Dell U2410 - kommande 24'' med IPS-panel

Permalänk

Jag beställde också imorse och det står att den skickats, men när jag kollar kollinr. så ser man inte var den är dock..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoOnesHero
Jag beställde också imorse och det står att den skickats, men när jag kollar kollinr. så ser man inte var den är dock..

Tar ett tag innnan det registrerats inom postens logistik

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Fick min idag och är nöjd. Har dock inte så mycket att jämföra med.
Inget surr iaf vilket jag var lite orolig för.

Permalänk

Fick min igår och tycker den är många gånger bättre min gamla dell 24" (2405). Jag är inte säker på vilken preset man "bör" använda. Jag tyckte det såg bäst ut med sRGB, men standard är rätt ok med. Vad kör ni med, och har ni kalibrerat den på något sätt och i så fall med vad? Det finns kalibrering i Windows 7, men den rekommenderar att man inte gör det eftersom det är en wide gamut monitor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick min igår och tycker den är många gånger bättre min gamla dell 24" (2405). Jag är inte säker på vilken preset man "bör" använda. Jag tyckte det såg bäst ut med sRGB, men standard är rätt ok med. Vad kör ni med, och har ni kalibrerat den på något sätt och i så fall med vad? Det finns kalibrering i Windows 7, men den rekommenderar att man inte gör det eftersom det är en wide gamut monitor.

Antar att du köpt nya Dellen U2410?
Isf är den kalibrerad från fabrik om jag förstått det hela rätt.
Det innebär att du inte behöver omkalibrera den på ett bra tag, exakt hur länge vågar jag inte svara på, men någon annan här kanske vet...?

Permalänk
Medlem

Wide gamut ska du bara köra om du använder applikationer som tar hänsyn till färgprofiler, som t ex Adobes CS4-paket eller Firefox med färghanteringen påslagen, annars blir det konstigt. Lättast är såklart att köra sRGB rakt över.

Jag skulle inte kalibrera med enbart mjukvara, låt den då hellre vara kvar på sina fabriksinställningar.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Hur är den där Skärmen för snabba FPS-Spel,
Inputlag?
Någon ghosting?

Tacksam för svar

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör också sRGB och har dragit ner brightness till 35 typ.

Permalänk

Tack för tipsen påverkar det om man drar ner brightness på något sätt om man tänker på att man "sabbar" kalibreringen från fabrik så färgerna kan bli lite fel?

Kommer nog dra ner brightness för det är lite jobbigt för ögonen när man surfar på ljusa sidor, man blir ju nästan bländad

Jag har testat min monitor med team fortress 2 och left 4 dead och det fungerar utmärkt. Min gamla monitor hade input-lag på 50ms och denna har väl runt 30ms, men jag kan inte säga att jag märker någon skillnad än. Däremot är svärtan, färgerna och kontrasten ofantligt mycket bättre än min gamla dell monitor. Jag kom på mig själv när jag spela l4d att bli imponerad av hur mycket detaljer man märker lättare, som graffiti på väggarna etc. Det blev faktiskt en WOW-upplevelse för mig när jag spelade det spelet. Det märktes väl extra för mig för kontrasten och svärtan på min gamla dell 2405 var mycket sämre.

Jag har inte kört den så mycket än, men jag ser bara förbättringar hitills och tycker monitorn är riktigt prisvärd. Jag kan rekommendera den om någon ska köra FPS det fungerar klockrent i min uppfattning iaf.

Permalänk
Avstängd

Någon som kan ta några bilder?

Har ni mätt elförbrukning vid normal brightness? (30)

Permalänk

Men den har alltså en Inputlag på 30ms?
Låter mycket tycker jag o man jmf med en TN-panel
visst visst den här skärmen är mycket bättre än en TN men ändå
Man borde se lite eftersläpningar (ghosting) med 30 ms...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Men den har alltså en Inputlag på 30ms?
Låter mycket tycker jag o man jmf med en TN-panel
visst visst den här skärmen är mycket bättre än en TN men ändå

Eeeh, det jag har hört rör ca 60ms innan du märker av nåt, och tror faktiskt att det är lugnt med 30.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox

Input lag och ghosting är två helt olika saker. Input lag kan jämföras med ping.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Fler recensioner tack! Gärna med bilder.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Problemet med en wide gamut-skärm är att du kommer att få överdrivna färger i gamemode eftersom skärmen då blåser på för fullt och maxar skärmens färgrymd. Ställer du in den på sRGB, för att få mer korrekta färger, sker en konvertering i skärmens hårdvara och därav större lag.

Vet inte riktigt varför man som gamer skulle köpa en sån här skärm, känns mycket mer som en seriös skärm för concent creation på tight budget. Perfa för folk som jobbar mycket i Photoshop t ex men inte har råd med en Eizo.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reflux
Problemet med en wide gamut-skärm är att du kommer att få överdrivna färger i gamemode eftersom skärmen då blåser på för fullt och maxar skärmens färgrymd. Ställer du in den på sRGB, för att få mer korrekta färger, sker en konvertering i skärmens hårdvara och därav större lag.

Vet inte riktigt varför man som gamer skulle köpa en sån här skärm, känns mycket mer som en seriös skärm för concent creation på tight budget. Perfa för folk som jobbar mycket i Photoshop t ex men inte har råd med en Eizo.

Jag köpte den för bland annat gaming. Ärligt talat tycker jag det är himla svårt att hitta en monitor som där inte är något fel på :/ Vad hade du rekommenderat för gaming då? input lag på 30ms tycker jag är acceptabelt om man inte är pro-gamer.

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det med fabrikskalibrerade bildskärmar? Hade inte hört talas om detta innan jag läste om den här. Verkar perfekt för mig som börjat redigera HD video. Min gamla skärm har lägre upplösning än mina videoklipp.

Hur funkar den att titta på film och video tycker ni?
Jag ser "wide gamut" som en nackdel men om srgb-läget upphäver detta på ett bra sätt så verkar det ju som en vettig skärm ändå. Kommer nog i så fall huvudsakligen köra srgb-läget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag köpte den för bland annat gaming. Ärligt talat tycker jag det är himla svårt att hitta en monitor som där inte är något fel på :/ Vad hade du rekommenderat för gaming då? input lag på 30ms tycker jag är acceptabelt om man inte är pro-gamer.

Jag kan inte komman med några rekommendationer för gaming, jag spelar bara Popcap-spel själv, men jag är mest förvånad över att gamers inte undviker en wide gamut-skärm för spel? Men funkar det med input lagen så är det ju bra för det verkar vara en grymt prisvärd skärm i övrigt.

Kommer också att beställa en snart, men eftersom jag jobbar i en färgkalibrerad miljö så har jag nytta av wide gamut/aRGB-läget.

Verkar dock som om Windows 7 har bättre stöd för wide gamut och ska visa korrektra färger även på desktopen?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reflux
Jag kan inte komman med några rekommendationer för gaming, jag spelar bara Popcap-spel själv, men jag är mest förvånad över att gamers inte undviker en wide gamut-skärm för spel? Men funkar det med input lagen så är det ju bra för det verkar vara en grymt prisvärd skärm i övrigt.

Kommer också att beställa en snart, men eftersom jag jobbar i en färgkalibrerad miljö så har jag nytta av wide gamut/aRGB-läget.

Verkar dock som om Windows 7 har bättre stöd för wide gamut och ska visa korrektra färger även på desktopen?

Ahh ok, jag tycker sRGB läget funkar bra. Jag tycker färgerna ser rätt ut i de spel jag spelar och i resten av windows, fast jag kör faktiskt Windows 7. Kör man vissa andra lägen som Gaming mode ser man att färgerna blir fel, eller för starka i vissa fall, det ser inte rätt ut helt enkelt. Kör man sRGB så ser det rätt ut. 30ms i input-lag är hyfsat lågt, även om många skärmar annonseras som 6ms, så är det inte den verkliga input-lag man får. Det är iaf. vad jag har sett när jag jämfört recensioner mellan oliak skärmar.

Fast såklart ser man på skärmen känns det som en billig skärm för de som kör bildredigering m.m. Fast den känns bra för gaming också, iaf. i Windows 7 som jag kör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur vanligt är det med fabrikskalibrerade bildskärmar? Hade inte hört talas om detta innan jag läste om den här. Verkar perfekt för mig som börjat redigera HD video. Min gamla skärm har lägre upplösning än mina videoklipp.

Hur funkar den att titta på film och video tycker ni?
Jag ser "wide gamut" som en nackdel men om srgb-läget upphäver detta på ett bra sätt så verkar det ju som en vettig skärm ändå. Kommer nog i så fall huvudsakligen köra srgb-läget.

Jag har tittat på en 1080p HD-film på min skärm i sRGB läge och det såg jättebra ut i mina ögon. Det enda jag tycker är sämre på denna skärmen än min förra är att även om det är en matt skärmyta, så om solen står på bakifrån så reflekteras mer ljus än på min gamla dell skärm även om det inte är mycket är det lite störigt när man inte är van vid det. Fast det beror ju såklart på hur man placerar sin skärm också.

Permalänk
Medlem

Låter bra det. En nackdel verkar vara 60 Hz uppdateringsfrekvens (vilket tyvärr de flesta datorskärmarna har) så PAL video (från min videokamera) kommer att bli lite hackigt vid uppspelning. Verkar som man kan köra 75 Hz men bara vid lägre upplösningar. Kan man få den att funka med 50 Hz hade det varit optimalt. Någon som testat ansluta videosignal t.ex. 1080i 25 fps via HDMI och kollat om det blir flyt i uppspelningen eller om det blir "hackigt"? Skalar den rätt eller kommer 1080i bli fullscreen (alltså utdraget på höjden)? Hur funkar det med deinterlace när man ansluter videosignaler?

Anledningen att jag frågar är att det hade varit bra att kunna använda den som monitor till min Canon HV20 videokamera med HDMI-anslutning. Andra användningsområden kan vara att koppla in TV-spel eller digitalbox.

Som jämförelse hittade jag denna användarrecension av en annan skärm, Dell G2410 och där kunde han ställa in 50 Hz trots att manualen inte nämnde det (men observera det är en annan modell G2410 med TN-panel):
http://www.avforums.com/forums/computer-monitors/1066867-dell...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Låter bra det. En nackdel verkar vara 60 Hz uppdateringsfrekvens (vilket tyvärr de flesta datorskärmarna har) så PAL video (från min videokamera) kommer att bli lite hackigt vid uppspelning. Verkar som man kan köra 75 Hz men bara vid lägre upplösningar. Kan man få den att funka med 50 Hz hade det varit optimalt. Någon som testat ansluta videosignal t.ex. 1080i 25 fps via HDMI och kollat om det blir flyt i uppspelningen eller om det blir "hackigt"? Skalar den rätt eller kommer 1080i bli fullscreen (alltså utdraget på höjden)? Hur funkar det med deinterlace när man ansluter videosignaler?

Anledningen att jag frågar är att det hade varit bra att kunna använda den som monitor till min Canon HV20 videokamera med HDMI-anslutning. Andra användningsområden kan vara att koppla in TV-spel eller digitalbox.

Som jämförelse hittade jag denna användarrecension av en annan skärm, Dell G2410 och där kunde han ställa in 50 Hz trots att manualen inte nämnde det (men observera det är en annan modell G2410 med TN-panel):
http://www.avforums.com/forums/computer-monitors/1066867-dell...

När jag installerade drivrutinen för skärmen i Windows 7 så kunde jag bara se 60hz val. (Eller ska jag va ärlig så står det 59hz & 60hz, måste vara någon Windows 7 RC bugg :). Det är det enda jag vet, men då kör jag på DVI. Vet inte om det gör någon skillnad vad för port man använder. Kanske går med HDMI, men jag kan tyvärr inte testa det hos mig.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag packat upp och kopplat in min U2410. Första intrycket är att allt är väldigt ljust, och färgerna lite bleka. Jag jämör med skärmen i min MacBook (glossy skärm), där allt ser väldigt skarpt och vackert ut. Börjar nästan funderar på om jag inte skulle haft en LED Cinema Display...

Har valt sRGB som preset, men jag tycker inte det skiljde inte så jättemycket mellan dom olika. En kompis tipsade mig om att sänka ljusstyrkan och en annan sa att det tar tid att vänja sig när man skaffat ny skärm.

Nu när det nästan lite jobbigt att använda program där stora delar är vita (väldigt ljust). Texten (grå mot svart bakgrund) i Terminal.app är lite jobbig att läsa på lite längre håll (om man lutar sig bak i stolen typ). Hoppas jag vänjer mig, eller kan justera lite mera.

Tog en bild ikväll, http://micro.dentarg.net/post/173287649/k-nns-som-24, ingen vidare kvalité. Ska ta några under dagen någon dag när det är ljust sen, med min DSLR. Vet inte riktigt vad/hur man ska fota när man fotograferar en skärm dock.

Oerhört skönt med stor skärm dock. Kommer bli ett riktigt nöje att redigera bilder i forstättningen. Min förra skärm var en 17" Samsung SyncMaster 710T.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk

Låter som du fortfarande har ljusstyrkan för högt.
Max 400cd/m2 är väldigt mycket, skulle tippa på att 20-40 i ljusstyrka ger mer normal bild.

Ta bilder där du börjar rakt framifrån och sen går du gradvis mer och mer åt sidan så man får se betraktningsvinkeln. Ta gärna på helsvart bakgrund också.

Här kan du hämta inspiration
http://it.com.cn/diy/monitor/

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

När jag installerade drivrutinen för skärmen i Windows 7 så kunde jag bara se 60hz val. (Eller ska jag va ärlig så står det 59hz & 60hz, måste vara någon Windows 7 RC bugg :). Det är det enda jag vet, men då kör jag på DVI. Vet inte om det gör någon skillnad vad för port man använder. Kanske går med HDMI, men jag kan tyvärr inte testa det hos mig.

Jag har fått bekräftat att den ska funka med 50 Hz video via HDMI. Jag kommenterade en recension av skärmen och fick följande svar:

" Craig Simms gave a review on 28/08/2009 10:47 Report abuse

Ronnylov -- no judder that I can perceive. It happily took output from a Canon HV30 in 1080i (HDV mode) and also in HDV (PF25) mode, which I'm guessing is 25FPS (although it must be said this looked particularly bad -- more the camera's fault than the monitor's).

It seems de-interlaced most of the time, but very occasionally I catch a tell-tale comb effect, so it's not the best on behalf of the monitor. Our Pioneer Kuro did better, but for it's price, it should!

A Sony HDR-FX7 we have here also outputs fine at 1080i, although there's enough artifacting in the image (it ain't a great camera) that it's hard to make any judgements.

You can get down the lag and most of the issues with the monitor by turning off DCR, noise reduction and putting it video mode -- but depending on your standards, it's probably not good enough to be a monitor for your HDV camera.

I'm afraid I'm unable to test 1280x720p."

Länk: http://www.cnet.com.au/dell-ultrasharp-u2410-339298064.htm

Att den troligen inte duger som monitor till en HDV videokamera (beroende på vilka krav man har) gör mig lite orolig. Å andra sidan jämför han med en mycket bra TV-apparat. Men det är ändå främst som datorskärm jag tycker denna är intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dentarg
Nu har även jag packat upp och kopplat in min U2410. Första intrycket är att allt är väldigt ljust, och färgerna lite bleka. Jag jämör med skärmen i min MacBook (glossy skärm), där allt ser väldigt skarpt och vackert ut. Börjar nästan funderar på om jag inte skulle haft en LED Cinema Display...

Har valt sRGB som preset, men jag tycker inte det skiljde inte så jättemycket mellan dom olika. En kompis tipsade mig om att sänka ljusstyrkan och en annan sa att det tar tid att vänja sig när man skaffat ny skärm.

Nu när det nästan lite jobbigt att använda program där stora delar är vita (väldigt ljust). Texten (grå mot svart bakgrund) i Terminal.app är lite jobbig att läsa på lite längre håll (om man lutar sig bak i stolen typ). Hoppas jag vänjer mig, eller kan justera lite mera.

Tog en bild ikväll, http://micro.dentarg.net/post/173287649/k-nns-som-24, ingen vidare kvalité. Ska ta några under dagen någon dag när det är ljust sen, med min DSLR. Vet inte riktigt vad/hur man ska fota när man fotograferar en skärm dock.

Oerhört skönt med stor skärm dock. Kommer bli ett riktigt nöje att redigera bilder i forstättningen. Min förra skärm var en 17" Samsung SyncMaster 710T.

Tror dells skärmar är inställda väldigt ljusa från början, kolla på en såndär färgskala(svart/vit) så får du på ett ungefär vart ljusstyrkan ska ligga.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Sticker in här med en fråga. Är det nån som vet hur högtalaren till denna skärm är? Undrar alltså om det är värt att köpa till eller ska man köra vidare på mina gamla tråkiga.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dentarg

Jag sänkte min skärm till 30% brightness för jag fick ont i ögonen av hur ljust den var inställd Färgerna tycker jag ser bra ut. Du har möjligen inte kalibrerat windows för din gamla skärm, så du har gamla kalibreringsinställningar i windows som gör att det ser fel ut?

Ser man på din bild har du alldeles för mycket brightness, så det är svårt och se om dina färger ser okej ut. tycker jag iaf.

Permalänk
Avstängd

Är den här skärmen helt tyst? (även vid låg brightness)

2209WA ska tydligen ge ifrån sig lite ljud.