Första mannen i världen att botas från HIV.

Permalänk
Medlem

Första mannen i världen att botas från HIV.

http://www.thebody.com/content/art53624.html?ic=700100

Kortfattat hade mannen som nu bor i Tyskland (född i Seattle, USA) levt med sin HIV i tio år, oturligt nog fick han även leukemi när han fyllde 40. När hans läkare sökte efter passande donatorer till mannens kommande stamcellstransplantation fick han fram drygt 230st träffar utav 13 miljoner i världen. För att slå två flugor i en smäll ställde den tyske läkaren sig frågan "Varför inte slå två flugor i en smäll och göra ett försök att också bota din HIV?"

Knasigt kanske det låter, men ca 4% av oss skandinaver och ca 1-2% av alla västeuropeér har en genetisk mutation (delta32 CCR5) som gör oss resistant mot vad man tror är alla typer av HIV (det finns INGA afrikaner eller asiater med mutationen) Man gjorde helt enkelt en koll och hittade en person med mutationen (tror det var nummer 61 på listan).

Nu drygt tre år senare kan man inte hitta något spår av viruset, och som jag förstod det har man varit väldigt noggrann vad gäller just detta (ni kan tänka er att det fanns några skeptiker...)

Rent spontant känns det väldigt intressant, såvida allting är korrekt och sanningsenligt. Problemet jag ser är väl hur man skall göra detta möjligt för den mängd människor som är drabbade, på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt.

Discuss!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Fyfan vad kul alltså, nya läkemedel muntrar alltid upp!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Har för mig jag la denna i "Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt" men jag kanske la den fel.

Känns inte som att den passar i "Underhållning & medier" direkt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Då hoppas vi verkligen att man kan erbjuda tredje världen denna 'operation'? och även andra rika länder. Hiv bör botas om inte iaf begränsas. Dock tar det väl tid att få fram något som fungerar i storskala och till en rimlig kostnad

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fullmoon, med tanke på hur alla dessa virus sprids och utvecklas i den tredje världen så är nog chansen inte så stor att man lyckas få stopp på viruset där, även om man nu skulle kunna storskaligt bota folk som har det.
Det finns helt enkelt ett problem i dessa länder, och nu syftar jag just på u-länderna i Afrika, som inte kommer någonsin att lösas genom att man går in med bistånd, jag säger däremot inte att man inte ska göra det, för det spar på liv, men jag tycker att det är lite raskt att säga att så fort världen har kommit på en ny upptäckt eller läkemedel så ska alla rika länder ta och åka in i Afrika (exempel fortfarande) och göra "underverk", det kommer inte göra ett jävla skillnad, och nu blir jag bara mer och mer sur för att det är år 2009 och Afrika är ett enda fucking röra, jävla giriga idiothelveten.

=/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Fullmoon, med tanke på hur alla dessa virus sprids och utvecklas i den tredje världen så är nog chansen inte så stor att man lyckas få stopp på viruset där, även om man nu skulle kunna storskaligt bota folk som har det.
Det finns helt enkelt ett problem i dessa länder, och nu syftar jag just på u-länderna i Afrika, som inte kommer någonsin att lösas genom att man går in med bistånd, jag säger däremot inte att man inte ska göra det, för det spar på liv, men jag tycker att det är lite raskt att säga att så fort världen har kommit på en ny upptäckt eller läkemedel så ska alla rika länder ta och åka in i Afrika (exempel fortfarande) och göra "underverk", det kommer inte göra ett jävla skillnad, och nu blir jag bara mer och mer sur för att det är år 2009 och Afrika är ett enda fucking röra, jävla giriga idiothelveten.

=/

Vilka är giriga?

För övrigt så är det en intressant nyhet att man lyckats få bort alla spår av viruset. Det talar för att viruset inte är så omöjligt att stoppa ändå. Iallafall i västvärlden. Vad afrika anbelangar så klarar de i vissa länder inte ens av att upprätthålla en statsmakt än mindre en infrastruktur och något storskalig botning av sjukdomar är bara att glömma. Särskilt om man lägger till all rasism mot vita och okunskap mot enkla faktum. Som att det finns folk som är övertygade om att kondomer sprider HIV och att om man har sex med en oskuld så blir man frisk...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Denna tråd fick mig att tänka på detta: http://www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080901205622.htm

Tydligen så finns det ett gäng Kenyanska hookers som verkar vara resistenta mot HIV. Känns bra att det verkar gå åt rätt håll. Man läser ändå hyffsat ofta någon form av sensationsartikel som beskriver "nya rön", men som i själva verket är intetsägande.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk

Operationer i förebyggande syfte tror jag inte så mycket på, då dessa lätt leder till mer skada än själva problemet som de skall förebygga. Men det är bra att detta kanske kan leda till något vaccin eller liknande?
Angående stora problem i fattiga tredje världen som är det en grov förvanskning, då det inte finns något klart samband mellan rikedom och hiv.
Hans Rosling on HIV, där han visar just detta: http://www.youtube.com/watch?v=3qRtDnsnSwk

Så att säga att man bör vaccinera tredje världen, är ungefär samma sak som att säga att man bör vaccinera stockholmare. Nu skrev ingen exakt som jag skrev ovanför..

Nå en får hoppas att de kommer på något nytt botemedel, dock tycker jag det hela tiden kommer nya sjukdomar/risker.. Så det är en katt och råtta lek, där man aldrig kan pusta ut. (hjärt och kärlsjukdomar, cancer, influensa epidemier etc) Missförstå mig inte det är bra att de försöker bota, men löser de en risk så finns det mängder av andra kvar, varav jag ändå känner mig lika otrygg. Och det bästa är väl att låta de kunniga forska och själv njuta av sitt liv.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Operationer i förebyggande syfte tror jag inte så mycket på, då dessa lätt leder till mer skada än själva problemet som de skall förebygga. Men det är bra att detta kanske kan leda till något vaccin eller liknande?
Angående stora problem i fattiga tredje världen som är det en grov förvanskning, då det inte finns något klart samband mellan rikedom och hiv.
Hans Rosling on HIV, där han visar just detta: http://www.youtube.com/watch?v=3qRtDnsnSwk

Så att säga att man bör vaccinera tredje världen, är ungefär samma sak som att säga att man bör vaccinera stockholmare. Nu skrev ingen exakt som jag skrev ovanför..

Nå en får hoppas att de kommer på något nytt botemedel, dock tycker jag det hela tiden kommer nya sjukdomar/risker.. Så det är en katt och råtta lek, där man aldrig kan pusta ut. (hjärt och kärlsjukdomar, cancer, influensa epidemier etc) Missförstå mig inte det är bra att de försöker bota, men löser de en risk så finns det mängder av andra kvar, varav jag ändå känner mig lika otrygg. Och det bästa är väl att låta de kunniga forska och själv njuta av sitt liv.

Kan du ge ett exempel på en förebyggande operation som gör mer skada än nytta?

Ärligt talat, jag hittar inte någonting i ditt inlägg som kan relateras till tråden/artikeln. Mannen i artikeln har inte heller genomgått en förebyggande operation i sig.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus
Kan du ge ett exempel på en förebyggande operation som gör mer skada än nytta?

De gör inte massförebyggande operationer av bl.a. just detta syfte. Men man kan kolla på hur läkare idag ger ut (*antibiotika*) för det allra minsta och att detta kan leda till resistenta sjukdomar. Obs att jag knappast talar om hiv, då jag skrev det allra minsta. *edit2* ändrade till *antibiotika*, efter påpekande.

När det gäller hiv så finns det två problem ena är att förebygga andra bota, att enbart satsa på att bota tror jag inte i praktiken kommer fungera bra. P.g.a. att det inte alltid är så lätt att upptäcka att om man har blivit smittad, speciellt i fattiga länder.

Citat:

Ärligt talat, jag hittar inte någonting i ditt inlägg som kan relateras till tråden/artikeln. Mannen i artikeln har inte heller genomgått en förebyggande operation i sig.

Och ändå så länkar du själv till en artikel ovanför, där de just talar om vaccin mot hiv?

*edit*
Just exakt den operationen som personen i den aktuella artikeln gjorde är knappast praktisk genomförbar på alla som kan behöva den, det behövs mer forskning. Där jag som sagt anser att bara bota inte är rätt väg utan även försöka vaccinera i förebyggande syfte.
Dock finns det mycket fördomar mot vissa länder, där jag tycker Rosling förklarar hur det ligger till mycket bra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
De gör inte massförebyggande operationer av bl.a. just detta syfte. Men man kan kolla på hur läkare idag ger ut vaccin för det allra minsta och att detta kan leda till resistenta sjukdomar. Obs att jag knappast talar om hiv, då jag skrev det allra minsta.

När det gäller hiv så finns det två problem ena är att förebygga andra bota, att enbart satsa på att bota tror jag inte i praktiken kommer fungera bra. P.g.a. att det inte alltid är så lätt att upptäcka att om man har blivit smittad, speciellt i fattiga länder.

Och ändå så länkar du själv till en artikel ovanför, där de just talar om vaccin mot hiv?

*edit*
Just exakt den operationen som personen i den aktuella artikeln gjorde är knappast praktisk genomförbar på alla som kan behöva den, det behövs mer forskning. Där jag som sagt anser att bara bota inte är rätt väg utan även försöka vaccinera i förebyggande syfte.
Dock finns det mycket fördomar mot vissa länder, där jag tycker Rosling förklarar hur det ligger till mycket bra.

Va? På vilket sätt kan vaccin skapa resistans? Det borde ju inte skapa mer än det naturliga immunförsvaret. Menar du antibiotika?

Det är inte antingen eller. Att försöka förebygga och samtidigt bota de sjuka är det bästa. Tyvärr så är många länder lite efter och förebyggande fungerar inte alls.

Det som de vet fungerar är en gen som klarar av att hantera HIV-viruset.
Just nu behövs det att man byter ut kroppens immunförsvar mot ett som kan slå HIV. I Framtiden kanske någon form av genförändring är allt som krävs.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Va? På vilket sätt kan vaccin skapa resistans? Det borde ju inte skapa mer än det naturliga immunförsvaret. Menar du antibiotika?

Det är inte antingen eller. Att försöka förebygga och samtidigt bota de sjuka är det bästa. Tyvärr så är många länder lite efter och förebyggande fungerar inte alls.

Det som de vet fungerar är en gen som klarar av att hantera HIV-viruset.
Just nu behövs det att man byter ut kroppens immunförsvar mot ett som kan slå HIV. I Framtiden kanske någon form av genförändring är allt som krävs.

Helt rätt antibiotika syftade jag på.

Sedan håller jag med om att det inte var antagligen eller och hoppas till att detta kan leda till kunskap om de både problemen.

På tal om massgenförändring, så tycker jag det är en intressant lösning. Fast hur skulle en sådan i praktiken lösas? Jag tror/gissar en stor del av befolkningen väljer att inte gå vägen via provrör, även inom den närmsta framtiden. Fast det är väl inte omöjligt att ändra gener efteråt, dock är det väl mycket mer komplicerat?

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag inte läst så mycket av det där, men... vart är studien? För det finns väl en seriös studie granskad och publicerad i en seriös tidning? Annars är nyheten helt värdelös.

Citat:

Denna tråd fick mig att tänka på detta: http://www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080901205622.htm

Tydligen så finns det ett gäng Kenyanska hookers som verkar vara resistenta mot HIV. Känns bra att det verkar gå åt rätt håll. Man läser ändå hyffsat ofta någon form av sensationsartikel som beskriver "nya rön", men som i själva verket är intetsägande.

Det hade ju nästan varit lite kul (men våldsamt tragiskt) om lösningen på hiv i de fattigare länder blir att de som inte är resistanta dör ut...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nu har jag inte läst så mycket av det där, men... vart är studien? För det finns väl en seriös studie granskad och publicerad i en seriös tidning? Annars är nyheten helt värdelös.

Det hade ju nästan varit lite kul (men våldsamt tragiskt) om lösningen på hiv i de fattigare länder blir att de som inte är resistanta dör ut...

Hah! Jag vill ha "Kul (men våldsamt tragiskt)" tryckt på en t-shirt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Benmärgstransplantation är inte bara kostsam, utan tidskrävande och till och med dödligt farligt för vissa.

Den nyheten har funnits länge, och det lär inte bli aktuellt under många av våran livstid innan man börjar med den tekniken för att bekämpa HIV då det är fel ände att börja på.

Det man ska göra är att satsa på kondomer och information för att förebygga nya HIV-fall, lättare, bättre och mindre kostsam än om man ska "operera" alla.

Permalänk
Medlem

kan man gå till vårdcentralen och kolla om man har den mutationen?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det man ska göra är att satsa på kondomer och information för att förebygga nya HIV-fall, lättare, bättre och mindre kostsam än om man ska "operera" alla.

Ja för befolkningen i Afrika lär ju godkänna att inte kunna föröka sig?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Ja för befolkningen i Afrika lär ju godkänna att inte kunna föröka sig?

Ett sådant absurt påstående kräver en utveckling.

Permalänk

jag har bara en fråga: vilket bolag ska man köpa aktier i?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Känns lite som south park avsnittet där de botar AIDS genom att injicera stora mängder pengar i blodet. Underbart kul när de lanserar den lösningen i Afrika.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Har för mig jag la denna i "Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt" men jag kanske la den fel.

Känns inte som att den passar i "Underhållning & medier" direkt.

Jag flyttar den rätt.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Avstängd

Ja tänkte ifall de botar alla med hiv idag, även om jag inte är så insatt borde väl mindre dödsfall i aids leda till flera familjer som lever längre o skaffar flera barn och i afrika är svält ett stort problem så vad kommer hända här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
Ja tänkte ifall de botar alla med hiv idag, även om jag inte är så insatt borde väl mindre dödsfall i aids leda till flera familjer som lever längre o skaffar flera barn och i afrika är svält ett stort problem så vad kommer hända här?

Med samma tankegång borde vi inte vaccinera folk då de kommer överleva sjukdomar i större grad och således bidrar vi till en ökad befolkning globalt.

Eller vill du att just Afrikanska länders befolkning inte ska få ta del av det som övriga världen får?

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle nog fan hellre dö i svält än att då av AIDS... OM det blir avsevärd skillnad kommer fler dö i svält, men dessa skulle ju ändå dött om de inte blivit botade.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Med samma tankegång borde vi inte vaccinera folk då de kommer överleva sjukdomar i större grad och således bidrar vi till en ökad befolkning globalt.

Eller vill du att just Afrikanska länders befolkning inte ska få ta del av det som övriga världen får?

Jag tycker bara synd om de övriga i afrika utan hiv att det kommer bli flera som käkar upp deras mat.

Att afrika ska få ta del av vaccin övriga världen får är väl en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
kan man gå till vårdcentralen och kolla om man har den mutationen?:p

Ja då hade man ju inte behövt oroa sig för att bli smittad för det iallfall om man nu hade den:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ja då hade man ju inte behövt oroa sig för att bli smittad för det iallfall om man nu hade den:)

Tror man får söka sig till ett privat labb, vårdventalerna har garanterat inte resurser att lägga på såna saker.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz

om jag inte helt missminner mig så är de aktuella människorna bara immuna mot en sorts HIV, inte alla sorter (ja det finns mer än en sort).

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Dessutom är problemet med honom att man visserligen inte hittar några virus i blodet, det betyder dock inte att dom inte finns kvar i kroppen. HIV virus gillar en slags immuncell som finns nära utsidan av kroppen, att kolla i en sån är vi inte avancerade nog för att göra än.

Det kom ett vaccin häromdagen (eller rapporten snarare) som minskade risken med ungefär en tredjedel som det verkar för att få det. Att få det i ett västland är inte så illa, med moderna mediciner vet vi knappt hur länge patienterna kommer leva men det verkar vara länge. Risken att få massa andra exotiska sjukdomar ökar dock dramatiskt. Tysken fick leukemi med största sannolikhet som en följd av sitt HIV

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag tycker bara synd om de övriga i afrika utan hiv att det kommer bli flera som käkar upp deras mat.

Att afrika ska få ta del av vaccin övriga världen får är väl en självklarhet.

"Överbefolkning" är snudd på ett meninglöst begrepp då frågorna om resurser är på tok för komplexa. Afrika är för övrigt rätt glesbefolkat jämfört med t.ex. Europa. Ökad levnadsstandard förefaller också minska barnaskarorna.

http://www.newscientist.com/special/population

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."