Permalänk
Medlem

Placering av fläktar på radiator

Tjena hur ska fläktarna placeras på radiatorn på samma sida som nipplarna är eller på andra sidan kommer att sitta bakom datorn?

Permalänk
Medlem

Att suga luften gen om radiatorn är något effektivare än att trycka igenom luften om man har långsamma fläktar, snabba fläktar är något effektivare om man trycker igenom luften. Skillnaden är rätt liten.

Och i god ordning har någon testat det http://martin.skinneelabs.com/Radiator-Fan-Orientation-And-Sh...

Spelar ingen roll vilket håll luften flödar om man inte har en Black Ice radiator, där har det betydelse men jag kommer inte ihåg vilket håll som funkar bäst.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Som jag uppfattat saken är det också bra att ha en shroud om man ska trycka igenom luften.

Permalänk
Medlem

köp fler fläktar och kör push pull med fläktar med högt tryck

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag frågar i denna tråd, men fungerar en http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?products_id=... som shroud till Black Ice? Eller är det endast för Thermochill?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Ursäkta att jag frågar i denna tråd, men fungerar en http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?products_id=... som shroud till Black Ice? Eller är det endast för Thermochill?

Passar inte, tveksamt om ens bredden stämmer, sen så skruvas shrouden fast med skruvar från sidan i raden och tvivlar på att det finns något att skruva i på BIX raden.

Plan B
Köp önskat antal av billigaste fläkten du kan hitta, slakta bort själva fläkten (fläktblad och fästet för dem). Eller slakta helt enkelt tre av dina Antec Tricool fläktar som alla datormoddare med självaktning har liggande hemma så gör de i alla fall någon nytta.
Volla du har en billig väl fungerande shroud kvar

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Ursäkta men inne i en radiator finns det kylflänsar som en luft kyld processor kylare , eller är den byggd på något annat sätt ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Ursäkta men inne i en radiator finns det kylflänsar som en luft kyld processor kylare , eller är den byggd på något annat sätt ?

Hmm..jo det finns flänsar på/i en radd hurså?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samael
Hmm..jo det finns flänsar på/i en radd hurså?

Bara undrade om det var samma som en luftkylare eller om det var på något annat sätt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Sätt fläktarna direkt mot radiatorn o täta ev springor så all luft fläktarna flyttar blir tvungen att gå genom radiatorn om du känner för att vara seriös..