Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Med GT300 kan det visa sig att vi fått realtime RayTracing IRL, som går att använda för att bygga spel kring. Riktiga spel. På riktigt.

Vart hittar man den infon? nyfiken som...

//Micke

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Många som tror att Fermi kommer bli för dyr och så, visst risken är stor men ingen vet.
O andra sidan, och? Har det någonsin i historien bara släppts en modell? Klart det kommer fler som konkurrerar med AMDs kort?

Som förmodligen kommer prestera bättre då de släpps senare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

edit. Weeblie, jag hoppas att du noterade att GT300 klarar helt vanlig C++-kod enligt spec., och att det finns utvecklingsplugin för Visual Studio. Alltså ett stort steg för att göra det användarvänligt för utvecklare jämfört med CUDA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Helt vanlig C++-kod är nog lite att ta i. Det lär väl ändå vara så att de utökat det redan befintliga C++-stödet i C för CUDA till att stödja C++ fullt ut. Dvs. man kan inte bara ta ett vanligt program skrivet i C++ och köra det på grafikkortet, utan man måste som vanligt anpassa programmet genom att dela upp koden så att vissa delar av programmet körs på grafikkortet och vissa på processorn. Skillnaden är bara att man nu kan använda C++ i en kernel, istället för enbart C som förrut. Det är hur jag tolkar det i alla fall.

Jag uppfattar det precis som perost.

Att nu C++ kan användas i kernels istället för C har en mycket mindre betydelse än dem fundementala begränsningarna med arkitekturen. Prestandakrävande applikationer brukar redan nu ha sina algoritm-delar som de facto C-kod (i.e. högst C-kod med C++ syntax). Besväret är inte att porta sådan kod till ren C-kod utan snarare att algoritmerna måste omdesignas från grunden... om det ens är möjligt.

Schack-AI är t.ex. enkel att parallelisera (ju fler CPU-er du har desto fler "fall" kan den betrakta på samma tid) men har inte den sorts parallelism som krävs för GPGPU.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Kolla presentationen här: http://www.nvidia.com/object/fermi_architecture.html

Om den länken var menad till mig så hittar jag ingen info om Realtime raytracing, bara att det står "acceleration in ray tracing".

Jag såg däremot demot igår när dom testade iRay, fast det var väl med 15 Gpus? Det är ju grymt om "Fermi" hjälper till att boosta i sådana applikationer (vore ju konstigt om det inte gjorde det) .

Smart drag av mental images att dema iRay med Så mycket gpu-kraft, undra hur det fungerar med ett vanligt hemanvändar-kort.

//Micke

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixel8
Smart drag av mental images att dema iRay med Så mycket gpu-kraft, undra hur det fungerar med ett vanligt hemanvändar-kort.

//Micke

Raytracing är knappt ens i babyåldern när det gäller konsumentinriktad hårdvara, så man får vara glad för alla framsteg. För professionell visualisering är "bara" 15 gpuer redan det ett framsteg, men det var gamla GT200-gpuer som man använde antar jag eller kanske till och med ännu äldre. GT300 är väldigt mycket mer kraftfull, och kanske ger den även möjlighet att använda kod som är mycket mer optimerad, vilket såsmåningon kan krympa behovet till 1-2 gpuer för att nå riktigt imponerande resultat. Och med nästa generation efter det så kanske Raytracing är vardagsmat.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Raytracing är knappt ens i babyåldern när det gäller konsumentinriktad hårdvara, så man får vara glad för alla framsteg. För professionell visualisering är "bara" 15 gpuer redan det ett framsteg, men det var gamla GT200-gpuer som man använde antar jag eller kanske till och med ännu äldre. GT300 är väldigt mycket mer kraftfull, och kanske ger den även möjlighet att använda kod som är mycket mer optimerad, vilket såsmåningon kan krympa behovet till 1-2 gpuer för att nå riktigt imponerande resultat. Och med nästa generation efter det så kanske Raytracing är vardagsmat.

Aha fick för mig att det var Fermi dom körde med där
Här har du ett demo med "1" vanligt grafikkort.
http://www.youtube.com/watch?v=eRoSFNRQETg&feature=related
Mycket mer intressant enligt mig.

Så vitt jag vet så kommer dessa programvaror fungera med OpenCL
Och inte kräva just ett nvidiakort för att fungera, ju kraftigare grafikkort desto bättre right?

//Micke

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer det att kosta då, tror ni?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Tackar för länken!
Längtar tills släppet, hoppas det blir bra grejjer. Blir dags att gå tillbaks till Nvidia då så man slipper ATIs amatörmjukvara.

Den är ju SÅ MYCKET BÄTTRE än vad Nvidias är iaf

Visa signatur

DunderdatorN ZOMFG:

Intel core 2 duo E6600 2,4ghz @ 2,8Ghz | XFX Radeon 4850 "XXX" | Creative fatality | 1500gb HDD 7200rpm | 2gb corsair 800mhz | Intel bad axe 2 mobo | 12890p i 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Men vafan e detta totala drivrutinskriget?

Jag har ALLDRIG haft drivis problem med varken ati eller nvidia!

PEBCAK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Bildgodis:

http://www.tgdaily.com/content/view/44146/135/

Det ser väldigt fint ut, hoppas man kommer att kunna montera det utanpå chassit!

//Micke

Visa signatur

Permalänk

Fermi ser ju iaf inte större ut än HD5870, utan ungefär samma storlek. Gött.

För övrigt måste jag säga att jag håller med xyllian; jag har haft massor av kort från både nVidia och ATi och jag har aldrig någonsin haft drivrutinsproblem.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Jag måste missat något men enligt den spec jag sett så klarar Fermi 512 flop per clockcykel. Om vi då hystar till med exempelvis 850Mhz (samma som hd5870) så ger det 435 Gflops.

Inte illa, fast... hd5870 spottar (enligt spec) ut 2720 Gflops.
Så, varför är alla så upprymda över Fermi, eller vad är det jag har fattat fel?

Permalänk

Stämmer det att den inte har någon hardware tesselator? Har jag missat nåt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockerpapi
Stämmer det att den inte har någon hardware tesselator? Har jag missat nåt?

Ingår inte tesselation i dx11? isf har kortet det. för övrigt lär det ju ta ett jävla tag innan nåt spel stöder det iaf så.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Ingår inte tesselation i dx11? isf har kortet det. för övrigt lär det ju ta ett jävla tag innan nåt spel stöder det iaf så.

Du gissar bara? Jag vill hellre ha svar från nån som vet. Och min fråga var inte om det klarar dx11 eller inte, för det vet jag redan att det gör, min fråga var nåt helt annat. Vet även att dx11 har stöd för tesselation.

Dirt 2 kommer snart med stöd för tesselation. Sen kommer nya alien vs predator även att ha det. Så det är inte "ett jävla tag" alls.

Permalänk
Hjälpsam

Om man nu får svära i kyrkan, nämligen hänvisa till ett forum under "semiaccurate" i en Nvidiatråd.
Där pratas det mycket om Fermi och en användare "armastitiu", som verkar veta vad han pratar om, säger efter det att han läst specarna att Fermi saknar hårdvarutessalator.
Se post 4 punkt 5.
http://www.semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=843
Det är vad jag hittat hittils, kanske skall googla lite mer om saken, får se om jag hittar något mera.
Här sägs samma sak.
http://vr-zone.com/articles/nvidia-fermi--arriving-in-q1-2010...

Verkar som om Tessalation kommer att utföras på GPU:n men via mjukvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Många som tror att Fermi kommer bli för dyr och så, visst risken är stor men ingen vet.

Fast vi vet att chippet är runt 40% större än Cypress och kommer därmed ge sämre yields (Det + att Cypress yields lär hinna förbättras på 3 månader).

Utöver det så har vi mer minne och fler lager i PCBn. De kommer bli dyra, det är jag helt övertygad om.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

En av de sköna sakerna med tesselation är att man kommer slippa LOD byten, ett exempel i tex bilspel när andra förare kommer närmare eller åker längre bort så byter bilarna till olika LOD, och med tesselation slipper man det. Det var nåt jag såg fram emot i alla nya spel, tror de kommer utnyttja det framöver nu när det finns i dx11. Vore synd om nvidia skulle vara sämre på den biten, eller om det tog kraft från GPUn som skulle gått till mera fps annars.

Edit: Jag bryr mig inte så jättemkt om det är mindre blockigt på jättenära håll eller inte (en annan bra grej med tesselation), men LOD byten har alltid stört mig mkt i alla spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Om man nu får svära i kyrkan, nämligen hänvisa till ett forum under "semiaccurate" i en Nvidiatråd.
Där pratas det mycket om Fermi och en användare "armastitiu", som verkar veta vad han pratar om, säger efter det att han läst specarna att Fermi saknar hårdvarutessalator.
Se post 4 punkt 5.
http://www.semiaccurate.com/forums/showthread.php?t=843
Det är vad jag hittat hittils, kanske skall googla lite mer om saken, får se om jag hittar något mera.
Här sägs samma sak.
http://vr-zone.com/articles/nvidia-fermi--arriving-in-q1-2010...

Verkar som om Tessalation kommer att utföras på GPU:n men via mjukvara.

Det är antaligen därför nVidia påstår att DX11 inte är något att ha och att deras GTS250 är bättre än ett HD58xx kort för att det stödjer "PhysX". nVidia kan ju köra vidare på sin PhysX standard och se hur brutalt omkörda dom kommer bli av OpenCL som är öppet.

Dom smutskastade DX10.1 bara för att ATI var först med det också. Dom mutade speltillverkare att ta bort DX10.1 stöd. Sen la dom in stöd för det själva ett över ett år senare och drog tillbaka sina uttalanden. Dom fortsätter också genom att stänga av AA stöd i spelet Batman om du har ett ATI kort. Snacka om att sjunka lågt. Ett riktigt skitföretag i mångas ögon.

Fermi som produkt repeterar deras filosofi. Stort monolitiskt, och därmed svårtillverkat och dyrt. Effektivt? Det vet vi inte. Kortet i sig från GT200 är betydligt mer upprustat för att vara snabbare i GPGPU applikationer, och inte i spel huvudsakligen. Spel kommer ju dock ändå få en rejäl boost. Återstår att se hur som står sig mot HD5870/90/HD5870X2.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
De kanske byter namn till Termi istället?!

Hypertermi lär nog passa bäst.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har alltid gillat Nvidia efter 5000 serien som inte var så het. Deras "kontrollpanel" är bättre än Ati:s, har alltid haft mindre problem med drivrutiner och sånt i allmänhet.
Men nu känns det som Nvidia är ute på Hal is.
Skrev förut ett inlägg om ATI:s sweetspotrelease och att nvidia är efter.
Den här Paperlaunchen verkar skrika desperation, och jag är ganska säker på att den som väntar på ett gt300 kommer sitta och vänta ett bra tag efter jul.
Hittade denna artikel:
http://www.semiaccurate.com/2009/10/01/nvidia-fakes-fermi-boa...
Visst den är lite väl aggro men dom points han tar upp går inte riktigt avvisa. Något känns skummt med det gröna lagret.
*edit* Finns info här också: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=105052
Är helt klart ett fakekort men Nvidia häcdar att de har riktiga? Rätt pinsamt att visa det där iaf.

En förklaring är ju semiaccurates förra artikel:
http://www.semiaccurate.com/2009/09/15/nvidia-gt300-yeilds-un...

Om det är sant och man tänker det ur nvidias synpunkt är varje månad man kan fördröja värt sin vikt i guld. Men det gäller dessutom att hålla borta folk från konkurrenterna, vilket kan göras med en paperlaunch och löften om release 2009.

Jag avfärdade den tidigare artiklen om 2% yeilds som rykten, men nu är jag inte lika säker.

Och nej jag är ingen ATI fanboy, Jag har köpt ett 5870 nu, men har planerat ett Nvidiaköp under nästa år, och det är just nästa år jag tror vi får rikta in oss på efter det här. Å andra sidan levererar gt300 det Nvidia lovar ser jag gärna att de jobbar på det och släpper ett uberkort än försöker slänga ut något bara för att blidka pöbeln.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som läser längre tillbaks i trådarn än sista sidan..... och i andra trådar ? nvidia hintar kraftigt om både prissättning och elförbrukning som hamnar i klass med GTX280 när det släpptes men de räknar ut att efter som det har så mycket högre prestanda så är det ändå minst tiofallt prisvärdigare. Det kommer ju som Ati korten även ha en låg strömförbrukning idle. Det finns tesselation eller det man tidigare kallade för det enligt Nvidia, för dom har helt nya instruktionsett och mer optimerade kärnor så dom har döpt om tekniken och kallar det inte längre tesselation eller shaderkärnor bara. Det blir inte bara fler kärnor tex, utan varje kärna har mycket effektivare prestanda och hantering. och tesselation kommer vara en av dom sakerna man inte lägger fokus vid eftersom kortet kommer vara överkvalifiserat i prestanda för tesselationsbrukande aplikationer, likadant för FPS krävande speloch aplikationer. Desutom har både Ati och Nvidia lagt inn säkerhets funktioner så det inte kan överbelastas i exempelvis Furmark så det går sönder av höga temperaturer i överklockning och alltför höga klockningar, det märker man redan av i de nya drvrutinerna som låser i 2d mode om man kör för hårt, det finns overide men då måsste man vara proffs för att göra sånt och lyckas man, har man naturligtvis ett större ansvar själv för det man gör. Korten är byggda för att överklockas till en viss gräns men man vill skydda den nyfikne nybörjaren lite mer nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Är det ingen som läser längre tillbaks i trådarn än sista sidan..... och i andra trådar ? nvidia hintar kraftigt om både prissättning och elförbrukning som hamnar i klass med GTX280 när det släpptes men de räknar ut att efter som det har så mycket högre prestanda så är det ändå minst tiofallt prisvärdigare.

Vad skulle Nvidias annars säga?

"Sorry to break this too you, but they are power hungry and expensive like fuck, but buy them anyways!"

?

Citat:

Det kommer ju som Ati korten även ha en låg strömförbrukning idle. Det finns tesselation eller det man tidigare kallade för det enligt Nvidia, för dom har helt nya instruktionsett och mer optimerade kärnor så dom har döpt om tekniken och kallar det inte längre tesselation eller shaderkärnor bara.

De har skippat hardware tesselatorn och där därmed inte ett DirectX 11-kort fullt ut. Sen är det säkert en möjlighet att tesselera på SPs, men det får vi först veta när korten benchas.

Citat:

likadant för FPS krävande speloch aplikationer.

Vi har inte ens fått veta klockfrenvenserna än, det är du medveten om, va? Vi vet inte hur bra kortet kommer bli på just spel. Galen GPGPU: Fullt möjligt. Galen spelprestanda: kanske.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

De har skippat hardware tesselatorn och där därmed inte ett DirectX 11-kort fullt ut. Sen är det säkert en möjlighet att tesselera på SPs, men det får vi först veta när korten benchas.

Jag är iofs ATI-fan men det är nog inget krav på att ha dedikerad hårdvara för tessellation, helt ok att göra det med shaders också.
Kanske tappar lite effektivitet, men det ställer inte DX11-krav på.
Jag är helt övertygad att Fermi klarar tesselation med hyfsad fart (men kanske sämre än ATI).

Permalänk
Avstängd

Fermi=härdsmälta.

Saknar tesselator, troligen eftersom de inte kan göra en efter de riktlinjer som Microsoft ställer upp.
En av de bra funktionerna med dx11.

1. inget kort.(troligen fake)
2. Inga demon. (bilder saknas på korten)
3. Inga prestanda tester. (duh)
4. hörsägen.(Nvidia gjorde en PR stunt för aktieägarna)

Nvivida är under press, deras responser visar att de har en del problem med den nya gpu´n.
Februari är en realistisk tidsplan för reaktorn om de inte får nya bekymmer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nämen har lille charlie vart i farten igen?

Knappast läsvärt hans konstanta nVidia strunt.

Permalänk
Medlem
Citat:

grejen är väl att han inte är själv eller var den först att presentera de uppenbara lolsakerna på nvidias "fermikort"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jodå, men man får använda sig av lite källkritik. I just artikeln om det fejkade demonstrationskortet har han en hel del läsvärt.

Visa signatur