Fyra lyxiga möss för gamers

Permalänk
Melding Plague

Fyra lyxiga möss för gamers

Gamingmarknaden är på väg att mogna från leksaksstatus till sportutrustning för professionella spelare. SweClockers tar en titt på fyra nya spelmöss i den yttersta toppklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra och roligt test:)

Permalänk
Medlem

Mycket givande test, hade dock hellre tagit Razer Mamba istället Mycket skön trådlös mus som går att köra trådat också. Priset är inte lika mysigt dock.

Permalänk
Medlem

synd att ni inte hade Steelseries Ikari med i testet ^^ det är nog den mest stabila och sköna musen som någonsin existerat i min mening ^^

annars ett riktigt grymt test
Q-Pad musen är ju annars ganska lik Ikarin, och jag ser att många har strävat efter Steelseries med sleevad sladd och guldplätterad usb.
vet dock inte om steelseries var först med det.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

hur jämförs dom här med razer dathadder?

Permalänk
Avstängd

Fint köpte acer musen i förrgår. får den nog idag eller i morgon^^ Jag har lite större händer än vanligt så jag tror nog att tummgreppet kommer ej vara något problem så den kommer nog bli perfekt för mig:D

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Hm, har testat flera nya möss i toppskiktet bland annat, men det är något med MX518 som får mig att ogilla alla andra datormöss, daturmusar, möss?

Permalänk
Medlem

bra test, dock tycker jag det är dumt att ni skriver "tummknapparna sitter för högt upp"

är inte det en vanesak, samt vad man själv tycker? jag tycker det är skönt och kunna krama åt musen som jag kan på min 3.0a tack vare att jag har ganska liten tumme

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Trevligt test. Är lite tveksam när det kommer till Qpads mus dock. Det gick nämligen att hitta just denna mus, i noname och långt före Qpads release, på en asiatisk webbshop-sida (för en billigare peng dessutom). Denna försvann lika snabbt från sortimentet när folk började få reda på det.

Inget ont om Qpad, men lite lustigt är det.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se Steelseries nya möss i testet: Xai och Kinzu

Permalänk
Medlem

Jag stod och höll i ACE musen, men tyckte den hade 2 brister, dels så kändes det som att kanten runt dpi-knappen skulle kunna skava. Och dels så gillar jag inte stöd för ringfingret (eller lillfingret för den delen) att låta underlaget ha kontakt med ringfingret tillåter iaf mig att göra den där sista fintuningen på siktet snabbt.
Dock så var ACEs lillebror MLUC250, även den laser, en riktigt höjdare, dels bättre läge på dpi-knappen och ett skönare stöd för handen, påminner en hel del om känslan av min gamla favorit, den gamla vita logitech mouseman som jag slitit ut 2 exemplar av.
Håller med recensenten om att tumknapparna är lite väl tröga på ACE mössen.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk

En ACE Edge ska nog få ersätta min deathadder
bra pris!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pika
Trevligt test. Är lite tveksam när det kommer till Qpads mus dock. Det gick nämligen att hitta just denna mus, i noname och långt före Qpads release, på en asiatisk webbshop-sida (för en billigare peng dessutom). Denna försvann lika snabbt från sortimentet när folk började få reda på det.

Inget ont om Qpad, men lite lustigt är det.

99% av alla möss från alla märken är OEM, de köps alltså färdiga och sätts på företagets logga. Microsoft antar jag inte gör detta då de är stora nog att utveckla sina egna möss.

Permalänk
Medlem

Då jag redan haft en Ace så ställer jag mig tveksam till om jag någonsin skaffar en till sådan. Var inget vidare. Synd att inte Mionix mössen finns med i testet. Den enda som ersatt min MX518 trotjänare

Kanske en idé för Sweclockers. Göra en databas med mustesterna precis som ni gjort med SSD's. Man kanske får sålla lite bland alla spelmöss som finns men en idé.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Aldrig något för vänsterhänta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
99% av alla möss från alla märken är OEM, de köps alltså färdiga och sätts på företagets logga. Microsoft antar jag inte gör detta då de är stora nog att utveckla sina egna möss.

Skulle inte tro det.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Det är mest onödigt att lägga så mycket pengar på en mus.

Hade en mx518 förut. När den gick sönder köpte jag en annan mus för 100kr.
Jag får lika många kills/hs i fps som jag fick med mx518. Även i windows är allt lika.

De bästa spelarna jag har träffat har för det mesta haft billiga möss. Är nog mer en sorts placebo effekt med sådana där "lyxmöss". Man tror att eftersom det är en "super" mus, kommer man att spela som en gud.

Men det är egentligen ingen stor skillnad mot en billigare mus.

//
Förövrigt tar nog de där mössen inte hem något skönhets pris

Permalänk
Medlem

Värt att nämnas är att det i princip bara är MS, Logitech och Razer som utvecklar egna möss... Nästan alla andra är OEM...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Thunde; Beror väl på. Jag kör med en Microsoft laser 6000, och kan märka att om jag drar allt för stora rörelser för snabbt så flippar muspekaren ur helt. Fungerar dock perfekt annars, så får ofta köra på hög sens för att undvika detta.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Värt att nämnas är att det i princip bara är MS, Logitech och Razer som utvecklar egna möss... Nästan alla andra är OEM...

Det spelar väl ingen roll, det är ju en produkt du köper och inte ett företag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunde
Det är mest onödigt att lägga så mycket pengar på en mus.

Hade en mx518 förut. När den gick sönder köpte jag en annan mus för 100kr.
Jag får lika många kills/hs i fps som jag fick med mx518. Även i windows är allt lika.

De bästa spelarna jag har träffat har för det mesta haft billiga möss. Är nog mer en sorts placebo effekt med sådana där "lyxmöss". Man tror att eftersom det är en "super" mus, kommer man att spela som en gud.

Men det är egentligen ingen stor skillnad mot en billigare mus.

//
Förövrigt tar nog de där mössen inte hem något skönhets pris

Jag tycker precis tvärt om. Det är skärm, tangentbord och mus som är helt avgörande för hur datorn upplevs. Folk som köper ett grafikkort för 5000 kr och sedan lirar på en sunkig noname-skärm från Elgiganten har helt fel prioriteringar (finns många exempel i forumet).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Saknar Logitechs nya G500 i det här testet, några planer på att lägga till den musen i testet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
Saknar Logitechs nya G500 i det här testet, några planer på att lägga till den musen i testet?

Nej det har vi inte. Vi testar ett urval produkter i varje artikel och det finns alltid modeller som inte kommer med av olika anledningar. Det är tröttsamt att läsa "saknar produkt x" i kommentarerna till _varenda_ test som publiceras. Förstå att vi omöjligt kan testa allt som finns på marknaden i ett svep.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sam_h
Jag stod och höll i ACE musen, men tyckte den hade 2 brister, dels så kändes det som att kanten runt dpi-knappen skulle kunna skava. Och dels så gillar jag inte stöd för ringfingret (eller lillfingret för den delen) att låta underlaget ha kontakt med ringfingret tillåter iaf mig att göra den där sista fintuningen på siktet snabbt.
Dock så var ACEs lillebror MLUC250, även den laser, en riktigt höjdare, dels bättre läge på dpi-knappen och ett skönare stöd för handen, påminner en hel del om känslan av min gamla favorit, den gamla vita logitech mouseman som jag slitit ut 2 exemplar av.
Håller med recensenten om att tumknapparna är lite väl tröga på ACE mössen.

Du vet du kan byta ut greppet för ringfingret. Sen den där kanten där du ändrar dpin känner jag inte alls.
Gick precis och hämtade musen. är väldigt nöjd med den. Tumgreppet var inte alls för högt uppe för mig iaf:)

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd

Bra test!
Keep up the good work!

Permalänk
Medlem

"Sedan har vi de som gillar lite större och höga möss och brukar tycka om exempelvis MX518 från Logitech."
Jag äger en MX518 som egentligen är för liten. Om jag lägger handen som jag skulle vilja ha den så tar lillfingret i musmattan och övriga fingrar förutom tummen tar på kanten under knapparna. =/

Vad finns det för möss som skulle passa mina händer?

Edit. Ska stå "Sedan har vi de som gillar lite större och höga möss som brukar tycka om exempelvis MX518 från Logitech."

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt bra och utförligt test! Tyvärr stör jag mig på alla upprepningar i speltesterna och att skribenten - som så många andra, har väldigt svårt att stava till "pläterad".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
"Sedan har vi de som gillar lite större och höga möss och brukar tycka om exempelvis MX518 från Logitech."
Jag äger en MX518 som egentligen är för liten. Om jag lägger handen som jag skulle vilja ha den så tar lillfingret i musmattan och övriga fingrar förutom tummen tar på kanten under knapparna. =/

Vad finns det för möss som skulle passa mina händer?

Edit. Ska stå "Sedan har vi de som gillar lite större och höga möss som brukar tycka om exempelvis MX518 från Logitech."

Razer Deathadder och lachesis är ju ganska stora jag har också stora händer och behöver större möss för att inte släpa lillfingret i mattan.

MVH wRRM

Permalänk
Medlem

Angående Cooler Master Sentinel:
"Musen har tre stycken fötter i teflon"

Stämmer inte, man ser tydligt på bilden som ni har lagt upp i recensionen att den har 4 teflon fötter och inte 3.
http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Sentinel_undersi0...

För övrigt saknar jag även Roccats nya möss kone version 2 och Kova Gaming Mouse. Är det något ni tänker lägga till i testet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muSashi
Angående Cooler Master Sentinel:
"Musen har tre stycken fötter i teflon"

Stämmer inte, man ser tydligt på bilden som ni har lagt upp i recensionen att den har 4 teflon fötter och inte 3.
http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Sentinel_undersi0...

För övrigt saknar jag även Roccats nya möss kone version 2 och Kova Gaming Mouse. Är det något ni tänker lägga till i testet?

uppmärksammad läsare!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Nej det har vi inte. Vi testar ett urval produkter i varje artikel och det finns alltid modeller som inte kommer med av olika anledningar. Det är tröttsamt att läsa "saknar produkt x" i kommentarerna till _varenda_ test som publiceras. Förstå att vi omöjligt kan testa allt som finns på marknaden i ett svep.

Permalänk
Medlem

Jag hittade inte detta någonstans men jag undrar om det finns en möjlighet att stänga av scroll och dpi led:sen på Qpad musen, tycker dom förstör utseendet totalt och den är mycket snyggare avstängd!