Dynamisk ip adress hur får jag den statisk ?

Permalänk

Dynamisk ip adress hur får jag den statisk ?

Hejsan !

Idag har jag en ftp server som ligger på en telia adsl lina. Problemmet är att telia byter mitt ip nummer då och då hur gör jag för att få ett och samma ip nummer till servern ?

Har hört att man skall kunna fixa detta via no-ip eller liknande. Hur går jag till väga ?

/Force

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig få en dynamisk ip-adress att bli en fast ip-adress, men du kan knyta ett dns-namn till din ip-adress.

Det finns flera företag som erbjuder detta gratis, t.ex. No-IP.

http://www.no-ip.com/services/managed_dns/free_dynamic_dns.ht...

Sen finns det program som kan sköta denna uppdatering så du slipper uppdatera manuellt (t.ex. vissa hemmaroutrar).

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Ring Telia och fråga om du kan byta eller så byter du till Bredbansbolaget.
Bredbansbolget erbjuder fast IP för (tror det är) 30 kr extra varje månad.

Permalänk

Ja det va så jag tänkte att no-ip kan man få en adress av dom som knyts till ip numret men vilka program kan man sköta det med ip numret ändras ?

Min router fixar inte detta.

Permalänk
Medlem

dyndns.com

Inte ip, men har mycket bra program som håller ip uppdaterad.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Ja det va så jag tänkte att no-ip kan man få en adress av dom som knyts till ip numret men vilka program kan man sköta det med ip numret ändras ?

Min router fixar inte detta.

Finns en klient att tanka på deras sida som uppdaterar automatiskt, kör det på ftpservern bara.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Okej ett program som jag installerar på linux server som då uppdaterar tex no-ip med mitt senaste ip nummer ?

Permalänk
Medlem

Ja precis. Många routrar har det inbyggt också.
Det är en fördröjning på några minuter (max 5 typ) när man byter IP, innan no-ip-adressen pekar rätt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Dyndns.org är väldigt snabb på att byta.

Dyndns är också gratis om man inte vill ha en egen domän.

Uppdateringen av till vilken IP adress namnet ska peka på sköts galant via ett litet program som körs på FTPservern, konfigurationsfiler kan man få direkt från dyndns på deras supportsidor, kan nästan inte bli enklare.

Permalänk

Okej så man registreras sig på dyndns.org och sedan när man loggar in på dyndns så kan man ladda ner ett program som jag installerar på linux servern som sedan sköter detta med ip numret åt mig då eller ?

Fungerar detta programmet till ubuntu ?

Vad heter det i routern om man kan ställa in det där ?

Permalänk
Medlem

I min router så heter det dyndns settings typ.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Ja, det fungerar i ubuntu.

DynDNS listar två linuxprogram som fungerar varav det ena kan hämtas med synaptic (sudo apt-get install *)

Konfigurationsfilen lägger sig under /etc/ och heter program.config

Ta konfigurationsexemplet på DynDNS.org och ändra till dina egna uppgifter och starta om programmet så är det fixat, man behöver sedan aldrig tänka på det mer.

Permalänk

Telia erbjuder också statisk IP, ring deras support. tel: 90200

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Okej tack för hjälpen skall kolla in detta då.

Permalänk

Hej,

Vi erbjuder tyvärr inte statisk ip för privatkunder på ADSL. Använd därför tex. DynDNS som SirMacke skrev.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk

Jag har privat internet via telia och min privata ip adress har aldrig ändrats. Mitt abonnemang är gammal så undrar har telia haft fasta ip nummer för privat kunder för några årsedan ?

Permalänk
Medlem

Om du har din utrustning inställd på att få ip tilldelat så har du med 95% säkerhet dynamiskt ip (kan inte tänka mig att en ISP skulle använda dhcp för kunder med fast ip, men jag jobbar inte åt en ISP).
Ifall du har ett fast ip konfigurerat på ditt externa interface så har du fast ip.

Även om du har ett dynamiskt ip så betyder inte det att det ändras stup i kvarten, det kan vara samma i flera år (beroende på din och leverantörens utrustning och konfiguration) och sedan ändras över en natt.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Hej,

Vi erbjuder tyvärr inte statisk ip för privatkunder på ADSL. Använd därför tex. DynDNS som SirMacke skrev.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Va? Hur är detta möjligt? :S Har alltid haft för mig telia erbjöd det.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Angående no-ip & DynDNS så förekommer väll DynDNS ganska ofta i hemmaroutrar? Åtminstonde i Netgears produkter vill jag minnas.
Jag menar alltså att maskinerna har möjlighet att uppdatera dessa tjänster istället för att man lägger in en klient på en dator.
Men DynDNS har en liten nackdel man bör tänka på om man inte nyttjar ftpn så ofta och det är att om det inte varit några förfrågningar på sin host på en månad eller så, så inaktiveras tjänsten, men ansluter man till servern relativt ofta så är det lugna puckar.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Jo då Telia erbjuder fast ip men bara för företagare och då är det svindyrt.

Om jag ändrar router tex får jag annat ip nummer då tro ?

Okej men det låter som dyndns jag skall använda mig av hela grejen med detta är att det skall köras en ftp server på detta ip numret !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej men det låter som dyndns jag skall använda mig av hela grejen med detta är att det skall köras en ftp server på detta ip numret !

Då ber du bara alla som ska ansluta till den att ansluta till din dyndns/noip-host, så är det inget problem.

Permalänk
Medlem

bredbandsbolaget tar 30kr för fast IP utöver normal bredbands kostnaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
bredbandsbolaget tar 30kr för fast IP utöver normal bredbands kostnaden

Grattis, din läsförmåga är på topp!

Att 30kr/månad är rena rånet för att enkelt kunna ansluta till en server är ju upp till var och en att avgöra dock.

TS: Jag har kört dyndns på min router (DGL-4300) ett bra tag utan problem. Titta om inte din router har en liknande funktion för det.

Om du kör det på routern, och byter router så kommer det inte fungera längre, nej.

Sålänge du alltid har ngt uppkopplat så ändras inte en dynamisk ip-adress, jag har själv dynamisk och har haft samma flera månader nu.