Skall minareter få byggas i Sverige?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Nej bara du. Om du inte kan inse att dina egna åsikter är väldigt trångsynta och xenofobiska så kanske du ska tänka över dem igen.

Som de flesta här har påpekat för dig så har inte dina argument någon grund. Dom bygger på din egna rädsla för det du inte förstår eller kanske vet något om. Om du verkligen vill bo i ett land som förbjuder religiösa byggnader bara för att andra gör det så kanske du ska flytta till närmaste bästa diktatur. Du själv äger inte Sverige. Det är vi det Svenska folket som äger Sverige och tro det eller ej men det finns muslimer här och det får folk helt enkelt slå sig till ro med.

Ska vi dansa efter deras pipa, va fan äre du säger? Sedan är det ju bara kolla på omröstningen här hur vi vill ha det, 62% är emot, resten är för.........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Ska vi dansa efter deras pipa, va fan äre du säger? Sedan är det ju bara kolla på omröstningen här hur vi vill ha det, 62% är emot, resten är för.........

Nu tycker jag att herr NätAGG ska tAGGa ne, var inte så AGGressiv.

Fy fan va rolig jag är.

Men du, kan du inte för en gångs skull komma med svar istället för helt absurda motfrågor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu tycker jag att herr NätAGG ska tAGGa ne, var inte så AGGressiv.

Fy fan va rolig jag är.

Men du, kan du inte för en gångs skull komma med svar istället för helt absurda motfrågor?

Men fattar inte hur vissa tänker, tänker me ***en eller??????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Sen att dra alla muslimer över en och samma kant på grund av detta är rasistiskt vad ni än tycker om det.

Rasistiskt har väl ändå med "raser" att göra? Generaliserande eller fördomsfullt kan jag gå med på däremot, beroende på hur medveten den som gör uttalandena är om att det finns individuella skillnader.

Å jo, förresten. Kam. Dra alla över en kam. Inte kant.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Men fattar inte hur vissa tänker, tänker me ***en eller??????

Du anar inte hur många gånger jag tänkt samma sak om dig faktiskt.
Du skulle bli förvånad.

Återigen, varför svarar du inte på frågor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du anar inte hur många gånger jag tänkt samma sak om dig faktiskt.
Du skulle bli förvånad.

Återigen, varför svarar du inte på frågor?

Svarar på frågor, dock inte retarded frågor som vissa kommer med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Ska vi dansa efter deras pipa, va fan äre du säger? Du är jku helt jävla psyk i huvudet. Sedan är det ju bara kolla på omröstningen här hur vi vill ha det, 62% är emot, resten är för.........

Det finns någon som är psykiskt sjuk i tråden och det är inte Xclusiv8, CSM101eller jag. För det första: Har du helt missat felkällan i omröstningen? Den är åtgärdad nu men gav upphov till många felaktiga röster, däribland min egen. För det andra, vad är det du inte förstår med att ad populum knappast är ett korrekt argument?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Men fattar inte hur vissa tänker, tänker me ***en eller??????

Vi är inte förvånade över att du inte förstår andras tankeprocesser. Du klarar ju inte ens av att förstå svaren du får på dina egna frågor. Än mindre är du förmögen att besvara våra. Hela din världsbild i frågan är en halmgubbe, det har vi visat gång på gång på gång nu.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
För det första: Har du helt missat felkällan i omröstningen? Den är åtgärdad nu men gav upphov till många felaktiga röster, däribland min egen.

Tror du att en ny, från början korrekt uppsatt omröstning, skulle ge ett annat resultat än den vi ser i den här tråden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tror du att en ny, från början korrekt uppsatt omröstning, skulle ge ett annat resultat än den vi ser i den här tråden?

På ett forum för unga män som detta, sadly no. Imo.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tror du att en ny, från början korrekt uppsatt omröstning, skulle ge ett annat resultat än den vi ser i den här tråden?

Det vet vi inte, men ändå är en poll på ett fora inte belägg för något om någonting egentligen som kan extrapoleras till hela samhället. Och "alla andra tycker som jag" är som bekant inte ett argument. Det är ju dock intressant att de att som röstade för förbud sällan syns i tråden, förutom ett fåtal dumstrutar som inte vet varken in eller ut. Undrar om dessa är representativa?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det finns någon som är psykiskt sjuk i tråden och det är inte Xclusiv8, CSM101eller jag. För det första: Har du helt missat felkällan i omröstningen? Den är åtgärdad nu men gav upphov till många felaktiga röster, däribland min egen. För det andra, vad är det du inte förstår med att ad populum knappast är ett korrekt argument?

Okej felkällan är åtgärdad så jag fattar inte vad du gnäller om? Ad populum är minst lika korrekta som era argument.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Vi är inte förvånade över att du inte förstår andras tankeprocesser. Du klarar ju inte ens av att förstå svaren du får på dina egna frågor. Än mindre är du förmögen att besvara våra. Hela din världsbild i frågan är en halmgubbe, det har vi visat gång på gång på gång nu.

Inte en halmgubbe, däremot en halmbock!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det vet vi inte, men ändå är en poll på ett fora inte belägg för något om någonting egentligen som kan extrapoleras till hela samhället. Och "alla andra tycker som jag" är som bekant inte ett argument. Det är ju dock intressant att de att som röstade för förbud sällan syns i tråden, förutom ett fåtal dumstrutar som inte vet varken in eller ut. Undrar om dessa är representativa?

Representativa för vem? Forumets medlemmar? Det tror jag.
Jag menar inte att omröstningens resultat skulle vara ett argument, bara att jag tror att den från början felaktigt uppsatta omröstningen (som förblev felaktig fram till ~20 röster, har jag för mig) knappast är särskilt missvisande p.g.a. det.

Edit: Åh vad jag minns tiden innan Wikipedias artiklar om argumentationsfel med en glädje. Jag tror att man med lite sökning här på forumet skulle kunna pinpointa användningsexplosionen av termer som "straw man", "ad hominem" m.fl. med veckoprecision.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Representativa för vem? Forumets medlemmar? Det tror jag.
Jag menar inte att omröstningens resultat skulle vara ett argument, bara att jag tror att den från början felaktigt uppsatta omröstningen (som förblev felaktig fram till ~20 röster, har jag för mig) knappast är särskilt missvisande p.g.a. det.

Edit: Åh vad jag minns tiden innan Wikipedias artiklar om argumentationsfel med en glädje. Dessa termer börjar bli rätt slitna nu, tycker ni inte? Jag tror att man med lite sökning här på forumet skulle kunna pinpointa användningsexplosionen av termer som "straw man", "ad hominem" m.fl. med veckoprecision.

Möjligt. Men poängen kvarstår. Nätagg argumenterar ad populum baserat på en undersökning med känd felkälla (och flera okända) på ett nätforum. Det är aldrig riktigt, oavsett hur korrekt undersökningen är.

Edit: Lade till din edit. Vad menas? Om ett "argument" är ett felslut så finns det egentligen inget annat att göra att uppmärksamma vederbörande på detta och invänta en korrigering. Annars finns det inget att diskutera egentligen. Felslut kan antingen vara informella felslut i en kontext eller formella felslut helt oberoende av kontext. Nätagg och några till har hittills inte presenterat ett enda argument som inte är fel rent objektivt, eller är tokdumt på något annat sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Okej felkällan är åtgärdad så jag fattar inte vad du gnäller om? Ad populum är minst lika korrekta som era argument.

...du...är...verkligen...komplett...okunnig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Inte en halmgubbe, däremot en halmbock!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Svarar på frågor, dock inte retarded frågor som vissa kommer med.

Ja, när man inte ens begriper enkel svenska så ter sig det mesta som retarderat.

Jag kan ställa frågorna igen, ifall du råkar vara glömsk av dig också:

-Om en kristen grupp gör något, representerar de alla kristna runtom i världen?
(Ex: Det finns kristna grupper i USA som jagar abortläkare således är alla kristna, inklusive du, abortmotståndare och vill bara döda abortläkare)

-Varför blandar du in andra länder när det är svensk religionsfrihet som diskuteras?
(Ex: Om en svensk som är amerikansk medborgare begår mord i vissa amerikanska delstater kan denne avrättas, därför bör en amerikanare som är svensk medborgare och som begår mord i Sverige också kunna avrättas (trots att avrättningar inte ens finns som straff i Sverige)).

-På vilka sätt påverkas dina mänskliga rättigheter av hur lagarna ser ut i andra länder, närmare bestämt muslimska länder?

-Hur får du det till att minareter skulle vara en ingångsport för en stor islamistisk revolution i Sverige? Och tror du ett minaretförbud på något sätt skulle hindra en sådan våg om det verkligen var en på gång?

Det får räcka med dem för nu, väntar svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Förstår att du har agg mot mig sedan influensa tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Rasistiskt har väl ändå med "raser" att göra? Generaliserande eller fördomsfullt kan jag gå med på däremot, beroende på hur medveten den som gör uttalandena är om att det finns individuella skillnader.

Å jo, förresten. Kam. Dra alla över en kam. Inte kant.

Precis min åsikt, jag tycker dessa ord missbrukas till den förbannelse. (rasism, demokrati, mänskligarättigheter, religionsfrihet(de glömmer ofta den negativa) etc)
Folk säger att sverige är rasistisk och jag svarar att då har ni bevisbördan på att det verkligen finns människoraser, innan ni börjar tala om att dessa behandlas olika.

Nå kulturrasim är ett bättre ord att använda än rasism mot folk som inte gillar vissa kulturer, varför nu även detta ord har ras i sig?

Nå angående röstningen så tror jag den stämmer hyfsat, många vill inte ha mer islam i sverige. Och argumentet är att de inte vill ha. Det är i .o.f.s. inget bra argument att övertyga andra att rösta likadant, men om det blir en röstning så röstar de vad de tycker är bäst. (känslomässigt)
Varför många är emot religioner behöver jag knappast gå in på, och det de förlorar genom att förbjuda är någon annans frihet. Hade de offrat sin egen frihet så hade valet blivit annorlunda. Att någon annan får betala är ett välkänd lösning, som gör "alla" glada förutom de som fick betala.

*edit* Om man skall vara noggrann, de offrar också sin frihet att göra något som de ändå inte vill göra.

Och som sagt jag tycker det är idiotisk att förbjuda byggnader, men visst kan jag se lite ner på kultur, svensk som utländsk, jag gör ingen skillnad. (jultomten, alkohol, tobak, sport etc) Och den godaste maten jag vet är indisk, även om nu grekiska fetaost-köttbullar är en delikatess.

*edit2*
Ser ner på så menar jag inte vilja hindra, bara det att jag undviker det såvida det inte mer mig något annat tillbaka som social umgänge. Alltså supa för mig själv framför tv och kolla på sport, skulle aldrig falla mig in.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ja, när man inte ens begriper enkel svenska så ter sig det mesta som retarderat.

Jag kan ställa frågorna igen, ifall du råkar vara glömsk av dig också:

-Om en kristen grupp gör något, representerar de alla kristna runtom i världen?
(Ex: Det finns kristna grupper i USA som jagar abortläkare således är alla kristna, inklusive du, abortmotståndare och vill bara döda abortläkare)

-Varför blandar du in andra länder när det är svensk religionsfrihet som diskuteras?
(Ex: Om en svensk som är amerikansk medborgare begår mord i vissa amerikanska delstater kan denne avrättas, därför bör en amerikanare som är svensk medborgare och som begår mord i Sverige också kunna avrättas (trots att avrättningar inte ens finns som straff i Sverige)).

-På vilka sätt påverkas dina mänskliga rättigheter av hur lagarna ser ut i andra länder, närmare bestämt muslimska länder?

-Hur får du det till att minareter skulle vara en ingångsport för en stor islamistisk revolution i Sverige? Och tror du ett minaretförbud på något sätt skulle hindra en sådan våg om det verkligen var en på gång?

Det får räcka med dem för nu, väntar svar.

1. Klart det inte gör? Det kan du nog tänk ut själv.
2. Varför inte?
3. Bra fråga.
4. Ja, det skulle hindra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
1. Klart det inte gör? Det kan du nog tänk ut själv.
2. Varför inte?
3. Bra fråga.
4. Ja, det skulle hindra.

Kom igen, lite mer substans bakom svaren tack.
Hade kunnat få samma svar ur ett dagisbarn.
Nu har du chansen att visa att du inte bara har tomrum mellan dina öron, använd den vettja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kom igen, lite mer substans bakom svaren tack.
Hade kunnat få samma svar ur ett dagisbarn.
Nu har du chansen att visa att du inte bara har tomrum mellan dina öron, använd den vettja.

Okej, jag har inget mellan öronen och nu vet du det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
1. Klart det inte gör? Det kan du nog tänk ut själv.
2. Varför inte?
3. Bra fråga.
4. Ja, det skulle hindra.

Det är nog på tiden att du svarar lite bättre nu, annars försvinner våra sista tvivel om huruvida du är ett troll eller bara okunnig. För övrigt gillar vi inte troll; det brukar gå dåligt för sådana...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edit: Lade till din edit. Vad menas? Om ett "argument" är ett felslut så finns det egentligen inget annat att göra att uppmärksamma vederbörande på detta och invänta en korrigering. Annars finns det inget att diskutera egentligen. Felslut kan antingen vara informella felslut i en kontext eller formella felslut helt oberoende av kontext. Nätagg och några till har hittills inte presenterat ett enda argument som inte är fel rent objektivt, eller är tokdumt på något annat sätt.

Det var en allmän fundering, inte enbart relaterad till den här tråden.

Det jag menar att dessa termer, sedan de gjorde intåg på forumet (alltså blev allmän kännedom), överanvänds (mer av vissa, än av andra). Det fördes diskussioner på forumet även innan Wiki-sidorna (som jag bara antar är huvudkällan), och för någon som huvudsakligen besöker forumet för att underhålla sig själv, som mig själv, så är det helt enkelt _tråkigt_. Vartannat inlägg består nu av "nähe du, [argumentationsfel på latin]!", istället för ett betydligt mer underhållande sådant.
(Och jag bortser helt från det oundvikligt pretentiösa i att motargumentera (vilket man ju faktiskt gör, när man påvisar ett argumentationsfel) med en latinsk term, hur korrekt och passande den än må vara.)

Så jag antar att det jag egentligen försöker säga är; håll en lägre nivå! Kristendomen mot Islam, fight!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är nog på tiden att du svarar lite bättre nu, annars försvinner våra sista tvivel om huruvida du är ett troll eller bara okunnig. För övrigt gillar vi inte troll; det brukar gå dåligt för sådana...

Ok, men jag bryter ju inte mot några regler eller?

Permalänk
Medlem

Framförallt tror jag att omröstningar om sådana här frågor skulle givetvis ge liknande resultat. Det är för att människor i allmänhet givetvis är påverkade av olika slags emotionella argument och kampanjer. Om man generellt sett kan se att folk är misstänksamma eller negativt riktade mot islam t.ex. pga förutfattade meningar och generaliseringar. Ja då är det ju inte så svårt att lista ut hur det slutar.

Däremot när man måste med objektiva och sansade argument föra fram sin åsikt och stå för den så som en folkvald regering måste göra. Ja då får man även förnuftigare beslut där man inte bara måste ta i beaktande att stå för de åsikterna men även att man måste se till att dessa följer lagar och förordningar samt andra delar av samhället så som integration, ekonomi , budget osv osv. Dessa saker kan man fullständigt skita i när det är en folkomröstning.

s.c.s.i: Du har bra poänger faktiskt fast jag skulle älska riksdagsdebatter där de skriker dessa argumentations-begrepp efter varandra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Ok, men jag bryter ju inte mot några regler eller?

En hel del brukar bli avstängde eller få varningar.

men helt seriöst nu, du vill alltså inte svara mer ingående på de fyra frågorna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Ok, men jag bryter ju inte mot några regler eller?

Nej, men om någon är tillräckligt oseriös under tillräckligt lång tid kan man misstänka att han helt enkelt är ett troll och bara är ute efter att provocera. Sådant kan folk bestraffas för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Okej, jag har inget mellan öronen och nu vet du det.

Hur var det med att du skulle visa mig vart någonstans jag skrivit bra saker om religion då?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag måste bara delge en uppenbarelse jag fick just. Varför inte förbjuda fotbollsplaner? Ni har säkerligen hört om alla fotbollshuliganer och det våld som hänger med fotbollsmatcherna ofta. Och de för ett förbannat oväsen när de håller på med sitt larv. Sverige är ju inget fotbollsland precis så de där planerna hör ju inte hemma i vår kultur. Som extra bonus kan vi bygga mer hockeyrinkar på de platser där det finns fotbollsplaner för närvarande.

Dessutom kan jag av egen erfarenhet säga att om ni tycker de väsnas nu, vänta bara om Sverige någonsin skulle prestera riktigt bra inom fotboll. Jag var i italien under VM en gång. Det tutades hela natten igenom. Något sådant vill ingen vettig människa ha hit. I samma spår som fotbollen får framgångar i landet ökar givetvis våldet också. Om ni tycker svenska huliganer är jobbiga vänta bara tills ett riktigt stort fotbollsevenemang kommer hit med huliganer från andra länder. De är absolut inte att leka med och det kommer garanterat ske vilken dag som helst. Våld på våra gator och oväsen nätterna igenom. Ingen kommer gå säker. De bildar egna små klaner överallt där man måste hålla på "rätt" lag för att kunna överhuvudtaget ha en möjlighet att överleva.

Förutom svenska hockeyrinkar kan vi även fixa lite parkeringsplatser och liknande fredliga och framtidsriktade byggnader där dessa fotbollsplaner ligger. Vi kan dessutom givetvis börja motverka fotboll bland ungdomen också där det spelas flitigt och säkerligen är en källa för våld redan i ung ålder. Inom hockeyn som är mkt vackrare har man mängder med skydd och annat och inte samma slags barbariska aktivitet som fotbollen förknippas med.

Fotbollen har absolut inget i en svensk kultur att göra. Det är något de håller på med söderöver och skall så även vara i framtiden. Vi har tolererat dem länge nog. Om de vill ha fotboll så låt dem behålla det, vi ska inte motarbeta dem. Bara de inte får för sig att sådant ska ske i Sverige. Vi lever faktiskt på 2000-talet och sådan sektverksamhet som huliganer och supporters håller på med är inte nyttigt på något sätt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det var en allmän fundering, inte enbart relaterad till den här tråden.

Det jag menar att dessa termer, sedan de gjorde intåg på forumet (alltså blev allmän kännedom), överanvänds (mer av vissa, än av andra). Det fördes diskussioner på forumet även innan Wiki-sidorna (som jag bara antar är huvudkällan), och för någon som huvudsakligen besöker forumet för att underhålla sig själv, som mig själv, så är det helt enkelt _tråkigt_. Vartannat inlägg består nu av "nähe du, [argumentationsfel på latin]!", istället för ett betydligt mer underhållande sådant.
(Och jag bortser helt från det oundvikligt pretentiösa i att motargumentera (vilket man ju faktiskt gör, när man påvisar ett argumentationsfel) med en latinsk term, hur korrekt och passande den än må vara.)

Så jag antar att det jag egentligen försöker säga är; håll en lägre nivå! Kristendomen mot Islam, fight!

Wikipedia, bah! Jag använder främst http://www.logicalfallacies.info/ och http://www.fallacyfiles.org/index.html för att studera argumentationsfel, om vi ska tala webben.

Angående latinska termer är det också ett medvetet val från min sida (och från andra också, antar jag) att använda latin eller om det finns såväl svenska som engelska termer, växelvis använda dessa. Anledningen är att göra det glasklart för debattmotståndaren att det inte handlar om att "jag tycker du argumenterar knasigt därför att..." utan att trycka på att denna knasighet är tillräckligt allmänt förekommande för att ha en egen term. Då kan antingen motståndaren bemöda sig att studera argumentationsfelet eller låta bli och förbli dum. Det går naturligtvis att prosaiskt förklara ett argumentationsfel på ren svenska (och i vissa fall förekommer ju termen eller en allmän term, t.ex. "auktoritetsargumentet"). Men problemet med detta är att om jag skriver t.ex. "du kan inte hänvisa till att många tycker som du, det blir inte riktigare för det" så får man dels goddag-yxskaft-motfrågor och personen kommer aldrig se det generiska i felslutet. Finns det en klockren svensk term använder jag den. Finns det ingen svensk term föredrar jag latin framför engelska då man slipper massa tjat om anglicismer (vilket stör mig med). Finns termen på både engelska och svenska använder jag båda om lott (straw man<>halmgubbe, slippery slope<>sluttande plan), också för att göra klart att termer finns, kan slås upp och kan läsas på.

Det finns således ett värde i att använda terminologi. Sedan kan den terminologin råka vara på svenska, engelska eller latin. Alla tre är komplett sökbara för den med minsta google-skills.

Det är vidare många gånger komplett meninglöst att förklara för idioter varför de har fel. Det måste de upptäcka själva, och vägen till detta är att googla termer. Förvisso berättar jag visst prosaiskt och i mindre formell mening om argumentationsfelen vederbörande gör, men vi vet ju vid det här laget att det bara skapar idiotiska motfrågor. Det finns inget att diskutera om hos vissa fän innan de har kommit till rätta med sina egna felaktiga argument. Första gången ett argumentationsfel uppkommer från en skribent i tråden brukar jag (och andra vad jag sett) förklara mer ledigt vad som är fel. Om personen inte hajar detta är det dags att sätta ner foten och bara slänga termer på latin på puckot. Då kanske denne ställer sig frågan om vad ett "argumentationsfel" är för något rent generellt. Uppenbarligen fungerar det långt ifrån alltid, men vad göra annars?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätagg
Förstår att du har agg mot mig sedan influensa tråden.

1) Du hänvisar till folket, alltså ad populum, trots att det är A) ett argumentationfel, B) inte ens säker att folket tycker som du tror. Dubbelfel.
2) Jag låter berätta det.
3) Ditt bästa svar är att jag hyser agg mot dig.
4) Profit?

Du har inte vittnat om några som helst kognitiva processer i något av dina frågor eller svar över huvud taget, någonstans, någonsin i denna eller tråden om influensan. Ge mig ett skäl till varför jag ska respektera dig och dina åsikter över huvud taget?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Wikipedia, bah! Jag använder främst http://www.logicalfallacies.info/ och http://www.fallacyfiles.org/index.html för att studera argumentationsfel, om vi ska tala webben.

Angående latinska termer är det också ett medvetet val från min sida (och från andra också, antar jag) att använda latin eller om det finns såväl svenska som engelska termer, växelvis använda dessa. Anledningen är att göra det glasklart för debattmotståndaren att det inte handlar om att "jag tycker du argumenterar knasigt därför att..." utan att trycka på att denna knasighet är tillräckligt allmänt förekommande för att ha en egen term. Då kan antingen motståndaren bemöda sig att studera argumentationsfelet eller låta bli och förbli dum. Det går naturligtvis att prosaiskt förklara ett argumentationsfel på ren svenska (och i vissa fall förekommer ju termen eller en allmän term, t.ex. "auktoritetsargumentet"). Men problemet med detta är att om jag skriver t.ex. "du kan inte hänvisa till att många tycker som du, det blir inte riktigare för det" så får man dels goddag-yxskaft-motfrågor och personen kommer aldrig se det generiska i felslutet. Finns det en klockren svensk term använder jag den. Finns det ingen svensk term föredrar jag latin framför engelska då man slipper massa tjat om anglicismer (vilket stör mig med). Finns termen på både engelska och svenska använder jag båda om lott (straw man<>halmgubbe, slippery slope<>sluttande plan), också för att göra klart att termer finns, kan slås upp och kan läsas på.

Det finns således ett värde i att använda terminologi. Sedan kan den terminologin råka vara på svenska, engelska eller latin. Alla tre är komplett sökbara för den med minsta google-skills.

Det är vidare många gånger komplett meninglöst att förklara för idioter varför de har fel. Det måste de upptäcka själva, och vägen till detta är att googla termer. Förvisso berättar jag visst prosaiskt och i mindre formell mening om argumentationsfelen vederbörande gör, men vi vet ju vid det här laget att det bara skapar idiotiska motfrågor. Det finns inget att diskutera om hos vissa fän innan de har kommit till rätta med sina egna felaktiga argument. Första gången ett argumentationsfel uppkommer från en skribent i tråden brukar jag (och andra vad jag sett) förklara mer ledigt vad som är fel. Om personen inte hajar detta är det dags att sätta ner foten och bara slänga termer på latin på puckot. Då kanske denne ställer sig frågan om vad ett "argumentationsfel" är för något rent generellt. Uppenbarligen fungerar det långt ifrån alltid, men vad göra annars?

Tyvärr får det nog snarare många att tycka att du är en översittare och att allt du säger bara är för att trycka ner andra. (Allmän iakttagelse, inte en åsikt)

Personligen brukar jag tröttna när folk kommer dragandes med den typen av termer, för om de inte kan bemöda sig att förklara så att jag slipper sitta och slå upp termer på google och utbilda mig själv i nånting jag inte har nåt intresse av så har de troligen inte heller nånting vettigt att säga.

Argumentationsteknik handlar enligt mig om att göra sig förstådd och att kunna lyfta fram sin ståndpunkt och sina fakta så att andra förstår och håller med, inte att trycka ner andra för att de inte kan lägga fram sin sak.

Om det betyder att man får sänka sig till andras "kunskapsnivå" så får det vara så. Man vinner inte över någon genom att trycka ner dem i skorna.

Nu är inte det här ett påhopp på dig, du får skriva vad du vill, men det är inte konstigt att du inte får nånting vettigt ur nätagg. Han slåss för sitt liv för att han känner sig nertryckt och underlägsen och kommer aldrig lägga ner den energi som krävs för att skaffa sig en klar bild av verkligheten och kommer verkligen inte att lära sig att argumentera.

Rent pedagogiskt är det värdelöst att visa sig överlägsen, hur väl man än menar. Mycket bättre att uppmuntra till lärande. För vi kan väl vara rörande överens om att nätagg inte har visat minsta tillstymmelse till intresse att faktiskt lära sig nånting som det är nu?