Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Har ett litet problem jag behöver hjälp med (Diskret matte):
Hur många fyrsiffriga tal kan bildas av siffrorna 1, 2, 3, 4, 5, 5, 6, 6?

Jag utgår ifrån att de menar att varje siffra enbart kan användas en gång, annars hade de ju inte tagit med två 5or eller 6or.

Jag tänker såhär:
Fyra "slots", på första har du 8 siffror att välja mellan, 7 på nästa osv.
8*7*6*5 kombinationer, men där vissa kommer att bli identiska, t.ex. 1,2,5(1),5(2) och 1,2,5(2),5(1).
För att räkna bort de identiska talen får jag dela med 2! (2-fakultet) två ggr.

För att tydliggöra: (8*7*6*5) / (2! * 2!) = 1680 / 4 = 420.
Enligt facit är svaret 606.
Jag är inte hundra på kombinatorik, och är lite nyfiken på var jag har tänkt fel.
Tacksam för svar!

Räkna de fyra fallen för sig och addera.
* Tal med 4 unika siffror
* Tal med två femmor men inte två sexor.
* Tal med två sexor men inte två femmor.
* Tal med två femmor och två sexor.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det stämmer! Tack, psionicist!
Vet du förresten någon generell regel för vad som gäller när par, triss, fyrtal utav likadana siffror/symboler skall placeras ut på ett antal fält, där de tomma fälten är fler än objekten som skall placeras ut?

Säg att du har AA som ska placeras ut på _ _ _. Då kan du ju sätta ut dem på 3 olika sätt.
I mitt fall hade jag 55 resp. 66 som skulle placeras ut på _ _ _ _, vilket gick att göra på 6 olika sätt (per par).
Men vad händer när både objekten och fälten blir fler?

T.ex. 3st L som skall placeras ut på fem fält går ju att ställa upp ganska så systematiskt, men risken finns ju att man missar flera, och det skulle vara enormt tids- och papperskrävande att ställa upp större kombinationer.

L L L _ _
L L _ L _
L L _ _ L
L _ L L _
L _ L _ L
L _ _ L L
_ L L L _
_ L L _ L
_ L _ L L
_ _ L L L

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Det stämmer! Tack, psionicist!
Vet du förresten någon generell regel för vad som gäller när par, triss, fyrtal utav likadana siffror/symboler skall placeras ut på ett antal fält, där de tomma fälten är fler än objekten som skall placeras ut?

Säg att du har AA som ska placeras ut på _ _ _. Då kan du ju sätta ut dem på 3 olika sätt.
I mitt fall hade jag 55 resp. 66 som skulle placeras ut på _ _ _ _, vilket gick att göra på 6 olika sätt (per par).
Men vad händer när både objekten och fälten blir fler?

T.ex. 3st L som skall placeras ut på fem fält går ju att ställa upp ganska så systematiskt, men risken finns ju att man missar flera, och det skulle vara enormt tids- och papperskrävande att ställa upp större kombinationer.

L L L _ _
L L _ L _
L L _ _ L
L _ L L _
L _ L _ L
L _ _ L L
_ L L L _
_ L L _ L
_ L _ L L
_ _ L L L

Antal kombinationer, "n över k" =
n! / (k! * (n-k)!)

Detta är samma som du redan resonerat tidigare. Du har fem fält och väljer tre:
5*4*3

Sedan dividerar du med antal permutationer av tre objekt:

(5*4*3)/(1*2*3) = 5! / (3! * (5-3)!) = 10

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Se där, det börjar klarna nu. Tack återigen!

Permalänk

Blir så frustrerad när jag inte får ut denna. Egentligen är just denna ingen uppgift jag behöver lösa, men jag kommer garantera stötta på liknande sen som jag kommer behöva lösa. Så om nån ids att lösa den steg för steg skulle det vara guld

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja till exempel med att faktorisera täljare och nämnare; bryt ut 2x^2 ur täljaren och x ur nämnaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Börja till exempel med att faktorisera täljare och nämnare; bryt ut 2x^2 ur täljaren och x ur nämnaren.

Just den här har jag kört fast på. Skulle gärna vilja få ut den nu i väntan på mina matteböcker

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Just den här har jag kört fast på. Skulle gärna vilja få ut den nu i väntan på mina matteböcker

Om man bryter ut 2x^2 får man
(2x^2)(2x-1)/(2x^2 -x)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om man bryter ut 2x^2 får man
(2x^2)(2x-1)/(2x^2 -x)

Känner mig jävligt puckad eftersom jag har läst det här i gymnasiet, men det var ju snart 10 år sen.
Men kan du förklara vilken formel/teknik du använder för att göra om täljaren till (2x^2)(2x-1)? I lösningen ska täljaren dessutom göras om till (2x)(2x^2-x) ...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Känner mig jävligt puckad eftersom jag har läst det här i gymnasiet, men det var ju snart 10 år sen.
Men kan du förklara vilken formel/teknik du använder för att göra om täljaren till (2x^2)(2x-1)? I lösningen ska täljaren dessutom göras om till (2x)(2x^2-x) ...

Ofta behöver man inte använda några särskilt sofistikerade metoder. Börja till exempel med att observera att samtliga termer innehåller x. Alltså kan man bryta ut x, och om man gör det erhåller man:
x((2x)^2 -2x)
Nu kan man till exempel expandera kvadraten för att få
x(4x^2 -2x) = x(2*2x^2 -2x)
Alla termer multipliceras med 2 => bryt ut 2
2x(2x^2 -x)

Permalänk
Medlem

x(2x)^2 - 2x^2 = 4x^3 - 2x^2 = 2x(2x^2 - x)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Tack för hjälpen, äntligen förstod jag hur detta gick till!
Dock så ser jag ju verkligen exakt vad jag måste repetera från gymnasiet... många saker kommer jag ihåg som om det vore igår, men bl.a. det här har helt förträngts. Jag hade ju dessutom ganska lätt för matten på gymnasiet, men tiden sätter uppenbarligen sina spår :/ Visst ligger sånt här på B/C nivå på gymnasiet?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hur man tar fram inversen på en matris. Har ett exempel här:

(1) ( 1 -1 0 | 1 0 0) (1 -1 0 | 1 0 0) |> (-1 0 1 | 0 1 0) ~ (0 -1 1 | 0 0 0) ( 0 1 -2 | 0 0 1) (0 1 -2 | 0 0 1)

Ungefär så långt kommer jag. Jag antar att jag sedan vill ta bort ettan i mitten på sista raden för att få till trappstegen, men ifall jag försöker få bort den så kommer jag ju lägga till något i första kolonnen. Lite assistans tack?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
Förstår verkligen inte hur man tar fram inversen på en matris. Har ett exempel här:

(1) ( 1 -1 0 | 1 0 0) (1 -1 0 | 1 0 0) |> (-1 0 1 | 0 1 0) ~ (0 -1 1 | 0 0 0) ( 0 1 -2 | 0 0 1) (0 1 -2 | 0 0 1)

Ungefär så långt kommer jag. Jag antar att jag sedan vill ta bort ettan i mitten på sista raden för att få till trappstegen, men ifall jag försöker få bort den så kommer jag ju lägga till något i första kolonnen. Lite assistans tack?

Börja med att fixa en rad så som du vill ha den. Sen är det lätt.
Jag visar bara med ena sidan för jag orkar inte skriva andra också.

( 1 -1 0 ) ( 1 -1 0) (-1 0 0) ( 1 0 0) (-1 0 1 ) ~ (-2 1 0) ~ (-2 1 0) ~ ( 0 1 0) ( 0 1 -2 ) ( 0 1 -2) ( 0 1 -2) ( 0 1 -2)

Resten fixar du!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

( 1 -1 0 | 1 0 0) (-1 0 1 | 0 1 0) ( 0 1 -2 | 0 0 1) ==> Rad2 := Rad2+Rad1 ( 1 -1 0 | 1 0 0) ( 0 -1 1 | 1 1 0) ( 0 1 -2 | 0 0 1) ==> Rad3 := Rad3+Rad2 ( 1 -1 0 | 1 0 0) ( 0 -1 1 | 1 1 0) ( 0 0 -1 | 1 1 1) ==> Rad2 := Rad2+Rad3 ( 1 -1 0 | 1 0 0) ( 0 -1 0 | 2 2 1) ( 0 0 -1 | 1 1 1) ==> Rad2 := -Rad2 och Rad3 := -Rad3 ( 1 -1 0 | 1 0 0) ( 0 1 0 | -2 -2 -1) ( 0 0 1 | -1 -1 -1) ==> Rad1 := Rad1 + Rad2 ( 1 0 0 | -1 -2 -1) ( 0 1 0 | -2 -2 -1) ( 0 0 1 | -1 -1 -1)

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

EDIT: Fixad, som vanligt är man för trött för att se lösningen direkt!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Jag kommer med en lätt en.
Trött som jag är.

Vi har en triangel ABC, likbent med AC = BC
Visa att påståenden är ekvivalenta:

http://img89.imageshack.us/img89/6056/triang.jpg

1. CD är en bisektris till vinkeln ACB
2. Punkten D är mittpunkt på sträckan AB
3. CD är höjden mot AB, dvs a är rät. (90 grader)

------

Är helt lost idag, hjälpa lite?

Ajsing bajsing! Redovisningsuppgifter ska man göra själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Ajsing bajsing! Redovisningsuppgifter ska man göra själv.

Fast man kan ju ge ledtrådar.

SirMacke:

Jag skulle börja med att dra CD så att a blir en rät vinkel. Då har du två rätvinkliga trianglar att utgå från. Hypotenusan på dessa är lika stor, alltså... osv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Ajsing bajsing! Redovisningsuppgifter ska man göra själv.

Haha, du är händelsevis inte hans lärare?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Om man singlar slant 491 gånger. Är sannolikheten att man får ett jämnt antal klave precis en halv? Ska motivera det strängt matematiskt?

Det jag tänker på är att det är ett ojämnt antal kast, så borde vara lite mer eller lite mindre?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Njä, om du räknar ut den totala sannolikheten att få klave så blir den
0.5^491 * (B(491, 0) + B(491, 2) + ... + B(491, 490) = 0.5^491 * 2^490 = 1/2. Dvs sannolikheten är precis en halv.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Ajsing bajsing! Redovisningsuppgifter ska man göra själv.

Det är lugnt, har fixat den nu!

EDIT: börjar bli trött på fasonerna på skolan.
"Hjälp? ånä, får du fixa själv. Det är tillåtet att hjälpa varandra, men ändå inte".

Trodde det skulle förbättrats sen 2005 då jag pluggade sist, men icke.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Det är lugnt, har fixat den nu!

EDIT: börjar bli trött på fasonerna på skolan.
"Hjälp? ånä, får du fixa själv. Det är tillåtet att hjälpa varandra, men ändå inte".

Trodde det skulle förbättrats sen 2005 då jag pluggade sist, men icke.

Sitter här på jobbet några meter från LTH, känner mycket väl igen uppgiften då jag pluggade så hade vi inte denna redovisningsuppgift ... trots det så stöter man på många yngre kursare som har den, och vi har diskuterat den ... nu senast hjälpte jag flickännen med att vara bollplank.

Jag tror inte det är något fel i att diskutera en sån här uppgift och att be om hjälp. I slutändan så ska personen muntligen redovisa uppgiften och där kommer det mesta fram om det visar sig att man inte förstår uppgiften och lösningen.

MEN för den sakens skull så ska man inte "bara få" ... börja med att presentera hela uppgiften, skriv vad du tänker ... visa att du lägger ner minst lika mycket energi som någon som ska hjälpa dig ... förklara vad du har problem med så blir det nog lättare att hjälpa också.

Och om du redan har varit till en examinator men blivit underkänd så är det bra om du skriver varför så att du kan få hjälp med det kritiska...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Hejsan på er mattesnillen!

Knappt så jag vågar mig in i denna tråden, jag är nämligen sjukt dålig på att förstå matte. Antar att jag blev rädd för det när jag gick i grundskolan och kompisarna klev förbi mig med stormsteg. Sen låg jag hjälplöst efter och hankade mig fram mellan proven med knappt godkända resultat.

Nu undrar jag om det är någon vänlig själ där ute som kan förklara för mig på ett EXTREMT pedagogiskt sätt hur jag ska FÖRSTÅ Pythagoras sats och även cosinus. Lite basic trigonometri för en som är helt imbecill på området.

Alltså, jag kan ju se formlerna och så, och "apa" efter så att säga. Men själva logiken går helt förbi mig.

Kan jag någonsin lära mig?

Tacksam för hjälp.

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte
Sitter här på jobbet några meter från LTH, känner mycket väl igen uppgiften då jag pluggade så hade vi inte denna redovisningsuppgift ... trots det så stöter man på många yngre kursare som har den, och vi har diskuterat den ... nu senast hjälpte jag flickännen med att vara bollplank.

Jag tror inte det är något fel i att diskutera en sån här uppgift och att be om hjälp. I slutändan så ska personen muntligen redovisa uppgiften och där kommer det mesta fram om det visar sig att man inte förstår uppgiften och lösningen.

MEN för den sakens skull så ska man inte "bara få" ... börja med att presentera hela uppgiften, skriv vad du tänker ... visa att du lägger ner minst lika mycket energi som någon som ska hjälpa dig ... förklara vad du har problem med så blir det nog lättare att hjälpa också.

Och om du redan har varit till en examinator men blivit underkänd så är det bra om du skriver varför så att du kan få hjälp med det kritiska...

Jag redovisade idag, och jag som trodde det var imorgon... bah
Hade inte allt klart så får fixa tills imorgon.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Förenkla uttrycket: log(1/3) 3^2x

jag kommer inte längre än att jag får 2x framför uttrycket, alltså: 2x * log(1/3) 3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Nu undrar jag om det är någon vänlig själ där ute som kan förklara för mig på ett EXTREMT pedagogiskt sätt hur jag ska FÖRSTÅ Pythagoras sats och även cosinus.

Här finns några trevliga bevis för Pythagoras sats. Nummer fyra är nog bland de enklare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
Förenkla uttrycket: log(1/3) 3^2x

Sätt gärna ut parenteser så det blir tydligt vilket uttryck det gäller.

Permalänk
Medlem

(log(1/3)3^(2x)) vet inte hur jag ska skriva men med ord blir det: tredjedelslogaritm av 3^(2x)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jag kommer inte längre än att jag får 2x framför uttrycket, alltså: 2x * log(1/3) 3

Tänk på att om z är x-logaritmen av y gäller att y = x^z

Permalänk

Hur bryter jag ut t ur denna ekvation: s= V*t-(gt^2)/2 ?
Tack på förhand.

Visa signatur