Permalänk
Medlem

Hemskt problem med Sony Vaio

Har den senaste tiden haft ett stort problem med en Sony vaio laptop, VGN-CR11S/W. Är det någon som har några tips/idéer etc angående detta så skriv gärna:)

Det hela började med att datorn bara "slocknade" ca ett halvår efter inköp. Div. den reagerade inte på ström/ingenting lyste etc. Jag lämnade in den till butik, där jag ca 8 veckor senare fick tillbaka den med reparationsspecifikation "Bios återställd på garanti". Vilket jag tyckte verkade konstigt med tanke på att den som sagt inte alls reagerade på ström.

Då jag under året jobbade på annan ort, användes denna dator dessutom endast ett par gånger per månad, då endast till normalt "surfande".

En tid senare, andra(!) gången jag startar datorn efter att jag fått tillbaka denna, så slocknar den exakt likadant igen. Jag upprepar samma procedur och lämnar in den till butik. Denna gång tar det 13 (!!!!) veckor, tills jag slutligen får ett svar. Verkstaden hävdar nu bl.an. att: hårddisken var trasig, moderkortet trasigt, minnesmodulerna trasiga, chassit behövdes bytas ut m.m. m.m.!.
Då den 1-åriga garantin nyligen gått ut, gav de ett förslag på reparationspris: 5200 kr (!!).
Jag blev självklart mycket upprörd och ringde till affären, som rätt så rakt på sak helt enkelt sa "Tuff luck". Valde jag att neka reparationen, skulle jag ÄNDÅ behöva betala dem 1500 kr i undersökningsavgifter etc. Detta lyckades jag dock övertala dem att slopa, och jag fick tillbaka en "trasig" dator.

Då nyfikenheten slog till så satte jag mig å försökte undersöka datorn själv, endast ytligt, div. meckade med elsladden, klappa lätt på den osv. Och helt plötsligt så STARTAR datorn. Det visar sig dessutom att ALLTING fungerar, hårddisken är intakt (och alla filer finns kvar), minnesmodulerna fungerar som de ska etc etc.
Dock så slocknar datorn igen efter ca en halvtimme. Sedan dess har jag lyckats få igång datorn en 2-3 gånger genom att "klappa" på chassit, skaka lite på den osv. Det handlar alltså om lite "tur".

Så nu kommer problemet. Det verkar ju uppenbarligen som att felet är någon form av kontaktfel etc i datorn?
Och isf, varför hävdar verkstaden bl.an att hårddisken var trasig (de sa tydligt i telefon att den var litterärt TRASIG och kunde inte användas)? Har de alltså ljugit för mig?
Jag har återgett detta för både affären, verkstaden och Sony själva, men ingen vill göra något åt det. De säger alla som sagt bara "tuff luck, köp en ny".

Eftersom ALLT i datorn fungerar och allt är intakt, förutom detta troliga "kontaktfel", borde då inte datorn gå att reparera? Och gärna utan att det ska kosta tusenlappar.

Permalänk
Medlem

Jo, det är i alla fall värt att undersöka! Att sony säger "tough luck" när du i princip upplyser dem om att de ljugit dig rakt upp i ansiktet känns nästan som ett ämne värdigt en egen tråd och detsamma gäller att du lämnat in datorn för samma symptom under garantitiden och fått tillbaka datorn utan att den reparerats och utan att sony tar ansvar för det, men men...
Vad gäller din dator, hur mycket batteri har du (laddningsnivå)? Funkar datorn med laddaren ansluten men batteriet bortplockat? Fungerar datorn på enbart batteri? Laddas batteriet som det ska? Kontaktproblemet behöver inte sitta i datorn utan kan mycket väl tyda på felaktig laddare! Annars är inte direkt strömanslutningsproblem ovanliga i bärbara datorer, de flesta har en unge eller en hund som snubblat över sladden och självklart utsätts kontakten i de fallen för påfrestningar! Har du ström i batteriet borde dock datorn fungera felfritt på batteriström om felet sitter någonstan i strömförsörjningskedjan.
Annars är rekommendationen att lossa hårddisken och sätta dit den igen och samma sak med minnesmodulerna! En stor lucka på undersidan (vet inte exakt hur en sony ser ut undertill..) borde också dölja fläkt och heatsink för processorn så kolla att det inte är igenbeckat med damm ock skit så problemet är värmerelaterat. Då kan en ordentlig rengöring vara allt som behövs... Hursomhelst funkar inte en hårddisk eller en minnesmodul som den vill utan det är antingen eller vilket gör att hårdvarufel känns främmande. Möjligen att powerknappens plastpigg för aktivering av touchknappen på moderkorter gått av och gör att man får fjäska lite för att få igång den.. Det förklarar dock inte att den stänger av sig..
Finns mycket att undersöka så min rekommendation är att du helt enkelt plockar fram instrumentmejslarna och skruvar isär datorn, gör rent och rent visuellt undersöker vad som kan vara fel! Det är inte alls svårt utan helt och hållet en fråga om mod... Är garantitiden ute har du dock ingenting att förlora...
Lycka till!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Du har 2 års reklamationsrätt utöver garantin på all elektronik du köper i butik. Om jag var du skulle jag gå tillbaka till den butik där du köpte den och skälla ut dem.

Kan f.ö säga att Sony Vaio är riktiga svin när det gäller garantiärenden och tar alltid galet lång tid på sig och lämnar i stort sett alltid över ansvaret direkt på återförsäljaren. Dom må göra snygga datorer, men jag skulle akta mig innan jag köpte en Vaio.