Permalänk
Medlem

Klocka E5300, behöver lite hjälp.

Jag har läst nu "FAQ: Överklockning" tråden några gånger och förstår det mesta i det men jag har ett problem när jag ska klocka min E5300 2.6GHz.
Har läst om mitt moderkort (Gigabyte GA-G31M-ES2L) hur man gör för att överklocka, och många säger att man ska klicka på CTRL+F1 när man är inne i bios för att öppna mer funktioner, står så i manualen med, men när jag gör det så kommer inget upp MEN jag kan gå till "MB Intelligent Tweaker (M.I.T)" och överklocka processorn där.

Så nu vågar jag inte göra det tills inte några personer bekräftar om jag borde överklocka processorn där eller om jag borde updatera bioset först och sen överklocka.

Jag skulle kunna behöva lite tips om hur mycket jag kan överklocka E5300 till med den originala kylaren man får med processorn.

Så här är lite info när jag är inne i "MB Intelligent Tweaker (M.I.T) ).

Robust Graphics Booster....................[Auto]
CPU Clock Ratio..................................[9x]
Fine CPU Clock Ratio...........................[+0.0]
CPU Frequency...................................1.80GHz (200x9)
CPU Host Clock Control.......................[Disablet]
CPU Host Frequency (MHZ).................[266]
PCI Express Frequency (MHZ).............[Auto]
Performance Enhace...........................[Standard]
System Memory Multipler (SPD)...........[Auto]
Memory Frequency (MHZ)....................667 667
**********System Voltage Optimized**********
System Voltage Control..............[Manual]
DDR2 OverVoltage Control..........[Normal]
FSB OverVoltage Control.............[Normal]
CPU Voltage Control....................[Normal]
Normal CPU VCore.......................1.27500V

Så nu kan jag inte göra något, jag måste först ändra "CPU Host Clock Control" till "Enabled" och sen blinkar det en röd text att jag måste ändra "System Voltage Control" till "Auto" det gör jag och nu försvinner den blinkande röda texten :P...

Så nu av att bara ändra det, så står det på "CPU Frequency" 2.40GHZ (266x9) istället för 1.80GHz 200x9, och på "Memory Frequency (MHZ) står det 667 889 istället för 667 667, jag skulle helst inte vilja klocka minnena men måste jag det så gör jag väl det med. Jag själv tycker att det är kanske lite för mycket så jag vågar inte ha det såhär och bara starta om datorn. Vet också att man ska ändra på Vcore men det kan jag inte göra. Så borde jag överklocka den innan jag updaterat BIOSET ?

Och om det är något mer jag ska göra så kan ni ju bara säga vad det är.

Tacksam för all hjälp.

Såhär ser det ut i CPU-Z.

Permalänk
Medlem

någon som skulle kunna hjälpa mig kanske ?

Permalänk
Medlem

Ja det är i MIT du överklockar.

Dock föredrar ju i alla fall jag att ha manuell voltage på CPU. Auto har en tendens att plussa på lite extra vilket gör processorn lite varmare.

Ändra den här till 100MHz

Permalänk
Vila i frid

Lägg först in BIOS F10 (släpptes 2009-09-30).

Klocka gör man helst med INGET på Auto. Ställ in lägsta möjliga spänningen = default på allt utom vcore som du ändrar för att klara av den klock du vill uppnå. Räkna med att det tar en vecka om det är första gången du klockar.

En bra funktion är F11 och F12 i BIOS som gör det möjligt att spara/ladda inställningar INNAN du startar om för att testa om det funkade. Torskar det så kan du ladda in en sparad inställning och fortsätta skruva så slipper du ställa om precis allt från scratch.

Permalänk
Medlem

Jaha ok.

Så om jag ska ha processorn på typ 3.0 GHz eller lite mer, vad borde jag ha i fsb och mutipler? Och borde jag då sänka vcore eller höja den ? Har för mig att om man höjer vcoren så "sliter" det mer på processorn, eller har jag helt fel där ?

Tack för svar

Permalänk
Vila i frid

För allt under 3.5 GHz kan du nog ställa vcore till default 1.275 volt.

Som första skott skulle jag satt den till fsb 270 x 13 = 3510 och se till att minnena inte överklockas (speciellt mycket iaf) och ställt upp vcore till 1.35v och ha det som grund. Mer än 1.475 inställt (som blir ca 1.45 avläst) är absoluta maxen om man vill köra 24/7. Mer än 1.35 vcore lär du inte kunna köra med originalkylaren.

Permalänk
Medlem

Tror du jag först kan testa med 250 x 13 = 3250 och ha vcore på default ?

Jag är ganksa ny med det här så jag vågar inte göra allt helt själv om du fattar vad jag menar :p... detta är första gången jag överklockar haha...

Tack för svar

Permalänk
Vila i frid

Ha inte vcore på default/auto. Sätt den till 1.275 så VET du att den inte ändrar sig om du ändrar på t.ex. fsb eller annat.

Permalänk
Medlem

Ok så det enda jag behöver ändra är alltså:

CPU Clock Ratio..................................[9x] Den ändrar jag till [13]
CPU Host Frequency (MHZ).................[266] Den ändrar jag till [250]

System Memory Multipler (SPD)...........[Auto] Där ställer jag in så det blir typ likadant på Memory Frequency (MHZ)....................667 667 alltså att 667 och 667 ligger nära varann.
Och sedan CPU Voltage Control....................[Normal] på [1.27500V]

Sen sparar jag på F10 och startar om datorn, sen kör jag ett stress program i typ 12-24 timmar ?

Permalänk
Vila i frid

Prova, det är vad klockning innebär. Du tänker iaf rätt med minnesfrekvensen.

Spar först med F11 till flash (och sen F10 till CMOS) och om den inte startar, ryck CMOS-batteriet och bygla CLRCMOS ett par sekunder och bygla sen tillbaks och i med batteriet. Boota BIOS med default-inställningar (som kommer upp automagiskt) och ladda gamla icke-fungerande med F12 och ändra DEN (ändra bara en sak åt gången) felaktigt inställda parametern. Spara i flash med F11, spara till CMOS med F10 och prova igen.

Upprepar X antal gånger tills det fungerar som DU vill.

Permalänk
Medlem

Allright ska testa det nu, skriver här så fort jag är klar, om jag inte bränt upp något haha.

Permalänk
Medlem

Nu ser det ut såhär

Robust Graphics Booster....................[Auto]
CPU Clock Ratio..................................[13]
Fine CPU Clock Ratio...........................[+0.0]
CPU Frequency...................................3.25GHz (250x9)
CPU Host Clock Control.......................[Enablet]
CPU Host Frequency (MHZ).................[250]
Performance Enhace...........................[Standard]
System Memory Multipler (SPD)...........[2.66] Fick ställa in detta här så det blir 667 667 i Memory Frequency.
Memory Frequency (MHZ)....................667 667
**********System Voltage Optimized**********
System Voltage Control..............[Manual]
DDR2 OverVoltage Control..........[Normal]
FSB OverVoltage Control.............[Normal]
CPU Voltage Control....................[1.27500V]
Normal CPU VCore.......................1.27500V

Core Speed brukar gå upp nu till 3000+MHz

Permalänk
Medlem

om du kör upp vcore till 1.3 så kan du nog köra med 280 fsb också.
3.650ghz men då blir ju minnena att gå lite snabbare också. det borde dom klara också.

grattis till första klocken iaf!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
om du kör upp vcore till 1.3 så kan du nog köra med 280 fsb också.
3.650ghz men då blir ju minnena att gå lite snabbare också. det borde dom klara också.

grattis till första klocken iaf!

Och jag den vanliga processorkylaren kommer alltså klara av 280 i fsb och 1.3vcore ?

Haha tack tack...

kör nu orthos på den andra datorn (den klockade) och allt verkar gå bra, processorn blir max 60grader varm visar det i everest

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananMan
Och jag den vanliga processorkylaren kommer alltså klara av 280 i fsb och 1.3vcore ?

Det är därför man provar... funkar det så funkar det - om man har tur med sitt exemplar av cpun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är därför man provar... funkar det så funkar det - om man har tur med sitt exemplar av cpun.

Aa iofs det sant det, kanske testar det senare ikväll, körde orthos i 8tim 50min, och allt verkade vara bra tackar så j*vla mycket hasenfrasen man kan säga att DU har lärt mig överklocka nu haha :D... Tack till er alla.

Skriver senare om jag klockar processorn lite till...

Permalänk
Vila i frid

Kör inte Orthos i 8 timmar, kör OCCT i 10 minuter, det stressar systemet mer än vad orthos kan göra. Klarar den 10 minuter i OCCT klarar den 8 timmar med Orthos om du inte bor i en skokartong med taskig ventilation.

Permalänk
Medlem

10 minuter bara ? wow vilken skillnad.. Aa men det är det, har bara en 120mm som blåser ut luften, sen så är det en gammal burk, det är min gamla dator jag byggt detta på. Såhär ser den exakt ut
Alltså bara en som blåser ut, men ska skaffa fler fläktar har jag tänkt mig, och om du ser dom små "cirklar" på burken, där tänkte jag borra hål och sätta en till fläkt, fast på insidan då

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananMan
10 minuter bara ?

Bli inte förvånad om du mha OCCT får en lägre cpu-hastighet för att bli stabil. Kolla på processorkärnornas temperatur mha av RealTemp och kör först Orthos och sen OCCT.

Permalänk
Medlem

Har gjort det, när jag körde med orthos så var temperaturen på 59-61, och på OCCT var den på 61-65 på båda kärnorna, alltså det gick då upp och ner hela tiden. Det är väl inte så mycket, eller ?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Ok skönt =).. tack än en gång för all hjälp