Permalänk
Medlem

helt ny dator under 15k

Tjena

Har tänkt att skaffa en ny dator efter att ha haft den jag har nu i 5 år och den var knappt bra när jag köpte den en gång i tiden heller..

Delarna jag har tänkt mig än så länge är:

Chassi: Antec p183, 1525kr
Nätagg: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 1255kr
Processor: Intel Core i7 920, 2695kr
Moderkort: Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366, 1799kr
Minnen: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB, 1395kr
Grafikkort: XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx" GDDR5, 2050kr
Skärm: BenQ 24" LCD G2412HD, 2290kr

Känns något för overkill eller alldeles för dåligt? eller är allt mot all förmodan bra?

Skriv vad ni tycker kom gärna med synpunkter och förslag på andra delar som passar bättre med i7an.

Ska man köra med 2 grafikkort eller duger det med 1?

Är det värt att vänta på AMDs DX11 kort? eller duger korten idag finfint?

// Jocke

Permalänk
Medlem

glömde bort att säga att hårddisk, DVDläsare/brännare har jag här hemma redan..

hur är det med ssd? ska man plocka en medan man ändå är i farten och ha som systemdisk?

// Jocke

Permalänk
Medlem

Tycker det såg bra ut, du skulle nog klara dig på 650W nätagg utan problem med 750W är väll modulärt? Och räcker lite längre i framtiden. Men om du ska köpa intel tycker jag du väntar några dagar för i5.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Tycker det såg bra ut, du skulle nog klara dig på 650W nätagg utan problem med 750W är väll modulärt? Och räcker lite längre i framtiden. Men om du ska köpa intel tycker jag du väntar några dagar för i5.

i5 finns ju att köpa redan nu på tex. inet.se.. så varför vänta

Permalänk
Permalänk
Medlem

tack för alla svaren

jag byter alltså ut i7an mot i5an

byter till 650W ska nog bara ha ett grafikkort.. känns som att det är tillräckligt.. annars kan ju alltid lägga till ett senare.. men då lär jag köpa 750W från början.. så gör det..

vad är det för skillnad på det där grafik kortet som du la fram Az1337 och det som jag tog fram? har inte hittat något bra test så att man vet vilket som är bäst..
eftersom jag antagligen bara kommer köra ett kort så måste man ju ha det grymmaste utav dom 2 det skiljer 200kr på..

okej, det känns lite kladdigt
sammanfattning:
behåller det mesta som jag tog fram i början. Men byter ut i7 mot i5 behåller nät agget, kanske tar en sata disk.. kom på att jag inte har någon sådan.
och sen så tar det det bättre utav de grafikkorten vi har just nu?

låter det fint? eller smart om man tycker att det är ett bättre uttryck..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Skulle nog undvika Digiswe.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

digiswe verkar nästan sjukt billigt... :S är du säker på att dom inte pysslar med illegala grejer?

vad är det för minnen? :S 2gig för 347kr.. presterar dom bra?

recall > varför undvika digiswe när det verkar vara så billigt?

Permalänk
Avstängd

Illegala, skit samma för dig, om de gör det åker de dit, för att så billiga priser har de inte, snarare att de lurar dig =).

JAg gillar sapphire korten mer än xfx för att de har snyggare design.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Illegala, skit samma för dig, om de gör det åker de dit, för att så billiga priser har de inte, snarare att de lurar dig =).

JAg gillar sapphire korten mer än xfx för att de har snyggare design.

haha x) härligt att bli lurad..

mjo dom där 2 korten var näst intill identiska.. alltså prestanda mässigt..

är det någon som handlat av digiswe tidigare? som har erfarenheter av t.ex. kundservice, leveranstider mm. ?

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=6090

Enorma leveranstider och verkar inte skicka det du beställt innan du hotar med ARN

Permalänk
Avstängd

Det märks att digiswe inte tar sin verksamhet på allvar, de bara utnytjar "starta eget bidraget" en tid, sen kommer de stänga igen.

Permalänk
Medlem

fyfan vilket företag... :S tänker inte ens fundera på att beställa där ifrån...
dock väldigt lockande priser.. men efter alla de där recensionerna tänker jag inte skänka bort mina pengar...

beställer från komplett istället gjort det förr och det har gått fort som tusan varje gång

är i5an 4-kärnig eller har den bara 2?