Absolut tystaste fläktar för chassi endast

Permalänk

Absolut tystaste fläktar för chassi endast

Yo Swecz

Jag söker de tystaste fläktarna som går att få tag på, runt 100-150:-.
Jag skall endast ha fläktarna till mitt Antec 1200 (5 st), och det skall helst inte vara neon eller någonting på dom fläktarna ni ger förslag på.

Kort och gott:

1... !Tystaste fläktarna!
2... luftflöde ointressant i princip
3... Inget neon, (Svarta eller vita, hittar ni bra/billiga nictua kommer jag lacka dom anyways)
4...100-150:-
5... Inet/komplett helst?

Har kollat lite runt nexus och noctua, men ni har säkert mycket bra förslag.

Cheers.

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Men om inte luftflödet är intressant varför ska du då ha fläktar?

Iaf:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274916
Absolut tystare än många fläktar tack vare att de snurrar i 500rpm (tystare än darrefreaks förslag t.ex.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men om inte luftflödet är intressant varför ska du då ha fläktar?

Vill inte ha neon och vill ha tysta fläktar. Det är inte antec 1200's

Gillade däremot ditt förslag grovt!

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk

slipstream 800/1200rpm eller fractal fläktar.
varför inte köpa en fläktkontroller och klippa matningen till dioderna? billigast så

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
Fractal Design imba bra fläktar

imba? Påstår du att fractals fläktar är obalanserade och säger samtidigt att dom är tysta?

TS:
Dessa duger nog, om luftflöde är ointressant.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/scyth...

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
slipstream 800/1200rpm eller fractal fläktar.
varför inte köpa en fläktkontroller och klippa matningen till dioderna? billigast så

Det är två stycken kablar som går från fläkten: en röd och en svart. vilken är diodmatningen?

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
Det är två stycken kablar som går från fläkten: en röd och en svart. vilken är diodmatningen?

Då måste du klippa bort dioderna för kablarna matar ju även fläkten.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Det finns ju inte en chans att om han säger att luftflödet är oviktigt och att de ska vara så tysta som möjligt så finns det folk som rekommenderar 800/1200rpm scythe-fläktar eller 120mm fractal som går på 1000rpm. Har ni blivit galna? DET FINNS 500RPM SCYTHE!!!

Kör på några stycken sådana, mycket härligare btw att ha flera tysta än en högljudd fläkt. Mycket rundare och skönare ljud.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Det finns ju inte en chans att om han säger att luftflödet är oviktigt och att de ska vara så tysta som möjligt så finns det folk som rekommenderar 800/1200rpm scythe-fläktar eller 120mm fractal som går på 1000rpm. Har ni blivit galna? DET FINNS 500RPM SCYTHE!!!

Kör på några stycken sådana, mycket härligare btw att ha flera tysta än en högljudd fläkt. Mycket rundare och skönare ljud.

Har både 800 och 500rpm scythe och det är ingen hörbar skillnad mellan de

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Scythe Sflex E-modellen är bäst om man vill justera själv. Den stannar inte vid låga volt, och blåser rätt bra på 12 volt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Har både 800 och 500rpm scythe och det är ingen hörbar skillnad mellan de

Finns en anledning. Du har något annat som överröstar dem.

Permalänk
Medlem

Skaffade mig slipstream 800 3st.
Måste säga att dom är grymt tysta.
Min cpu på låga varv överröstar dom 3 tillsammans på högsta varvtal.

dock har jag inte mycket mer erfarenhet men tänkte jag kanske kunde tillföra lite i alla fall.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Finns en anledning. Du har något annat som överröstar dem.

Nej, har testat att köra bara fläktarna och ingen hörbar skillnad

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att välja en fläkt som går vid låga rpm som standar. Min erfarenhet säger att de är väldigt få fläktar som funkar som de ska när de stryps med en fancontroller. Många får ett väldigt tråkigt extra ljud när de inte får de volttal de vill ha... För övrig... ingen som vill köpa typ 20 fläktar som jag har över (som jag inte tycker duger på grund av att de inte går att strypa/snurrar för fort)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Nej, har testat att köra bara fläktarna och ingen hörbar skillnad

Du kanske har högre bakgrundsljud än oss andra som definitivt hör skillnad...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asdelk
Du kanske har högre bakgrundsljud än oss andra som definitivt hör skillnad...

Äh de va väl skit samma. vad jag tycker egentligen
800 rpm är tillräckligt tysta för att jag ska stå över 500rpmare i framtiden.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Om man inte sitter med fläkten alldeles vid huvudet, utan har datorn stående under bordet är skillnaden mellan 800 rpm och 500 rpm obefintlig, jag hör inte någon av dem om det inte är knäpptyst i rummet.

Jag är annars en stor fan av fläktstyrning, automatisk via moderkortet, med vettig styrning är fläktar som gör runt 1450 rpm max lagom tycker jag, undervoltar lätt till hälften till runt 700 rpm, tysta nerstyrda och flyttar fortfarande hyggligt med luft på full fart när det behövs vid max last. Har inte haft några problem med missljud på nervoltade fläktar, bara några som vägrar undervolta under halva varvtalet.

Skulle rekommendera, Nexus eller Yate loon, samma fläktar, eller någon av Schytes modeller där dyrare är bättre.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Där har du en lista på tysta 120mm fläktar.

http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

800rpm är iaf det högsta innan mina nexus börjar höras ordentligt. Valfri fläkt med glidlager bör vara i princip lika tyst vid vartal under det.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Jag tycker den gyllene gränsen går vid 600 varv. I ett ljuddämpat chassi kanske 700. Då är det tyst. Men det gäller ju att fläkten inte tickar eller skrapar eller nåt annat jobbigt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Angående luftflödet, enligt X-Bit Labs så ger Noiseblocker NB-Multiframe S-Series mest luftflöde vid 33 dBA. S1, den långsammaste modellen snurrar endast i 750 rpm. Något dyra fläktar dock.

En Nexus presterar ju nästan lika bra men kostar endast ca hälften av en Noiseblocker.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Om man inte sitter med fläkten alldeles vid huvudet, utan har datorn stående under bordet är skillnaden mellan 800 rpm och 500 rpm obefintlig, jag hör inte någon av dem om det inte är knäpptyst i rummet.

Skulle rekommendera, Nexus eller Yate loon, samma fläktar, eller någon av Schytes modeller där dyrare är bättre.

Ungefär så för mig också lite blås hör man om man har fläkten vid örat men när har man det ?

Gillar mina Yate Loons men de har ett lite knäppande ljud när de sitter i taket:( Funderar på att flytta dom till fronten och se om ljudet försvinner.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed