inkomster i Sverige (vita sådana), ville bara inflika att det ändå finns undantag och många jobbar ju utomlands på somrarna så det är ju iget ovanligt där

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Prat, vet flera som har överskridit beloppet med en ganska grov mängd och klarat sig utan repressalier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Prat, vet flera som har överskridit beloppet med en ganska grov mängd och klarat sig utan repressalier.

Tänkt på att CSN räknar inte inkomst. Så har de lån och dylikt kan de jobba mycket mer. Det viktiga är kapitalvinst. Ganska så säker att CSN tar de flesta som gör kapitalvinst som överskrider beloppet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tänkt på att CSN räknar inte inkomst. Så har de lån och dylikt kan de jobba mycket mer. Det viktiga är kapitalvinst. Ganska så säker att CSN tar de flesta som gör kapitalvinst som överskrider beloppet.

I åtminstone ett av fallen hade personen dock bara bidragsdelen och inga lån i övrigt.
Men i de övriga fallen kan det förstås ha varit lån därtill också.

Innebär det att om du lånar 50000kr av CSN varje år så får du även jobba in dom pengarna extra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
I åtminstone ett av fallen hade personen dock bara bidragsdelen och inga lån i övrigt.
Men i de övriga fallen kan det förstås ha varit lån därtill också.

Innebär det att om du lånar 50000kr av CSN varje år så får du även jobba in dom pengarna extra?

Nej, jag pratar om bostadslån och andra lån. Då får man dra av för räntekostnader och dylikt. Som sagt handlar det om kapitalvinst hos CSN.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
VR-fantast
Citat:

Nej, jag pratar om bostadslån och andra lån. Då får man dra av för räntekostnader och dylikt. Som sagt handlar det om kapitalvinst hos CSN.

Okej, de personerna hade visserligen inga lån utöver studielån.

Permalänk
Medlem

Inte kul om du åker dit.
Jag rapporterade in förändrad inkomst för sent, vilket resulterade i att jag fick en räkning på 12 000 med 30 dagar på mig att pröjsa, va mindre kul.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
Inte kul om du åker dit.
Jag rapporterade in förändrad inkomst för sent, vilket resulterade i att jag fick en räkning på 12 000 med 30 dagar på mig att pröjsa, va mindre kul.

De lägger upp betalningsplan åt dig om du vill ha det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag har ett fribelopp på 61 525 kr som jag får tjäna innan CSN ändrar min utbetalning. Vi säger att jag skriver att jag kommer tjäna 0kr under hösten, men sen kommer det upp något som gör att jag får en lön på säg 4000kr. Är det något jag bör rapportera till CSN?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Jag har ett fribelopp på 61 525 kr som jag får tjäna innan CSN ändrar min utbetalning. Vi säger att jag skriver att jag kommer tjäna 0kr under hösten, men sen kommer det upp något som gör att jag får en lön på säg 4000kr. Är det något jag bör rapportera till CSN?

Så länge du är under fribeloppet, och CSN kan bara se årsinkomst dvs, kring 100 000 per år om du är helårsstudent så kommer inget att hända. Vet inte alls varför de larvar sig och tvingar folk att räkna ut exakt vad de tjänar när det ändå är fribeloppet som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så länge du är under fribeloppet, och CSN kan bara se årsinkomst dvs, kring 100 000 per år om du är helårsstudent så kommer inget att hända. Vet inte alls varför de larvar sig och tvingar folk att räkna ut exakt vad de tjänar när det ändå är fribeloppet som gäller.

Okej tack så mycket !

Permalänk
Medlem

när jag sökte csn iår skulle man svara på om man kommer tjäna mer än typ 38k mellan 1juli-nyår. Är det inte längre 100k/år som är gränsen?

Räknas dessa belopp innan skatt och vad händer om jag skulle tjäna "för mkt"?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
när jag sökte csn iår skulle man svara på om man kommer tjäna mer än typ 38k mellan 1juli-nyår. Är det inte längre 100k/år som är gränsen?

Beloppet är innan skatt och är baserat på antal studieveckor och studietakt, normal högskola är 20veckor per termin, då ligger fribeloppet per halvår på 53 500.

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribe...

Om du skulle tjäna för mycket så får du en räkning på de felaktiga utbetalningarna och 30 dagar att betala. Detta kan dock överklagas:

Citat:

Om du fått mer studiemedel än du har rätt till, kräver vi tillbaka pengarna. Det kallas för återkrav. Har du svårt att betala hela återkravet på en gång, kan du ansöka om att få dela upp betalningen. För att vi ska kunna pröva om du kan få en betalningsplan, måste du utförligt redogöra för dina inkomster och utgifter.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany

Tror att om du tjänar över 38k vill de veta de så du kan granskas lite mer eller sådant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror att om du tjänar över 38k vill de veta de så du kan granskas lite mer eller sådant.

såklart. får gå in och ändra min ansökan då eller ringa csn imorgon. tack för hjälpen

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Knappast att jag tänker göra deras jobb och påminna dem om att det är dags för dem att kolla mig extra noga.

Hell no!

Ringer de så var jag antingen precis på väg att kontakta dem eller redan skickat mailet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Knappast att jag tänker göra deras jobb och påminna dem om att det är dags för dem att kolla mig extra noga.

Hell no!

Ringer de så var jag antingen precis på väg att kontakta dem eller redan skickat mailet.

Fast nu ringer de ju 2 år efter så jag vet inte om de riktigt köper att du precis var på väg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fast nu ringer de ju 2 år efter så jag vet inte om de riktigt köper att du precis var på väg.

Lätt att glömma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Inte särskilt troligt. Det tar 2 år för återkraven att behandlas så dina polare har förmodligen bara trott att de sluppit undan och får sen chocken när återkravet dimper ner i brevlådan. Så var det för min del.

Sen det här med att man kan lägga ihop fribeloppet för två terminer och sedan sprida ut den överkridna summan på en tidigare termin stämmer inte heller. Har man fått sitt csn-lån beviljat för termin till termin så är det detta som gäller och ingenting annat. Överskrider du fribeloppet under hösten så är det den summan du måste betala tillbaka hälften av. Ligger du 1000kr över ska du alltså betala tillbaka 500kr. Dessa 500kr sprids då ut över kommande terminens utbetalningar. Har du 5 månader beviljat csn under våren så för du sänkt csn med 100kr varje månad. Ganska enkelt egentligen..

Skrivet av CSM101:

Hell no!

Dom ringer inte vännen. Dom kör den summa du uppgett mot skatteverket och det enda du får är ett sött litet brev på posten där du kommer ha 30 dagar på dig att betala in summan.

Permalänk
Hedersmedlem

CSN kan inte se NÄR du tjänat pengarna, bara att du totalt över året överskridit beloppet. Man uppmanas att fylla i när på året man har tjänat pengarna, jag säger inte mer än att den kreativa kan vara lite smart här.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halldin:

Skrivet av jonasy:

CSN kan inte se NÄR du tjänat pengarna, bara att du totalt över året överskridit beloppet. Man uppmanas att fylla i när på året man har tjänat pengarna, jag säger inte mer än att den kreativa kan vara lite smart här.

Menar du kalenderår eller skolår? Jag kommer nämligen att ha överskridit gränsen en aning nu under hösten. Ska jag då maila in och skriva att jag tjänade mer i våras?

Permalänk
Medlem

Om man inte kan bevisa när man har tjänat (fått ut) pengarna kommer de dela upp totala årsinkomsten 50/50 över halvåren.

Det räcker inte med att bara säga till dem. Utan du behöver ha t.ex lönespecen som bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Om man inte kan bevisa när man har tjänat (fått ut) pengarna kommer de dela upp totala årsinkomsten 50/50 över halvåren.

Det räcker inte med att bara säga till dem. Utan du behöver ha t.ex lönespecen som bevis.

Inte först, det handlar om de tror dig eller inte. I vissa fall räcker det med skicka in en förklaring, sen kan det visa sig att de inte tror dig och kräver att du ska styrka detta med lönespecifikationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon83310:

Sen det här med att man kan lägga ihop fribeloppet för två terminer och sedan sprida ut den överkridna summan på en tidigare termin stämmer inte heller. Har man fått sitt csn-lån beviljat för termin till termin så är det detta som gäller och ingenting annat. Överskrider du fribeloppet under hösten så är det den summan du måste betala tillbaka hälften av. Ligger du 1000kr över ska du alltså betala tillbaka 500kr. Dessa 500kr sprids då ut över kommande terminens utbetalningar. Har du 5 månader beviljat csn under våren så för du sänkt csn med 100kr varje månad. Ganska enkelt egentligen..

Som sagt, det hände mitt ex så jag vet av erfarenhet att det går.

Citat:

Dom ringer inte vännen. Dom kör den summa du uppgett mot skatteverket och det enda du får är ett sött litet brev på posten där du kommer ha 30 dagar på dig att betala in summan.

Låter som du har erfarenhet, lust att dela med dig vännen?