OCZ lanserar 3,5 tums SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento
Om man vill ha en stor billig ssd så är ju den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=495592 mycket bättre.

1 TB för 2400, iofs så är det pci-express.

Jo tjenare, fattas åtminstone en nolla i det priset. Och lite, nej faktiskt, mera till!
Sekvencia har nog 'rätt' pris för den pjäsen. Över $5100 på Amazon t.ex.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Vad i?
http://www.treg.se/PartDetail.aspx?q=p:2746087;c:36376
Det där är vad jag kallar prisvärt.

Permalänk
Medlem

Inget trim... då sänks ju prestandan avsevärt efter en tids bruk.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Synd att dom använd Jmicron kretsar, i dom tester jag läst så presterar dom kretsarna avesvärt sämre än alla andra ssd kretsar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
Synd att dom använd Jmicron kretsar, i dom tester jag läst så presterar dom kretsarna avesvärt sämre än alla andra ssd kretsar

Tror dom nya Jmicron kretsarna presterar mycket bättre än dom gamla. Men fortfarande... ingen slår Intels.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Då har du aldrig använt en dator med en bra SSD disk, allt annat käns bara för slöt när man börjat använda Intel's SSD diskar.

Nej, jag har aldrig använt en dator med bra SSD-diskar och det är inte motiverande heller, som jag skrev. Min dator är allt annat än slö och det helt utan SSD. Vissa gnäller att det tar lång tid att starta upp datorn med vad spelar det för roll? Inte det man gör hela tiden, då har man andra problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mj890508
Jag förstår inte varför dom inte gjort 3.5 tums enheter tidigare...

För det passar inte i laptops, går åt mer material samt att det finns sådana här: https://www.inet.se/artikel/6309038/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nej, allt ska enligt fysikens lagar bli mindre, samtidigt som prestandan och lagringskapaciteten blir högre...

Jag tycker det är dumt utav ett företag, spelar ingen roll vilket, att försöka ändra dessa regler.

Jag ser mer positivt på att min dator är liten och kompakt, enkel att förvara och frakta, än ett stort klumpigt dito...

Jag skulle gissa på att denna enhet egentligen är bara aningen större än en 2.5" ssd fast sedan satt i en onödigt stor låda, med en massa tomrum emellan...

Fördelen är att man ej behöver 2.5" --> 3.5" adapter, men istället blir det omöjligt att få denna till 2.5" och passar således ej i laptopar eller små htpc...

Vad anser ni?

Permalänk

Det är ju idioti att inte ha gjort 3.5 tums discar tidigare. Nästan alla server liknande datorsystem har 3.5 tums slädar för snabba discbyten.

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Jag kör vanliga sata2-diskar i raid0...finns ingenting som skulle motivera ett köp av en liksinnad uppsättning för det tiodubbla priset, inget.

WORD! i agree

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Nej, allt ska enligt fysikens lagar bli mindre, samtidigt som prestandan och lagringskapaciteten blir högre...

Jag tycker det är dumt utav ett företag, spelar ingen roll vilket, att försöka ändra dessa regler.

Jag ser mer positivt på att min dator är liten och kompakt, enkel att förvara och frakta, än ett stort klumpigt dito...

Jag skulle gissa på att denna enhet egentligen är bara aningen större än en 2.5" ssd fast sedan satt i en onödigt stor låda, med en massa tomrum emellan...

Fördelen är att man ej behöver 2.5" --> 3.5" adapter, men istället blir det omöjligt att få denna till 2.5" och passar således ej i laptopar eller små htpc...

Vad anser ni?

Jag håller med till fullo. Ju mindre desto bättre. Sitter med det minsta mATX-tower-chassit i världen(?) som har plats för fullsize ATX nätagg, löstagbart moderkort samt att en TRUE får plats.

Saknas bara att skrota hårddisken och köpa en SSD.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
Synd att dom använd Jmicron kretsar, i dom tester jag läst så presterar dom kretsarna avesvärt sämre än alla andra ssd kretsar

Dom använder Indilinx Flashkontrollers precis som i Vertex mm. JMicron-kretsen är helt enkelt en RAID(0) kontroller och har inget att göra med den horribla JMicron 602b flashkontrollern.

F.Ö är det inget överpris som någon sa dessa kostar inte vesäntligt mer (per GB) än en vandlig vertex.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Segas
Nej, jag har aldrig använt en dator med bra SSD-diskar och det är inte motiverande heller, som jag skrev. Min dator är allt annat än slö och det helt utan SSD. Vissa gnäller att det tar lång tid att starta upp datorn med vad spelar det för roll? Inte det man gör hela tiden, då har man andra problem.

Det är inte bara uppstarten som blir snabb, du kan till exempel ha 5000 musikfiler eller något annat i en mapp och då kan man se att SSD-diskarna är mycket snabbare än en HDD som jag tycker är bra i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Nej, allt ska enligt fysikens lagar bli mindre, samtidigt som prestandan och lagringskapaciteten blir högre...

Jag tycker det är dumt utav ett företag, spelar ingen roll vilket, att försöka ändra dessa regler.

Jag ser mer positivt på att min dator är liten och kompakt, enkel att förvara och frakta, än ett stort klumpigt dito...

Jag skulle gissa på att denna enhet egentligen är bara aningen större än en 2.5" ssd fast sedan satt i en onödigt stor låda, med en massa tomrum emellan...

Fördelen är att man ej behöver 2.5" --> 3.5" adapter, men istället blir det omöjligt att få denna till 2.5" och passar således ej i laptopar eller små htpc...

Vad anser ni?

Största missen gjordes väl av Sweclockers som rapporterade om en produkt ämnad för företag till ett gäng WoW-spelande 14isar...

Permalänk
Medlem

5kr per gb så kan jag tänka mig köp.. kommer dröjja länge.. minst 250gb vill man juh ha med så blir 1250kr

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Största missen gjordes väl av Sweclockers som rapporterade om en produkt ämnad för företag till ett gäng WoW-spelande 14isar...

vad är "fjortonisar"?

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att de börjar släppa SSD diskar i 3.5" inte en dag för sent. Ang priset så är de fortfarande för dyra, men det finns ju grymt dyrare varianter från OCZ. Tex denna OCZ PCI-E SSD 1TB MLC http://www.dustin.se/pd_5010333044.aspx

Vad sägs som ca 38000 :- kronor....... Men bra prestanda har den iaf....

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Det man ser fram emot mest är ju SandForce diskarna från OCZ som kommer nästa år. Ska ju tydligen vara i nivå med Intel fast med mycket bättre skrivhastighet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Största missen gjordes väl av Sweclockers som rapporterade om en produkt ämnad för företag till ett gäng WoW-spelande 14isar...

Det gjordes väl en undersökning tidigare och åldersdemografin här på sweclockers är väl rätt hyffsat bred. Är själv en 60' - som vill ha snabbare SSD i datorn, kosta vad det kosta vill.

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med 3,5 tum? Vore bättre att inkludera 2,5->3,5-adaptrar med 2,5-tummare istället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Firechild
Det är ju idioti att inte ha gjort 3.5 tums discar tidigare. Nästan alla server liknande datorsystem har 3.5 tums slädar för snabba discbyten.

Eh.. Nej. Det där slutade att gälla för cirka fem år sedan. Numera är det 2.5" som gäller i servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad är poängen med 3,5 tum? Vore bättre att inkludera 2,5->3,5-adaptrar med 2,5-tummare istället.

Som det står i nyheten: Det större formatet medger att fler minneskretsar får plats vilket leder till högre kapacitet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

epic fail enligt mig när man änklingen har dom gått ner i storlek kommer ihåg när jag hade en 5¼ Hdd på 1gb och om man har fått ner bra prestandar till 2,5 så varför slösa extra plats? Oftast brukar Hdd blocka upp luft flödet i fronten och nu kan man tex få in 5 st fast mer glest så blockar man inte så mycket. Om dom sänker priserna på 2.5 så betalar jag nästan lite extra bara för att få det. Finns ju chassin som det inte har någon mening om man har 2,5 eller 3,5 och i det fallet är det bara knölägare. Men om man kan göra dom i 2.5 varför göra dom i 3.5??

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gudbrandsen
Men om man kan göra dom i 2.5 varför göra dom i 3.5??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Som det står i nyheten: Det större formatet medger att fler minneskretsar får plats vilket leder till högre kapacitet.

Hört att det är bra om man läser först och främst artikeln och sen också andra kommentarer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V || Intel Core i7 2600 @ 4.4GHz || Kingston HyperX 16GB 9-9-9-27 @ 1600MHz || MSI GTX 960 GAMING 4G || OCZ Arc 100 240GB SSD || 2x BenQ 2420T 24" 120Hz

Permalänk
Medlem

Hade ni frågat mig för ett par år sedan, hade jag ALDRIG trott att SSD med sådan här kapacitet skulle dyka upp så snart. Börjar närma sig en brytpunkt där HDD inte alltid behövs överhuvudtaget för de allra flesta datoranvändarna.

Angående 5.25 vs 3.5 vs 2.5 vs 1.8 osv, så tycker jag inte 3.5 diskar tar upp mycket plats jämfört med resterande hårdvara när vi kör på ATX fortfarande. tycker istället att det är bra om det kan bidra till lägre priser/GB. Självklart kommer inte mindre SDD försvinna, tvärtom, ser absolut inte detta som en tillbakagång, utan en utveckling i bra riktning.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

ooh vad teknik är jobbigt, det kommer nya grejer hela tiden som ska vara bättre, men är för stort och kostar för mycket.. lets go amish, utveckling är så 90-tal..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Det står två olika priser på 500GB...

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Som det står i nyheten: Det större formatet medger att fler minneskretsar får plats vilket leder till högre kapacitet.

120GB och 250GB-varianterna får ju lätt plats i 2,5 tum.

Permalänk
Medlem

Känns meningslöst med 3.5" ssd. Bättre om bärbara och stationära hade haft samma diskar. Billigare priser pga av högre produktioner och möjligheten att flytta diskarna mellan olika typer av datorer.

Permalänk
Avstängd

Man ser vilka som klagar. Fjortisar och studenter. Vi som jobbar kommer köpa en direkt allt handlar bara om hur mycket pengar man kan slösa.

För meningslöst att det går fortare? Jeez ge dig! erkänn bara att du är fattig.