Hur kul är LAN, egentligen?

Permalänk
Proffsmoddare

Det är så för mig varje gång jag ska på Dreamhack, innan jag kommer dit har jag fått för mig att jag ska göra så jävla mycket men sen när jag väl är där händer det inte mycket. Dock tycker jag fortfarande att det är roligt

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Allvarligt talat, LAN utan internet är blanddet trevligaste och roligaste som finns. Synd bara att dagens ungdomar inte kan upskatta ett riktigt LAN utan föredrar att spela MMORPG spel. Sista lanet jag var på med 500/500 lina så... ungefär 90% av spelarna spelade WOW hela lanet, ingen spelade lokalt alls, utom vissa kortare perioder.

Tyvärr finns det inga större äkta LAN utan alla dras ned med Internet, vilket lockar fel personer, PrivatLAN utan internet är dem enda som är roliga att gå på numera.

Håller med till fullo! World of Warcraft är alldeles för mycket runt omkring en nu.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar också LAN utan internet anslutning. Jag och 6-10 polare brukar styra upp LAN 1-2 ggr per år för att helt enkelt samlas och umgås i 3-7 dygn. Tycker att alla som nämner att patchar och drivers som man måste få tag på är ute å cyklar, för de går inte att tanka allt innan man drar till LANet, typ dela ut en spel lista osv. och hålla datorn uppdaterad. Frånvaron av internet gör mest så att ingen får för sig att slösurfa youtube eller något annat ej LAN produktivt

Vi brukar spela allt ifrån gamla klassiker som AOE, Worms till nyare spel som UT3, L4D (förbannat roligt att skrika på varandra när man spelar vs mode). Efter ett par dar blir de ev. lite film tittande då man för de mesta har tillgång till en större skärm och har grindat sönder en del spel.

Som regel har vi alltid grillat på våra LAN, gör det till en mycket mysigare upplevelse och man får röra lite på benen istället för att bara sitta framför dumburken och micron.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

LAN är bara en ursäkt för att grabbarna ska kunna få supa ifred, ifrån både frun och barnen,spelen är bara ett plus..

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ska på lan idag (torsdag). Vi är ett gäng grabbar som brukar lana några gånger om året. Brukar bli jävligt kul. Det roligaste är när vi har disskusioner om vilka spel vi ska spela. Det slutar alltid med att vi spelar exakt samma spel som alltid. hehe

Permalänk
Medlem

Det beror ju på sällskapet. Vi lanar fortfarande och har så gjort i 15 år. Problemet är att hitta spel som alla gillar och känner sig lika duktiga på. Kan rekommendera GTA4 i LAN eftersom det är varierat och går att flumma omkring och ha kul med.
Vi brukar alltid leta upp lite coola demos från t.ex. www.pouet.net och visa framåt småtimmarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Själv tycker man att det är sjukt tråkigt att lana ... även om man är 10-30 pers ... kan lika gärna sitta hemma o chilla istället för att streck lira o få huvudvärk( jag är känslig får skit lätt ont i huvet)

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Har själv precis slutat ett LAN, det är som det alltid är, lite oöverenkommelser utav spelval och ojämnt spelar antal på wc3 etc, annars så är det sjukt kul att lana och man blir lite sur när man måste sluta och alla går, plus att städa efteråt xD
Innan lanet är jag alltid ivrig som fan och blir alltid arg när det kommer asmånga som säger att dom inte kan va med, men det ordnar sig alltid, dock detta lanet så hade min kompis frågat 2 tjejer om dom ville vara med, jag tyckte att det lät som en jävligt dålig ide... och det var det också.... men dom sade det nu efteråt att LAN är kanske en lite mer killgrej

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter på LAN nu, och vi har riktigt kul. Vi spelar HoN för fullt, och allt flyter fint. LAN är sjukt gött så länge man inte kör för ofta.

Permalänk
Medlem

Jag och mina kompisar hade mycket skoj på tidigare lan men nu när de flesta börjat spela Wow känner jag inte riktigt för att arrangera ett då jag vet att de ändå kommer sitta där efter ett tag och bara spela Wow :(.

Permalänk
Medlem

vi lira quake1 ctf i dos.

gick inte o spela spel i första versionen av windows95

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
Jag och mina kompisar hade mycket skoj på tidigare lan men nu när de flesta börjat spela Wow känner jag inte riktigt för att arrangera ett då jag vet att de ändå kommer sitta där efter ett tag och bara spela Wow :(.

Sånt är så jävla tråkigt. Ska man spela wow så kan man göra det hemma. WOW förbud på lan!!!

Permalänk

Re: Hur kul är LAN, egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
Jag har varit på ett antal LAN i mitt liv och jag måste säga att förväntningarna är högre än resultatet. Det känns som att LAN aldrig blir så kul som man tror att det ska bli. Kanske största felet är oöverenskommelse om vad för spel som ska spelas. Alla gånger har det varit så begränsat. Dom LANen jag varit på har det nästan uteslutet varit CS och wc3, och en del Diablo2. En liten klick Q3 och UT också.

En annan grej är att en del helt enkelt inte vill spela en allt för stor del av tiden, sitter hellre och tittar på film eller serier. Många tycker internet är en dålig grej att ha för det leder definitivt till mindre spelande.

Vad är era erfarenheter?

=/

Varför bestämma vilket spel man ska spela?
Mina erfarenheter är bara bra, garv, spelande och en massa drygande över internet som man sedan garvar ännu mer åt

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Saker som förstör LAN:
*World of Warcraft
*Idiotjävlar som sätter upp högtalarsystem och dunkar skitmusik 2-3 dygn i sträck och tror att alla andra tycker om det. Kvittar vad det är för musik, sjukt jobbigt när man sitter och lirar iallafall.
*ProjektorTV, stor TV, allmän TV som folk kan glo på, speciellt om den är kopplad till en dator. Leder till att 5-10 pers glor på 10 filmer på lanet istället för att spela. Vilket är sjukt lamt, sitt hemma och glo på film för helvete.
*LAN utan internet, om ovanstående håller på är internet nåt man måste han. Annars kan man lika gärna dra hem.

Permalänk
Medlem

Ja det var mycket LAN när man var yngre och hade mindre ansvar, och roligare än så har man sällan haft. Nu när man "vuxit upp" så finns inte möjligheterna lika ofta. Jag kan dock säga att spela online med polare samtidigt man kör Ventrilo eller TeamSpeak är ett himla bra alternativ!

Permalänk
Medlem

Tycker det är jävligt kul att lana. Brukar förvisso bli lite för mycket alkohol första dagen

Slutar oftast med att vi lirar L4D som är ett riktigt höjdarspel när man inte är mer än 3-4 pers. Vi har lirat igenom Titan Quest också, men efter en genomkörning är man inte så sugen på mer tyvärr.

Vi provade faktiskt Dungeons & Dragons Online och förutom vissa tekniska problem (som att det tokkraschade för en av oss hela tiden) så var det ett rätt mysigt spel att spela på lan.

Problemet för oss är att en del personer inte känner för att spendera en massa pengar på spel, så det är ett jävla meck att försöka få till nånting som funkar för alla. Därför är jag glad att jag tvingade de "närmaste" att köpa L4D

Permalänk
Medlem

LAN är så roligt som man gör det till. Som så mycket annat.
Precis som på fest så finns alla förutsättningar för trevligheter om det är schysst folk man är med. Personligen upplever jag det som roligast när man bara är några stycken (läs: 4-5-6st) som umgås och spelar. Känner mig för övrigt oerhört sluskig om det pågår mer än ett dygn

Permalänk
Medlem

Jag älskar LAN, har alltid gjort det och fått enormt mycket skoj ur det.

de roligaste lanen var förra vintern när COD5 släppted med zombie mode och vi verkligen kämpade för att komma längre än gången innan. självklart drack vi stora mängder bärs mellan vågorna.
Slutade med att 2 av oss fick panik kuta till dass polaren nöp toaletten så jag pissade i badkaret, spurtade tillbaka mot datorn när vi hörde polarna skrika men båda vurpade och kraschade rakt in i julgranen så den flög i backen. vi klarade det fan ändå

Nej fan jag vill aldrig sluta lana även om det inte händer så ofta.

Visa signatur

Spela Arma II i Plutonstruktur
ARMA II - SWEDISH STRATEGIC GROUP

Permalänk
Medlem

LAN är skitroligt om man faktiskt får ihop ordentlig multiplayer. De gamla tiderna (för mig) med BF 1942 var ju underbara, eller MOHAA för den delen. Nu för tiden är det bara massa WoW, det klarar jag mig utan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

World of warcraft förstör LAN! Jag lirar wow själv men i LAN passar det inte enligt mig. Bara om alla lirar wow men de e roligare o lira cs o sånna spel

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk
Medlem

Med härligt folk så kan man få till fina LAN, men självklart är det en stor bonus om man har riktigt bra lan-spel också. Left 4 Dead och AvP2 funkar riktigt bra

Tyvärr är det väl alltid återkommande spel på lanen.. Dota och alla domdär halvt obligatoriska.. och gillar man inte dom personligen så blir det rätt ledsamt att sitta och enbart spela dom inpå småtimmarna

Men vissa lan så hittar man ju något spel, multiplayer eller ej, som förgyller lanet. Var på ett lan där vi spenderade många många timmar på att sitta och spela Pandemic 2 tex

Ett spel som bör förbjudas på alla lan.. eller nästan snarare en genre.. är MMO.. Visst kan det funka om alla på lanet spelar samma spel, på samma server, och spelar tillsammans (instans/pvp/whatever). Men är det någon insnöad mmo-stackare som sitter och raidar när andra lanar.. njä.. det funkar inte.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
LAN är bara en ursäkt för att grabbarna ska kunna få supa ifred, ifrån både frun och barnen,spelen är bara ett plus..

+1.

av någon rolig anledning så blir det alltid några öl för mycket och en pizza förlite när man vaknar.. micro mat smakar godast i ruset.

sen så blir ju lanet oftast roligare med lite berusning. vet inte varför ^^

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

håller med om att lan va roligare förr ;P. blir mest att man lirar wow på lanen nu för tiden -.-. Men några spel som måste spelas för att de ska vara lan är Sven Coop, Quake 3 eller äldre, Liero och soldat <3. inget lan annars. Kan garantera assgarv

Permalänk
Medlem

Det är kul med LAN men tyvärr lyser coop spelen med sin frånvaro. Det var ballt med death match turneringar förr men då man har ägnat väldigt mkt tid åt detta så är det inte så kul längre. Jag återfick känslan av hur kul det var när left 4 dead kom ut. Det var riktigt roligt att köra 4 spelare mot order av zombies. Men det är ett enda spel. COD5 var alldeles för instängt för att kunna bli något. Där var endast zombiebanorna roliga. Jag tycker det är kul att umgås med polarna pga den sociala biten. Man sitter ju inte ensam och pratar som i telefon. Men den riktiga glädjen man hade för 5-6 år sen lyser lite med sin frånvaro.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

LAN var grymt kul ibland när man var yngre, jag kommer ihåg quake 1 tiden, det var guld värt. Idag blir jag förvånad om någon lanar av andra skäl en nostalgi.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Lan är kul några gånger om året men inte mer,sen ska man ju vara minst 10 pers.Förra lanet vi hade var det runt 30 - 40 pers på,det var riktig lan känsla,NEradio på dynget runt och raida statoil framåt morgonen.Sen ska de ju självklart vara CS och inget wow,då är de fint

Visa signatur

Asus P5N-D,8800gts 640mb,4gb ram corsair 800mhz,500gb samsung,Maxtor 150gb,480w Ace Raw modulär,Intel p4 3,4ghz (ny inom kort)

Permalänk
Medlem

Under de senaste åren har jag endast varit på 3 LAN. Alla dessa har varit helt underbara.

Spelar Q3 Urban Terror i en europeisk klan. Vi har sedan förra sommaren börjat ha återkommande lan-träffar där man träffar klanmedlemmarna, bor tillsammans i ett hus, hjälps åt med mat, inhandling av mat, grillning, pool osv.

Dessa LAN har varit i Slovakien då det är mycket billigt att resa dit, billig mat och alkohol samt att många medlemmar bor i det området.

Målet är att ses två gånger per sommar, en i början och en i slutet. Då i ungefär en veckas tid, mer eller mindre beroende på vad som passar en själv. Upplägget är riktigt härligt - är det fint väder på dagarna - då är det Capture the ball eller liknande i poolen som gäller.
Regnar det, då sitter vi inne och spelar. Självklart dricker vi öl till frukost, lunch, middag och kväll, om än med måtta.

Grillkväll varje kväll oavsett väder, sedan går vi in och spelar hela natten för att sedan vakna upp och fixa frukost/lunch.

Det är klart att det blir mycket Urban Terror, och alla är på samma nivå och det är alltid någon klanmatch som spelas gemensamt mot externa över internet. Övriga engagerar sig i spel som GTA, AVP, C&C Generals eller något racingspel.

Är kanske inte någon heldedikerad LAN-upplevelse, men alla ingredienser finns där som gör LAN bra - Gemenskap, roliga aktiviteter, umgås med folk man annars bara snackar med över TS/Ventrilo.

Gamla garage-lan osv förlorade sin charm när folk fick vettig internetuppkoppling, även om det är skoj att träffa på folk irl också. Men om man väl ses irl så kan man ju hitta på annat skoj med likasinnade också Spela tillsammans kan ju göra över internet!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Inte så många lan längre , men har varit på en del genom åren. Tycker alla storlekar har sin charm 4-8 med ett gäng vänner brukar faktiskt vara roligast men blir alltid kul med turnering och tex BF på 20+ lan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Böghög på den som sover!

Stå utanför OK 6 på morgonen för att köpa cola och micromat.

700gb
http://snusk

Inget sådant tack!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

CS 'är så jävla trist att lana, ska man lana ska det vara ett spel med drivande storyline och ett par polare, det är riktiga grejer.

Visa signatur

lolclockers