Dell U2410 - kommande 24'' med IPS-panel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoOnesHero
Jag sänkte min skärm till 30% brightness för jag fick ont i ögonen av hur ljust den var inställd Färgerna tycker jag ser bra ut. Du har möjligen inte kalibrerat windows för din gamla skärm, så du har gamla kalibreringsinställningar i windows som gör att det ser fel ut?

Jag kör Mac OS X. Jag har kalibrerat OS X för andra skärmar, men när jag kopplade in den i MacBooken så fick den en egen profil, så jag tror inte det beror på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Är den här skärmen helt tyst? (även vid låg brightness)

Jo, den verkar vara tyst. Jag ska lyssna lite mer nogrannare ikväll.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dentarg
Jag kör Mac OS X. Jag har kalibrerat OS X för andra skärmar, men när jag kopplade in den i MacBooken så fick den en egen profil, så jag tror inte det beror på det.

Jo, den verkar vara tyst. Jag ska lyssna lite mer nogrannare ikväll.

Har sjuk beslutsångest om jag ska välja denna skärmen eller BenQ 2420HD.

Ingen som vill göra en användarrecension. Det skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte så mycket att fundera över. IPS-panel ftw!

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Nu har jag beställt en...

Permalänk
Medlem

Kan någon vara snäll och göra en liten recension, ta några bilder och testa lite spel osv?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Ja en test vore bra. Jag hade en HP2465 S-PVA panel förut och den hade fina färger och så men gick inte att spela på pga input lag. Därför tvekar jag att köpa en liknande skärm igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waconda
Ja en test vore bra. Jag hade en HP2465 S-PVA panel förut och den hade fina färger och så men gick inte att spela på pga input lag. Därför tvekar jag att köpa en liknande skärm igen.

Sökte runt lite och hittade inget riktigt test med kamera (man ska dock tänka på att även de ofta kan bli mer eller mindre fel) men nog var det många användare som klagade på att den hade mycket input-lag.

Din skärm lär ha varit extrem, tror verkligen inte att du behöver oroa dig när det gäller den här.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

6 ms. Varför har den så hög ms? Detta suger väll för spel`??

Permalänk
Medlem
Citat:

Är den här skärmen helt tyst? (även vid låg brightness)

2209WA ska tydligen ge ifrån sig lite ljud.

Min låter ingenting

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spirates

Så hög? Har du testat att räkna millisekunder någon gång?
Det finns betydligt fler fördröjningar som spelar in, input lag t.ex. (ca 30ms enl. andra i tråden). Responstiden måts ofta olika av olika tillverkare dessutom, så stirra dig inte blind på den!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ja, jag har redan svarat som du nog sett men det kan vara värt att påpeka - milli står för tusendel. Jämför milliliter och millimeter.
Man brukar säga att det mänskliga ögat kan uppfatta runt 30 bilder per sekund, alltså ett byte var trettiotredje millisekund.
Det tar olika lång tid mellan olika färgövergångar, tillverkarna anger ofta bara den absolut lägsta tiden, ibland är de generösa och berättar även vad övergången av-på-av tar (antar att på är helvit). Ibland ljuger de dessutom, inte ovanligt att skärmar som har samma panel uppges ha lite olika responstid.
Ghosting har varit ett ickeproblem väldigt länge nu skulle jag säga. Inget att bry sig om överhuvudtaget.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, för att alla tn-paneler som anger tiden har ju samma referenser, om jag inte missminner mig så har även denna 2ms GTG men 6ms ifrån vad det nu blir, vit till vit antar jag.

Permalänk
Inaktiv

Jag spelar med en 5 år gammal lcd med 12ms, det går utmärkt. Gå nu och köp denna och tänk inte mer på det.

Permalänk

Enda problemet jag ser med sRGB (och Adobe RGB) är att man ser dithering på olika ställen, t ex när jag kollar någon film med mörkare scener eller kutar runt i Darkshore med nån level 10 druid och kollar upp i himlen. Slår man på någon av de andra lägena ser jag ingen dithering. Fast å andra sidan får alla i filmen permanent solbränna... Likadant på min PC som min Mac.

Sedan, iaf med mitt ex, så ser jag röda pixels till vänster om andra i vissa kombinationer, t ex vit text på svart bakgrund, eller gult mot vad som helst. Det heter säkert nåt fint på fackspråk men jag kommer inte på ordet just nu. *sneglar på klockan*

Det är väl det enda jag kan anmärka på.. än så länge. Kalasbra skärm i övrigt. Köper ni den från Dell så gör ni ett misstag sålänge de är mer än 2000:- dyrare än Dustinhome.se.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
Enda problemet jag ser med sRGB (och Adobe RGB) är att man ser dithering på olika ställen, t ex när jag kollar någon film med mörkare scener eller kutar runt i Darkshore med nån level 10 druid och kollar upp i himlen. Slår man på någon av de andra lägena ser jag ingen dithering. Fast å andra sidan får alla i filmen permanent solbränna... Likadant på min PC som min Mac.

Sedan, iaf med mitt ex, så ser jag röda pixels till vänster om andra i vissa kombinationer, t ex vit text på svart bakgrund, eller gult mot vad som helst. Det heter säkert nåt fint på fackspråk men jag kommer inte på ordet just nu. *sneglar på klockan*

Det är väl det enda jag kan anmärka på.. än så länge. Kalasbra skärm i övrigt. Köper ni den från Dell så gör ni ett misstag sålänge de är mer än 2000:- dyrare än Dustinhome.se.

Fast om det nu är ditherering i sRGB är den oanvändabar i det läget.

Permalänk
Citat:

Har inte märkt av några av de problemen, ska kolla närmre när jag är hemma.

Permalänk

Gör det.

Jag hittade en fin bild som kan demonstrera det jag ser på www.lagom.nl:
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Det är lättare att titta på png- bilden i full screen. Kolla hur "brusiga" speciellt den övre raden är i sRGB, slå över till standard.. wips försvinner allt spår av dithering. Eller ser ni det?

EDIT: Jag skriver som en kratta.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med foto och tryck över lag och är intresserad av U2410. Den verkar ha betydligt bättre färgåtergivning än andra skärmar i den prisklassen. Är det någon som har jämfört färger med t.ex. pantoneskalor eller dylikt?

Min nuvarande skärm visar ganska annorlunda än hur tryckpressar trycker så jag är verkligen i behov av ny skärm.

Permalänk
Citat:

Gör det.

Jag hittade en fin bild som kan demonstrera det jag ser på www.lagom.nl:
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Det är lättare att titta på png- bilden i full screen. Kolla hur "brusiga" speciellt den övre raden är i sRGB, slå över till standard.. wips försvinner allt spår av dithering. Eller ser ni det?

EDIT: Jag skriver som en kratta.

Du har helt rätt jag ser också dithering i sRGB och Adobe RGB Presets. Fast jag måste trycka nyllet närmre monitorn för att se det tydligt. Jag kan också svagt märka det du snacka om röda pixels exempelvis på vit text med svart bakgrund. Man kan se det om man kollar på http://www.lagom.nl/lcd-test/subpixel.php. Men här måste jag också ha nyllet tryckt mot skärmen. Jag har inga problem med dessa på det avståndet jag sitter, för jag märker det inte.

Det är bra att du påpeka det dock bra att veta om man är lite mer petig än vad man själv kanske är. Det hade varit kul att veta varför det är så dock. Tycker nästan gråskalan visas bäst i game mode för mig. De mörka gråskalorna i sRGB är lite för lika när de är som mörkast.

Permalänk

Varför det förhåller sig så ger sig nog när skärmen blir mer spridd runt om i världen och vi får fler tester och användare. Den är t ex inte släppt i USA än.

Jag tänker heller inte på det när jag använder datorn normalt, man måste som du säger sitta lite närmare monitorn än vanligt för att se det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

TN panel = skräp/skit etc...
Billig.

IPS/s-pva eller liknande panel, djup, svärta och färger.
Dyrare men bättre

spelar man på elitnivå så köper folk skärm efter de egenskaper som krävs.
De som sitter framför en skärm ett antal timmar köper också en bättre panel.
Många är nöjda med TN panel, men sätter man en bättre panel bredvid ser man hur illa dessa skärmar återger, svärta, färg och betrakningsvinkel.

Sitter idag med en lenovo 220x med s-pva panel och skulle jag köpa en ny så vart det denna Dell U2410 med IPS panel.
Finns helt ingen bra anledning att köpa skräp för något man använder dagligen.
En skärm håller flera år, därav är priset egentligen ingen faktor för inköp.

Är man fundersam på FPS och spel, bara att skaffa en extra billig TN panel om skärmen inte skulle hålla måttet för sina uber fps skills man har.
En sådan kostar knappt 1500kr idag vilket är liksom billigt.
eller så kör man med en gammal CRT

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har haft den här skärmen ett par dagar men är inte riktigt nöjd. Iochförsig hade jag en TN innan, och denna är bra mycket bättre än den, men...

+ Mycket bra färger. Wide gamut (inget problem om man använder program som kan hantera det; PS, Firefox osv). Duglig sRGB också
+ Färgkalibrerad i fabrik (det medföljer en rapport)
+ Betraktningsvinklarna är bra (ingen A-TW-klass dock såklart)
+ Bra och smidigt menysystem
+ Inte farligt laggig. Mätte själv 0-30ms i standard läge (wide gamut) och 0-30ms i sRGB. Personligen känns det inte att det skulle släpa i spel men sådant är ju helt personligt
+ Obefintlig backlight bleed
+ Inga döda pixlar (på mitt ex)
+ Ljus, fast man kan sänka ganska mycket (på natten kör jag min på 10 brightness bara). Kommer med 50 på från början och det funkar ju på dagen men är det mörkt runt omkring är det som att stirra in i en halogenlampa.

- Irriterande dithering i sRGB som sagt. Inte helt på det klara med varför det blir så eller om det går att fixa...
- På mitt exemplar är skärmen något ljusare och rödare i övre högra hörnet, samt mörkare och blåare på vänstra kanten samt i nedre kanten. Syns väldigt tydligt på t.ex. Wikipedia, eller egentligen alla sidor med en grå-aktig bakgrund (även här på Sweclockers forum).
Det är möjligt, och jag hoppas, att det bara är mitt ex som lider av detta. Tyvärr gör det skärmen värdelös för bildhantering.

Texten är OK, jag har verkligen spanat men märker ingen pixel bleed eller röda pixlar jämte text och sådant. Har testat med och utan ClearType men ser inget ändån. För övrigt tycker jag texten blir svårläst med ClearType, den blir liksom suddig.

Är det någon annan ägare som märker att sin bild är ljusare/mörkare/fel färg på vissa ställen?

Min åker tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0rk
+ Ljus, fast man kan sänka ganska mycket (på natten kör jag min på 10 brightness bara). Kommer med 50 på från början och det funkar ju på dagen men är det mörkt runt omkring är det som att stirra in i en halogenlampa.

Samma här.

Citat:

- Irriterande dithering i sRGB som sagt. Inte helt på det klara med varför det blir så eller om det går att fixa...

Har inte riktigt förstått vad som menas med dithering. Nån som har nån bra sida som förklarar?

Citat:

- På mitt exemplar är skärmen något ljusare och rödare i övre högra hörnet, samt mörkare och blåare på vänstra kanten samt i nedre kanten. Syns väldigt tydligt på t.ex. Wikipedia, eller egentligen alla sidor med en grå-aktig bakgrund (även här på Sweclockers forum).
Det är möjligt, och jag hoppas, att det bara är mitt ex som lider av detta. Tyvärr gör det skärmen värdelös för bildhantering.

Har jag inte märkt.

Citat:

För övrigt tycker jag texten blir svårläst med ClearType, den blir liksom suddig.

Mmm, lite av det har jag också märkt...

Citat:

Min åker tillbaka.

Funderar på att skicka tillbaka min med faktiskt...

Nu har jag knäppt några bilder: http://flickr.com/gp/dentarg/31R86H

Edit:
* Fixade till citaten.
* Bilderna är tagna när skärmen hade följande inställningarna: 20 i brightness och preset mode sRGB. Gamma under Color Settings satt till Mac. I övrigt är inget ändrat.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk
Medlem

That does it..

En sån där skärm vill jag inte ha. Jag får spara ihop mer pengar och kolla på bättre skärmar. Den måste både gå att lira snabba fps spel samt vara bra till bildbehandling. Antar att jag måste upp kring 10 lökar

Permalänk
Medlem

Får min skärm imorgon, hoppas verkligen inte det ser likadant ut på den!

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waconda
That does it..

En sån där skärm vill jag inte ha. Jag får spara ihop mer pengar och kolla på bättre skärmar. Den måste både gå att lira snabba fps spel samt vara bra till bildbehandling. Antar att jag måste upp kring 10 lökar

För att du har en inputlag på 14ms vid spel? Haha, du var mig en rolig en du, lycka till med att hitta lägre! Det kommer gå ypperligt att spela på den!

Permalänk
Medlem

Min funkar ypperligt både att spela på och kolla på film med.Är supernöjd med skärmen.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Ypperligt är dagens ord!

Permalänk
Medlem

Input lag?

Det är en av issuen förstås men ser du inte dentargs bilder??
input lag ser ju ut att vara ett mindre problem jämfört med annat...

Jag kommer inte att köpa "grisen i säcken" via nätet utan verkligen försöka kolla ordentligt på skärmen innan jag köper en. Som tur är så har jag en bra butik ca 150m från där jag bor som kan ta hem prylar. Just nu har dom bara billiga TN-skärmar men dom kan ta hem annat också.

Kanske är det så att Dells skärmar har skiftande kvalitet? det är inte alls ovanligt då många verkar tycka att min gamla skärm var riktigt grym. Själv tyckte jag inte alls att den var så märkvärdig...

Permalänk
Medlem

Jag har i och för sig hört talas om white glow på IPS-paneler (som syns när man tittar från sidan mot en mörk bild) men dentargs bilder lyser ju även framifrån. Var detta en helsvart bild? Så där ska det väl inte vara?

Hur ser det ut om man tittar på en gråskala istället, kanske är kameran som luras (bilden kanske är tagen i ett mörkt rum med en kamera som förstärker det svaga ljuset)?

Jag köpte en Acer-skärm åt mina föräldrar som påstods vara IPS-panel och upplevde just detta fenomen med "lysande svart". Men Dell 2209WA som jag köpte åt svärföräldrarna hade inte alls detta problem.

Hur upplever ni andra "white glow" på U2410?