Permalänk
Medlem

Frågor kring databygge

Tjena SwC. Har ett par frågor som jag har grubblat över ett tag nu:

1. Spelar det någon roll vilka av minnesplatserna man använder när man installerar minnet?

2. Vad gör ett kontrollerkort?

3. Om jag ska bygga en dator med en i5 750 och ett radeon hd 5850, med senare uppgradering till crossfire, hur mycket watt behöver jag på nätagget?

4. Är det värt att lägga ned 1k xtra för att få 400MHz mer på minnet om jag har en budget på ca 10k?

5. Får man med alla strömkablarna till respektive komponent när man köper dem, och i så fall, vart kopplar man dem?

6. Vad är det första som man ska göra när man har startat upp datorn för första gången? Och efter det?

7. Måste man köpa till kortplatser (SD, micUT/hörlurarUT, microSD osv) eller inkluderar det oftast med chassit?

Vore väldigt schysst om ngn kunde hjälpa

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

6. -installera os.
-installera drivrutiner till dina komponenter.
-installera dom program som känns nödvändiga för dig.

7. Brukar stå i spesefikationer vad som ingår, men mic och hörlurs kontakter brukar oftast alltid sitta i men kan inte svara för alla chassin där

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok tack, nån som kan svara på de andra frågorna?

tack på förhand

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

1. Ja, de ska sitta i samma färger för att få Dual/triple Channel som ger en liten prestandaboost.

2. Om du har slut på SATA-platser för hårddiskar kan du köpa instickskort som har flera (s.k kontrollerkort.)

3. Kvalités-agg (Corsair, Antec, Seasonic m.fl) så räcker det med 550W för att vara på den säkra sidan, skadar dock inte att ha mer.

4. Om du inte ska överklocka märker du absolut ingen skillnad.

5. Du får med kablar med nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Kan väl svara jag också, när vi en gång håller på

1. Japp, vanligtvis är det samma färg för dual/tripe-channel. Läs din moderkortsmanual för att vara säker.

3. Med ett kvalitetsnätaggregat räcker kring 600 watt bra.

4. Nej.

5. De brukar följa med nätaggregatet, eventuellt kommer någon förlängningskabel eller dylikt med moderkortet. Du kopplar dem till nätaggregatet.

6. Efter att du har installerat operativsystemet skall du installera de nyaste drivrutinerna och gärna ett anti-virusprogram. Efter det är det bara att tuta och köra.

7. Vanligtvis har chassit några uttag i fronten (ofast 2 x USB, microfon och hörlurar/högtalare, ibland också e-sata och firewire). Så länge du inte köper en färdig dator brukar kortläsare inte följa med, den kan du köpa själv om du tycker att det behövs. Kameror, mp3-spelare, telefoner m.m. brukar ju gå att koppla med kabel och således behövs ingen kortläsare.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

tack så jättemycket, ni har varit till stor hjälp

föresten, har hört att det inte går att ha socket LGA 1156 moderkort i crossfire pga korten bara kan ha 1 PCIe x16, är det sant?
Om det är så, är det värt att uppgradera sig till socket LGA 1366 med en i7 920 istället?

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att bestämma mig för vilket paket jag ska ha. Kan det vara värt att uppgradera sig till 1366 för drygt 1k xtra, vad tkr ni? Naturligtvis ska jag ha gratis frakt och OS.

Detta:

Elr detta:

Är det ngn större skillnad? =/

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

Något liknande kanske.
Ska du köra CF senare byt moderkort till tex detta https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asrock-p55-ext...
Glöm inte fraktfritt https://www.inet.se/artikel/6101343/

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde ta den med i5. Du kanske skulle kunna dra ner på hårddisken, om du inte behöer mycket minne förstås.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonsko96
Behöver hjälp att bestämma mig för vilket paket jag ska ha. Kan det vara värt att uppgradera sig till 1366 för drygt 1k xtra, vad tkr ni? Naturligtvis ska jag ha gratis frakt och OS.

Detta:

http://i165.photobucket.com/albums/u60/lomp/dator2.jpg?t=1259...

Elr detta:

http://i165.photobucket.com/albums/u60/lomp/Dator1.jpg

Är det ngn större skillnad? =/

Om du använder program t.ex Ps och 3d program så är det smart att satsa på i7 för att du får mer minne ht. Men om du bara spelar så är det ganska onödigt med i7.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

tack för svaren, men en fråga till: Kan man ha 2 kort i crossfire varav en av dem är på PCIe x16 och den andra i PCIe x4 eller x8?

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact