Permalänk
Medlem

Välja hårdvara till ett hemnätverk

SLUTGILTIG VERSION!

Jag har inte sett någon guide som går igenom hur man faktiskt sätter upp ett nätverk, det finns kompetenta guider för hur man fixar sitt trådlösa nät säkert och dylikt så denna del utelämnar jag. Jag har inte använt egna bilder utan bilder jag hittade på Google. Om detta på något vis strider mot reglerna så är det bara att säga till då jag kan koppla ur mina nätverksenheter för att ta egna bilder om så krävs. Kritik mottas gärna.

Innehåll

1. Introduktion
2. Fakta
---2.1 Router
---2.2 Switch
---2.3 Genomströmning
3. Valmöjligheter
---3.1 Trådlöst?
---3.2 Hemnätverk med trådlös anslutningsmöjlighet
---3.3 Hemnätverk utan trådlös anslutningsmöjlighet
---3.4 Både switch och router
4. Slutsats

1. Introduktion

Det finns idag många nätverksprodukter och olika standarder, det är rent utsagt en djungel när man skall välja hur sitt hemnätverk skall se ut. Målet med denna guide är att reda ut lite begrepp och redogöra för olika konfigurationer och vilken hårdvara man då behöver för ett hemnätverk. Målet är att hålla det tekniska på en låg nivå så att man inte behöver vara påläst för att kunna följa guiden.

2. Fakta

2.1 Router

En router är en enhet som oftast innehåller en brandvägg och en DHCP server. Din internetuppkoppling kopplas in med en vanlig ethernetkabel in i "Uplink" (den blåa porten till vänster) och du kan sedan antingen ansluta dina datorer trådlöst (om stöd finns) eller via kabel (om stöd finns) till routern. Routerns DHCP server tilldelar dina datorer interna IP-adresser och håller koll på vilken dator som begärt vilken information. Detta möjliggör att man kan ha flera datorer som surfar med bara en IP-adress tilldelad sin internetuppkoppling från sin internetleverantör. Då detta är fallet för många så är routern ett perfekt verktyg för att ansluta fler datorer till internet.

2.2 Switch

En switch fungerar i princip som en enklare trådbunden router, det finns dock ingen inbyggd brandvägg så det är rekommenderat att köra en mjukvarubrandvägg på varje dator (COMODO firewall är en enkel sådan). Inte heller finns en DHCP server, så det krävs alltså en IP-adress till varje dator från din internetleverantör för att använda en switch.

Värt att nämna att eftersom varje dator har endast en extern IP-adress så fungerar det inte "out of the box" att få snabb överföring datorer imellan i ditt hem med en switch. Man ansluter via internet, det är mycket möjligt att det går att ordna med vidare konfigurering men det hamnar utanför denna guide.

2.3 Genomströmning

Genomströmning är ett begrepp som blir viktigare ju desto snabbare internetanslutning man har. Det innebär helt enkelt hur snabbt routern kan skicka data från insidan av ditt nätverk (från din dator) till utsidan (vidare till internet och den dator du kontaktar). Detta är inte speciellt viktigt att bekymmra sig om ifall man sitter på DSL teknik (T.ex. ADSL) eller annan teknik där den utlovade hastigheten är under 50 Mbit/s. Men om man sitter på riktigt bredband med utlovad hastighet på 100 Mbit/s eller högre så är genomströmning en viktig aspekt att ta hänsyn till. Här rekommenderar jag att söka tester på just den router du är intresserad av innan köp. Jag själv har en Linksys WRT150N och den begränsar inte min 100 Mbit/s internetuppkoppling.

3. Valmöjligheter

3.1 Trådlöst?

Den enskilt största frågan man måste besvara när man skall välja hårdvara är utifall man skall ha trådlöst eller ej. Fler och fler produkter idag drar nytta av den trådlösa nätverkstekniken. Det är allt från spelkonsoler som Playstation 3/Xbox 360, till Blue-Ray spelare, mobiltelefoner och bärbara datorer. Så detta är det valet som kommer påverka mest. Om det är någon slutsats man kan dra om trådlösa nätverk när man kollar på nya tekniska prylar som lanseras så är det att trådlöst är här för att stanna.

3.2 Hemnätverk med trådlös anslutningsmöjlighet

Om man vill ha ett hemnätverk med möjlighet till trådlös anslutning är det en router med möjlighet till trådlös anslutning man behöver. De finns i olika former, storlekar och från olika tillverkare. Routrar innehåller som regel en inbygg brandvägg, denna kan behöva konfigureras för att släppa in önskad trafik om man fildelar/hostar servrar och dylikt, men detta hamnar utanför ramen för denna guide och finns förklarat i detalj redan i andra guider.

En av fördelarna med en router är det faktum att den har en inbyggd brandvägg som oftast är säkrare än Windowsbrandväggen, så har man en router kan man helt skippa sin Windowsbrandvägg.

I dagsläget har man i princip valen ifall man vill hoppa på den senaste standarden 802.11n eller om man vill ha 802.11bg. Det "viktigaste" som skiljer dessa standarder åt är räckvidd och hastighet, där 802.11n är bättre på båda punkterna. Värt att notera är att 802.11n självklart är bakåtkompatibel och fungerar med produkter som inte själva stödjer 802.11n standarden. Det är den aspekten man måste ta hänsyn till också, alla produkter har inte 802.11n som standard och då kan man inte utnyttja den nyare tekniken. Xbox 360 kom t.ex. endast för någon vecka sedan med sin trådlösa adapter som stödjer 802.11n, och Playstatation 3 stödjer såvitt jag vet det inte alls. Inte heller alla mobiltelefoner stödjer 802.11n.

Om man har pengarna till det tycker jag verkligen man skall satsa på 802.11n, det är snabbare och har bättre räckvidd. Och med tiden kommer fler och fler produkter stödja detta, i dagsläget så har i princip alla dyrare bärbara datorer stöd för 802.11n.

En annan aspekt när man väljer vilken standard på det trådlösa man skall använda är hur snabb internetuppkoppling man har. 802.11bg blir snabbt en begränsning vid nedladdning av filer om man har lite snabbare internet. Men det som det egentligen faller på är ifall man kommer använda den snabbare standarden. Om du endast skall använda det trådlösa för att ha en bärbar surfdator kopplad till, då kan man utan problem klara sig på den äldre standarden utan att märka skillnad.

3.3 Hemnätverk utan trådlös anslutningsmöjlighet

Om man vet med sig att man inte kommer behöva ansluta någonting trådlöst i sitt hemnätverk kan man helt skippa den delen. Då finns det olika vägar att gå, självklart kan man fortfarande använda en router med möjlighet till trådlös anslutning bara det att man kan inaktivera det trådlösa. Man kan även använda en router utan möjlighet till trådlös där alla anslutningar sker via kabel.

Man kan även ifall man skall ansluta endast en enhet eller ifall ens internetuppkoppling tilldelas fler än 1 IP-adress använda en switch. Här får man dock tänka på begränsningarna som beskrevs tidigare om switchar och filöverföring mellan sina egna datorer.

3.4 Både switch och router

Det går även utmärkt att "blanda" en router och en switch om du har minst 2 olika IP-adresser från din internetleverantör. I detta fallet skall din ethernetkabel från väggen/modemet kopplas in i porten längst till höger i switchen. Sedan kopplar du en annan kabel från en av de andra portarna i switchen och kopplar andra änden in i "Uplink" på routern (i min bild den blåa porten).

Detta gör att routern ansluter till internet via switchen. Då har du alltså ett antal portar kvar i switchen där du inte har någon brandvägg ivägen när du ansluter till internet, detta är bra till servrar eller andra enheter. Och du har även en router ansluten där du kan koppla in enheter som skall vara del av ett hemnätverk både trådlöst och trådbundet, dessa kan då ansluta till varandra inom nätverket utan att gå via internet.

Fördelen med detta kan vara ifall du skall ha en server hemma så kan denna vara skiljd från ditt hemnätverk. Detta gör att ditt hemnätverk inte är lika utsatt genom öppna portar och många anslutningar. En annan fördel är även att din router inte kommer belastas med trafik som skall till servern, då det ofta kan bli många anslutningar till servrar kan detta motverka stabilitetsproblem.

Det finns även en omvänd blandning där routern står före switchen, i detta fall fungerar det med en enda IP-adress från internetleverantören. Då ger switchen dig endast fler portar för trådbundet nätverk i routern.

4. Slutsats

Med tanke på hur utbrett trådlös anslutning till nätverk är idag skulle jag rekommendera en router med möjlighet till trådlös anslutning till alla. Vidare skulle jag rekommendera alla som skall göra mer än att bara surfa att införskaffa en trådlös router med 802.11n standarden. Detta kan göra avsevärd skillnad i hastighet vid filöverföring och applikationer som tar hjälp av detta.

Vill man sedan också ha en egen server (kanske för spel) i sitt hemnätverk kan det vara smart att använda både en switch och router av skälen som står ovan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik editerad på TS begäran*