Permalänk
Medlem

Vattenkylning, hur stor radiatoryta?

Hallå.

Jag har aldrig haft en vattenkyld dator, men är nu väldigt sugen på att bygga en i framtiden (möjligen i vinter). Jag har läst igenom ett par vattenkylning-FAQs och förstår hur det fungerar. Det jag undrar över nu är vilket chassi man bör sikta på om man ska ha en decent vattenkylning (runt 3000-4000kr lär väl räcka? eller bör jag räkna med mer?). Jag är väldigt sugen på Corsair Obsidian 800d, men sen såg jag Silverstone TJ07 som ska kunna ha en 120.2 och en 120.4-radiator.
Nu har jag nästan ingen aning om hur stor skillnad det blir från att ha en 120.3 (går att modda 800d så den klarar 120.3 + 120.2, men det är något jag helst skippar) till 120.4 eller 120.4+120.2 (känns dock lite overkill och jag förstår att det ligger lite utanför min budget, men någon gång i framtiden kanske man har lust att lägga till en 120.2 till).

Det jag vill kunna kyla är 2x GPUs (eventuellt 3 någon gång i framtiden), CPU och möjligen NB/SB.

Så, bör man satsa på 120.4 eller 120.3? Hur långt räcker 120.3?

Tips om andra chassin som passar bra till vattenkylning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sök är din vän Nu kanske det där inte var så där jättelätt att hitta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Det är alltid lite besvärligt att faktiskt svara på hur mycket radiator man behöver. Men mer är nästan alltid bättre Har man "för mycket" kan man alltid ta tystare fläktar.

Beror
Vilken ljudnivå man kan leva med eller snarare på vilka fläktar man har, och hur snabbt man kör dem.
Hur hårt man pressar grejerna
Hur hög temperatur man kan leva med.

Tycker personligen att om man kör minst en 120 fläkt/150W effekt som ska kylas så kommer man få hygglig temperatur och ljudnivå. Kanske lite mer area på CPU och lite mindre på GPU.
Med 150W på en fläkt får man en ungefärlig höjning av vattentemperaturen på 10° över rumstemperatur med fläktar på 1000RPM om man kör bra radiatorer vilket är vad man kan anse som ok för vattenkylning.

http://www.skinneelabs.com/ har bra radiatortester med mycket kurvor att klura på.

När det gäller lådor så är större bättre om man vill ha allt internt, eller större gör det hela betydligt mindre komplicerat i alla fall. Skulle slänga ett öga på Lian Li 343 och http://www.mountainmods.com/ om du kan tänka dig en kubformad låda. Annars är HAF ett vettigt budget alternativ.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Lian li pc-p80. Cooler master ATCs 840. Cooler master cosmos s.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren!

Jag antar att jag bör satsa på runt 4-5 radiatorfläktar isåfall.

Citat:

Sök är din vän Nu kanske det där inte var så där jättelätt att hitta.

Försökte, men det var rätt svårt att hitta just detta.

Permalänk

Bra tråd , jag har undrat samma sak.

Är det någon skillnad i effektivitet mellan stora och små radiatorer? Dvs skiljer det mellan 3 st 120.1 och 1 st 120.3?

Permalänk
Medlem

Om man kollar på t.ex. http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p5152_Ready2Go...
så rekommenderar dem 120.3 till "CPU (overclocked) + Mainboard (NB, SB, VRM) + 2x GPU (SLI/Crossfire/Multi-GPU cards)", men det är ju rätt mycket över 450w? Är denna rekommendation dålig isåfall?

Hade 120.3 räckt till CPU, NB/SB, 1x 5870 tror ni? Isåfall kan jag börja med en 120.3 och sedan utöka till 120.3 + 120.2 i en Corsair Obsidian 800d (utseendet är viktigt för mig), ungefär som i den här bilden som jag hittade i en forumpost om hur man moddar 800d.

Permalänk

Planera chassiet för en eller flera kylare först och främst. Utseendet är alltid viktigt, tycker själv att kylare monterad på utsidan av chassiet är en anning beiget så länge den, dom är direktmountade i ett chassie så finns stilrenheten kvar till saken då. 3x120(240) + 2x120(240) av de värre slaget är en fin kombination ihop med just en stor fullblocks-setup. Man bygger ju för X år framåt också/"kanske". Dra på fart på fläktarna är ju de sista man vill göra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

5+ år med vattenkylning.
bästa mellan temp/ljud.

en bra låda med utrymme är att föredra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Så, om jag skulle börja med en 120.3 för 1x GPU och CPU, och senare kanske lägga till en loop med en 120.2-radiator dedikerad till 2x GPUs (om jag i framtiden kör tri-crossfire) så bör tempsen hålla sig bra? Blir troligen någon radiator i stil med Black Ice GTX 360.

Läste på xtremesystems att det oftast bara är waste att kyla NB/SB med WC (känns kanske lite waste med 120.3 + 120.2 om jag inte ska kyla dem dock?), är detta sant? Om jag bör kyla dem med, räcker 120.3 + 120.2 till 3 GPUs, CPU och NB/SB? 120.2 till CPU och NB/SB och 120.3 till 3 GPUs eller något i den stilen.

Klarar en 120.3 2x GPUs och en CPU med decent temps? Isåfall börjar jag helt klart med en 120.3.

Permalänk
Medlem

GTX presterat bra med snabba fläktar, men är ett monster med ~2000 RPM 38 mm tjocka fläktar. Men nu snackar vi damsugare, eller i alla fall långt över vad jag tolererar i ljudnivå i alla fall.

Är målet tystnad ta någon av de glesare radiatorerna TC, XSPC RX är väll vettiga val. Presterar bättre på låga RPM och lite sämre på höga.
Sen dubblar du fläkt RPM dubblar du nästan kylförmågan så du kan kyla mycket på en trippel rad men det kommer låta.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

bra schema me ta den stora radden till graffarna och den lilla till cpu och chipset kylningen så harmonerar det bättre, för nyare prollar är inte bara varmare utan dom kyls lättare också i motsättning till dom nya graffarna som är kallare men kyls inte lättare.

Permalänk
Medlem
Citat:

GTX presterat bra med snabba fläktar, men är ett monster med ~2000 RPM 38 mm tjocka fläktar. Men nu snackar vi damsugare, eller i alla fall långt över vad jag tolererar i ljudnivå i alla fall.

Är målet tystnad ta någon av de glesare radiatorerna TC, XSPC RX är väll vettiga val. Presterar bättre på låga RPM och lite sämre på höga.
Sen dubblar du fläkt RPM dubblar du nästan kylförmågan så du kan kyla mycket på en trippel rad men det kommer låta.

Målet är inte 100% tystnad, men kanske lite tystare än vad jag har just nu. Det jag egentligen vill åstadkomma är högre 24/7 klocks. Hur högt är "dammsugare", om man jämför med t.ex. ATI's kylare på 48xx-serien i %? (om du har någon koll på dem)

Permalänk
Medlem

nåt i den stilen jag har 2000RPM kaze fläktar på min 360 radd, o dom låter snuskigt mycket på maxfart.. man kan bara inte ha det så....

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Men kan man köra en Black Ice någorlunda tyst med lite saktare fläktar? Jag vill ha så bra prestanda som möjligt utan att det ska låta som ett jetplan (jag antar att de andra radiatorerna i Black Ice-klassen kräver lika snabba fläktar?)

Låter 2000rpm ungefär som i den här videon? http://www.youtube.com/watch?v=-EJJanivjZQ vid 5:20

Permalänk
Medlem

Thermochill. Presterar ju utmärkt men fläktar som inte tokblåser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samael
Thermochill. Presterar ju utmärkt men fläktar som inte tokblåser.

Hur stora skillnader i temps kan jag räkna med isåfall? Om vi säger 1600-1800 RPM (jag använder just nu en scythe s-flex 1600 rpm, och den låter inte så farligt, grafikkortet överröstar den helt klart), passar thermochill PA120.3 bättre än en Black Ice då?

Hittat saker som "The gtx will outperform the pa120 when using higher than 1200rpm on yate loons" på andra forum, och 1200rpm är absolut inga problem för mig sålänge den inte låter mer än en 1600rpm CPU-fläkt (Scythe S-FLEX).

Permalänk
Medlem

thermochillen överpresterar Black Ice så länge man håller sig till normala fläktar.

Black ice MÅSTE ha ordentligt starka fläktar, gärna 38mm tjocka, för att prestera som den ska, annars underpresterar den, men har man starka fläktar kommer den prestera riktigt grymt.

värt att veta är att fläktarna får jobba hårdare för att trycka luften genom en BI, och kommer därför låta mer på samma RPM om man jämför mot en Thermochill..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Vet att jag sett en jämförelse mellan TC GTX TFC och XSPC RX, Skinnee har testat dem alla, men jag hittar inte grafen där alla fyra är med.
Om man orkar klicka runt lite på www.skinneelabs.com kan man jämföra prestandan vid olika varvtal datan finns där bara inte i samma graf

Visa signatur

Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Hur stora skillnader i temps kan jag räkna med isåfall? Om vi säger 1600-1800 RPM (jag använder just nu en scythe s-flex 1600 rpm, och den låter inte så farligt, grafikkortet överröstar den helt klart), passar thermochill PA120.3 bättre än en Black Ice då?

Hittat saker som "The gtx will outperform the pa120 when using higher than 1200rpm on yate loons" på andra forum, och 1200rpm är absolut inga problem för mig sålänge den inte låter mer än en 1600rpm CPU-fläkt (Scythe S-FLEX).

Jag är inte hundra på detta men jag har för mig att det finns en ny rev på TC:s raddar och att dom skulle fungera fint även med fläktar med högre rpm. Jag vet inte om det du läste om att BI skulle vara bättre än TC vid högre rpm gäller den älder versionen av TC:s raddar.

Om du har plats skulle jag kolla på en 140.3 radd. Bör få plats och borde ju prestera bättre än en 120.3.

Permalänk
Medlem

Hittade i alla fall en graf från skinnelabs, på något annat forum.

BIX är bättre än de glesare radiatorerna från någon stans runt 1450 RPM.

Skillnaden mellan gamla och nya TC radar är att man ändrat håldelningen på fläktarna några millimeter för att passa standard delningen. Gamla har lite glesare mellan fläktarna och sen kan det vara så att man tagit bort avluftnings skruven med

Visa signatur

Min Fru

Permalänk
Medlem

Tackar!

Hmm, nu blev det svårt. Skulle gärna vilja veta hur mycket en BI låter, då jag helst går för bäst prestanda, men jag vill helst inte att datorn ska låta som en 4890 på 100% fanspeed.

Saken är att jag gärna vill kunna ha på fläktarna ordentligt för att testa, men för vardagsbruk vill jag ha lite humanare ljudnivåer.

Kan någon nämna exempel på vad för fläktar som är bra för en BI (gärna dBA också, men annars googlar jag upp det själv)? Runt 30dBA är okej för mig, man kan ju sänka RPM för idle-bruk.

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p3244_Scythe-U... verkar ligga på ~33dBA vid 2000 rpm och min S-FLEX ligger på ~28. Jag tror inte att Scythe Ultra Kaze på ~1600-1800 rpm hade vart så farligt, eller?

Men börjar nästan luta mot Thermochill ändå, den lär nog vara tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

En fråga till er vattenkylningsveteraner:

Skulle ni säga att kommande Silverstone FT-02 (länk) är lämpad för vattenkylning av, exempelvis en klockad i7 920 samt dubbla HD5870 ?

Den har fästen för att montera en 3x120-radiator ovanpå två av 180mm-fläktarna i botten, samt möjlighet att sätta in en 120-radiator på utblåset högst upp.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron

Skulle ni säga att kommande Silverstone FT-02 (länk) är lämpad för vattenkylning av, exempelvis en klockad i7 920 samt dubbla HD5870 ?

Den har fästen för att montera en 3x120-radiator ovanpå två av 180mm-fläktarna i botten, samt möjlighet att sätta in en 120-radiator på utblåset högst upp.

Allting funkar ju, frågan är bara hur mycket du vill/orkar modda

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron

Den har fästen för att montera en 3x120-radiator ovanpå två av 180mm-fläktarna i botten, samt möjlighet att sätta in en 120-radiator (eller Corsair H50?) på utblåset högst upp.

Ja de går väl men du lär väl kanske inte få plats med en hög kylare i botten, dock kan ju inte jag säga hur konstruktionen är där nere. Du vill iaf inte ha en smal jävel till kylare för en i7 + dubbla 5870's.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att du får in mer än en tunn 3x120 rad i den lådan. Finn inte tillräckligt plats mellan nederkant av grafikkorten och botten för att få in en tjock radiator och tänk på att det ska in ytterligare, minst en pump och reservoar.

För att kyla så mycket internt med vattenkylning behöver man en gigantisk låda bara att gilla läget.

Och jag vet inte hur fläkttillverkarna mäter sina fläktar, men jag misstänker att PR avdelningen är mer inblandad än teknikerna i mätningarna. Känns som om de snarare mäter hur långt bort måste vi stå för att få 22,7 dB och sen inte skriver ut avståndet utan bara ljudnivån. I stället för hur mycket låter fläkten på 1 m som är intressant så ta allt som inte är oberoende tester från samma sida med en stor nypa salt. Köpe en Ultrakaze 2000 och testa

Visa signatur

Min Fru

Permalänk
Medlem

Jo, funderar faktiskt på att köpa en Ultra kaze 2000 för att höra hur mycket den låter. Om jag ska ha en fläkt på runt 1600 rpm så är det ett bra val, eller?

Citat:

[B]Tvivlar starkt på att du får in mer än en tunn 3x120 rad i den lådan. Finn inte tillräckligt plats mellan nederkant av grafikkorten och botten för att få in en tjock radiator och tänk på att det ska in ytterligare, minst en pump och reservoar.

Du menar Silverstone FT02, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tvivlar starkt på att du får in mer än en tunn 3x120 rad i den lådan. Finn inte tillräckligt plats mellan nederkant av grafikkorten och botten för att få in en tjock radiator och tänk på att det ska in ytterligare, minst en pump och reservoar.

Ja, HD5870 var ju tyvärr ganska långa.
Pump/reservoar borde man väl rimligen kunna placera i 5.25"-platserna?
Det finns inga radiatorer som är bredare än 120mm på marknaden?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Det jag måste säga är att Ultra Kaze 3000 på lågvarv är tyst.. typ som en Noctua på fullvarv. men Ultra Kaze blåser på mer.

en annan sak att tillägga är ett du nog kan köra processorn på en 120.2
och ett 5XXX kort borde kunna kylas på 1.5 x 120.3 dvs om du tänker köra med CF i framtiden så är det minst 120.3 plus 120.2 som gäller.

Detta borde vara rätt bra för att kyla.

Jag kör just nu 2x 120.2 inne i mitt Armor LCS cassie där jag använder LCS 120.2 radiatorn. billig som fan och inte jättebra, men bra för att den har en intern upphängning i 6 5.52 slottar.

Jag skulle tippa på att du får plats med 120.3 plus 120.2 inne i ett 800.D chassie. men det blir trångt och en del moddar kan krävas.

själv skulle jag försöka satsa på 800D för att det är så fruktansvärt snyggt. men jag skulle samtidigt trycka in 2 120.3 radiatorer i det.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Han menar inte på bredden, utan tjockleken.

Permalänk

Jag har ingen vattenkylningserfarenhet än men jag hittar 140.2 (Black Ice) och 140.3 (både Black Ice och Thermochill) radiatorer, men inte bredare än så om man inte går på dubbla fläktar i bredd.

Frågan är om 140-bredd får plats i Obsidian utan att göra större åverkan än nya skruvhål?