Permalänk
Medlem

Detta är ett problem som man lätt blir vansinnig på. I alla fall i Mac främst (för min del), då ser inte ens save for web ut i närheten som det gör i Ps.

Men till en PC så är save for web så gott som identiskt med hur det ser ut i Ps.

Spara i save for web så fort det ska upp på nätet så ser det bra ut.

Jag ser den skillnaden du ser i Opera.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Detta är ett problem som man lätt blir vansinnig på. I alla fall i Mac främst (för min del), då ser inte ens save for web ut i närheten som det gör i Ps.

Men till en PC så är save for web så gott som identiskt med hur det ser ut i Ps.

Isåfall har det troligen med färgprofilen för skärmen att göra. Något som Photoshop läser men de flesta bildvisare inte gör. I windows kan du testa att sätta skärmens färgprofil till sRGB istället för det den nu står på. Alternativt köra utan profil till skärmen så ska du se att det blir lika.

Har ingen mac så har ingen aning där men har troligen med färgprofiler till skärmen att göra där med.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet hur det fungerar. Ni behöver inte förklara skillnaden på färgprofiler. Och NEJ, det har inget med en färgkalibrerad skärm att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Skriv
about:config
i addressfältet

sätt
gfx.color_management.mode till 1

starta om firefox och de är lika.

Måste slå på att den ska läsa färgprofiler, annars kommer den tolka adobe rgb bilder fel. save for web sparar i srgb.

Edit: Förutsatt att du inte har en skärm som kan visa alla adobergb färger korrekt, då behöver du inte ändra något

Ska testa när jag kommer hem. Förstår inte varför det inte skulle vara på från start dock, då de marknadsför detta för den senaste versionen (till skillnad från äldre där plug in behövdes).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ

Tycker också detta är underligt. Suttit en vecka nu på en Mac pro med en 24000 eizo skärm och konverterat bilder till webben, på jobbet. Hudtonerna bli väldigt röda och fula.

Permalänk
Medlem

Fungerade. Båda ser dock ut som den andra, vilket inte är samma nyans som i photoshop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ska testa när jag kommer hem. Förstår inte varför det inte skulle vara på från start dock, då de marknadsför detta för den senaste versionen (till skillnad från äldre där plug in behövdes).

Har du en skärm som kan visa alla färger i AdobeRGB eller nästintill så kan du lämna den på 0. Det har inte krävts plugin från firefox 2 och frammåt iaf, körde aldrig med 1.x så vet inte hur det var med den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Fungerade. Båda ser dock ut som den andra, vilket inte är samma nyans som i photoshop.

Då har du troligen en profil installerad till din skärm som aviker från sRGB. Något photoshop då använder sig av.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Isåfall har det troligen med färgprofilen för skärmen att göra. Något som Photoshop läser men de flesta bildvisare inte gör. I windows kan du testa att sätta skärmens färgprofil till sRGB istället för det den nu står på. Alternativt köra utan profil till skärmen så ska du se att det blir lika.

Har ingen mac så har ingen aning där men har troligen med färgprofiler till skärmen att göra där med.

Jag har ingen färgprofil till skärmen nu, det fungerar väldigt bra som det är just nu.

På Macen så testade jag olika färgprofiler och kalibreringar, men det blev aldrig bra, det blev samma fel hela tiden rättare sakt.

Testade lägga in en bild som jag redigerat på PC:n i Camera Raw, men inte sparat via Photoshop.
Jag lade över bilden och den lilla filen som blir för att den ska komma ihåg inställningarna. I Ps såg det bra ut, men när jag sparade bilden till en jpeg på samma sätt som Pc:n så såg det förjävligt ut istället för så gott som identiskt. Även om jag lade in jpegfilen i Pc:n som Macen bara har sparat så såg den lika dålig ut på Pc:n som den gjorde på Macen.

Sparar jag en jpegfil med Pc:n ser det så gott som identiskt med Ps som jpegfilen, även om den ligger på Macen.

Jag förstår inte hur Macanvändare gör för att kunna få photoshop fungera bra, etablerade fotografer verkar föredra mac helt klart så det känns så konstigt.

Om man vill se hur det ser ut på internet när man sparar som vanlig jpeg så kan man trycka:

View -> Proof Setup -> Monitor RGB

Sedan:

View -> Proof Colors om det inte är itryckt.

Det verkar som bilder med färger mellan gräsgrönt och sandgult är hårdast drabbade om man vill testa.

Gör man så här på Pc är det ingen jättestor skillnad, enbart obetydligt.

På Mac är det som förstörelse av bilden.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23