Intel och AMD sluter fred – gör upp i godo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
fyfan vad lite!

amds stämmning var på 9 miljarder DOLLAR

kan jämföras med intels årsintäckter på ca 7 miljarder dollar, eller typ 1 miljard dollar vinst
dock är det bra för amd som har en total årsinkomst på ca 1.4 miljarder dollar, kommer iaf ge svarta siffror.

dessutom att alla andra åtal ska läggas ned.

det här betyder gg, amd kommer ha svårt att vara kvar om 10 år.

Haha, förklara den feta texten tack?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Bra för AMD. Grattis!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Du menar kvartal va?

Senaste kvartalet gick väl Intel med 1,9 miljarder dollar i vinst

var inte det bara kartalsrapporten, där dom trodde dom dkulle gå med 1.9 i vinst?

annars har jag fått det om bakfoten, i vilket fall som hälst är det löjligt mycket

kan dock vara så att dom gick plus med 1.9 miljarder kronor det kvartalet, vilket multiplicerat med 4 blir 7.6 miljarder kr dvs 1 miljard dollar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Haha, förklara den feta texten tack?

intel har 80% av marknaden för processorer, och den siffran har knappast minskat.

troligtvis kan amd återhämta sig en aning under de kommande åren tack vare det här, men efter bulldozer och skorpio plattformen har amd inget super duper bra på ingång.

men, man får väll hoppas på att bobcat kan utprestera intels nya atom, på alla fronter.

problemet är även det att folk ser att det står "intel inside" och då tror dom det är en bra dator för det

Permalänk
Medlem

Förbannat billigt dom kommer undan samtidigt kan man förstå AMD, hellre pengar nu än om 10 år även om det bara blev brödsmulor. Tyvärr så har ju Intel tjänat rejält på detta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Förbannat billigt dom kommer undan samtidigt kan man förstå AMD, hellre pengar nu än om 10 år även om det bara blev brödsmulor. Tyvärr så har ju Intel tjänat rejält på detta.

Jo kanske det, men mycket mer än inget. Någon som har koll på vad AMD:s skulder ligger på? 8 miljarder kronor täcker väl knappast allt...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
var inte det bara kartalsrapporten, där dom trodde dom dkulle gå med 1.9 i vinst?

annars har jag fått det om bakfoten, i vilket fall som hälst är det löjligt mycket

kan dock vara så att dom gick plus med 1.9 miljarder kronor det kvartalet, vilket multiplicerat med 4 blir 7.6 miljarder kr dvs 1 miljard dollar

intel har 80% av marknaden för processorer, och den siffran har knappast minskat.

troligtvis kan amd återhämta sig en aning under de kommande åren tack vare det här, men efter bulldozer och skorpio plattformen har amd inget super duper bra på ingång.

men, man får väll hoppas på att bobcat kan utprestera intels nya atom, på alla fronter.

problemet är även det att folk ser att det står "intel inside" och då tror dom det är en bra dator för det

Ja de har varit så stora jävligt många år;) gick nyligen över 80% men å andra sidan har ju vi inte en aning om vad varken AMD eller Intel egentligen sitter på!

Någon som vet hur stor förändring det blev när AMD lansera K8?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Helvete också, jag som precis skaffat säkerhetsdosa och skit till banken och tänkt leka lite smått med aktier, så blir det klart idag:(

Men gratz till AMD iaf:)

Ja igår skulle man handlat...dollarn var låg...nu blev det dyrar att handla over there. Tänk bara på att du får betala en liten skatt bara på vinsten till USA.

Mycket bra för AMD detta! Nu kan dom få lite andrum.

Permalänk
Medlem

Ska det vara DOLLAR eller KRONOR?

Om det är kronor är det väl inte mycket för AMD, Intel fick även en förlängning på patenten också. Dock är det bättre än inget. Hoppas det var dollar. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
intel har 80% av marknaden för processorer, och den siffran har knappast minskat.

20% av processormarknaden är inte fy skam.
Glöm för all del heller inte GPU marknaden, där ser det väldigt ljust ut för AMD.
Och när vi inom kort kommer få se GPU och CPU i samma förpackning tror jag AMD kommer att säkerställa sig som en konkurrenskraftig utmanare i flera år framöver.

Permalänk
Avstängd

Kaffepengar för Intel och ett upplyftande tillskott i AMDs portmonnä.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Intel och AMD har säkert gått in i en allans där det ska göra någon komplott för att fucka Nvidia och VIA.

Gå i allians där det samarbetar istället för att konkurrera, cross-licansa patent, stäm VIA.
Pris-fixera processorena så att alla processorer är dyra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Intel och AMD har säkert gått in i en allans där det ska göra någon komplott för att fucka Nvidia och VIA.

Knappast, Intel har för stor del av marknaden för att det egentligen ska vara värt att göra nåt sånt ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite smart tänkande. För vad vinner egentligen amd på att EU snor 1mdr dollar ifrån intel, mer än det bromsar upp dem. Nu får ju AMD vad som är deras.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte detta kommer att göra så mycket skillnad, kanske kommer att AMD visa vinst i ett kvarttal men i det hela stora så är detta en vinst för Intel p.g.a nerläggning av alla stämningar mot dom.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Tycker Intel kan få sig en knäpp på näsan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzaR
Ska det vara DOLLAR eller KRONOR?

1,25 miljarder dollar eller 8,6 miljarder kronor var summan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenir
Nej han som skrev det här är en idiot, såklart han menar dollar när han skriver kronor.

Trode alla visste att man säger det man inte menar, fuckface.

Tag det lugnt med språket om du inte kan behärska det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag tror inte detta kommer att göra så mycket skillnad, kanske kommer att AMD visa vinst i ett kvarttal men i det hela stora så är detta en vinst för Intel p.g.a nerläggning av alla stämningar mot dom.

De har ju fortfarande med NY att göra.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Tänk på att dessa pengar är grymt mycket mer värda för AMD än 1.25 miljard dollar i försäljning.
För att tjäna 1.25 miljard dollar måste AMD kanske först lägga ut 5 miljarder på forskning, produktion och marknadsföring och sedan sälja för 6 miljarder. Här är 1.25 miljarder rakt ner i fickan!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
Tänk på att dessa pengar är grymt mycket mer värda för AMD än 1.25 miljard dollar i försäljning.
För att tjäna 1.25 miljard dollar måste AMD kanske först lägga ut 5 miljarder på forskning, produktion och marknadsföring och sedan sälja för 6 miljarder. Här är 1.25 miljarder rakt ner i fickan!

Men hade dom sålt processorer för 6 miljarder hade det inneburit väldigt många kunder, som kanske hade blivit nöjda och fortsatt med AMD senare vilket i förlängningen hade inneburit större vinster.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
Tänk på att dessa pengar är grymt mycket mer värda för AMD än 1.25 miljard dollar i försäljning.
För att tjäna 1.25 miljard dollar måste AMD kanske först lägga ut 5 miljarder på forskning, produktion och marknadsföring och sedan sälja för 6 miljarder. Här är 1.25 miljarder rakt ner i fickan!

Tänk också på att det var länge sedan AMD gick med vinst; vem vet vad de skulle behöva göra för att tjäna en hel miljard dollar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
De har ju fortfarande med NY att göra.

Har svårt att tänka mig att den skulle ha någon riktig legitimitet längre, eftersom den byggde på anti-trust cirkusen kring Intel och AMD.

Men jag kan ha fel.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Vad händer om 5 år när patenten (av odefinierad betydelse) går ut? Samma sak igen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Har svårt att tänka mig att den skulle ha någon riktig legitimitet längre, eftersom den byggde på anti-trust cirkusen kring Intel och AMD.

Men jag kan ha fel.

Om någon rånar en bank och sedan betalar banken en summa pengar för att undvika stämning hindrar det inte staten att åtala rånaren.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja lägga till några ord om detta.

Först och främst är summan Intel betalar 1.25 miljarder dollar. Visst, det kanske borde varit lite mer, men man ska inte glömma att Intel släppte sina åtal samt förlängde AMDs patent också. Det är saker som kunnat kosta AMD stora pengar i slutändan. T.ex. är inte den där licensen billig. Skulle AMD sagt nej till erbjudandet och försökt pressa Intel att hosta upp mer, så kanske dom inte skulle fått nått alls i slutändan.

Dessutom blev resultatet att AMDs aktie steg kraftigt (med 22%).

Som andra nämnt är det även en fördel att AMD får betalt överhuvudtaget, istället för att diverse stater tar pengarna. Det är ingen större summa för Intel, men AMD behöver alla inkomster dom kan få för närvarande. Det är ändå en ganska betydlig summa för företag av annan kaliber än Intel.

Intressant dock att Intel indirekt medger att dom har gjort övertramp och felat, men samtidigt överklagar EUs dom.

Permalänk
Medlem

Detta borde ju litegranna iaf kunna användas som argument för att AMD inte tagit så mycket stryke som dem i rättegångarna klagar, 8.5miljarder är i nästan alla bolag en ansenlig summa pengar

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megol0
Om någon rånar en bank och sedan betalar banken en summa pengar för att undvika stämning hindrar det inte staten att åtala rånaren.

Men du måste väl skilja på brottmål och tvistemål lilla gubben :S ?

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Väl bara bra att de kan lösa detta utanför domstol. Stort grattis till AMD som nu kan råda bot på en hel del ekonomiska besvär.

Permalänk
Medlem

Ett hyfsat framsteg men svårt att veta om inte amd har förlorat mer än så på flera års utfrysning från viktiga marknader pga intels lagbrott. Det är ändock en vinst för amd.

Grattis AMD!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Nu sitter jag själv med en AMD athlon men f*n vad alla blivit AMD/ATI älskare på det här forumet senaste tiden. Jag ställer mig mer opartisk till vilka fabrikat min dator består av... Är jag den enda som tycker att vi borde hylla Intel lite med speciellt i5 och atom :yes:!

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samuelsson93
Nu sitter jag själv med en AMD athlon men f*n vad alla blivit AMD/ATI älskare på det här forumet senaste tiden. Jag ställer mig mer opartisk till vilka fabrikat min dator består av... Är jag den enda som tycker att vi borde hylla Intel lite med speciellt i5 och atom :yes:!

så sant så. tysk lovers
grattis Intel och AMD för en äntligen nedgrävd stridsyxa!

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx