Klocka E5300, behöver lite hjälp.
Jag har läst nu "FAQ: Överklockning" tråden några gånger och förstår det mesta i det men jag har ett problem när jag ska klocka min E5300 2.6GHz.
Har läst om mitt moderkort (Gigabyte GA-G31M-ES2L) hur man gör för att överklocka, och många säger att man ska klicka på CTRL+F1 när man är inne i bios för att öppna mer funktioner, står så i manualen med, men när jag gör det så kommer inget upp MEN jag kan gå till "MB Intelligent Tweaker (M.I.T)" och överklocka processorn där.
Så nu vågar jag inte göra det tills inte några personer bekräftar om jag borde överklocka processorn där eller om jag borde updatera bioset först och sen överklocka.
Jag skulle kunna behöva lite tips om hur mycket jag kan överklocka E5300 till med den originala kylaren man får med processorn.
Så här är lite info när jag är inne i "MB Intelligent Tweaker (M.I.T) ).
Robust Graphics Booster....................[Auto]
CPU Clock Ratio..................................[9x]
Fine CPU Clock Ratio...........................[+0.0]
CPU Frequency...................................1.80GHz (200x9)
CPU Host Clock Control.......................[Disablet]
CPU Host Frequency (MHZ).................[266]
PCI Express Frequency (MHZ).............[Auto]
Performance Enhace...........................[Standard]
System Memory Multipler (SPD)...........[Auto]
Memory Frequency (MHZ)....................667 667
**********System Voltage Optimized**********
System Voltage Control..............[Manual]
DDR2 OverVoltage Control..........[Normal]
FSB OverVoltage Control.............[Normal]
CPU Voltage Control....................[Normal]
Normal CPU VCore.......................1.27500V
Så nu kan jag inte göra något, jag måste först ändra "CPU Host Clock Control" till "Enabled" och sen blinkar det en röd text att jag måste ändra "System Voltage Control" till "Auto" det gör jag och nu försvinner den blinkande röda texten :P...
Så nu av att bara ändra det, så står det på "CPU Frequency" 2.40GHZ (266x9) istället för 1.80GHz 200x9, och på "Memory Frequency (MHZ) står det 667 889 istället för 667 667, jag skulle helst inte vilja klocka minnena men måste jag det så gör jag väl det med. Jag själv tycker att det är kanske lite för mycket så jag vågar inte ha det såhär och bara starta om datorn. Vet också att man ska ändra på Vcore men det kan jag inte göra. Så borde jag överklocka den innan jag updaterat BIOSET ?
Och om det är något mer jag ska göra så kan ni ju bara säga vad det är.
Tacksam för all hjälp.
Såhär ser det ut i CPU-Z.