Kan inte komma in i bios + att det inte går installera windows på mina hårddiskar

Permalänk

Kan inte komma in i bios + att det inte går installera windows på mina hårddiskar

Jag har ett ganska stort problem. Nyligen så skulle jag installera windows 7 på min dator. Hade vista innan, och jag hade massa problem då med datorn.

Prolemen var: gick inte att komma in i bios när man tryckte del(testade med 3 tangetbord), den gjorde någon hårddisk kontroll varje gång jag startade datorn som alltid fastnade på 77 %(detta problemet löstes med att trycka på en tanget istället för att göra kontrollen).

Jag skulle denna gången installera windows 7 för att bli av med all skit men jag kunde ju inte komma in i bios. så jag kopplade ut systemhårddisken så datorn inte hade något annat val än att starta med skivan, vilket fungerade. Jag kopplade in systemhårddisken igen och formaterade den. installerade windows på den. sen efter installationen var klar så startades datorn om och då fick jag ett felmeddelande där det stog: BOOTMSG is missing press ctrl + alt + del to restart. tryckte in det och det funkade inte. så jag blev tvungen att koppla ut systemhårddisken igen och installera om windows igen. Andra gången jag skulle installera windows så stog det att det inte går att installera windows på mina hårddiskar. Det stog: windows cannot be installed to disk 2 partion 1(samma sak med alla hårddiskar). Sen fanns det mer fakta om problemet där det stog: This computers hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computers BIOS menu. Men som sagt så kan jag inte komma in där.

Jag har testat att reseta BIOS och att ta ut batteriet. Sen har jag även testat att skapa en ny partion men det alternativet går inte att använda i installationsfönstret av någon konstig anledning.

Släng gärna en vettig tanke hur jag ska lösa detta problemet.

Permalänk
Medlem

Eftersom du skriver att Bios inte går att starta undrar jag om du ser något alls när du startar datorn, dvs. ser du att minnen beskrivs osv? Menar du att det inte går att stoppa datorn vid startläget genom att exempelvis trycka del?

Om det är så att det bara inte går att stoppa den i läget man vanligtvis trycker del för att nå bios låter det som om att keyboard inte är helt ok. Lyser någon lampa på keyboardet? Testa att sätta in keyboardet i olika usb portar om det är så att vissa är portar är dissable:ade i Bios.

Om det är så att det är helt svart när du startar datorn så kan jag tyvärr inte bidra med mer vetskap

Lycka till!

Permalänk
Vila i frid

Släng gärna in en vettig beskrivning av vad du har för dator och vilka tangentbord det är du har provat med.

Permalänk
Medlem

Använd vanliga tangentbord. INTE USB eller trådlöst tills du kommit in i bios och satt på USB stödet för tangentbordet.

1 hårddisk och 1 DVD när du installerar Windows. Vänta med de andra diskarna/partitionerna tills du sett skrivbordet minst 1 gång innan du skapar/kopplar in dom.

Efter du är klar. Gå in i bios och välj vilken hårddisk datorn ska starta från. Du kan även byta plats på kablarna så att Win hårddisken hamnar före de andra.

Permalänk

Det är ju det som är det skumma, den lyser undertiden. Men jag ska testa med alla portar senare idag, man vet ju aldrig.

"Menar du att det inte går att stoppa datorn vid startläget genom att exempelvis trycka del?" aaa det gör jag.

Panpo98 jag ska defenetivt testa det ikväll att koppla ut alla utan en hårddisk och sen ha en dvd. ska även se om jag hittar ett gammalt tangetbord med en sån anslutning