Permalänk
Medlem

någon som har en länk där i7 920 viner över i 7860 ?
ända jag har sätt är i7 975 mot en 860 själv valde jag 860 för jag inte är så haj på att klocka och inte sätt några testar där i7 920 vinner i spelprestation

Visa signatur

ASUS P7P55D PRO | i7 860 @ 2.8GHz | 4GB Corsair XMS3 1600MHz CL9 | XFX GTX 275 XXX | PSU Corsair HX 750W | Chassi CM HAF 922 Mini |18437 3DMarks06

Permalänk
Medlem

För att vidare säga något om kylningen så tycker jag att du ska kolla in Corsair Hydro Series H50, ett slutet, mycket enkelt vattenkylningssystem för processorn. Den har något högre idle temps än TRUE (med 2 st Noctua NF-P12) Men presterar väldigt bra i load, speciellt om du kör den i push-pull med en extra fläkt. Finns ett test här:

http://www.legitreviews.com/article/1025/6/

Permalänk
Medlem

Zerathin, om man klockar så vinner i7 920 tom över i7 870 (vilket är rätt ofattbart) i alla fall enl den här: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/09/08/intel-core-i...

Om man inte klockar så tar man givetvis 860 (alt i5). Där står också hur du ändrar turbo boosten till rev 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmont
När det gäller processorkylare tycker jag du ska ta en titt på Prolimatech Megahalem ska vara en av de bästa plus att den inte ska ha några problem med att "kontaktytan" inte ska vara plan

Om han tänker köpa allt från inet.. inet har inte den processorkylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Om han tänker köpa allt från inet.. inet har inte den processorkylaren.

Det är inte förbjudet att köpa kylare från en annan butik, stockkylaren från Inet räcker väl när Inet test kör?

Permalänk

Men hur har du fått reda på att Prolimatech Megahalem inte har problem med att kontaktytan är oplan? Läst på forums eller..?
För det låter ju ganska nice ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
alla sidor jag har kollat nu, alla benchmark med Gtx285sli och 4890X-fire,
där har X58 vart bättre än p55 i krävande spel!

Skillnaden är ytterst liten om man tar bort CPU'n från jämförelsen, men nu var det ju heller inte 285SLI / 4890XFire som hölmiz nämnde heller - han sa "alla grafikkort bättre än 260/4870".

Sedan är väl frågan om det verkligen har någon praktisk betydelse att man har 1x16 och 1x8, 1x16, 2x8 eller helt enkelt 3x8 för sina grafikkort. Sålänge man får ut mer än 60 fps spelar det absolut ingen roll om man 'förlorar' en fps här eller där.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett stilrent chassi med mycket för pengarna tycker jag att du ska titta på detta: Fractal Design Define R2, Svart. Dominator är förvisso ett trevligt och prisvärt chassi men detta verkar vara riktigt bra, kolla bildgalleriet.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Men hur har du fått reda på att Prolimatech Megahalem inte har problem med att kontaktytan är oplan? Läst på forums eller..?
För det låter ju ganska nice ;P

Inget jag är 100% på men i forum och tester som jag har sett av den har ingen haft problem med det.
Sen har jag en själv den var helt slät.

Men det kan säkert förekomma... vad vet jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wounds
Om du vill ha ett stilrent chassi med mycket för pengarna tycker jag att du ska titta på detta: Fractal Design Define R2, Svart. Dominator är förvisso ett trevligt och prisvärt chassi men detta verkar vara riktigt bra, kolla bildgalleriet.

Den såg riktigt nice ut. Borde rymma ett HD5870 också eftersom det är 521mm "djupt". Hoppas den kommer in i lager snart bara :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baston
Den såg riktigt nice ut. Borde rymma ett HD5870 också eftersom det är 521mm "djupt". Hoppas den kommer in i lager snart bara :).

Knark, 24 dagar till den finns i lager hos inet :(.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL
För att vidare säga något om kylningen så tycker jag att du ska kolla in Corsair Hydro Series H50, ett slutet, mycket enkelt vattenkylningssystem för processorn. Den har något högre idle temps än TRUE (med 2 st Noctua NF-P12) Men presterar väldigt bra i load, speciellt om du kör den i push-pull med en extra fläkt. Finns ett test här:

http://www.legitreviews.com/article/1025/6/

Varför hålla på och dryga sig med vattenkylning när cpu-kylaren som jag tänkt köpa håller temperaturen på en lägre nivå än H50? Eller läser jag diagrammet fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belmont
När det gäller processorkylare tycker jag du ska ta en titt på Prolimatech Megahalem ska vara en av de bästa plus att den inte ska ha några problem med att "kontaktytan" inte ska vara plan

Ser bra ut, är det en passiv kylare? Behöver man inga fläktar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baston
Ser bra ut, är det en passiv kylare? Behöver man inga fläktar?

Jo fläktar behövs. Kan instämma med Belmont, super kylare, har den själv. Tyvärr ingår ej fläktar.
Numera har de lanserat en black variant (ala True black), med 4 fläktclips för push&pull montering.
Ingick inte när jag handlade i våras, fick nöja mig med 2 clips.

Suverän fästanordning samt helt plan i botten.
Kyler givetvis också mycket bra, rekommenderas.

Permalänk

Hur är det, kommer 920 att få leva kvar, eller kommer den att tas bort? Har läst lite olika bud.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Den kommer leva minst till typ Q3 2010

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Hur är det, kommer 920 att få leva kvar, eller kommer den att tas bort? Har läst lite olika bud.

Enligt de sista roadmaps och rykten jag sett har den redan nått sitt EOL (dvs. den produceras inte längre) men processorn kommer ju leva kvar ett bra tag till ändå pga innestående lager etc. Annars blir väl i7 950 den minsta processor'n på 1366 platformen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Enligt de sista roadmaps och rykten jag sett har den redan nått sitt EOL (dvs. den produceras inte längre) men processorn kommer ju leva kvar ett bra tag till ändå pga innestående lager etc. Annars blir väl i7 950 den minsta processor'n på 1366 platformen.

Eh jaha.
Om de verkligen redan har slutat tillverka 920 så borde det finnas pålitliga fakta om att så är fallet. Borde typ räcka att skicka ett mail till intel och fråga dem..

Permalänk

Ja, i teorin så borde det fungera. Frågan är ju om de verkligen går ut med sådan information då det evt. kan skada försäljningen av dessa processorer.

Spelar mindre roll om du frågar mig då det redan är bekräftat att 920 kommer försvinna inom överskådlig framtid. De som vill ha en 1366 kommer kunna köpa en ny 920 i lång tid framåt ändå. Det som brukar hända är att eftersom lagren dvindlar och försäljningen haltar går priserna ned.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]