Datorn stänger av sig själv - endast när jag spelar

Permalänk
Inaktiv

Datorn stänger av sig själv - endast när jag spelar

Tjena! Jag haft problem med min stationära dator ett tag nu (kör Windows XP) att den stänger av sig själv.
Dock så stänger den bara av sig när jag spelar spel, aldrig annars.
Jag har tittat upp tempen och den ligger runt 38 - 44 när jag använder datorn till saker som facebook, office, spotify osv.
När jag spelar så kan värmen vara så hög som 50-65 grader.
Jag misstänkte att detta var problemet så jag köpte en chassifläkt. vilket gjort att värmen blev lite lägre men datorn startade fortfarande om sig/stängde av sig.
Jag även provat att kryssa av att datorn inte ska starta om sig själv vid systemfel.

Är någon som har en lösning eller har liknande problem?

Mina nuvarande tempar är:
CPU 41
SYS 46
AUX 37
HD0 37

Specs:

Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 3
Language: English (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7250
BIOS: Default System BIOS
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~2.0GHz
Memory: 2048MB RAM
Page File: 787MB used, 3152MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.5512 32bit Unicode
GFX: ATI Sapphire Radeon X1900 512 MB

Tack på förhand.

EDIT: Får ingen bluescreen, datorn bara stänger av sig.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Permalänk
Inaktiv

Har en lista med mina datordelar (köpte från komplett) men inte riktigt säker på vilken som är nätagg.

Men kan det vara: Hiper Störmförsörning ATX 580W Sort, 18dB 120mm vifte, 4xSATA, 2XPCI-E 20/24pin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wezzah
Har en lista med mina datordelar (köpte från komplett) men inte riktigt säker på vilken som är nätagg.

Men kan det vara: Hiper Störmförsörning ATX 580W Sort, 18dB 120mm vifte, 4xSATA, 2XPCI-E 20/24pin

Ja, det är nätagget. Hiper gör väl inte toppennätagg men de är helt okej, bör inte vara fel på den. Hur gammal är datorn? Komponenterna tyder på att den har några år på nacken. Kanske applicera om kylpasta på processorn?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Hiper är livsfarligt för dator. Även om felet är någon annanstans så bör du göra dig av med Hiper agget innan den förstör flera delar samtidigt (för ibland även hårddisken).

Permalänk
Avstängd

Re: Datorn stänger av sig själv - endast när jag spelar

Citat:

Tjena! Jag haft problem med min stationära dator ett tag nu (kör Windows XP) att den stänger av sig själv.
Dock så stänger den bara av sig när jag spelar spel, aldrig annars.
Jag har tittat upp tempen och den ligger runt 38 - 44 när jag använder datorn till saker som facebook, office, spotify osv.
När jag spelar så kan värmen vara så hög som 50-65 grader.
Jag misstänkte att detta var problemet så jag köpte en chassifläkt. vilket gjort att värmen blev lite lägre men datorn startade fortfarande om sig/stängde av sig.
Jag även provat att kryssa av att datorn inte ska starta om sig själv vid systemfel.

Är någon som har en lösning eller har liknande problem?

Mina nuvarande tempar är:
CPU 41
SYS 46
AUX 37
HD0 37

Specs:

Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 3
Language: English (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7250
BIOS: Default System BIOS
Processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+, MMX, 3DNow (2 CPUs), ~2.0GHz
Memory: 2048MB RAM
Page File: 787MB used, 3152MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.5512 32bit Unicode

Tack på förhand.

EDIT: Får ingen bluescreen, datorn bara stänger av sig.

Vad har du för grafikkort och vilka temps talar vi om?
Det låter som en klassisk överhettning av graffet:-(
När kortet går över från windows 2d läge till 3d läge i spel så börjar ju kortet jobba på riktigt och är det då något fel på kortets kylning så att det blir för varmt så blir man utkastad i windows eller så startar datorn om sig/hänger sig.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Hiper är livsfarligt för dator. Även om felet är någon annanstans så bör du göra dig av med Hiper agget innan den förstör flera delar samtidigt (för ibland även hårddisken).

Mja, jag skulle aldrig själv köpa Hiper men så farliga är de väl inte? Känner flera med Hiper nätagg som rullar på år efter år.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Permalänk
Medlem

emerlu:
Det finns många såna trådar så det är bara att läsa.

Du gör helt rätt i att inte vilja köpa ett själv emerlu.

Många Hiper ägare lät precis som dig emerlu innan datorn gick sönder. Efter de kom till forumet och felsökt sin trasiga dator hade de bytt åsikt. Om man väll får konstiga fel så är det dumt att klamra sig fast vid Hiper agget som är så känd att orsaka sånt.

Fast det här hjälper inte trådskaparen.

Om du kan låna ett annat nätagg och grafikkort att testa i din dator så kan vi utesluta de två delarna och leta efter felet någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar! Får fundera om jag ska bytta nätagg. då.
Datorn är lite mer än 3 år gammal och har aldrig bytt delar, förrutom nu då jag montera chassifläkten.

Ang grafikkortet: ATI Sapphire Radeon X1900 512 MB
Och vart kan jag se tempen på grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
emerlu:
Det finns många såna trådar så det är bara att läsa.

Du gör helt rätt i att inte vilja köpa ett själv emerlu.

Många var lika Hiper ägare lät precis som dig emerlu innan datorn gick sönder. Efter de kom till forumet och felsökt sin trasiga dator hade de bytt åsikt. Om man väll får konstiga fel så är det dumt att klamra sig fast vid Hiper agget som är så känd att orsaka sånt.

Fast det här hjälper inte trådskaparen.

Om du kan låna ett annat nätagg och grafikkort att testa i din dator så kan vi utesluta de två delarna och leta efter felet någon annanstans.

Sålänge man tänker som jag och ser nätagget som en väsentlig komponent i datorn vill man inte ha Hiper.

Citat:

Tack för alla svar! Får fundera om jag ska bytta nätagg. då.
Datorn är lite mer än 3 år gammal och har aldrig bytt delar, förrutom nu då jag montera chassifläkten.

Ang grafikkortet: ATI Sapphire Radeon X1900 512 MB
Och vart kan jag se tempen på grafikkortet?

Ladda ner RivaTuner.

Jag gissar på att felet beror på något av dessa orsaker:

- CPUn går upp i för hög temperatur. Många AMD processorer är specade som max temperatur runt 65 grader. Detta skulle jag tro avhjälps av att applicera ny kylpasta (kylpasta leder värme sämre med åren).
- Något står inte rätt till med grafikkortet.
- Nätagget spökar.

EDIT: rättade stavfel

Permalänk
Inaktiv

Fick nu reda på att jag hade 72 grader i GFXet, verkar väldigt högt.
Hur kan jag göra för att sänka den?

Eller är det bättre att köpa nya delar? (Processor, nättagg, GFX) (Ev. moderkort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick nu reda på att jag hade 72 grader i GFXet, verkar väldigt högt.
Hur kan jag göra för att sänka den?

Eller är det bättre att köpa nya delar? (Processor, nättagg, GFX) (Ev. moderkort)

Idle eller load? Om load är det faktiskt rätt bra. Grafikkort är i regel designade för högre temperaturer än processorer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emerlu
Idle eller load? Om load är det faktiskt rätt bra. Grafikkort är i regel designade för högre temperaturer än processorer.

Det är i idle.

Verkar som datorn är allmänt sliten då, får köpa nya delar helt enkelt.

Tack för alla svar!

Permalänk
Inaktiv

Har upptäckt en mycket konstig sak nu.
Jag provade att spela i half-screen istället och nu fungerar allt perfekt. Tempen är runt 55-60 men datorn stängs inte av.

Detta verkar väldigt konstigt, varför stängs den inte av bara för den inte är full-screen?

Har testat med: Sims 3, Heroes of Newerth, Age of Empires III. Alla funkade perfekt.