Skicka tillbaka eller inte? Snabbt svar tack

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka eller inte? Snabbt svar tack

Tjenare!
Jag beställde igår ett nytt nätagg, Corsair HX650W för 1089kr på misco.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=660800&SL_S...

Men sen idag såg jag att på komplett säljer de Corsair HX 750W för 1138kr vilket inte ens är 100 kr dyrare.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460922

Så är det värt att skicka tillbaka nätagget och beställa från komplett eller kommer jag aldrig behöva mer än 650W?

Mina spec just nu: (Men vill ju kunna uppgradera och ha mitt nätagg i framtiden)

Asus M4A78-E
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400
AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz
8600 GT (Inom en snar framtid 1 5770kort kanske två)
Fractal Design R2
Något random ljudkort också

Men som sagt vill kunna uppgradera i framtiden

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bytt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Att du aldrig kommer behöva ett 750W nätagg är farligt att påstå. Det vill jag nog inte.

Men för din dator och med två stycken grafikkort är 650W mer än tillräckligt. Du kan egentligen köra två st HD5870 på ett 450Wnätagg med bra kvalitet även om jag skulle rekommendera minst 500W för detta. Så två HD5770-kort på 650W Corsair är absolut tillräckligt med råge för din dator du har nu. Du kan köra... 20 extra hårddiskar och två grafikkort med det nätagget. Det som istället kan ge problem är vilken ampere varje lina från nätagget kan leverera. Komponenter kan få dåligt med kräm även om man har ett 2000Wnätagg om man belastar nätaggets linor fel.

Det är en utbredd missuppfattning här på forumet att det behövs så satans många watt för att driva en dator. Not true kan jag säga. Sedan har jag viss förståelse för dem som köper nätagg med överdimensionerade nätagg för nöjes skull, men det är ju inte lönt egentligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jag hade nog bytt.

Så jag kommer att få användning för de 100W extra i framtiden eventuellt? Eller varför ska jag byta :P..
Tacksam för svaren hittills :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Att du aldrig kommer behöva ett 750W nätagg är farligt att påstå. Det vill jag nog inte.

Men för din dator och med två stycken grafikkort är 650W mer än tillräckligt. Du kan egentligen köra två st HD5870 på ett 450Wnätagg med bra kvalitet även om jag skulle rekommendera minst 500W för detta. Så två HD5770-kort på 650W Corsair är absolut tillräckligt med råge för din dator du har nu. Du kan köra... 20 extra hårddiskar och två grafikkort med det nätagget. Det som istället kan ge problem är vilken ampere varje lina från nätagget kan leverera. Komponenter kan få dåligt med kräm även om man har ett 2000Wnätagg om man belastar nätaggets linor fel.

Det är en utbredd missuppfattning här på forumet att det behövs så satans många watt för att driva en dator. Not true kan jag säga. Sedan har jag viss förståelse för dem som köper nätagg med överdimensionerade nätagg för nöjes skull, men det är ju inte lönt egentligen.

Hade du bytt eller hur hade du gjort? Känns ju nästan om det inte händer något drastiskt så kommer jag klara mig på 650 W i rätt många år till.

Sen en till fråga om man ska skicka tillbaka det får man stå för fraktkostnaderna då?

Permalänk
Avstängd

om du skickar tillbaka det får du stå för frakten tebax.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jackeswe
Så jag kommer att få användning för de 100W extra i framtiden eventuellt? Eller varför ska jag byta :P..
Tacksam för svaren hittills :P.

Nej du kommer väl förmodligen klara dig bra på 650. Det är också ett bra agg.
Men 750 lockar mig mer. Den lär vara tystare och va bättre för dubbla grafikkort (inte kollat upp varför dock). Och när skillnaden är ca 100:- totalt så hade jag bytt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Näe. Jag hade inte bytt. Om du ska byta så gör det för att spara pengar och byt ned dig till ett 550W istället vilket räcker gott och väl, men då kostar ju frakten tillbaka vilket innebär att du knappt sparar pengar på det heller.

Mitt råd är att skita i att byta. Kostar bara pengar och framförallt tar det en massa tid! Du kommer inte att få ut någon upplevelseskillnad heller, så varför byta?

Varför 750W skulle vara bättre för två grafikkort förstår jag inte alls. Båda nätaggen räcker mer än väl för att driva två grafikkort. Att det skulle vara tystare kylning på 750Wmodellen känner jag inte heller till men det kanske är så? Kolla upp att detta verkligen är fallet om det är en avgörande faktor. Jag tror de har samma fläkttyp i sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lär vara obefintlig skillnad i ljudnivå, ljudnivån beror på faktiska belastningen, inte hur stor del av max man utnyttjar. Skulle gissa att det är väldigt små skillnader på kylningen mellan 650W och 750W Corsair nätagregat möjligen en snabbare fläkt i 750W modellen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Lär vara obefintlig skillnad i ljudnivå, ljudnivån beror på faktiska belastningen, inte hur stor del av max man utnyttjar. Skulle gissa att det är väldigt små skillnader på kylningen mellan 650W och 750W Corsair nätagregat möjligen en snabbare fläkt i 750W modellen.

Ah jag jämförde med 620.. 650 kanske är en annan femma.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Ta ett exempel här. Ett datorsystem med överklockad I7prolle och HD5870 + resten av systemet mätt från väggen exklusive skärm drar max 300W. Vill du överklocka och ha ett HD5870 så går 350W att använda. Varför skulle man då vilja gå upp 400W till för att ha ett extra grafikkort?

Ja, för att det är kul kanske. Men inte för att man behöver det eller märker någon skillnad!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Okaj känns nästan onödigt att byta då eller? Kan ju tillägga att frakten från Komplett är dubbelt så dyr så blir typ 150 kr dyrare om det nu gör någon skillnad ;)... Men som sagt är ju sjukt sugen på att komma igång och bygga har suttit här med ett nytt chassi i typ 2-3 veckor och väntat på att få iväg beställningen på agget. Så om ingen har något annat att tillägga så tror jag att jag nöjer mig med 650W

Tack så jätte mycket för alla svar! Har vart guld värt :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ta ett exempel här. Ett datorsystem med överklockad I7prolle och HD5870 + resten av systemet mätt från väggen exklusive skärm drar max 300W. Vill du överklocka och ha ett HD5870 så går 350W att använda. Varför skulle man då vilja gå upp 400W till för att ha ett extra grafikkort?

Ja, för att det är kul kanske. Men inte för att man behöver det eller märker någon skillnad!

Anta att vi har bra koll på hur många watt som komponenterna drar..
Vill vi då inte att nätagget ska ha hög verkningsgrad och låg ljudnivå på just denna belastning? Det handlar inte nödvändigtvis om att ha många extrawatt för att det är roligt.

Nu blir säkert HX650 alldeles utmärkt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Om jag inte misstar mig så är 750 ett bättre aggregat rent generellt sett. Det är CWT iställetför Seasonic, 80+ Gold certificerat, har DC/DC teknologi och är tystare vid last - fläkten på 750 startar inte förräns du är över 500W medans 650 går igång redan vid ~200W.

Båda är mycket bra nätagg, så frågan är hur mycket du bryr dig om fläktljudet och 80+ Gold etc. Själv hade jag inte beställt 650W i första omgång, men visste man inte om 750 vid beställning så...

Kan du byta utan att det kostar dig skjortan, så go for it. Kostar det mer än ~hundralappen så är det nog inte värt det.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Om jag inte misstar mig så är 750 ett bättre aggregat rent generellt sett. Det är CWT iställetför Seasonic, 80+ Gold certificerat, har DC/DC teknologi och är tystare vid last - fläkten på 750 startar inte förräns du är över 500W medans 650 går igång redan vid ~200W.

Båda är mycket bra nätagg, så frågan är hur mycket du bryr dig om fläktljudet och 80+ Gold etc. Själv hade jag inte beställt 650W i första omgång, men visste man inte om 750 vid beställning så...

Kan du byta utan att det kostar dig skjortan, så go for it. Kostar det mer än ~hundralappen så är det nog inte värt det.

Ajjj det lät ju inte riktigt lika lovande :S.. Så om jag förstår det rätt så är det inte bara de extra 100W som gör nätagget värt att köpa utan även att det är bättre rent generellt?

Permalänk

I kort. Men som sagt, båda är riktigt bra, så om det kommer kosta dig över 150,- att byta (frakt till Misco, frakt från Komplett samt det som det kostar extra) är det inte värt det IMO.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
I kort. Men som sagt, båda är riktigt bra, så om det kommer kosta dig över 150,- att byta (frakt till Misco, frakt från Komplett samt det som det kostar extra) är det inte värt det IMO.

Känns som du kan din grej så litar på dig!!
Kommer kosta minst 79kr frakt tillbaka till Misco sen 159kr frakt att få hem det från komplett sen + de 50kr extra nätagget kostar. Så blir sammanlagt ca 280kr extra.
Så blir till att behålla åker ner till macken och hämtar ut det snarast nu :).

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ta ett exempel här. Ett datorsystem med överklockad I7prolle och HD5870 + resten av systemet mätt från väggen exklusive skärm drar max 300W. Vill du överklocka och ha ett HD5870 så går 350W att använda. Varför skulle man då vilja gå upp 400W till för att ha ett extra grafikkort?

Ja, för att det är kul kanske. Men inte för att man behöver det eller märker någon skillnad!

Vid en viss effekt börjar nätagget låta mera, detta kan ske redan vid 60-70% av nätaggets maxeffekt. För att jämföra de båda, tycker han ligger rätt säkert från mycket ljud i båda lägen.

http://www.corsair.com/products/hx750/hx750-noise-chart.gif

http://www.corsair.com/products/hx650/hx650-N-chart.png

Permalänk
Hedersmedlem

min jämförelse missförstods nog lite här. Jag säger inte att han bör köpa ett 350Wnätagg, utan att det inte är lönt att mer än fördubbla effekten som behövs. Alltså man klarar sig med 650W precis lika bra som med 750W. Vid båda fallen har man en belastning på under 50% så wattmängdsmässigt är det otroligt god mariginal med både 650 och 750W. Anledningen till att jag nämnde ett agg på 350W var alltså bara för att förtydliga hur stor marginal man har kvar till 650W. Jag är lite osäker här, men är det inte så att både dessa aggregat har högst verkningsgrad vid en högre belastning?

Sedan har emigrating12 en bra poäng med kylningen på Corsair 750W som jag inte kände till. Kan ju vara ett rimligt argument att uppgradera om man vill.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara avboka nätaggregatet så slipper du fraktavgiften? Eller har de redan skickat iväg det?

Jag hade bytt om du slipper betala fraktkostnad, annars inte tror jag.

Permalänk
Medlem

Har redan hämtat ut det och när jag såg Kompletts "erbjudande" så var paketet redan skickat så var oundvikligt då :/..

Permalänk
Avstängd

Är det ens något att tänka på?

Permalänk

Om du nu verkligen vill byta kan du ju evt lägga ut din 650W på blocket eller tradera till "överpris" och på så sätt täcka dina omkostnader för 750'n. Du köpte det ju relativt billigt så borde gå att sälja för 1200-1300 kronor till någon stackare som inte vet hur man använder prisjakt

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Om du nu verkligen vill byta kan du ju evt lägga ut din 650W på blocket eller tradera till "överpris" och på så sätt täcka dina omkostnader för 750'n. Du köpte det ju relativt billigt så borde gå att sälja för 1200-1300 kronor till någon stackare som inte vet hur man använder prisjakt

Ja, det kanske går. Men det är sällan datordelar säljs för högre pris än butikspris så det är ganska vågat. Kan ju bli helt fel också...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, det kanske går. Men det är sällan datordelar säljs för högre pris än butikspris så det är ganska vågat. Kan ju bli helt fel också...

Jodå, min tanke var bara att han faktiskt köpt det från billigaste stället i Sverige. Räknar med att små lokala handlare försöker ta ut 1500,- för liknande PSU?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha bytt, vem vet.. du kanske behöver lite mer kräm i framtiden..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jackeswe
Tjenare!
Jag beställde igår ett nytt nätagg, Corsair HX650W för 1089kr på misco.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=660800&SL_S...

Men sen idag såg jag att på komplett säljer de Corsair HX 750W för 1138kr vilket inte ens är 100 kr dyrare.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460922

Så är det värt att skicka tillbaka nätagget och beställa från komplett eller kommer jag aldrig behöva mer än 650W?

Mina spec just nu: (Men vill ju kunna uppgradera och ha mitt nätagg i framtiden)

Asus M4A78-E
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400
AMD Phenom2 X4 940 3,0Ghz
8600 GT (Inom en snar framtid 1 5770kort kanske två)
Fractal Design R2
Något random ljudkort också

Men som sagt vill kunna uppgradera i framtiden

Tacksam för snabba svar!

va du måste tänka på är att du förlorar fraktkostnader som nu handlar om ca 250kr på båda ställerna och då kostar detta nätagg dig 350kr mer

och nej du behöver inte 100watt mer i nätagg du klarar dig mer en väl på 650watt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jag hade nog bytt.

säger samma till dig är du villig att betala extra för fraktkostnader ja då byter man men är man nu inte det så behåller man det man köpt. Och tänker på att läsa igenom o söka på www.prisjakt.se innan och dessutom kolla frakten och dess kostnader innan

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
säger samma till dig är du villig att betala extra för fraktkostnader ja då byter man men är man nu inte det så behåller man det man köpt.

Den som tråden hela läser, finner också text

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
. Och när skillnaden är ca 100:- totalt så hade jag bytt.

Hade det inte varit ett dilemma med just fraktkostnaderna, och haft detta diskussionsvärde tack vare att det ligger precis på gränsen mellan värt/ovärt, hade han nog aldrig ställt frågan heller.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spoj4n
Jag skulle ha bytt, vem vet.. du kanske behöver lite mer kräm i framtiden..

Fast ärligt talat... när använder man 750W i datorn? Med tripple SLI, 10 hårddiskar, överklockning och en helvetes massa kylning... kanske man kommer upp i det.

Men det var väl kanske inte detta TS hade tänkt sig.

Här ser man ju tydligt hur folk i forumet ger råd på wattmängd långt över vad man behöver i datorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Om jag inte misstar mig så är 750 ett bättre aggregat rent generellt sett. Det är CWT iställetför Seasonic, 80+ Gold certificerat, har DC/DC teknologi och är tystare vid last - fläkten på 750 startar inte förräns du är över 500W medans 650 går igång redan vid ~200W.

Båda är mycket bra nätagg, så frågan är hur mycket du bryr dig om fläktljudet och 80+ Gold etc. Själv hade jag inte beställt 650W i första omgång, men visste man inte om 750 vid beställning så...

Kan du byta utan att det kostar dig skjortan, så go for it. Kostar det mer än ~hundralappen så är det nog inte värt det.

Stämmer "fläkten på 750 startar inte förräns du är över 500W"?

Jag har ett corsair 750tx och har systemet i sign, tror inte att det drar 500w men fläkten e alltid på

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb