Permalänk

Garageförsäkring till bil?

Någon här som känner till nåt om att garageförsäkra en bil?
Fundrar på att skaffa en bil att fixa med fram tills att jag får körkort.
Har bara ett problem, vad kostar det att försäkra en stående avtälld bil?
Har vart inne på olika försäkringsbolags hemsidor och pricerunner, hittar NADA.
Jag vet ju att skiten finns eftersom jag har det på min moped över vintern.
Hur kan jag hitta prisförslag?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade halvförsäkring på min förra bil. När jag ställde av den över vintern övergick försäkringen automatiskt till en s.k. garageförsäkring där den täcktes av glas, stöld, brand osv. Månadskostnaden blev en tiondel av vad det skulle kosta att ha den i trafik. Hade den hos IF

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det enda enkla sättet som jag känner till så som du kan få reda på det är att ringa runt. Det är trots allt ganska enkelt och går snabbare än forum:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Har som sagt letat på nätet.
Att ringa runt är bara så himla omständigt enligt mig..

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Då det är så olika priser på olika bilar / ålder på ägare / ort / försäkringsbolag så kan INGEN här på forumet ge dig en prisuppgift.

De enda som kan göra detta är försäkringsbolagen själva.
Du får nog helt enkelt ringa runt.

Eller så ifall du ej orkar göra detta. Ring till första bästa (ta det som du har hemförsäkring hos) och teckna försäkringen direkt!
Då behöver du bara ringa ett samtal. Du är troligtvis redan kund och allt du behöver göra är att uppge regnummer och personnummer så är det klart!

Men ifall du vill ha ett bra pris får du nog ringa flera olika försäkringsbolag.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Sen finns det fördelar och nackdelar att ha bilar försäkrade på föräldrarna om man bor hemma.

Är det en typsik ungdomsbil så gäller inte alltid försäkringen för då kan de dra paralleler att bilen bara nyttjats av ungdomen i huset och inte din mor på 79år.
Dock så har jag min bil försäkrad så. på gott och ont men ger mig lite mer än 3gånger priset billigare än om jag skulle stått på den själv.

som sagt spelat in jäkligt mycket vad för bil/område/ålder/ort/körda mil/erfarenhet/försäkringsbolag.

Kan skilja 2k lätt bara man bort i olika delar av landet om resterande uppgifter -är det samma för en 'vanlig' bil.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Sen finns det fördelar och nackdelar att ha bilar försäkrade på föräldrarna om man bor hemma.

Är det en typsik ungdomsbil så gäller inte alltid försäkringen för då kan de dra paralleler att bilen bara nyttjats av ungdomen i huset och inte din mor på 79år.
Dock så har jag min bil försäkrad så. på gott och ont men ger mig lite mer än 3gånger priset billigare än om jag skulle stått på den själv.

som sagt spelat in jäkligt mycket vad för bil/område/ålder/ort/körda mil/erfarenhet/försäkringsbolag.

Kan skilja 2k lätt bara man bort i olika delar av landet om resterande uppgifter -är det samma för en 'vanlig' bil.

Dock står du och föräldrarna skrivna på samma adress är det förhållandevis lugnt. Det är lite värre om du står skriven i Uppsala, mor/far i Kiruna. Det väcker frågetecken.

Det försäkringsbolagen gör om de misstänker sånt är att minska ersättningen du får vid ev. krock eller liknande (ofta till 0).

Min bil kostar 625/månad helförsäkring på mig (23 år). Tycker inte det är så farligt, och det har helt klart varit värt det. In i mitträcket under vintern, ~30kkr repkostnad försäkringen tar allt utom en kostnad på 2000 i självrisk.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk

Men, som sagt var.
Bilen ska inte användas, bara stå still.
Det vore ju jävligt tradigt om jag skaffar en bil, sen visar det sig att jag inte har råd att försäkra den och så blir den snodd.
Det finns inget medelvärde bara på hur en garageförsäkring kostar?
Är det en en-två-tresiffrig summa i månaden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det en 240 från 83 så är det nog inte mer än tvåsiffrigt-
Men är det en någorlunda bra bil så är det nog tresiffrigt.

Kanske inte jättemycket pengar men ändå något.
Men då den står i ett garage, täcks den inte av hemförsäkringen då?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Är det en 240 från 83 så är det nog inte mer än tvåsiffrigt-
Men är det en någorlunda bra bil så är det nog tresiffrigt.

Kanske inte jättemycket pengar men ändå något.
Men då den står i ett garage, täcks den inte av hemförsäkringen då?

Nej, det gör den inte.
Oavsett om taket ramlar ned på bilen eller om garaget brinner ner.

Permalänk

Min Civic -07 kostade bara 70 spänn i månaden att ha ståendes på tomten här utanför medans jag tog körkortet. Och då stog den skriven på mig som var 23 år då och var bosatt i södertälje.

Kan väl dock tillägga att det blir en jävla skillnad på priser om du har alla dina försäkringar samlade på samma företag och möjligtvis är med i ett fack som har samarbete med dom. Så är det för mig iaf, och det drar ner priserna ordentligt. Det är mycket som spelar in, så du måste helt enkelt ringa och fråga för en mer exakt siffra.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om man slår upp kostnaden för en halvförsäkring, sen tar bort trafik-delen i den så lär väl det bli det man betalar i försäkring om den är avställd?

Nu tog jag farsans bil som ett exempel, kunde inte komma på nått annat regnummer som var värt som exempel.

Bilen är en Volvo S80 2.4T från -01.
Försäkring skriven på mig, 19 årig kille bosatt i en lägenhet i Falun.
En halvförsäkring på upp till 2000 mil per år skulle då gå på 9053 kronor per år hos Länsförsäkringar, trafikförsäkringen står för 7861 kronor av dessa. Kvar är alltså 1192 kronor för halvförsäkrings-biten som innefattar brand, glas, stöld, räddning, rättsskydd. Det är strax under 100 kronor per månad.

Måste ju i alla fall kunna ge en fingervisning? Alltså att man räknar på detta sätt.

Vill du söka försäkringar online så kan du göra det hos både Länsförsäkringar och Trygg-Hansa. Finns säkerligen flera också.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Dock står du och föräldrarna skrivna på samma adress är det förhållandevis lugnt. Det är lite värre om du står skriven i Uppsala, mor/far i Kiruna. Det väcker frågetecken.

En del försäkringbolag får man göra så för andra inte. Dock så kan de tycka att en supra med 600hk och ungdomms trimmad inte nyttjas av sin 60åriga mor. de kan köra över en om de vill. dock så har jag inte hört om extrem fall utan är väl mer med mopeder etc man hört om att försäkring inte gäklller vid trimmning etc

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
En del försäkringbolag får man göra så för andra inte. Dock så kan de tycka att en supra med 600hk och ungdomms trimmad inte nyttjas av sin 60åriga mor. de kan köra över en om de vill. dock så har jag inte hört om extrem fall utan är väl mer med mopeder etc man hört om att försäkring inte gäklller vid trimmning etc

Du får inte göra så för något försäkringsbolag (Egentligen så är det inte försäkringsbolagen som säger "nej" utan svensk lagstiftning). Den som är _huvudsaklig_ nyttjare av bilen skall också stå som registrerad ägare och som en följd av just den saken även stå på försäkringen.

Det vanliga är att de sänker ersättning till noll och kräver in bevis för att mor/far är huvudsaklig användare.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk

Okej, nu har jag fått en liten fingervisning
Tanken är att jag ska köpa en golf mk2 eller mk3 och ha stående på farsans tomt/garage tills att jag får köra

Visa signatur

Permalänk

Ring Atava och hör med dem. De har ungdomsförsäkringar som är riktigt fina.

Sen kolla med bilsports entusiastförsäkring. Tror det räknas som en garageförsäkring. Vet iaf att i min bilklubb (nissan) så kan vi teckna med dem och få ett sjukt bra pris.
Här har du villkoren:

http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=applications&y=31&he...

Värt att titta runt på hemsidan.

EDIT:

Det som är värt att tänka på är att i storstäder är försäkringen högre pga. att stöldrisken är högre osv osv.

För mig som är 20 och bor i stockholm kostar det 22 tusen om året för min nissan. Medans samma bil i en liten håla i mellersta Sverige kostar cirkus 9000 om året för samma ålder.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=1953241

Kan vara tänkvärt för er som skenförsäkrar.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag hade en Opel rekord när jag bodde i Göteborg. Den kostade ca 200:- i månaden att försäkra skriven på min mor som bodde i Kalmar. När jag köpte en annan bil så ställde jag av rekorden i tron att den gick automatiskt ner till Garageförsäkring.
Ner bilen ett par dagar senare blev uppeldad så ringde jag upp försäkringsbolaget och kollade läget. Jag hade inte nån garageförsäkring då miin tidigare försäkring var en Trafikförsäkring och om jag skulle velat ha en garageförsärking på bilen skriven på mig så skulle det kostat 700:- i månaden!!!

Så kolla upp först innan du handlar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

När det gäller försäkringar så är det ringa runt som gäller.
Det skiljer ofta i pris mot vad man får på nätet.

Jag vet att det är drygt att hålla på att ringa försäkringsbolagen och kolla priser men det kan löna sig.
Har själv fått priser mellan 14 000:- och 51 500:-/år för bilen på olika bolag.

Garageförsäkring går inte heller att teckna på nätet vad jag har sett utan man måste ringa dit.

Betalade själv 140:-/mån för min bil när den stog avställd under förra vinterhalvåret. Då täckte det allt. Vagnskada, stöld, brand, glas osv.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Jag betalar runt en femotiolapp i månaden för min 9-3 -00 just nu när den är garageförsäkrad. Är inga jättesummor det handlar om. Betalar 6600 om året för helförsäkring med bilen skriven på mig själv. Är 23 år gammal.