Letar efter ratt till PC

Permalänk

Letar efter ratt till PC

Hej!
Letar efter en ratt till PC, då jag börjat intressera mig för racing spel.
Ser verkligen fram emot Dirt 2.
Jag har tänkt att värma upp lite till Dirt 2 genom att köpa Grid, nåt spel som rekommenderas?

Nu till ratten, skulle va kul med en ratt som har växelspak (eller liknande) skulle vara kul att lära sig att växla i spel (kan ju vara bra uppvärmning för körkort ).
Det hade vart kul om det var koppling också. Helst ser jag att ratten kostar runt 1000kr (nu vet jag inte hur bra kvalité man får för det priset).

mvh // Cropsgrinder

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

om du letar efter en ratt med koppling så gäller G25an... kostar dock ca 23-2500 kr... fast om du köper den så kommer du inte ångra dig... riktigt riktigt bra. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136253

men för ca 1000kr så säger jag logitech MOMO... ingen koppling, inte ett alltför stort rattutslag, men du kommer nog endå inte använda 900grader (som g25an har) force feedback skall vara hyffsad, låter tydligen lite grann, men inget irriterande om du kör med hörlurar tror jag. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136266 överlag dock en riktigt bra ratt för sitt pris!

men att hitta en vettigt ratt med koppling för ca 1000kr, det är närmare omöjligt tyvärr...

Permalänk
Medlem

Nu blev man sugen på MOMO:n..... Måste bara se till att få upp projektorn i taket först..... MOMO:n hade varit guld att ha till TDU...

Sugen, sugen..... men det är mkt. man vill ha......

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att fråga efter ratt med enda krav att den har force feedback och gaspedal/broms.

Finns ju en del om man kollar http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s42043955&o=produkt_pri... men de billigaste verkar bara ha vibration och inget motstånd i styrningen? Det är ju lite trist.

Permalänk

Den där G25an var inte lite frestande
Måste man skruva fast växelspaken/ratten på skrivbordet?
Vill ju gärna ha så att jag slipper skruva å hålla på varje gång jag vill spela med den

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hade du inte bott i götet hade du fått min G25 för 1500kr Orkar inte hålla på och skicka och grejer, för inget kommer vilja skicka först

Men en G25 är helt klart den bästa ratten jag provat (har inte provat porscheratten dock) men jag spelar aldrig bilspel längre (jo, grid, men det spelar jag med xbox-kontroll)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

du borde nog kolla på logitech DFGT oxå, det är deras senaste som kom för att användas med nya Gran Turismo o har spak, paddlar o även nån brake bias-knapp, Force feedbacken anses lite bättre än på de äldre DF-rattarna o Momon, pedalerna skall dock vara samma skit.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293146

Skall du prompt ha koppling får du hosta upp för en G25 eller ännu dyrare grejer så är det bara. För egen del förstår jag inte varför koppling skulle vara viktigt.

Jag kan inte rekommendera GRID alls, arkadskitspel som man inte behöver ratt till iaf. Skulle föreslå GTR-evo istället

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk

Tycker bara det skulle vara kul med koppling Lite mer realistiskt.
Växelspak är ju viktigare. Finns det nån liknande g25, som har växelspak..men som är lite billigare?

EDIT: Pedaler och växelspak känns viktigast för mig...
Känns ju lite dumt att börja med en svindyr ratt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=141098
den verkar smått intressant, är den bra?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Ehm alltså.. ALLA rattar har pedaler.
Men G25 har koppling också, och H-mönstrad "växellåda", alltså precis som i verkligheten, en pinne där du har 6 växlar som ligger på samma ställe som de gör i verkligheten.
Dock är inte växelspakens känsla alls som i verkligheten.

Den där ratten du länkade till har bara en lam pinne bredvid ratten som du vickar upp och ner på för att växla, det är alltså inte som en riktig växellåda (ingen H-shift).
Förresten så käkar G25 den där ratten till frukost.
G25 har äkta handsytt läder (eller okej är inte helt säker om det är handsytt) men det är äkta och det doftar gott

Om du vill ha koppling och H-mönstrad växelspak så finns det egentligen bara ett val: Logitech G25.
Sen finns det förstås diverse andra mer eller mindre exotiska rattar och säkert några SVINDYRA rattar.. men G25 är det bästa valet.
Sen kan man köpa till en bättre växelspak till G25:an om man vill..

G25 är den bästa ratten i den prisklassen som den ligger i.
Force feedbacken är riktigt bra på G25, bättre än på Momo.

Köpte G25 till LFS för några år sen (det var min första ratt) och jag har använt den flitigt.. den var värd varenda öre. Är glad att jag inte valde en billigare ratt.
Men det är bara jag.. finns alltid en risk att ratten bara kommer samla damm nånstans.

Permalänk

skulle säga att om du ska ha en ratt så är G25 det lägsta du ska gå.
dom som är billigare är inte värt att ens fundera på, allt är bättre på G25.
En ska är tex pedalerna som är bra mycket stabilare än konkurrenterna och motstånd gör dom mer realistiska.
Men kanske framförallt så är byggkvaliten överlägsen, med metall istället för plast som gör att ratten håller mycket längre än dom billigare alternativen, min första rätt (formula force) höll mindre än 6 månader innan dreven var slut, G25 har hållt ett par år nu.

vad gäller spel så är grid/dirt inte spel jag rekomenderar vad gäller körkänsla, tyckte faktiskt att båda var riktigt jäkla usla.
För att riktigt få ut känslan med ratten så rekomenderar jag istället GTR/race eller LFS för racing, vad gäller rally finns det bara ett alternativ som tyvärr börjar komma till åren men fortfarande överlägset i sin klass, RBR(richard burns rally)

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Jag har den gamla röda Logitech Momo Force ratten och kan bara säga att den är helt suverän. Finns inte att köpa ny men begagnade finns att köpa för en femhundring.
Men jag hade nog satsat på en begagnad G25:a. Det är en nyare och mer välutrustad ratt. Dock betydligt dyrare i inköp och då rattar gärna blir liggande i nåt hörn under längre perioder om man inte är en sån som bara kör bilspel så vill man kanske inte spendera hur mycket pengar som helst.

Det finns en Porscheratt med som ska vara likvärdig G25:an i känsla och utrustning, men den är dyrare.

Dessa tre är de enda jag hittat som har varit dugliga. Allt annat är mest plastigt skit.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cropsgrinder
Den där G25an var inte lite frestande
Måste man skruva fast växelspaken/ratten på skrivbordet?
Vill ju gärna ha så att jag slipper skruva å hålla på varje gång jag vill spela med den

Ska du ha Force Feedback så måste ju ratten sitta fast. Tro mig, det skulle inte funka om den inte skruvades fast.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Beyond2000: Wow, G27 släpps snart? Det visste jag inte.
Det jag gillar minst med G25 är oljudet.
Men G27 är för dyr tyvärr.. (i dagsläget)
Skulle du kunna länka till lite information om G27 och/eller forumtrådar eller whatever?

Jag brukar aldrig använda min G25 växelspak, jag kör med paddlarna bakom ratten.

Cropsgrinder: Det är inte så jobbigt att skruva fast/loss ratten. Går ganska snabbt.

Permalänk

Känns ...LITE overkill å köpa G27...då köper jag nog G25an...

Vilka spel kan ni rekommendera då? Helst som går att köpa över Steam, då jag inte orkar köpa mer skivor å hålla på att böka med dom...
Dirt ska jag köpa och Grid...Dirt 2 också
Skulle vara kul om någon kunde rekommendera realistiska bilspel.

Tösen i gul kjol för bort fokus från ratten

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cropsgrinder
Känns ...LITE overkill å köpa G27...då köper jag nog G25an...

Hur kan G27 vara overkill och G25 inte när båda rattarna är i princip identiska fast G27 är tystare?

Om du vill spela nåt realistiskt bilspel så testa LFS, styrkänslan i LFS med G25/G27 är väldigt bra.

Förresten tack för recensionen och filmen Beyond.

Permalänk

Gör den är myyycket dyrare, nästan 1000kr dyrare ju?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Finns det alltså inget alternativ för oss som inte behöver H-växel och koppling? Behöver inte ens en pinne för växlarna, helt värdelöst.

Måste väl finnas någon duglig ratt som är lite billigare. Det enda krav jag har är force feedback och analog gas/broms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hur kan G27 vara overkill och G25 inte när båda rattarna är i princip identiska fast G27 är tystare?

Om du vill spela nåt realistiskt bilspel så testa LFS, styrkänslan i LFS med G25/G27 är väldigt bra.

Förresten tack för recensionen och filmen Beyond.

G27an har iofs förbättrad forcefeedback (1 center motor och 2 på sidan), förbättrad växellåda och mer knappar på ratten, sen om det är värt 2000kr mer vet jag inte...

Har själv en G25, men tycker knappast GRID och DiRt är spel du ska satsa på om du vill racea då dessa är full-arkad spel med noll känsla, Live for Speed, GTR2, GTR Evolution, Race 07 & rFactor är bra mycket roligare om du vill få det fulla ur din ratt. Dessutom är GRID helt dött online.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
G27an har iofs förbättrad forcefeedback (1 center motor och 2 på sidan), förbättrad växellåda och mer knappar på ratten, sen om det är värt 2000kr mer vet jag inte...

Har själv en G25, men tycker knappast GRID och DiRt är spel du ska satsa på om du vill racea då dessa är full-arkad spel med noll känsla, Live for Speed, GTR2, GTR Evolution, Race 07 & rFactor är bra mycket roligare om du vill få det fulla ur din ratt. Dessutom är GRID helt dött online.

Men har inte G27 också 2 motorer precis som G25..?

Permalänk

strunta i alla ovan nämnda spel o kolla på www.iracing.com istället

Om du bara ska köpa GRID/DIRT så behöver du inte köpa nån G25 el G27 utan det räcker finfint med MOMO eller DFGT

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

har oxå G25an till bilspelen..det enda negativa med ratten är växelspaken..landar en mygga på den så kan han nästan växla:) inget motstånd ihuvudtaget i den..dom la ner allt arbete på ratten o pedalerna men inget på växelspaken..men man överlever det endå

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
har oxå G25an till bilspelen..det enda negativa med ratten är växelspaken..landar en mygga på den så kan han nästan växla:) inget motstånd ihuvudtaget i den..dom la ner allt arbete på ratten o pedalerna men inget på växelspaken..men man överlever det endå

finns otroligt många moddar till växelspaken till g25, tex för att få lite motsånd , finns folk som lagt in gummiband o liknande, finns även en mod för att få bort "klick" ljuden när du växlar! finns även lite mods till pedalerna, för att få de hårdare o sånt. bara att googla.

dock så försvinner ju garantin om du gör det, men det är ju inte så oväntat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
strunta i alla ovan nämnda spel o kolla på www.iracing.com istället

Om du bara ska köpa GRID/DIRT så behöver du inte köpa nån G25 el G27 utan det räcker finfint med MOMO eller DFGT

Jag håller med dig om att Iracing piskar allt annat om det är maximal realism och körkänsla man är ute efter och kan ha överseende med detaljer som total avsaknad av datorstyrda motståndare och en tom plånbok. Kanske inte det naturliga första steget dock. jag skulle nog rekommendera något från Simbin även om jag inte kör deras spel längre själv. STCC kanske? http://www.webhallen.com/prod.php?id=91060
När det gäller Grid så tror jag nog det funkar bäst med joypad. Testade det med min ratt men det var hopplöst att få styrningen att kännas naturlig. Smaken är som röven men min rekommendation till alla är att hålla sig borta från dyngan. Dirt har jag inte testat men misstänker att det är samma sak där. Programmerat för joypad i första hand.

Vilka Iracing-serier kör du i förresten, Bobby?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Testpilot

Den här har jag, måste var typ 10 år gammal nu
http://www.amazon.com/Microsoft-SideWinder-Force-Feedback-Whe...

Funkar perfekt fortfarande dock.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Jag kör mest skip barber o mazda fn, lite trucks oxå men det är bara en massa wreckande där. Nästa vecka höjer de till sexton bilar i class-D så det kommer rocka.

Jag tycker nog man skall prova rejsa mot andra online så fort som möjligt, det är en jävla kick alltså och kan vara det som gör att man fastnar rejält men GTR-evo eller nya Race-on eller STCC är nog en lagom svårt titel att börja med

jag har provat grid i ungefär 20 min och det var rena skräpet, precis som du säger är det gjort för handkontroll och det kvittar vad man har för pedaler till det. Även när man stänger av alla hjälpmedel o fixar lite med rattinställningarna så är det helt bedrövlig körkänsla i det. Det är möjligt att nya Shift är bättre men jag tycker en SBDT-titel bör vara perfekt att börja med.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Skippyn är skitkul att köra och det finns ju nästan alltid tillräckligt med förare för att racen ska bli officiella. Fortfarande min favoritbil trots att jag är klass A nu. Radical är riktigt kul också men ont om lopp med stora startfält. Tänkte börja satsa lite på oval-racing också nu som omväxling. Är bara klass D än så länge men tillräckligt bra SR för trucks.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cropsgrinder
Känns ...LITE overkill å köpa G27...då köper jag nog G25an...

Vilka spel kan ni rekommendera då? Helst som går att köpa över Steam, då jag inte orkar köpa mer skivor å hålla på att böka med dom...
Dirt ska jag köpa och Grid...Dirt 2 också
Skulle vara kul om någon kunde rekommendera realistiska bilspel.

Tösen i gul kjol för bort fokus från ratten

Om du vill ha realistiska bilspel skulle jag rekommendera att du slänger bort alla titlar som heter "Need for speed", Grid är också att glömma, Dirt 2 verkar också vara arkad. Rent skräp.

För rally har du Richard Burns Rally.

För banracing ska du kolla in Live for Speed (kostar typ 200:-, det bästa köpet du kan göra om du vill ha realism), GTR-serien (GTR: Evolution lär du välja), rFactor eller iRacing om du har råd.

Tänk också på att du inte kan känna dragläget på en datorratt, så glöm att lära dig växla med koppling framför datorn

Nu vet jag inte om någon redan sagt det, men den största vinsten med en G25 framför en momo t.ex. är inte växelspak och koppling, utan att den svänger 900 grader. Det bidrar mycket till känslan. Ett hett tips är att dra ner Live for Speed, ställa in H-låda och 900 graders utslag och sen ge dig ut på Blackwood GP med LX6 (caterhamkopian). Riktigt, riktigt underhållande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaxWarp
När det gäller Grid så tror jag nog det funkar bäst med joypad. Testade det med min ratt men det var hopplöst att få styrningen att kännas naturlig. Smaken är som röven men min rekommendation till alla är att hålla sig borta från dyngan. Dirt har jag inte testat men misstänker att det är samma sak där. Programmerat för joypad i första hand.

Vilka Iracing-serier kör du i förresten, Bobby?

Skumt! För mig var det tvärt om. Omöjligt att få till styrningen med joypad. Den var alldeles för känslig. Sen när jag skaffade G25:an så föll allt på plats.

Till trådskaparen. Skaffa en G25. Den passar alla typer av spel. Enda nackdelen är möjligtvis att det bara är två knappar på ratten, men det går att leva med.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
och sen ge dig ut på Blackwood GP med LX6 (caterhamkopian). Riktigt, riktigt underhållande.

Blackwood suger
Aston är roligare imo, eller fernbay, eller kyoto.. ja i princip alla banor ^^
Blackwood är ju banan som finns i demot, den lilla banan har man säkert varvat 2 miljoner gånger..

Förresten så är LX4 typ lika rolig att köra som LX6 fast LX4:an är 50 gånger lättare att köra med.

Permalänk
Medlem

Jag har en G25 och klart värt det.

det tar inte mer än 3minuter att fästa ratt och växellåda.
Enda nackdelen jag ser med g25 är ljudet. det låter ganska mycket när man hastigt sliter i den.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |