Hemskt problem med Sony Vaio
Har den senaste tiden haft ett stort problem med en Sony vaio laptop, VGN-CR11S/W. Är det någon som har några tips/idéer etc angående detta så skriv gärna:)
Det hela började med att datorn bara "slocknade" ca ett halvår efter inköp. Div. den reagerade inte på ström/ingenting lyste etc. Jag lämnade in den till butik, där jag ca 8 veckor senare fick tillbaka den med reparationsspecifikation "Bios återställd på garanti". Vilket jag tyckte verkade konstigt med tanke på att den som sagt inte alls reagerade på ström.
Då jag under året jobbade på annan ort, användes denna dator dessutom endast ett par gånger per månad, då endast till normalt "surfande".
En tid senare, andra(!) gången jag startar datorn efter att jag fått tillbaka denna, så slocknar den exakt likadant igen. Jag upprepar samma procedur och lämnar in den till butik. Denna gång tar det 13 (!!!!) veckor, tills jag slutligen får ett svar. Verkstaden hävdar nu bl.an. att: hårddisken var trasig, moderkortet trasigt, minnesmodulerna trasiga, chassit behövdes bytas ut m.m. m.m.!.
Då den 1-åriga garantin nyligen gått ut, gav de ett förslag på reparationspris: 5200 kr (!!).
Jag blev självklart mycket upprörd och ringde till affären, som rätt så rakt på sak helt enkelt sa "Tuff luck". Valde jag att neka reparationen, skulle jag ÄNDÅ behöva betala dem 1500 kr i undersökningsavgifter etc. Detta lyckades jag dock övertala dem att slopa, och jag fick tillbaka en "trasig" dator.
Då nyfikenheten slog till så satte jag mig å försökte undersöka datorn själv, endast ytligt, div. meckade med elsladden, klappa lätt på den osv. Och helt plötsligt så STARTAR datorn. Det visar sig dessutom att ALLTING fungerar, hårddisken är intakt (och alla filer finns kvar), minnesmodulerna fungerar som de ska etc etc.
Dock så slocknar datorn igen efter ca en halvtimme. Sedan dess har jag lyckats få igång datorn en 2-3 gånger genom att "klappa" på chassit, skaka lite på den osv. Det handlar alltså om lite "tur".
Så nu kommer problemet. Det verkar ju uppenbarligen som att felet är någon form av kontaktfel etc i datorn?
Och isf, varför hävdar verkstaden bl.an att hårddisken var trasig (de sa tydligt i telefon att den var litterärt TRASIG och kunde inte användas)? Har de alltså ljugit för mig?
Jag har återgett detta för både affären, verkstaden och Sony själva, men ingen vill göra något åt det. De säger alla som sagt bara "tuff luck, köp en ny".
Eftersom ALLT i datorn fungerar och allt är intakt, förutom detta troliga "kontaktfel", borde då inte datorn gå att reparera? Och gärna utan att det ska kosta tusenlappar.