Hemmabio högtalare för film

Permalänk
Medlem

Hemmabio högtalare för film

Jag skall inom en snar framtid investera i ett hemmabio system. Har koll på vilken TV och reciever jag kommer att köpa men är mindre säker på vilka högtalare.

Recievern kommer att vara en från Onkyo: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=415278
Eller möjligen en annan i den prisklassen.

Jag har sammanställt en lite jämförelse av 6 olika 5.1 system som är inom prisklassen 5000-10000: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=87999...11,17507,141933

Den dyrare av dom är väl egentligen lite utanför min budget men beroende på hur mycket mer man får för pengarna kan det kanske vara aktuellt.

Jag kommer att ha systemet i ett rum som är 15-20 kvm. Jag ser mest på film och serier, musik är mindre viktigt.

Jag är ingen expert och vet inte om jag kommer att höra jätte stor skillnad på mindre detaljer i olika system.

Huvudsakligen vill jag köpa ett system som kommer att stå sig länge och fungerar bra med Blueray och HD-ljud och ge en trevlig hemmabio upplevelse för familj och vänner.

Något som jag funderat mycket över är att de flest av högtalarsystemen i jämförelsen är från 2005-2006 vilket känns gammalt. Spelar detta någon roll?

Så det jag slutligen behöver hjälp med är att välja ut ett utav de 6 (eller något annat för den delen) högtalarsystemen som passar mina behov bäst och är mest prisvärt.

Hoppas någon har lite koll och kan erbjuda lite hjälp!

Tack

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Har inte lyssnat på någon av systemen MEN jag kan garantera dig att deras karaktärer skiljer sig från varandra. Bästa är att hitta en affär som säljer dem och provlyssna dem helst hemma i tänkt lägenhet och utifrån det bestämma sig.

Permalänk
Medlem

Det finns 2 system på erbjudande hoss reference audio. Fynda.

http://www.referenceaudio.com/

Infinity PHI51. Nedsatt från 14.995 till 4.995

Mourdaunt Short Genie. Nedsatt från 11.995 till 6.995

Jag har inte hört Infinity paktet men Mordaunt paktet låter mycket trevligt. För 6.995 är det en riktigt bomb pris. Jag gillar den designen över infinity också.

Lycka till.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

är ingen expert heller men får man föreslå att du kanske ska prata me hifi klubben?

dom har bra grejjer.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/dali_co... kan nog vara nått för dig, har hört bra om dali serien. om du är osäker gå in i närmsta hifi butik o lyssna dom snålar inte me volymen om man frågar

Permalänk
Avstängd

Skulle också tittat på hifi klubben ...

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Ok, jag får ta mig en titt där och prova ut de olika systemen.

Någon som har koll på det här med åldern på systemen? Har det inte kommit nya system som möjligtvis kommit ett steg längre i den teknologiska utvecklingen och fortfarande ligger inom rimlig prisklass?

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

På 15kvm är ett stående golv system otroligt plats krävande. Hifiklubben har inga intressant små system. Dom har inget under 20.000kr som låter bättre än Genie.

Förklara med "steg längre i den teknologiska utvecklingen?" Pratar du högtalarna eller förstärkare eller så? Du pratar i gåtor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, ok. Får ge det ett till försök då.

Först och främst handlar det om högtalarna. Det jag tänker mig är att på samma vis som en TV eller dator utvecklas och delar blir billigare att producera får man mer prestanda för pengarna om 3-4 år än vad man får i dagsläget.

Påverkas inte högtalare på samma vis och lika snabbt? Dvs. Kommer inte ett högtalarsystem från 2009 för låt oss säga 7000kr ge mer prestanda än ett från 2005 för 7000kr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus
Haha, ok. Får ge det ett till försök då.

Först och främst handlar det om högtalarna. Det jag tänker mig är att på samma vis som en TV eller dator utvecklas och delar blir billigare att producera får man mer prestanda för pengarna om 3-4 år än vad man får i dagsläget.

Påverkas inte högtalare på samma vis och lika snabbt? Dvs. Kommer inte ett högtalarsystem från 2009 för låt oss säga 7000kr ge mer prestanda än ett från 2005 för 7000kr?

Både ja och nej.

Absolut inte så drastiskt som elektronik.

5.1 högtalare från 2000 för 10.000kr låter bättre med stor sannolikhet än från 2009 för låt oss säga 5.000kr.

I tv världen ändras det mycket snabbare.

Vissa högtalare är som instrumment. Just en modell från 1961 låter bäst. Dvs lyckad kombination av matrieal/element/bygge som sätter standard.

Det som ändras mest nuförtiden är små paket, då man försöker komma undan naturlagarna vad som är möjligt att spela ur små lådor. Dock så är utvecklingen inte explotions artad utan den går sakta frammåt.

Köp Genie, kommer låta bra i 15 år framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja, så jävla mkt görs d inte på högtalare om man jämför med mkt annan elektronik.

Nu sa du förvisso att prio var spel och film, annars tycker jag du verkligen ska ta dig en tänkare på att kanske börja enbart med fronthögtalare, och på så sätt kanske ha råd med lite finare stativare, och sen bygga vidare.

Ett råd; ge dig ut och lyssna så mkt du bara kan, på högtalare i olika format och främst prisklasser, så du kan skapa dig en uppfattning om vad du gillar för typ av ljud, och vad du får i de respektive prisklasserna.

Onkyo 607 är en väldigt bra förstärkare för pengarna, den tycker jag absolut du kan ha som byggfundament för ditt system.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har ett Harman Kardon HKTS11 5.1 system som jag personligen gillar skarpt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=17507

Medföljande väggfästena kan vara lite pilliga dock.