Sammankoppla hårdiskar mellan Mac och PC

Permalänk
Medlem

Sammankoppla hårdiskar mellan Mac och PC

Hej! Har nyligen köpt mig en MacBook för musikproduktion med Logic men har all min musik, instrument osv. på min PC, kan man koppla ihop datorerna med någon sladd så jag kan gå in på macbooken och ta för mig på PCns hårddiskar?

Jag vet att man på något sätt kan göra det om båda är uppkopplade till det trådlösa nätverket men problemet är att PCn inte är uppkopplad trådlöst men även detta kanske går att komma runt? PCn är ikopplad till en switch som sedan är ikopplad till en router som sedan är ikopplad i modemet.

Tack på förhand!
Anton

Visa signatur

Anton

Permalänk
Hedersmedlem

Som det låter så får båda datorerna alltså lokala IP-adresser av routern? Isåfall lär du ju ha ett vanligt LAN (trådlöst eller inte spelar ingen roll, och switchen ändrar inte heller något).
Dela ut mappen/mapparna på PC:n och kolla om du inte kan komma åt dem i Findern (Cmd+K). Om inte, ta reda på datorernas IP-adresser (start -> kör -> cmd, ipconfig för windows, system preferences -> network i OS X) och försök ansluta manuellt (återigen Cmd+K i finder), t ex via: smb://user:pass@192.168.0.10/utdelningsnamn

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Inte hundra på vad "lokala" ip-adresser är men internet går väl genom routern oavsett om jag kopplar in datorn i switchen eller om jag kör trådlöst från macen. Vet att routern har nån inbyggd firewall och sånt, kanske där jag måste ändra?

Nu ska vi se, hur delar jag ut mappen på PC:n?
Jag slår upp findern på macen och försöker ansluta till min PC:s ip-adress men det står bara att det inte går att ansluta till servern eftersom den inte hittades på nätverket.

[EDIT 09/29]

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag och kopplar ut och in externa hårddiskar, finns det verkligen inte bara någon USB kabel eller något man kan koppla ihop datorerna med?

Visa signatur

Anton