Permalänk
Medlem

NAS hittas inte över WLAN

Tjena!

Köpte nyligen en Lacie Network Space som jag kopplade in i hemnätverket. Följande datorer ska ha tiilgång till den:

Stationär 1 - Kabelanslutning t. nätverket, XP Pro
Stationär 2 - Trådlös anslutning t. nätverket, XP Home
Bärbar 1 - Trådlös anslutning t. nätverket, Vista Home Premium
Bärbar 2 - Trådlös anslutning t. nätverket, XP i någon lätt bantad skolvariant

Nätverket är kopplat enligt följande:

Zyxel modem --> DLink DI-624 Router (trådlös) --> DLink DES-1008D Switch --> Stationär 1 och LaCie Network Space

Problemet jag har är att jag bara hittar hårddisken på Stationär 1. Jag har försökt att få igång det på Stationär 2 men lyckas inte hitta hårddisken. Har personligen ingen vidare koll på avancerade inställningar mm när det gäller trådlöst så det vore superschysst om någon kunde hjälpa mig att lösa detta.

Jag har inte försökt att komma åt hårddisken från någon av de bärbara eftersom samma sak gäller där; jag har ingen vidare koll på detta.

Tack på förhand!

/Erik

EDIT:
Har fått igång det på Bärbar 1 nu (vista), var inga större problem. Viktigaste datorn att få igång det på är dock Stationär 2 så där behöver jag verkligen hjälp.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Hej, har du kopplat disken till dator 1 om jag förstod rätt? pröva att koppla in den direkt i routern, har själv funderat på en 1tb laciedisk, är den högljudd? Hur är den i hastighet? tänkte använda den till Musik, bilder samt ev. streaming till PS3!

MVH

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på trådlösa routrar då jag aldrig haft nån själv, men är inte trådlösa delen som en AP bara, och inte ett eget interface, och då borde ju trådlösa enheter ansluta till samma nät som LAN-portarna och alla borde hitta varandra utan problem?
Förstår i så fall inte hur det kan bli konstigt....alla borde ligga i samma nätverk väl?

Kommer datorerna överhuvudtaget åt varann, hittar varann i windows, eller med ping (om brandväggar tillåter detta dvs)?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Vila i frid

Slå av AP-isolation i din trådlösa router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Slå av AP-isolation i din trådlösa router.

Är inte det bara mellan trådlösa enheter då, och inte trådlöst -> LAN?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)