AM2+ uppgradering av CPU från x2 6000+

Permalänk
Medlem

AM2+ uppgradering av CPU från x2 6000+

Hej, tänkte fråga kloka peroner här om jag kommer få nytta av en ny processor till am2+ plattformen innan den dör ut.
Idag har jag ett moderkort som enligt tillverkaren klarar phenom 9850 cpu lista Processorn som till dags används är en x2 6000+
Enligt listan så klarar moderkortet 9850 med bara 95W tdp vilken jag inte kan finna på prisjakt, utan bara black edition som har tdp på 125W.
Således kommer vi till steget under 9650 vilken fås för en 1000 lapp.

Kommer denna (9650) processor ge mig en prestandaboost i mitt dagliga spelande och datoranvändande? Just nu är det Aion som gäller på max grafik vilket är kämpigt på platser med mycket folk samtidigt.

Permalänk
Medlem

1000kr för en 9650 är inte ett bra köp. 2,3ghz phenom = nej. Själv hade jag samma problem, hade en athlon 5000+ x2 och mitt moderkort stödde bara upp till 9850, men jag satsade på ett nytt moderkort så jag kan köpa andra cpu:er.

Du kommer märka väldigt liten skillnad kan jag lugnt säga (din athlon är säkert bättre än 9650:n på flera områden). Sedan finns det C2D/Phenom2 för tusen spänn som är väldigt mycket bättre än en 9650, så prisvärt är det heller inte.

EDIT: Vi hade samma moderkort, respekt... Nej inget att hänga i granen faktiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar

Tackar för bra svar. Då kör jag vidare på min cpu ett tag till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labanius
Tackar för bra svar. Då kör jag vidare på min cpu ett tag till.

Du kan överklocka den lite (kanske 3,3-3,4ghz), räcker ännu längre

Permalänk
Medlem

köp hellre en athlon 620, mindre watt högre klock, går att klocka högre på standard volt.

Dock är det bättre med en phenom 710-720 om du inte behöver quad eller en phenom 550 som skulle kunna vara en ok uppgradering för dig om du inte är i behov av flera kärnor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
1000kr för en 9650 är inte ett bra köp. 2,3ghz phenom = nej. Själv hade jag samma problem, hade en athlon 5000+ x2 och mitt moderkort stödde bara upp till 9850, men jag satsade på ett nytt moderkort så jag kan köpa andra cpu:er.

Du kommer märka väldigt liten skillnad kan jag lugnt säga (din athlon är säkert bättre än 9650:n på flera områden). Sedan finns det C2D/Phenom2 för tusen spänn som är väldigt mycket bättre än en 9650, så prisvärt är det heller inte.

EDIT: Vi hade samma moderkort, respekt... Nej inget att hänga i granen faktiskt.

Gick från 5000+ till phenom det var stor skillnad!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

phenom 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
köp hellre en athlon 620, mindre watt högre klock, går att klocka högre på standard volt.

Dock är det bättre med en phenom 710-720 om du inte behöver quad eller en phenom 550 som skulle kunna vara en ok uppgradering för dig om du inte är i behov av flera kärnor.

Dessa processorer är phenom II och kanske kan vara ett alternativ, dock står det inget att moderkortet stödjer dom, vet du om dom gjör det?

Permalänk
Medlem

vad uppgraderade du till då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Gick från 5000+ till phenom det var stor skillnad!

Kul att höra,
vad uppgraderade du till då?

Edit:

Tänk om man kunde lära sig läsa sign.

Permalänk

Jag körde tidigare en 6000+ och bytte den till en 9850BE 125watt och mitt kort fixade det med en BIOS-uppgradering. Kortet är ett Asus M8N SLI Deluxe, rullar på rätt bra faktiskt, kör 4GB Corsair 800mhz.

Jag tyckte helt klart att det blev ett stort kliv framåt prestandamässigt att byta från 2 till 4 kärnor!

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO